De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Wel, vanaf 2030 zal het echt voelbaar worden eh. Dan zullen zelfs de EV's niet meer 100% aftrekbaar zijn.
Tegen dan zal je ook nog minder kunnen krijgen in je budget omdat je maar ongeveer 67% zult kunnen aftrekken ipv 100%.
EV's zijn al duur van zichzelf (& wie weet of tegen dan al voldoende 'economies of scale' zullen gegroeid zijn om die prijzen te doen zakken), dus dat in combinatie met de fiscaliteit ... 't zal gevoeld worden hoor. Zelfs voor de non-i4 50M's v/d wereld.

Ik hou daar in elk geval rekening mee dat het in de toekomst een pak minder zal zijn. Maar dat deert mij niet. 80% van die snufjes gebruik ik nu al niet.
In tussentijd haal ik gewoon het maximum uit mijn capaciteiten en daar hoort zoveel mogelijk loon + een zo duur/goed mogelijke auto gewoon bij. Zolang ik meer en voldoende opbreng voor mijn werkgever dan ik kost is dat ook geen probleem.
Wil de overheid de auto afschaffen in ruil voor het leasebudget + minder bedrijfsvoorheffing zal ik evengoed blij zijn. Koop ik zelf wel iets.
Als ik tegen 2030 de laatste leasewagen bestel en oprij heb ik een 30 jaar in goedkope leaseauto's gereden. Het kan er wel af denk ik.

Klopt, maar in de context van deze discussie vind ik dat toch niet heel terecht - het gaat hier om de discrepantie tussen iemand met gigaloon enerzijds, waarvan zijn werkgever verwacht dat hij veel op de baan is, maar die wel een ergonomisch kussen in zijn wagen moet leggen omdat hij een kaal basismodel krijgt waarin hij geen zetelupgrade kreeg. Dat klinkt toch maar raar?
En dat is toch ook verzoenbaar met het feit (waarin ik je 100% gelijk heeft) dat het vrij zot is wat voor wagens velen tegenwoordig meekrijgen en dat dat binnen enkele jaren fors minder zal zijn?
Is allemaal perceptie en wat je gewoon bent zeker? Indertijd toen ik permanent op de baan was (+80K km/jaar) was dit in een Astra break zonder bv elektrische ramen of airco en met een grote bak met wegenatlassen (1 boek per provincie) op de achterbank. Wat was ik blij toen een aantal jaar later een nieuw model Astra met airco kreeg. En kijk ik leef nog steeds :woohoo:
Van mij mogen ze meteen de leasewagens in hun geheel afschaffen als daar een vermindering van loonlasten tegenover staat. En dan koop ik met veel plezier een leuke wagen van 50k naar mijn eigen goesting...
Denk wel dat dit een aderlating zou betekenen voor het premium segment. Er zijn volgens mij een pak minder mensen bereid om privé €50K op te hoesten dan er eentje in lease te rijden.

Denk wel dat dit een aderlating zou betekenen voor het premium segment. Er zijn volgens mij een pak minder mensen bereid om privé €50K op te hoesten dan er eentje in lease te rijden.
Ben ik niet zo zeker van, als je door die belastingsverlaging een pak meer over houdt, worden die luxe-wagens ook gewoon betaalbaarder. Kijk naar Duitsland, daar rijdt iedereen met een veel zwaarder model rond, en dat zijn geen bedrijfswagens...

Is allemaal perceptie en wat je gewoon bent zeker? Indertijd toen ik permanent op de baan was (+80K km/jaar) was dit in een Astra break zonder bv elektrische ramen of airco en met een grote bak met wegenatlassen (1 boek per provincie) op de achterbank. Wat was ik blij toen een aantal jaar later een nieuw model Astra met airco kreeg. En kijk ik leef nog steeds :woohoo:

Tuurlijk, ik ook. Die mens met zijn X1 is ook nog niet doodgevallen.

Maar ik was een schoolverlater, ik was geen sales profiel, mijn loon kwam niet in de buurt van de 100K, ik bracht ook geen 100K op.

Er is een mismatch tussen wat die mens in kwestie verdient, wat de verwachtingen naar hem zijn, en waar hij het mee moet doen. Mocht hij simpelweg al iets als comfortzetels in die wagen hebben, het zou al wat zijn, maar zelfs dat niet.

En je kan dan 1000 keer zeggen dat alles lukt, dat verandert niets aan de kwestie he.

Ben ik niet zo zeker van, als je door die belastingsverlaging een pak meer over houdt, worden die luxe-wagens ook gewoon betaalbaarder. Kijk naar Duitsland, daar rijdt iedereen met een veel zwaarder model rond, en dat zijn geen bedrijfswagens...
Kan wel, maar ik heb er persoonlijk toch moeite mee als ik voor een klein onderhoudje al 400-500€ moet neertellen bij een duits premium merk. Ik zou toch bewust eerder een goedkopere auto nemen om die kosten te drukken ... uiteindelijk is de wagen toch maar iets om je van A naar B te brengen.

Dat is toch al heel lang gelden, mijn Astra H coupe had en Navigatie met kleurenscherm en clima control en die zou nu +15 jaar oud zijn.

Kan wel, maar ik heb er persoonlijk toch moeite mee als ik voor een klein onderhoudje al 400-500€ moet neertellen bij een duits premium merk. Ik zou toch bewust eerder een goedkopere auto nemen om die kosten te drukken ... uiteindelijk is de wagen toch maar iets om je van A naar B te brengen.
Voor jou misschien, voor een groot deel van de mensen (hier op het forum) is het veel meer dan dat.
400-500€ voor een klein onderhoud, dan zijn ze u wel int zak aant zetten. Dat is wat een klein onderhoud bij Porsche kost he.

Voor jou misschien, voor een groot deel van de mensen (hier op het forum) is het veel meer dan dat.
400-500€ voor een klein onderhoud, dan zijn ze u wel int zak aant zetten. Dat is wat een klein onderhoud bij Porsche kost he.
Zullen zien, gisteren toevallig service A laten uitvoeren ... benieuwd naar de factuur. Vorige week remblokjes laten vervangen: 400+€
Was het geen bedrijfswagen trok ik het mij meer aan, maar ik moet er nog 5-6jaar mee bollen dus laat het liever via de officiele garage gebeuren.

Klein onderhoud van mijn VW was toch ook 340 euro. Nu is dat wel lease... mss dat het daar allemaal wat duurder is.

als ik naar ons carpolicy kijk, keuze zou in mijn geval al drastisch beperkt zijn. Ik geniet nu nog wel even van mijn C-klasse, maar met een budget van +- 50k in EV is het beperkt ... voor de meesten modellen die hier besproken worden ligt de basisprijs al hoger.

Ik heb gelukkig nog wel een jaar of 5 te gaan eer ik kan kijken voor een nieuwe firmawagen, hoewel de VAA ook maar blijft stijgen voor IC. Op dat moment ga ik toch wel eens overwegen om firmawagen te laten vallen voor meer loon.
Goh ja, 't zal er idd niet beter op worden vrees ik. Zeker ICE, da's afgeschreven voor de zaak.
Binnen 5j mag je rekenen op 0% aftrekbaarheid, dus jah. EV of niets.

Maar op dat moment begint ook EV al aan z'n degressieve daling (al vanaf 2026).
M'n pa z'n gebuur bij Mercedes toch iets gelijkaardig voor gehad hoor. En dat was ocharme een A klasse PHEV. Geen fancy S-class of iets dergelijks.
Welke fameuze verlaging zou dit zijn & waar zou die magischerwijs vandaan komen? :thinking:

Ze trekken de belastingen enkel maar op hoor. Tegen 2030 zal de fiscaliteit rondom die wagens gewoonweg slechter & nadeliger zijn voor de burger. Er staat niets tegenover momenteel & 'k verwacht er eigenlijk ook niets van.
Als ze maar in de middenklasse hun zakken kunnen zitten.

We hebben natuurlijk nog wel 2 regeringen te gaan tot dan, but still.

Mijn vriendin is alleszins dolgelukkig met haar X1, komende van een Citroën C4 van bijna 20 jaar oud.
Bijna alle dingen die quasi standaard zijn, zijn al een enorme verbetering t.o.v. haar vorige wagen.
Wij hadden een paar weken terug op vakantie een nieuwe C4 MPV als huurwagen. Buiten het feit dat die wagen als een boot stuurt kon ik daar eigenlijk niets slechts over zeggen. Prima cruiser.

Laatst bewerkt:
Goh, voor Audi is Belgie bijvoorbeeld de 8ste grootste markt ter wereld, terwijl je Belgie normaal ergens op plaats 20 of zo zou verwachten. Dat komt volgens mij alleen maar door die bedrijfswagens.

Toekomst qua fscaliteit en energieprijzen maken het inderdaad heel moeilijk om het totaalplaatje in te schatten als particulier.

Moesten de brandstofprijzen niet zo hoog zijn zou ik toch heel serieus overwegen om gewoon zelf een wagen te kopen ipv een opgelegde firmakar.

Toekomst qua fscaliteit en energieprijzen maken het inderdaad heel moeilijk om het totaalplaatje in te schatten als particulier.

Moesten de brandstofprijzen niet zo hoog zijn zou ik toch heel serieus overwegen om gewoon zelf een wagen te kopen ipv een opgelegde firmakar.
Wagen van jezelf & nog gewoon tankkaart v/d zaak?

Ik weet dat er bij ons zo enkele rond rijden (weliswaar 1 van hen is er ondertussen vanaf gestapt & de full-blown bedrijfswagen toer op gegaan met de aanschaf van een X3 van de zaak).

Wagen van jezelf & nog gewoon tankkaart v/d zaak?

Ik weet dat er bij ons zo enkele rond rijden (weliswaar 1 van hen is er ondertussen vanaf gestapt & de full-blown bedrijfswagen toer op gegaan met de aanschaf van een X3 van de zaak).
Is fiscaal niet voordelig... Vaa is op effectief gebruik van de tankkaart dan.

Het enige dat hier kan is een tankkaart financieren via flex systeem en dan spaar je wel een aardig bedrag uit. Maar dat is slechts mogelijk voor max 800 EUR wat wel heel jammer is :D

Is fiscaal niet voordelig... Vaa is op effectief gebruik van de tankkaart dan.
Huh ... feitelijk totaal geen gedacht van.
Ik weet dat je op de kaart geen VAA betaald bovenop de wagen. Maar nog nooit echt stil gestaan bij 'wat als ik enkel de kaart had'.
Het enige dat hier kan is een tankkaart financieren via flex systeem en dan spaar je wel een aardig bedrag uit. Maar dat is slechts mogelijk voor max 800 EUR wat wel heel jammer is
800 op jaarbasis dan veronderstel ik?

Terug
Bovenaan