De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Foto's en optielijsten zijn binnen, keuze is gemaakt en doorgegeven, hopelijk ligt het dan ook vast bij de fleetbeheerder.

Galaxyblauw, alcantara/leer sportzetels, B&O geluid (!! de auto dateert nog van het tijdperk dat men opties mocht kiezen), sportstuur business pack. Contract loopt tot 1/24, dan zien we wel weer...

De andere was een witte met beige zetels :unsure:

Maar dan is de VAA toch altijd hoog geweest.
Mijne is begonnen op 275 euro en staat nu op 230 euro (48+ maanden oud).

Zie de link die @scriptkiddie hierboven postte. De daling door ouderdom van de wagen (6%) wordt volledig teniet gedaan door de stijging van de VAA omwille van de dalende CO2 referentie-waarde. Die ging sinds 2020 van 91gr naar 84gr en nu 75gr. Dus ja, met een auto met meer dan 100gr CO2 voel je dat wel.

De formule voor VAA is nooit aangepast. De dalende referentiecoëfficiënt is de enige schuldige voor het stijgen van VAA, en dit was al van in het begin een veranderlijke factor (en ook de enige).

Ik was me daar eigenlijk nooit van bewust dat dat al altijd zo geweest is. Meestal keek ik gewoon naar de VAA van een potentiële auto om een idee te hebben. In het verleden was het ook altijd zo dat mijn VAA jaar na jaar zakte door ouderdom wagen, dus moet ook betekenen dat de referentiecoëfficient nauwelijks zakte. Heb me ooit eens bezig gehouden met van al mijn loonfiches de VAA te pakken en die in Excel te stoppen en dan zie ik nu wel goed hoe fel het in 2021 en 2022 gestegen is. Die laatste 2 keer steeg mijn VAA meer dan 10% terwijl het de jaren ervoor slechts een paar percent was en in sommige jaren zelfs zakte (bvb 2019 en 2020).

M'n huidige is 'zonder monogram' (dus zonder de 530e achteraan), maar die had nog E-Drive badge'kes op de zijpanelen achteraan, dus voor de pre-LCI mocht het wél nog.

Bij Mercedes zag ik net hetzelfde. Altijd een wagen besteld zonder monogram. Deze keer kwam dat gewoon nergens voor op de optielijst en heb er dan zelf ook niet meer aan gedacht om het te vragen aan de verkoper.

M'n huidige is 'zonder monogram' (dus zonder de 530e achteraan), maar die had nog E-Drive badge'kes op de zijpanelen achteraan, dus voor de pre-LCI mocht het wél nog.

Special M badge? Niet gevraagd. So dunno.

Er is een M badge voor het 50 jarig bestaan van M motorsport.
Wat betreft het monogram, ik heb een iX3 LCI in bestelling staan en de dealer verwijderd het monogram voor aflevering.

Foto's en optielijsten zijn binnen, keuze is gemaakt en doorgegeven, hopelijk ligt het dan ook vast bij de fleetbeheerder.

Galaxyblauw, alcantara/leer sportzetels, B&O geluid (!! de auto dateert nog van het tijdperk dat men opties mocht kiezen), sportstuur business pack. Contract loopt tot 1/24, dan zien we wel weer...

50 of 55?
Ik zou ook niet twijfelen!

Welkom in de wereld van EV :biglaugh:

Ik was me daar eigenlijk nooit van bewust dat dat al altijd zo geweest is. Meestal keek ik gewoon naar de VAA van een potentiële auto om een idee te hebben. In het verleden was het ook altijd zo dat mijn VAA jaar na jaar zakte door ouderdom wagen, dus moet ook betekenen dat de referentiecoëfficient nauwelijks zakte. Heb me ooit eens bezig gehouden met van al mijn loonfiches de VAA te pakken en die in Excel te stoppen en dan zie ik nu wel goed hoe fel het in 2021 en 2022 gestegen is. Die laatste 2 keer steeg mijn VAA meer dan 10% terwijl het de jaren ervoor slechts een paar percent was en in sommige jaren zelfs zakte (bvb 2019 en 2020).

Klopt, in eerdere jaren daalde de referentieuitstoot niet heel snel, er is zelfs een jaar geweest waarin deze steeg - ik denk 2020.
De laatste 2 jaar is er een gigantische shift naar PHEV en EV aan de gang waardoor de referentieuitstoot ook snel aan het zakken is. Dit zal de komende jaren nog wel zo doorgaan. Daardoor zou het zelfs kunnen zijn dat PHEV's (echte hybrides dan, <50g), die qua VAA nu in de praktijk nog gelijkgesteld zijn aan BEV's, binnen enkele jaren eenzelfde gevoelige stijging qua VAA zullen doormaken als de gewone ICE wagens nu.

Als ik me niet vergis beginnen PHEV's duurder te worden dan gelijk geprijsde BEV's van zodra de referentieuitstoot lager zakt dan (CO2-uitstoot wagen + 15g).
Da's wel een extra incentive om, als je nog PHEV gaat, echt wel te kijken naar die CO2-uitstoot en de 50g wagens (of degene die tegen die grens aanschurken) te vermijden.

Rekenvoorbeelden hieronder, uitgaande van een voertuig dat vandaag ingeschreven wordt en de referentieuitstoot per jaar met 15g zakt (dus na 4 jaar: 60g lager)

BEV van 100K (enkel invloed ouderdom):
- VAA vandaag: €285/maand
- VAA na 2 jaar: €251/maand
- VAA na 4 jaar: €217/maand

PHEV met 50g van 100K:
- VAA na 2 jaar (ref CO2 72g): €251/maand
- VAA na 4 jaar (ref CO2 42g): €342/maand
- Theoretische worst case na 4 jaar met ref CO2 op 0g: €570/maand

PHEV met 25g van 100K:
- VAA na 2 jaar (ref CO2 72g): €251/maand
- VAA na 4 jaar (ref CO2 42g): €217/maand
- Theoretische worst case na 4 jaar met ref CO2 op 0g: €434/maand

Koffiedik kijken natuurlijk welke kant het zal uitgaan en hoe snel die referentieuitstoot effectief zal zakken, maar voor wie nu een PHEV koopt en daar mogelijk nog meer dan 4 jaar mee zal rijden is het wel iets om mee rekening te houden.

Zie de link die @scriptkiddie hierboven postte. De daling door ouderdom van de wagen (6%) wordt volledig teniet gedaan door de stijging van de VAA omwille van de dalende CO2 referentie-waarde. Die ging sinds 2020 van 91gr naar 84gr en nu 75gr. Dus ja, met een auto met meer dan 100gr CO2 voel je dat wel.

Vergeet niet dat de formule ook niet aangepast is na heel het 'testing protocol' fiasco.
De WLTP waarden lagen ineens allemaal een PAK hoger & dus is het VAA gewoon automatisch mee gestegen.

De formule zelf, daar is niets aan veranderd.

't Is ook rond die periode dat de PHEV's interessant begonnen te worden, want WLTP gewijs lagen die cijfers precies lager dan NEDC 2.0.
Het zijn eerst nog eens verkiezingen in 2024 hé. Ik denk dat heel die uitgewerkte fiscaliteit nog wel een keertje op de schop gaat tegen dat het 2027 is, simpelweg omdat de elektrificatie van het wagenpark totaal niet goed voorbereid is hier in België en dus niet haalbaar is op zo’n korte termijn.
Nu is dat nog ver van mijn bed show, waardoor veel mensen er nog niet van wakker liggen, of het gewoon niet weten.
Als men dan plots hun VAA ziet gaan stijgen, zal er wel ophef ontstaan => politieke discussie.
Bij 't bespreken van m'n wagen ...

M'n patron gaf aan dat hij een kennis had (al vergeten exact wat em die mens noemde, mor soit), anyway ... een kennis die een nieuwe EV BMW bestelde.
"Zo nen duren zelfs, nen i4 M of zoiets"
Ikke: "Nen i4 50M dus" --> Ja, 't zal da zijn
Ikke: "Jah, lang wachten e, een 16+ maand al zeker"

Reactie: "Nee man, 3 jaar wacht tijd, te zot voor woorden".

:cautious:

Tegen dan is't praktisch '26.

Polestar besteld in maart is opgeschoven van augustus naar oktober.
Als het daarbij blijft cva..

Collega die twee weken eerder heeft besteld rijdt al rond :unsure:

Wow, ik vind van mezelf dat ik goed op de hoogte ben van (auto)fiscaliteit, maar ik wist niet dat die fiscale impact zó groot was. Hier vond ik een goed overzicht: https://www.profacility.be/news-vie...=78943&txt=Autofiscaliteit++van+2021+tot+2031.

Op basis van deze cijfers denk ik dat vanaf 1/7/2023 meer dan 70% van de bestelde (=/= de geleverde) bedrijfswagens EV's zullen zijn. Ik werk zelf voor een stadsbestuur, en ik merk dat niemand bij ons de urgentie van publieke laadinfrastructuur voor mensen zonder garage of oprit inziet. Dat lijkt iets voor na de verkiezingen van oktober 2024 te zijn, de lokale politiek is er vandaag niet mee bezig.

Laadpaalbedrijven gaan de komende jaren geld als slijk verdienen
door die exponentiële vraag naar laadinfrastructuur én de royale subsidies voor laadpalen (200% aftrekbaar als bedrijf, 45% subsidie als particulier).

Ik blijf het uiterst frappant vinden hoe een rotvaart wij maken qua elektrificatie, zonder dat dat echt gedragen is door de bevolking. In Nederland is men zich veel meer bewust van de hele transitie naar elektrische vervoersmiddelen, en heeft men ook al mil-jar-den meer geïnvesteerd dan bij ons. En toch is de deadline voor 100% elektrische auto's (bij nieuwe verkopen) daar pas 1 januari 2030, tegenover 2026 (bedrijfswagens) en 2029 (particuliere wagens) bij ons.
We zijn er als land echt mega slecht op voorbereid. In Frankrijk hebben ze een tijdje geleden een wet goedgekeurd waarbij ELK tankstation op de snelweg minimaal 4 laadpalen moet hebben tegen het einde van dit jaar. Oké 4 is nog niet gigantisch veel, maar ze zijn er wel mee bezig.
Hier zitten ze nog te neuten of een laadpaal in een ondergrondse parking al dan niet veilig is...in Noorwegen zijn er veel ondergrondse parkings die vol met laadpalen zitten en het werkt. In plaats van te leren uit cases van dergelijke landen, willen ze precies het warm water uitvinden.. Zorgt voor immens veel vertragingen.

Ik heb er weinig vertrouwen in, maar ons regering is het effectief aan het forceren dus jah ... de bedrijven volgen.
Zoals eerder aangehaald, 'k ben ook content dat ik er nog een jaartje of 5 van gespaard kan blijven.

We zullen tegen dan wel zien hoe het allemaal uit draait.
Dat de VAA bedragen tussen nu & dan voor mij nog zullen stijgen is dan 't minste kwaad VS opgescheept zitten met een EV die'k niet kan laden of privé een wagen aanschaffen & verlies draaien op 't verlies v/d bedrijfswagen (& de onevenredige vergoeding die er t.o.v. zal staan in bruto/netto loon).

Begin 2010 voor zover ik weet, werd de VAA formule inderdaad aangepast voor alle lopende contracten ook.

Werd voor mij wel goedkoper 🙂
Wat was er toen dan? Ik dacht dat de enige verandering was dat de VAA er bij kwam.
Ik wist niet dat VAA ter vervanging van iets anders was?

Wat was er toen dan? Ik dacht dat de enige verandering was dat de VAA er bij kwam.
Ik wist niet dat VAA ter vervanging van iets anders was?
Voor die tijd werd het VAA anders berekend. Toen ik begon te werken was het vooral op basis van hoe ver je van je werk woonde. Daarna voor zover ik me herinner op basis van cilinderinhoud. En dan sinds +- 2010 de huidige formule.

Voor die tijd werd het VAA anders berekend. Toen ik begon te werken was het vooral op basis van hoe ver je van je werk woonde. Daarna voor zover ik me herinner op basis van cilinderinhoud. En dan sinds +- 2010 de huidige formule.

Het was toen inderdaad op basis van geschatte aantal privé-kilometers. Doordat woon-werk-verkeer ook als privé beschouwd werd, keek men dan ook naar afstand thuis-werk. Dat was de theorie althans. In de praktijk werd bij iedereen gewoon het wettelijk minimum genomen, omdat er toch nooit controle was.

Terug
Bovenaan