De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Als je hier blij van wordt dan heb je toch echt niets met auto's. Of stel je even voor dat dit je "kantoor" is...
En echt helemaal niks tegen een X1 want met 3-4K optiebudget kan je er echt nog iets leuks van maken.

Dat stuur alleen al is bleiten (2 weken geleden nog met dit exact stuur gereden).

Haha, blij dat er toch mensen zijn die het sentiment vatten :)

Ja ik meen die uitspraak ook echt hoor. Als ik dat dag in dag uit in mijn handen moet nemen zou ik vanzelf al lastig worden. Je kan zeggen "het is maar een stuur", maar da's nu echt alsof je fisher price in je handen hebt.

Ja ik meen die uitspraak ook echt hoor. Als ik dat dag in dag uit in mijn handen moet nemen zou ik vanzelf al lastig worden. Je kan zeggen "het is maar een stuur", maar da's nu echt alsof je fisher price in je handen hebt.
Ik heb daar 2j mee gereden, geen opmerkingen over eigenlijk.
BMW heeft betere sturen inderdaad, maar om te gaan zeggen dat dit stuur fisher price is... dan ben je toch niet veel gewend. Bijvoorbeeld ik heb nog in een Peugeot gereden waarvan dat stuur echt nog stukken slechter was.

Het zal iets persoonlijk zijn maar mij viel dat ook op toen ik ooit tijdelijk met zo'n stuur gereden heb.

Ik heb veel goedkopere gezinsleasewagens gereden die mij veel minder tegenvielen:
Suzuki SX4
Ford Focus
Opel Corsa
Peugeot 308

Laatst bewerkt:
Ik heb daar 2j mee gereden, geen opmerkingen over eigenlijk.
BMW heeft betere sturen inderdaad, maar om te gaan zeggen dat dit stuur fisher price is... dan ben je toch niet veel gewend. Bijvoorbeeld ik heb nog in een Peugeot gereden waarvan dat stuur echt nog stukken slechter was.

Zeer persoonlijk natuurlijk, zo'n dingen. Maar voor mij veruit het slechtste stuur dat ik ooit in handen gehad heb, en ik heb nog met een instap-Astra F gereden. 😀

De verkoper zei me dat wegens het aantal pk's ofzo iets dat die natte koppeling meer slijtage meemaakt dan de droge 6-traps DSG, maar dat ik er niks van zal merken. Die Arteon is wel een boot, zelfs langer dan de V60 die ik had.

De 'natte' DSG's zitten dan ook alleen in auto's met meer vermogen omdat de kleinere motoren meer moeite hebben daarmee.
Mijn buurman had ongeveer gelijktijdig met mij een golf 7 besteld met 1.4TSI met 7-traps DSG en dat was een 'droge'. Hij heeft die al van de hand gedaan wegens constant problemen (trillen en doorslippen).
Buiten het schokkerige bij koude start (eerste 2 minuten en enkel bij koud weer) werkt mijne na 105k km nog steeds perfect.

Vind dat BMW 'M' stuur waar iedereen zo lyrisch over is anders veel te zacht en veel te dik. Ik wil niet dat mijn vriendin zo aanvoelt, dus mijn stuur liefst ook niet :p.

Vind dat BMW 'M' stuur waar iedereen zo lyrisch over is anders veel te zacht en veel te dik. Ik wil niet dat mijn vriendin zo aanvoelt, dus mijn stuur liefst ook niet :p.
Ik krijg daar zelf maar geen mening over gevormd. Mijn Hyundai had een quasi identiek stuur (van vorm/zachtheid/...) en met momenten voelt dat "sportiever" aan. Tot je dan eens in een auto zit met een heel dun en hard (en klein) stuur, dan voelt dat plots weer veel beter aan.
Is voor een groot stuk gewenning...

Het is hoog tijd dat de X1 een facelift krijgt.
Model is van 2016 en het interieur is al serieus oubollig.

Denk ook een van de enige wagens in dat segment die nog standaard halogeen reflectoren heeft, doet de wagen er enorm goedkoop uitzien. Zet er deftige koplampen in, andere velgen, en het ziet er veel minder droevig uit.

Ik ben van mening dat de opties minder belangrijk zijn t.o.v. het type wagen waar je mee wil rijden. Een klassiek voorbeeld: ga je voor de BMW 3 met veel opties of een 'kale' 5 => als je graag met een 5 wil rijden, ga je gewoon daarvoor. Als je bijvoorbeeld kijkt naar een hybride 5 touring met enkel het obligatoire business pack, dan is die wat mij betreft best goed uitgerust; sowieso komt die al standaard met 18 inch velgen.
Da's nu toch ook niet waar. Dat je enkele zaken kan laten vallen, uiteraard.
Die 20" velgen zijn geen dealbreaker, maar als je echt kaal moet gaan om een model hoger te gaan ... hmmmm ... dan denk ik dat dit op termijn wat zal tegen steken. Zeker als dit dingen zijn die je gewoon bent.

Ik zou bv. moeite hebben met het droppen van m'n sound system & te moeten terug vallen op een of ander 'crappy default' speaker setje.
Maar er zullen zeker zaken zijn die voor veel mensen zullen opvallen eh ... elektrische zetels als je met meerdere bestuurders zit, lederen zetels als je die graag hebt, parkeersensoren als je die jaar & dag gewoon bent geweest, verwarmde zetels in Alaska 😋 , ...

Bij de 'alles is optie' Duitsers is daar niets standaard van eh.

Nu ... looks tellen ook wel, maar 't zijn de dingen waar je telkens je in de wagen stapt mee in contact komt die zullen door wegen.
Niet iedereen deelt diezelfde interesse. Dat is echt niet altijd om een voorbeeld te stellen.
Ik wil zoek bvb zelf ook echt niet de limiet van mijn budget op.
Goh ... 'k denk dat vrijwel iedereen de limieten van z'n budget op zoekt.
Ik ken geen enkele collega die dat niet doet, want de meesten leggen zelfs nog wat bij. Laat staan dat er zijn die het niet opgebruiken.

Ikzelf ben uiteraard niet anders, ik heb nog niet anders gedaan dan de limieten opzoeken met m'n budget.

Natuurlijk ... da's ook te zien met wat je werkt natuurlijk. Als je een budget hebt voor een Bentley & je koopt een A7, dan zit je niet a la limite & lig je er ook niet per sé wakker van dat dit zou moeten.
Maar als je moet shoppen in 'the usual ranges', dan jah ...

Denk ook een van de enige wagens in dat segment die nog standaard halogeen reflectoren heeft, doet de wagen er enorm goedkoop uitzien. Zet er deftige koplampen in, andere velgen, en het ziet er veel minder droevig uit.
Maar met die velgen/koplampen praat je voor een groot stuk over uiterlijke schijn. Heeft dan niets te maken met het rijcomfort van lange ritten waar het hier oorspronkelijk over ging.

Heb ook wel de indruk dat we (zeker het laatste decennium) hier enorm verwend (of verwaand?) zijn geworden. Er wordt hier soms gepraat over auto's van +50K alsof het wegwerpluiers zijn. Weet nog toen ik een dikke 20 jaar geleden startte met werken dat een Golf al zéér deftig was en een A3 was echt al hoger niveau. Nu is dat bij wijze van spreke al niet goed genoeg meer als instapper, ook al zijn die auto's gewoon mee geëvolueerd met hun tijd.

En om dan eens even de vergelijking te maken met het buitenland. Op mijn vorige job kreeg ik bij mijn niveau een deftige uitgeruste business C-klasse. Mijn directe collega in Nederland (vergelijkbare verloning en ervaring) reed met een Corsa.

Denk dat eens we 2025 gepasseerd zijn, en de zeer abnormale situatie waarin we momenteel verzeild zijn geraakt wat betreft PK/€ zich wat gaan normaliseren, er hier nog veel gaan verschieten. Ofwel gaan er veel in de schijnzelfstandigheid vluchten zodat ze hun patserbakske kunnen aanhouden ;)

Heb ook wel de indruk dat we (zeker het laatste decennium) hier enorm verwend (of verwaand?) zijn geworden. Er wordt hier soms gepraat over auto's van +50K alsof het wegwerpluiers zijn. Weet nog toen ik een dikke 20 jaar geleden startte met werken dat een Golf al zéér deftig was en een A3 was echt al hoger niveau. Nu is dat bij wijze van spreke al niet goed genoeg meer als instapper, ook al zijn die auto's gewoon mee geëvolueerd met hun tijd.

Jep ik heb hier soms hetzelfde gevoel daarom dat ik hier soms zo hard moet lachen met: mager loontje, triestige auto, fischer price stuur, hallogeen koplamp :rofl:

Maar met die velgen/koplampen praat je voor een groot stuk over uiterlijke schijn. Heeft dan niets te maken met het rijcomfort van lange ritten waar het hier oorspronkelijk over ging.
Maar het éne punt van uiterlijk invalideert het andere van comfort toch niet? Het draagt gewoon bij aan het feit dat ik dat een triestige wagen vind, zeker voor dat budget.

En verder is er gewoon niemand die ontkent dat het Belgische lease-ecosysteem bestaat uit relatief opgeblazen budgetten omwille van het bredere fiscale plaatje. Uw Nederlandse collega houdt een stuk meer over van zijn/haar brutoverloning hé.

Van mij mogen ze meteen de leasewagens in hun geheel afschaffen als daar een vermindering van loonlasten tegenover staat. En dan koop ik met veel plezier een leuke wagen van 50k naar mijn eigen goesting...

Maar het éne punt van uiterlijk invalideert het andere van comfort toch niet? Het draagt gewoon bij aan het feit dat ik dat een triestige wagen vind, zeker voor dat budget.

En verder is er gewoon niemand die ontkent dat het Belgische lease-ecosysteem bestaat uit relatief opgeblazen budgetten omwille van het bredere fiscale plaatje. Uw Nederlandse collega houdt een stuk meer over van zijn/haar brutoverloning hé.

Van mij mogen ze meteen de leasewagens in hun geheel afschaffen als daar een vermindering van loonlasten tegenover staat. En dan koop ik met veel plezier een leuke wagen van 50k naar mijn eigen goesting...
Same here.

Als men mij ineens heel wat minder loon afneemt, dan kan/wil ik dat zelf voorzien.
Uiteindelijk zit @Musk nog in de beste situatie als zelfstandige, maar wij als WN's ... 't is toch altijd een gedoe niet?

Don't get me wrong, ik heb momenteel niet te klagen in zake m'n wagen, maar ook daar blijft het telkens een discussiepunt als die vervangen dient te worden. Als die van jezelf is dan heb je die miserie niet.
Wil je een dure wagen & er 10j mee rond bollen? Fine. Een minder dure, maar elke 5j een nieuwe? Ook fine.

Denk dat eens we 2025 gepasseerd zijn, en de zeer abnormale situatie waarin we momenteel verzeild zijn geraakt wat betreft PK/€ zich wat gaan normaliseren, er hier nog veel gaan verschieten. Ofwel gaan er veel in de schijnzelfstandigheid vluchten zodat ze hun patserbakske kunnen aanhouden ;)
Wel, vanaf 2030 zal het echt voelbaar worden eh. Dan zullen zelfs de EV's niet meer 100% aftrekbaar zijn.
Tegen dan zal je ook nog minder kunnen krijgen in je budget omdat je maar ongeveer 67% zult kunnen aftrekken ipv 100%.
EV's zijn al duur van zichzelf (& wie weet of tegen dan al voldoende 'economies of scale' zullen gegroeid zijn om die prijzen te doen zakken), dus dat in combinatie met de fiscaliteit ... 't zal gevoeld worden hoor. Zelfs voor de non-i4 50M's v/d wereld.

Heb ook wel de indruk dat we (zeker het laatste decennium) hier enorm verwend (of verwaand?) zijn geworden. Er wordt hier soms gepraat over auto's van +50K alsof het wegwerpluiers zijn.

Klopt, maar in de context van deze discussie vind ik dat toch niet heel terecht - het gaat hier om de discrepantie tussen iemand met gigaloon enerzijds, waarvan zijn werkgever verwacht dat hij veel op de baan is, maar die wel een ergonomisch kussen in zijn wagen moet leggen omdat hij een kaal basismodel krijgt waarin hij geen zetelupgrade kreeg. Dat klinkt toch maar raar?
En dat is toch ook verzoenbaar met het feit (waarin ik je 100% gelijk heeft) dat het vrij zot is wat voor wagens velen tegenwoordig meekrijgen en dat dat binnen enkele jaren fors minder zal zijn?

fischer price stuur:rofl:

Die ga ik niet terugnemen. Geen idee of je het zelf al vast hebt gehad maar dat is echt plastic fantastic, helemaal niet aangenaam om mee te rijden. Sorry, not sorry.

als ik naar ons carpolicy kijk, keuze zou in mijn geval al drastisch beperkt zijn. Ik geniet nu nog wel even van mijn C-klasse, maar met een budget van +- 50k in EV is het beperkt ... voor de meesten modellen die hier besproken worden ligt de basisprijs al hoger.

Ik heb gelukkig nog wel een jaar of 5 te gaan eer ik kan kijken voor een nieuwe firmawagen, hoewel de VAA ook maar blijft stijgen voor IC. Op dat moment ga ik toch wel eens overwegen om firmawagen te laten vallen voor meer loon.

Laatst bewerkt:
Mijn vriendin is alleszins dolgelukkig met haar X1, komende van een Citroën C4 van bijna 20 jaar oud.
Bijna alle dingen die quasi standaard zijn, zijn al een enorme verbetering t.o.v. haar vorige wagen.

Dat is dus toch gewoon perceptie? Voor de ene persoon is zo een X1 echt wel een mooie wagen, terwijl het voor een ander teleurstellend kan zijn.
Maar rommel is het alleszins niet, daarvoor moet je naar het Dacia-topic.

Van een collega gehoord dat je de 3-reeks enkel nog maar de facelift kan bestellen die nog moet uitkomen, ze hebben echter in de garage nog geen duidelijk beeld van prijzen, opties,...
Grootste wijziging zal zo een gigantisch tablet zijn zoals bij de nieuwe 2-reeks, bahbah.

Terug
Bovenaan