De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Dat kan, maar is eigenlijk niet relevant in deze discussie. In theorie heb je daar wel voor betaald, net zoals voor die voice command en carplay. Iedereen lijkt dat precies maar normaal te vinden dat er zaken ontbreken, en dat de constructeur dat op de koop toe niet eens meldt aan de koper.

Wat zou je zeggen op restaurant als je een steak champignon bestelt, maar de champignons zijn er niet bij omdat de kok er geen gekocht heeft? En als ze met de rekening komen, rekenen ze toch de volle pot. Dat zou toch ook niemand accepteren?
Gohja ... betaald. Opties die ge niet krijgt zult ge ook wel gecrediteerd krijgen zeker (als 't niet onderdeel is v/d standaard, want dan ... who knows what it costs).
Maar ik heb al jaren daar geen marketing meer voor gezien & 'k vraag mij nu ook af of die 'kristallen' knoppen dat men in de recentere marketing stopt die feature überhaupt zelfs ondersteunen.
Echter, enkel nu dat ge er over begint, want verder nog nooit bij stil gestaan zo'n weinig gebezigde feature dat het is.

OK, ze zouden u dan wel de 'optie' mogen geven om uw wagen te weigeren omdat ge niet krijgt wat ge wilt. Maar zou je uw wagen echt cancellen voor dit? Die touch screens vond ik een PAK erger om niet in de wagen te stoppen.

By the way ... side NOTE ... toen ik bij de dealer was had de verkoper ook aangehaald dat die knop in z'n geheel op termijn garantie den bos in gaat. Geen idee waar z'n info vandaan komt maar ...
Als we kijken naar Audi & Mercedes ... kan ik dat ook goed geloven (and I don't like it).

Het zal iets persoonlijk zijn maar mij viel dat ook op toen ik ooit tijdelijk met zo'n stuur gereden heb.

Ik heb veel goedkopere gezinsleasewagens gereden die mij veel minder tegenvielen:
Opel Corsa
Nope, nope, nope.
Mijn eerste firmawagen was een Corsa (bouwjaar 2008) en dat was echt een verschrikkelijke wagen. 1,5 uur naar de zee in Nederland rijden was al hel wegens rugpijn en ik moest daar elke dag 2 x 100km mee rijden. De A3 die er een jaar later op volgde was een verademing.

Hoezo is dit optioneel? Je kan die auto perfect weigeren daarom hoor.
De leasemaatschappij hamert er altijd op dat je bij ontvangst checkt of alle opties aanwezig zijn.

Zeker dat de lease al niet op de hoogte is? Bij mij staat dat er gewoon tussen.
52035453973_52431ff344_w.jpg

Nope, nope, nope.
Mijn eerste firmawagen was een Corsa (bouwjaar 2008) en dat was echt een verschrikkelijke wagen. 1,5 uur naar de zee in Nederland rijden was al hel wegens rugpijn en ik moest daar elke dag 2 x 100km mee rijden. De A3 die er een jaar later op volgde was een verademing.

Met de Astra H uit 2007 was dat ook zo. Dat waren gewoon planken met stof over. Stuur was rubber ofzo, was het middelste niveau van afwerking.
Mijn eerste leasewagen was een achteruitgang op dat gebied, maar ik kon wel ineens massa's sparen voor mijn eerste vastgoed en dus klaagde ik niet...
Is ook een hele andere fase in uw leven natuurlijk, met minder financiele vrijheid/loon. In 2007 verdienden mijn partner en ik krap 2,5k netto, waar dat nu tegen de 5,5k is met 2 bedrijfswagens op de oprit. Dat verschil is zelfs met inflatie meegerekend gigantisch.
Ik ben ook van een appartement van 110 m2 met 2 slaapkamers naar een huis van 330m2 met 6 slaapkamers gegaan op die tijd. Waarom zou de auto dan niet wat luxueuzer mogen zijn. Wil namelijk ook niet terug naar mijn eerste appartement.

Zeker dat de lease al niet op de hoogte is? Bij mij staat dat er gewoon tussen.
52035453973_52431ff344_w.jpg

Met de Astra H uit 2007 was dat ook zo. Dat waren gewoon planken met stof over. Stuur was rubber ofzo, was het middelste niveau van afwerking.
Mijn eerste leasewagen was een achteruitgang op dat gebied, maar ik kon wel ineens massa's sparen voor mijn eerste vastgoed en dus klaagde ik niet...
Is ook een hele andere fase in uw leven natuurlijk, met minder financiele vrijheid/loon. In 2007 verdienden mijn partner en ik krap 2,5k netto, waar dat nu tegen de 5,5k is met 2 bedrijfswagens op de oprit. Dat verschil is zelfs met inflatie meegerekend gigantisch.
Ik ben ook van een appartement van 110 m2 met 2 slaapkamers naar een huis van 330m2 met 6 slaapkamers gegaan op die tijd. Waarom zou de auto dan niet wat luxueuzer mogen zijn. Wil namelijk ook niet terug naar mijn eerste appartement.
Die lendensteunregeling, dat was de enige waar ik bij het bestellen op de hoogte van was.
Maar van de touchpad, voice command en carplay niet. Carplay is de enige die spontaan verteld werd bij aflevering.

Als je met 2 werkt & beide een mooi loon kan trekken da's natuurlijk een comfortabele situatie eh.

Ik zit nu zelf in een zo'n appartement, maar als single is dat zeker voldoende.
't Voornaamste wat ik minder leuk vind is dat ik moet opletten dat ik niet te veel 'lawijt' mag maken (dus muziek vollen bak om 3u 's nachts? -> Beter niet).

Uiteraard is de grootste uitdaging van een appartement de 'gemeenschappelijke delen'. Dus bv. voor dingen als een laadpaal is dat alles behalve evident. Maar mijn screens & airco heb ik toch geregeld gekregen, wat mijn voornaamste wensen waren. Voor mijnen AC zijn bv. statuten aangepast moeten worden.

Echter, anno 2022 denk ik niet dat er nog veel zullen zijn die zo'n nieuwbouw kunnen veroorloven. 330m2 bewoonbaar spreek je tegenwoordig toch al over bedragen richting 't miljoen denk ik dan.
Je betaald al >400K voor 150m2.

Als je met 2 werkt & beide een mooi loon kan trekken da's natuurlijk een comfortabele situatie eh.

Ik zit nu zelf in een zo'n appartement, maar als single is dat zeker voldoende.
't Voornaamste wat ik minder leuk vind is dat ik moet opletten dat ik niet te veel 'lawijt' mag maken (dus muziek vollen bak om 3u 's nachts? -> Beter niet).

Uiteraard is de grootste uitdaging van een appartement de 'gemeenschappelijke delen'. Dus bv. voor dingen als een laadpaal is dat alles behalve evident. Maar mijn screens & airco heb ik toch geregeld gekregen, wat mijn voornaamste wensen waren. Voor mijnen AC zijn bv. statuten aangepast moeten worden.

Echter, anno 2022 denk ik niet dat er nog veel zullen zijn die zo'n nieuwbouw kunnen veroorloven. 330m2 bewoonbaar spreek je tegenwoordig toch al over bedragen richting 't miljoen denk ik dan.
Je betaald al >400K voor 150m2.
Hangt enorm van regio en "goesting om het zelf te doen" af he. Op de ene plek hebt ge voor 500k een appartement, op de andere een villa...

Kennis van me heeft een EV6 besteld als firmawagen. Levertermijn 2 jaar.

Nope, nope, nope.

Die corsa was wel de minste, ook niet veel mee moeten rijden 😄 Maar ook geen slechte ervaring mee!

Hangt enorm van regio en "goesting om het zelf te doen" af he. Op de ene plek hebt ge voor 500k een appartement, op de andere een villa...
Is ook niet helemaal juist eh.

Als je grond hebt maakt het niet uit waar die grond ligt.
Een zelfde huis bouwen kost even veel in St-Martens Latem als in Ronse als je gewoon uw aannemers gaat aanstellen.
Je betaald nl. voor werkuren & materiaal, een architect, etc.
Je betaald voor alles weliswaar over 't algemeen 21% (BTW) natuurlijk.

Uiteraard zal je in St-Martens véél meer betalen voor grond (als je al grond te koop vind) dan in Ronse.

Als je daarentegen gaat instappen in een 'project', waar een bouwpromotor deze dingen ter beschikking stelt (bv. een appartement aan de zeedijk) dan zal je zeker en vast locatie mee betalen.
Een appartement is daar dan ook heel gevoelig aan, want je kan moeilijk zelf zo'n blok zetten.

Als je een bestaande woning wil kopen, of het nu een huis of appartement is ... ja, ligging zal mee de prijs bepalen.
Nuja, 't is algemeen gewoon al helemaal niet meer gemakkelijk voor 't gemiddeld jong koppel om anno 2022 nog een woning te kopen, laat staan te bouwen.

Maar ... grond is 'schrijven' & aankoop bestaande woning ook ... dus geen 21% belasting. Maar ligging kan gerust zwaarder doorwegen dan 't verschil tussen schrijven & BTW. Kijk zo bv. naar een appartement aan de zeedijk in Knokke dat je >1mio voor moet neer tellen.
Geen klein appartementjes meestal, but still. Je betaald voor de ligging eh.

@ThekillingGoku, ik woon in een 30 jaar oud huis, dat bouwen zou idd te duur geweest zijn.
Ik heb ook een kleiner nieuwbouwhuis (2016 opgeleverd, 150m2) maar dat verhuur ik nu.

Maar laten we terug gaan naar auto's, interessanter :)

Weet iemand of de touchpad op de iDrive bedieningsknop bij BMW standaard is op een 3 reeks met Live Cockpit Navigation Professional? Of is dit de derde optie die "verdoken" niet aanwezig is op mijn nieuwe wagen? (Na Apple CarPlay en voice command, wat er wel zou komen na een software update)
Dit is er bij wagens, geproduceerd in het voorbije jaar, vaak uitgehaald wegens de chiptekorten. Zou ergens op de optiecodelijst van de wagen moeten staan als 'XXXX Deletion of .......'

Hopelijk is het underpromise & overdeliver...
Mijn ex collega die voor een ander bedrijf werkt krijgt deze maand zijn ev6 en heeft 24 weken moeten wachten

Nu mss is het ook afhankelijk welke uitvoering je neemt?
Hij had de earth uitvoering in het rood met enkel warmtepomp erbij.

Ik ga de GT-line nemen met extra opties (alles behalve de grotere velgen)

Is ook niet helemaal juist eh.

Als je grond hebt maakt het niet uit waar die grond ligt.
Een zelfde huis bouwen kost even veel in St-Martens Latem als in Ronse als je gewoon uw aannemers gaat aanstellen.
Je betaald nl. voor werkuren & materiaal, een architect, etc.
Je betaald voor alles weliswaar over 't algemeen 21% (BTW) natuurlijk.

Uiteraard zal je in St-Martens véél meer betalen voor grond (als je al grond te koop vind) dan in Ronse.

Als je daarentegen gaat instappen in een 'project', waar een bouwpromotor deze dingen ter beschikking stelt (bv. een appartement aan de zeedijk) dan zal je zeker en vast locatie mee betalen.
Een appartement is daar dan ook heel gevoelig aan, want je kan moeilijk zelf zo'n blok zetten.

Als je een bestaande woning wil kopen, of het nu een huis of appartement is ... ja, ligging zal mee de prijs bepalen.
Nuja, 't is algemeen gewoon al helemaal niet meer gemakkelijk voor 't gemiddeld jong koppel om anno 2022 nog een woning te kopen, laat staan te bouwen.

Maar ... grond is 'schrijven' & aankoop bestaande woning ook ... dus geen 21% belasting. Maar ligging kan gerust zwaarder doorwegen dan 't verschil tussen schrijven & BTW. Kijk zo bv. naar een appartement aan de zeedijk in Knokke dat je >1mio voor moet neer tellen.
Geen klein appartementjes meestal, but still. Je betaald voor de ligging eh.
Wel, hoe vreemd het ook mag klinken, dat is in mijn ervaring helemaal niet waar.

Ik verkoop (& meer) ERP-software aan bouwbedrijven en de verschillen in de verschillende regio's zijn gigantisch.
Als ik een demo geef, met demodata zoals uurtarieven van metsers, dan is de feedback

in Oost-Vlaanderen, Antwerpen en Vlaams Brabant: amai, als gij ne metser vindt die maar €38 kost, moogde hem altijd doorsturen
in Limburg: amai, als wij onze metsers aan €38 verkocht zouden krijgen, we moesten niet meer werken (of, aan die prijzen halen wij geen enkel project binnen)

Ik heb ook een alarminstallateur als klant, met 2 grote afdelingen in Hasselt en Deinze. Hij rekent gewoon 30% extra voor zijn personeel en artikelen als ze vanuit Deinze gecalculeerd worden. In Hasselt krijgt hij dat nooit verkocht. (Gelukkig kan dat heel eenvoudig met Business Central, DM voor meer info :love:)

Ik heb ook een alarminstallateur als klant, met 2 grote afdelingen in Hasselt en Deinze. Hij rekent gewoon 30% extra voor zijn personeel en artikelen als ze vanuit Deinze gecalculeerd worden. In Hasselt krijgt hij dat nooit verkocht. (Gelukkig kan dat heel eenvoudig met Business Central, DM voor meer info :love:)
:o interessant om te weten, dus ik ga best niet meer lokaal kijken dan :(

Mijn ex collega die voor een ander bedrijf werkt krijgt deze maand zijn ev6 en heeft 24 weken moeten wachten

Nu mss is het ook afhankelijk welke uitvoering je neemt?
Hij had de earth uitvoering in het rood met enkel warmtepomp erbij.

Ik ga de GT-line nemen met extra opties (alles behalve de grotere velgen)
Zou het niet kunnen dat Kia in het begin nog heel veel voorraad had en daardoor nog relatief snel kon produceren. En dat ze nu dat voordeel niet meer hebben en dus heel lange levertijden hebben zoals de andere fabrikanten?

:eek: interessant om te weten, dus ik ga best niet meer lokaal kijken dan :(
artikelen in Hasselt gaan bestellen :)

Is nu eenmaal zo dat we hier algemeen minder verdienen, huizen goedkoper zijn enzovoort. Heeft natuurlijk ook zijn gevolgen op zo zaken. Als Limburger kijken naar huizenjagers, dat is wel eens verschieten wat voor budgetten en vraagprijzen daar gehanteerd worden :P.

:o interessant om te weten, dus ik ga best niet meer lokaal kijken dan :(

Zou het niet kunnen dat Kia in het begin nog heel veel voorraad had en daardoor nog relatief snel kon produceren. En dat ze nu dat voordeel niet meer hebben en dus heel lange levertijden hebben zoals de andere fabrikanten?
Dat zou idd ook kunnen.

Ik kreeg via mail het volgende antwoord op mijn vraag of ik een AWD kon testen:
Beste,
We hebben al een lange tijd een awd besteld als demo wagen, echter is deze nog niet geleverd.
-enter rest van de mail-

Niet echt iets wat een goed gevoel geeft op vlak van levertermijn 😂

Het is wel zo dat men ex collega de rwd heeft

Dat zou idd ook kunnen.

Ik kreeg via mail het volgende antwoord op mijn vraag of ik een AWD kon testen:
Beste,
We hebben al een lange tijd een awd besteld als demo wagen, echter is deze nog niet geleverd.
-enter rest van de mail-

Niet echt iets wat een goed gevoel geeft op vlak van levertermijn 😂

Het is wel zo dat men ex collega de rwd heeft
Collega krijgt nog steeds een "nog minimum een jaar" te horen van KIA.

Gisteren zijn wel de eerste 2 Ioniq 5's geleverd bij ons.

Terug
Bovenaan