Ik was me daar eigenlijk nooit van bewust dat dat al altijd zo geweest is. Meestal keek ik gewoon naar de VAA van een potentiële auto om een idee te hebben. In het verleden was het ook altijd zo dat mijn VAA jaar na jaar zakte door ouderdom wagen, dus moet ook betekenen dat de referentiecoëfficient nauwelijks zakte. Heb me ooit eens bezig gehouden met van al mijn loonfiches de VAA te pakken en die in Excel te stoppen en dan zie ik nu wel goed hoe fel het in 2021 en 2022 gestegen is. Die laatste 2 keer steeg mijn VAA meer dan 10% terwijl het de jaren ervoor slechts een paar percent was en in sommige jaren zelfs zakte (bvb 2019 en 2020).
Klopt, in eerdere jaren daalde de referentieuitstoot niet heel snel, er is zelfs een jaar geweest waarin deze steeg - ik denk 2020.
De laatste 2 jaar is er een gigantische shift naar PHEV en EV aan de gang waardoor de referentieuitstoot ook snel aan het zakken is. Dit zal de komende jaren nog wel zo doorgaan. Daardoor zou het zelfs kunnen zijn dat PHEV's (echte hybrides dan, <50g), die qua VAA nu in de praktijk nog gelijkgesteld zijn aan BEV's, binnen enkele jaren eenzelfde gevoelige stijging qua VAA zullen doormaken als de gewone ICE wagens nu.
Als ik me niet vergis beginnen PHEV's duurder te worden dan gelijk geprijsde BEV's van zodra de referentieuitstoot lager zakt dan (CO2-uitstoot wagen + 15g).
Da's wel een extra incentive om, als je nog PHEV gaat, echt wel te kijken naar die CO2-uitstoot en de 50g wagens (of degene die tegen die grens aanschurken) te vermijden.
Rekenvoorbeelden hieronder, uitgaande van een voertuig dat vandaag ingeschreven wordt en de referentieuitstoot per jaar met 15g zakt (dus na 4 jaar: 60g lager)
BEV van 100K (enkel invloed ouderdom):
- VAA vandaag: €285/maand
- VAA na 2 jaar: €251/maand
- VAA na 4 jaar: €217/maand
PHEV met 50g van 100K:
- VAA na 2 jaar (ref CO2 72g): €251/maand
- VAA na 4 jaar (ref CO2 42g):
€342/maand
- Theoretische worst case na 4 jaar met ref CO2 op 0g:
€570/maand
PHEV met 25g van 100K:
- VAA na 2 jaar (ref CO2 72g): €251/maand
- VAA na 4 jaar (ref CO2 42g): €217/maand
- Theoretische worst case na 4 jaar met ref CO2 op 0g:
€434/maand
Koffiedik kijken natuurlijk welke kant het zal uitgaan en hoe snel die referentieuitstoot effectief zal zakken, maar voor wie nu een PHEV koopt en daar mogelijk nog meer dan 4 jaar mee zal rijden is het wel iets om mee rekening te houden.