Auto De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

  • Diesel

    Stemmen: 49 17,7%
  • Benzine

    Stemmen: 33 11,9%
  • Plug-in hybride (PHEV)

    Stemmen: 94 33,9%
  • Elektrisch (EV)

    Stemmen: 101 36,5%

  • Totaal aantal stemmers
    277
Welke motorisatie? Hier was mijn 308sw hybrid eerst ook uitgesteld naar maart 2023 tenzij ik drive assist 2.0 als optie liet schrappen. Dat gedaan en dan zou hij december komen, maar echt veel zekerheid is daar niet over.

De hybride 180 PK versie. Met Allure Pack trim level.
 
Ik lees hier al een tijdje anoniem mee, maar uiteindelijk toch ook een account gemaakt aangezien ik eindelijk ook een wagen mag bestellen (Cronos groep - cat 3).

Helaas een beetje teleurgesteld. Initieel werd me o.a. een BMW iX3 beloofd, maar door de wereldwijde situatie (corona, Oekraïne, what else?) zit deze blijkbaar niet meer in deze categorie :(

Volgens de tool (hopelijk in realiteit ook) kan ik wel nog een PHEV bestellen, dus is m'n oog nu gevallen op de VW Tiguan eHybrid Elegance.
Kan deze spekken met een trekhaak, 19" velgen en Area view. Daar stopt het zowat.
R-line past ook nog net, maar dan moet ik precies wat opties laten vallen in ruil voor looks.

Ten op zichte van mensen die enkele maanden eerder besteld hebben een ferme downgrade, bv. BMW i4 M50 binnen dezelfde categorie 😭
 
Laatst bewerkt:
Ja hier ook net hetzelfde verhaal, bij aanwerving te horen gekregen dat een BMW3 of Merc C ook wel zal passen, maar vrees er wat voor als ik tegen het einde van het jaar ga mogen bestellen, of ze moeten bij ons de maandelijks toelage verhogen
 
Ja boys, we gaan weer met afgunst moeten kijken naar die paar smeerlappen van zelfstandige ICT consultants die hier zitten! Ik ga alvast in den Brico een hooivork uitkiezen voor tegen dat mijn lease afloopt en ik in het beste geval eenzelfde type wagen mag uitkiezen.
 
Weet iemand eigenlijk wat de algemene trend gaat worden? Gaan ze de budgetten voor wagens verhogen zodat de werknemer niet (te veel) achteruit gaat? Of gaan ze deze situatie gebruiken om de algemene trend van steeds duurder wordende bedrijfswagens eens stop te zetten?
1 bedrijf gaat zoiets niet kunnen beslissen, maar wat zou de algemene trend zijn?

Volgens de tool (hopelijk in realiteit ook) kan ik wel nog een PHEV bestellen, dus is m'n oog nu gevallen op de VW Tiguan eHybrid Elegance.
Kan deze spekken met een trekhaak, 19" velgen en Area view. Daar stopt het zowat.
R-line past ook nog net, maar dan moet ik precies wat opties laten vallen in ruil voor looks.
Let er wel op dat 360 graden view camera's op veel merken voor een langere levertijd zorgen. Of bij sommige zelfs niet geleverd wordt (Skoda Enyaq bijvoorbeeld).
 
Weet iemand eigenlijk wat de algemene trend gaat worden? Gaan ze de budgetten voor wagens verhogen zodat de werknemer niet (te veel) achteruit gaat? Of gaan ze deze situatie gebruiken om de algemene trend van steeds duurder wordende bedrijfswagens eens stop te zetten?
1 bedrijf gaat zoiets niet kunnen beslissen, maar wat zou de algemene trend zijn?


Let er wel op dat 360 graden view camera's op veel merken voor een langere levertijd zorgen. Of bij sommige zelfs niet geleverd wordt (Skoda Enyaq bijvoorbeeld).
Vingerdik kijken. Ik heb hier al eens gemeld dat ze bij ons de budgetten gaan verhogen in oktober om de reusachtige verschillen weg te werken tov een jaar/twee jaar geleden. Maar ik heb van een andere persoon die hoog staat in een groot bedrijf vernomen dat hij nu al weet dat zijn volgende wagen in het beste geval hetzelfde gaat zijn en vermoedelijk dat het wat minder zal zijn. En dat is gewoon de hoogste categorie. Auto budgets blijven daar voorlopig gewoon hetzelfde. Wie nu bestelt heeft pech en moet downgraden. Misschien wanneer men opmerkt dat nieuwe hires hier over struikelen?
 
Manager heeft vandaag vernomen dat de hare niet meer hersteld wordt (270k km).
"En wat wordt mijn volgende?"
HR "Jah..we zijn nu aant onderzoeken hoe/welke/wanneer we laadpalen gaan zetten.. Tis alleszins de bedoeling om voor elektrisch te gaan. Maar ge moogt nog geen nieuwe bestellen. Hier ene van de fleet. Hij heeft NOG MAAR 170k km. Eens we meer zicht hebben op de laadpalen, moogt ge nen andere bestellen"
Toen ik dat hoorde, dacht ik in mn eigen "Euhw...waarom zou ge in godsnaam nu al geen nieuwe bestellen? Het duurt 1-2 jaar + de prijzen blijven alleen maar stijgen. Ideaal om nog 'goedkoop' te bestellen en die van de fleet op te gebruiken". Maar er zal wel een andere reden achter zitten vermoed ik.

Nu, ik hoorde bij kameraden dezelfde geluiden. Allemaal serieus downgraden. Iemand met een full-option X1 kreeg onlangs een lijst om een nieuwe te bestellen: VW UP==>Golf...zonder opties..
 
denk dat met de hoge graad aan open vacatures en concurrentie met andere bedrijven om hires te vinden de budgetten wel hoger gaan doen uitkomen. De situatie nu op de automarkten is echter rampzalig, en zal nog wel even duren eer al de problemen wat achter ons liggen.
Uit eigen ervaring heb ik al gezien dat het verschil tussen wagen x of y krijgen de doorslag kan geven bij vele sollicitanten. En de kost voor een hoger leasebudget ligt lager dan uw werknemers van hogere lonen voorzien.
 
denk dat met de hoge graad aan open vacatures en concurrentie met andere bedrijven om hires te vinden de budgetten wel hoger gaan doen uitkomen. De situatie nu op de automarkten is echter rampzalig, en zal nog wel even duren eer al de problemen wat achter ons liggen.
Uit eigen ervaring heb ik al gezien dat het verschil tussen wagen x of y krijgen de doorslag kan geven bij vele sollicitanten. En de kost voor een hoger leasebudget ligt lager dan uw werknemers van hogere lonen voorzien.
Hier verandert er niets en ik merk bij de jonge starters net een mentaliteitsverandering op. Minder kandidaten die op die wagen focussen en zelfs vragen naar alternatieven of gewoon tevreden zijn met wat ze krijgen.
Op de 10 sollicitanten zitten er mss een 2tal waar het type wagen doorslaggevend is.

Als we gaan kijken naar de experienced hires, dan stijgt het percentage autoliefhebbers.
 
Bij ons moet je minimaal 1 jaar werken vooraleer je een auto krijgt. Die auto is dan meestal een oude leasewagen van een andere collega die verlopen is. Als je er 3 à 5 jaar werkt mag je dan - gezien je functie - een TCO budget besteden en indien gewenst mag je zelfs extra bruto afdragen als je een auto wil buiten je categorie. Ben dus wel heel gelukkig dat ik een Model Y Long Range heb kunnen bestellen.
 
Hier verandert er niets en ik merk bij de jonge starters net een mentaliteitsverandering op. Minder kandidaten die op die wagen focussen en zelfs vragen naar alternatieven of gewoon tevreden zijn met wat ze krijgen.
Op de 10 sollicitanten zitten er mss een 2tal waar het type wagen doorslaggevend is.

Als we gaan kijken naar de experienced hires, dan stijgt het percentage autoliefhebbers.

Waarschijnlijk een mentaliteitsverschil tussen de generaties, maar bij experienced hires wil je op een bepaald punt ook vaak een grotere / betere auto omdat je zelf ook al iets deftigers zou kopen; veel starters die zoveel jaar terug met mij begonnen, waren tevreden met eender welke auto, of dat nu een Polo of een Golf was.
 
Onze straat heeft de laatste jaren een verjongingskuur ondergaan (oudere generatie die verhuisd of overleden is) - mede door thuiswerk EN het feit dat de meeste gewoon 2 bedrijfswagens hebben klinkt de vraag voor alternatieven alsmaar luider - dus geen mentaliteitswijziging maar gewoon een rationele vraag - ik woon wel in het hol van pluto - nen otto is dus handig om te hebben, maar 2 is te veel van het goede, in stedelijke gebieden zal dat wellicht anders zijn.
 
Er zijn hier toch wel meer kandidaten die vragen achter de mogelijkheid van deelauto's of combinatie plooifiets met trein/bus abbo. De meesten kiezen nog gewoon de bedrijfswagen, maar het valt toch op dat er hier en daar kandidaten kiezen voor alternatieven, waar dat pakweg 5j geleden gewoon niet voorkwam.
 
Laatst bewerkt:
Ik moet binnenkort ook een nieuwe bestellen. Ik twijfel of ik voor EV ga (meer budget, maar ik heb geen laadpaal) of toch hybride (veel kleiner budget, maar niet afhankelijk van de laadpalen). Ben al eens gaan rijden met een Enyaq, aangename wagen. Binnenkort ook eens met de Q4 etron een ritje doen.
 
Ik erger me nu al wel aan al die vragen of ik nooit in pan ga vallen met een EV en toegestuurde artikels van wagens die 'slechts' 350km doen tegen 130km/u gemiddeld. En verhalen van 'hun HR' dat die wagens maar 250km doen in het beste geval.

In dat opzicht is een EV (in bestelling) hebben echt wel rete irritant.
Vooral ook iedere dag de vraag wanneer hij geleverd zal worden 😂
 
Moeten jullie ook zelf elk jaar papier van verzekering afdrukken? Zelfs die kost kan er tegenwoordig niet meer af :wtf:
En ik heb geen printer dus kan dat niet eens
 
Ik moet binnenkort ook een nieuwe bestellen. Ik twijfel of ik voor EV ga (meer budget, maar ik heb geen laadpaal) of toch hybride (veel kleiner budget, maar niet afhankelijk van de laadpalen). Ben al eens gaan rijden met een Enyaq, aangename wagen. Binnenkort ook eens met de Q4 etron een ritje doen.
Hier in de voorbije weken de iX3, de 530e en de X5 45e aan een proefrit onderworpen.
De iX3 rijdt op zich top, maar hier gaat de keuze toch naar één van beide hybrides gaan. De afhankelijkheid van laadpalen en het gebrek aan maturiteit in de markt houdt me tegen. Voor heen en weer ritjes naar het Brusselse voldoet dat ongetwijfeld, maar voor regelmatige verdere ritjes lijkt het ongemak me nog steeds groter dan het gemak. Voor reizen kan je prima iets huren, maar als je wel al vaker Duitsland, Frankrijk etc in moet, dan is het gemak van die tank toch niet onbelangrijk.

De Etron rijdt één van miijn lead consultants mee, en daar hor ik ook geen slechte zaken van.
 
Terug
Bovenaan