De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Ik mag een auto bestellen... En ik ken amper iets van auto's.
Nu is mijn budget niet zo groot, maar ik zou wel voor een 'familiewagen' willen gaan: aka een break.

Kort geschetst, neem ik een groot merk met amper opties, of kies ik een 'lager' merk (Skoda / Voklswagen meer bepaald) met meer opties.

1) Denk even na welke opties je zelf in een wagen wil, welke absoluut een must zijn en welke minder belangrijk
2) Kijk dan eens wat voor modellen je kan krijgen met je must-have opties
3) Indien je geen "groot" merk met die must-haves kan nemen: dan sowieso niet. Indien wel, vergelijk dan eens zo'n wagen met wat je dan bij een non-premium merk kan krijgen

Eens gaan rijden kan ook veel klaarheid brengen. Ik ben een hele tijd geleden van een zeer goed uitgeruste Passat naar een middelmatig uitgeruste A4 gegaan, maar die A4 had wel de belangrijkste opties voor mij en ik reed daar eigenlijk tien keer liever mee dan met de Passat.

Maar evengoed heb jij een heel ander beeld na een paar testritten en ga je gewoon liever voor een mooi vol uitgeruste Skoda - en daar is ook helemaal niets mis mee.

Ik weet dat onze keuze nu veel beperkter is geworden (lijst i.p.v. budget en leasetool) maar zoals je zelf zegt, de wagens die daarin staan (niet allemaal) zijn nog steeds dik in orde.

Een concurrent, wie zou dat zijn, :biglaugh: .

Opzich vind ik dat niet zo erg dat er minder keuze is, zolang de auto's maar deftig zijn. Wou alleen wat meer EV berlines, maar die zijn er niet echt. De i4 is zowat de enige maar vond die veel te krap vanachter. Kreeg het daar zelf benauwd en dus ga ik dat de 3 kinderen niet aandoen.
Maar dat is nu ook niet echt de schuld van de werkgever, geef ze wat credit daarin. Ben benieuwd naar de nieuwe lijst, als de EQE in een deftige versie daarop staat ga ik me wel voor het hoofd slaan, maar ik moest sowieso bestellen. Van de rest loop ik sowieso niet warm.

De concurrent... Ja die ja :D.

1) Denk even na welke opties je zelf in een wagen wil, welke absoluut een must zijn en welke minder belangrijk
3) Indien je geen "groot" merk met die must-haves kan nemen: dan sowieso niet. Indien wel, vergelijk dan eens zo'n wagen met wat je dan bij een non-premium merk kan krijgen

Eens gaan rijden kan ook veel klaarheid brengen. Ik ben een hele tijd geleden van een zeer goed uitgeruste Passat naar een middelmatig uitgeruste A4 gegaan, maar die A4 had wel de belangrijkste opties voor mij en ik reed daar eigenlijk tien keer liever mee dan met de Passat.

Maar evengoed heb jij een heel ander beeld na een paar testritten en ga je gewoon liever voor een mooi vol uitgeruste Skoda - en daar is ook helemaal niets mis mee.

Ik heb dus altijd de tegenovergestelde keuze gemaakt.
In de tijd dat mijn collega's met een A3 reden, reed ik een full option Golf 6 highline met 140 pk ipv 115pk.
Zelfde met de A4 tov de Passat en de Arteon, volledig uitgerust ipv half/half.
Heb zelfs skoda gereden omdat ik aan het bouwen was (zeer grote koffer), vond dat een topwagen om eerlijk te zijn. Juist wat je prefereert natuurlijk.

Laatst bewerkt:
Zelfde hier, ik reed bij mijn vorige WG met een Golf Variant die best goed was uitgerust maar heb eigenlijk nooit graag met die wagen gereden. Ik kon bij mijn nieuwe WG dus mijn huidige A4 Avant bestellen of bv. een Passat met meer opties, aangezien ik de opties die ik echt wil ook op de A4 kon nemen was de keuze snel gemaakt, nog geen seconde spijt van gehad.
Opzich vind ik dat niet zo erg dat er minder keuze is, zolang de auto's maar deftig zijn. Wou alleen wat meer EV berlines, maar die zijn er niet echt. De i4 is zowat de enige maar vond die veel te krap vanachter. Kreeg het daar zelf benauwd en dus ga ik dat de 3 kinderen niet aandoen.
Maar dat is nu ook niet echt de schuld van de werkgever, geef ze wat credit daarin. Ben benieuwd naar de nieuwe lijst, als de EQE in een deftige versie daarop staat ga ik me wel voor het hoofd slaan, maar ik moest sowieso bestellen. Van de rest loop ik sowieso niet warm.
Idd, zelfde idee hier, als de auto's deftig zijn vind ik dat ook niet echt erg. Ik moet pas binnen een jaar of 3 een nieuwe bestellen, ik hoop dat er tegen dan wel genoeg EV breaks zijn (genre A4, C, 3). Ik ben ook niet wild van een iX3, maar snap die keuze volledig, want qua uitrusting, plaats en range is dat zowat de beste keuze in de lijst, voor mijn huidig profiel (veel gewestwegen en < 40km enkele rit) zou ik voor een hybride (320e Touring) kiezen vermoed ik.

@Wilto zoals @eniac zegt dus, best eerst even oplijsten wat je zelf echt belangrijk vind, dat kunnen bepaalde opties zijn, maar dus ook gewoon veel plaats. Bijkomende vraag is of jullie nog ICE mogen/moeten bestellen of enkel hybride/EV?

Collega van mij heeft toch serieus wat miserie met z'n Skoda. PHEV Octavia & heeft al meer in de garage gestaan dan wat anders.
Regelmatig niet starten (batterij bugs bv. waar die batterij blijkbaar volledig leeg trekt), regelmatig Infotainment systeem gewoon dood vallen (ook tijdens 't rijden). Jah ... 't is nog gene kado geweest voor die mens blijkbaar.

Blijkbaar allemaal gekende problemen, waar al meer dan een jaar geen oplossing voor komt.
'k Moet zeggen dat je van zulk een grotere issues toch minder ziet bij de hogere VW merken zoals VW & Audi.

Die mens bolt er ook niet graag mee, dus wss zal hij contenter geweest zijn met een Audi/VW met minder opties die beter/leuker bolt.
Mor soit ... hij hangt er aan vast nu e.

Nuja, kantlijn is dat elke wagen een 'miserie' wagen kan zijn zeker. Gelijk welk merk het is.

Goh, de vraag is wat je belangrijk vindt, zoals cruise control, lederen zetels, verwarmde zetels, verdonkerde ruiten, automatische koffer, camera en niet te vergeten plaats, de koffer van een Passat of Superb is nu eenmaal veel groter dan die van een A4.
Ik vind dat een heel persoonlijke keuze, ik wou gewoon bepaalde opties (niet al te zot) en vond die binnen budget in de premium duitser die ik altijd al graag besteld had, win win dus.

Heb je een leasebudget en kan je al kijken in de leasetool wat je daarvoor krijgt, of werken jullie met een wagenlijst met fixed opties?
Mijn werkgever werkt met FleetLogistics. We hebben een (extreem verouderde) leasetool met duizend en één mogelijkheden. Ik heb sinds gisteren toegang, nu moet ik eerst dat ding gewoon worden.

Cruisecontrol (vaak lange ritten) en automatische versnellingsbak (ik woon in de stad) lijken me vrij cruciaal. Over de rest nog niet nagedacht.
"Eens gaan rijden" --> gewoon de dealerships opbellen met de vraag om rond te rijden met een auto dan?
Dan moet de motor van die auto ook exact hetzelfde zijn als wat in je budget past, of gewoon het model zelf.

Zelfde hier, ik reed bij mijn vorige WG met een Golf Variant die best goed was uitgerust maar heb eigenlijk nooit graag met die wagen gereden. Ik kon bij mijn nieuwe WG dus mijn huidige A4 Avant bestellen of bv. een Passat met meer opties, aangezien ik de opties die ik echt wil ook op de A4 kon nemen was de keuze snel gemaakt, nog geen seconde spijt van gehad.

Idd, zelfde idee hier, als de auto's deftig zijn vind ik dat ook niet echt erg. Ik moet pas binnen een jaar of 3 een nieuwe bestellen, ik hoop dat er tegen dan wel genoeg EV breaks zijn (genre A4, C, 3). Ik ben ook niet wild van een iX3, maar snap die keuze volledig, want qua uitrusting, plaats en range is dat zowat de beste keuze in de lijst, voor mijn huidig profiel (veel gewestwegen en < 40km enkele rit) zou ik voor een hybride (320e Touring) kiezen vermoed ik.

@Wilto zoals @eniac zegt dus, best eerst even oplijsten wat je zelf echt belangrijk vind, dat kunnen bepaalde opties zijn, maar dus ook gewoon veel plaats. Bijkomende vraag is of jullie nog ICE mogen/moeten bestellen of enkel hybride/EV?

We mogen nog ICE bestellen. Ik woon in de stad en moet parkeren in de straat. Voor een hybride /EV moet je thuis een stopcontact hebben. Anders mag je deze niet bestellen.

Duidelijk moet ik eerst bepalen wat de must have opties zijn. Merci alvast iedereen om me op weg (pun intended) te helpen

Cruisecontrol (vaak lange ritten) en automatische versnellingsbak (ik woon in de stad) lijken me vrij cruciaal. Over de rest nog niet nagedacht.
"Eens gaan rijden" --> gewoon de dealerships opbellen met de vraag om rond te rijden met een auto dan?
Dan moet de motor van die auto ook exact hetzelfde zijn als wat in je budget past, of gewoon het model zelf.

Je zou eens kunnen vragen aan je WG bij welke garages besteld wordt, het is op dan gemakkelijker om bij die garages een testrit te regelen. Dan zeg je dat je voor werkgever X werkt en dat je binnenkort een wagen mag bestellen, en dat wagen Y je interesse heeft. Dan zal die zeker een wagen ter beschikking stellen.
Als daar geen echt vaste garages zijn dan kan je een dealer in de buurt bellen, zeggen dat je interesse hebt in een wagen en vragen of je eens een testrit kan doen.

Idealiter rij je met de wagen met de motor zoals je die zou hebben ja, dan heb je echt een goed idee. Maar ik heb ook al met andere aandrijflijn gaan testen en dan heb je tenminste toch al een goed beeld van de wagen op zich.

Collega van mij heeft toch serieus wat miserie met z'n Skoda. PHEV Octavia & heeft al meer in de garage gestaan dan wat anders.
Regelmatig niet starten (batterij bugs bv. waar die batterij blijkbaar volledig leeg trekt), regelmatig Infotainment systeem gewoon dood vallen (ook tijdens 't rijden). Jah ... 't is nog gene kado geweest voor die mens blijkbaar.

Blijkbaar allemaal gekende problemen, waar al meer dan een jaar geen oplossing voor komt.
'k Moet zeggen dat je van zulk een grotere issues toch minder ziet bij de hogere VW merken zoals VW & Audi.

Die mens bolt er ook niet graag mee, dus wss zal hij contenter geweest zijn met een Audi/VW met minder opties die beter/leuker bolt.

Nuja, kantlijn is dat elke wagen een 'miserie' wagen kan zijn zeker. Gelijk welk merk het is.
Een Skoda en een Volkswagen zijn qua technologie en lay-out (quasi) identiek. Dus die problemen komen absoluut even vaak voor.
Een Audi in het B/C-segment ook, maar vanaf het D-segment zijn dat compleet andere wagens (vooral naar architectuur en indeling).

Anders. Niet per se beter ;)

Zoals Poeperman al zei, het verschil tussen VW en Skoda is bijna nihil op vlak elektronica en infotainment. Mijn Passat heeft/had ook last van het uitvallen van het infotainment als er mij iemand opbelt. Om nog maar te zwijgen van de problemen vlak na levering toen mijn wagen besliste om de hulpdiensten op te bellen telkens ik wilde vertrekken. It's a feature, not a bug.
Het is wel anekdotisch. Binnen ons bedrijf zijn er gemiddeld gezien niet meer problemen met wagens van de VW-groep dan met Volvo, BMW of Mercedes.

Zoals Poeperman al zei, het verschil tussen VW en Skoda is bijna nihil op vlak elektronica en infotainment. Mijn Passat heeft/had ook last van het uitvallen van het infotainment als er mij iemand opbelt. Om nog maar te zwijgen van de problemen vlak na levering toen mijn wagen besliste om de hulpdiensten op te bellen telkens ik wilde vertrekken. It's a feature, not a bug.
Het is wel anekdotisch. Binnen ons bedrijf zijn er gemiddeld gezien niet meer problemen met wagens van de VW-groep dan met Volvo, BMW of Mercedes.
Ik had bij mijn Arteon in het begin (april - juni 2021) dat als ik via Apple Carplay google maps als navigatie gebruikte, ondertussen muziek streamde via Spotify en dan gebeld werd dat het volledige infotainment systeem uitviel.

Enkele over the air updates later was dat wel opgelost, maar toch vrij irritant.

@eniac , ik snap het ook wel. Veel hangt dan ook af van hoe de fleet verantwoordelijke ingesteld is.

Ik heb hier collega's die 100k+ bruto verdienen maar met een heel erg triestige wagen veel kms moeten maken. Dat vind ik eigenlijk niet OK.
En wat zijn dan die triestige wagens als ik vragen mag?

Ik had bij mijn Arteon in het begin (april - juni 2021) dat als ik via Apple Carplay google maps als navigatie gebruikte, ondertussen muziek streamde via Spotify en dan gebeld werd dat het volledige infotainment systeem uitviel.

Enkele over the air updates later was dat wel opgelost, maar toch vrij irritant.
Hier hebben ze het infotainment al volledig vervangen. Dat bleek de oplossing niet te zijn. Sinds de laatste update geen problemen meer gehad.

X1 16da in standaarduitvoering met business pack. Ik vind dat een triestige wagen voor iemand die professioneel veel kms moet maken, ja. En zeker als je voor de rest een vrij riant loon krijgt.
Dat is allesbehalve een triestige wagen.
Het is geen super sjieke wagen. Maar zo een X1 is echt wel vrij keurig, formaten zijn niet super klein.
De 16d is geen sprintkanon maar is nu ook weer geen gigantische ramp.
Het is ook geen goedkope wagen voor de duidelijkheid.

Maar de vraag is ook wat veel kilometers professioneel zijn.

Je zal zelf ook wel weten dat dit niet de norm is bij dergelijke verloningen, het volstaat om tijdens spits op R0 eens rond je te kijken. Het gros van de mensen in een mooiere wagen verdient geen 100k brut.

Wagens die anno 2022 nog mottige halogeenreflectoren als koplampen hebben en geen deftig ondersteunende zetels hebben zijn voor mij triestige wagens. Zelfs (of zeker) als er een BMW badge op plakt. Over de motorisatie kan je nog argumenteren, maar het gaat mij in eerste instantie over comfort. Geef de mensen dan een goed uitgeruste wagen van een ander merk hé.

Of nog eens anders in perspectief gesteld: toen ik voor mijn eerste job zelf een wagen moest kopen werd dat een jong tweedehandse VW Golf die +/- 20k EUR kostte en zeker niet minder comfort of rijplezier bood dan een X1 16d...

Laatst bewerkt:
Je zal zelf ook wel weten dat dit niet de norm is bij dergelijke verloningen, het volstaat om tijdens spits op R0 eens rond je te kijken. Het gros van de mensen in een mooiere wagen verdient geen 100k brut.

Wagens die anno 2022 nog mottige halogeenreflectoren als koplampen hebben en geen deftig ondersteunende zetels hebben zijn voor mij triestige wagens. Zelfs (of zeker) als er een BMW badge op plakt. Over de motorisatie kan je nog argumenteren, maar het gaat mij in eerste instantie over comfort. Geef de mensen dan een goed uitgeruste wagen van een ander merk hé.
Ja maar je antwoord niet op mijn initiële vraag hoeveel kilometers ze dan professioneel moeten doen.
En puur professioneel en niet woon-werk.

Loon hangt ook samen met wagen natuurlijk. Minder budget naar wagen is meer budget voor brutoloon. Oké op een loon van 100k gaat het niet veel verschil maken dat klopt. Maar een policy is een policy natuurlijk. Er zijn mensen die 70k+ bruto hebben en geen wagen ik het pakket hebben, je spreekt tegen zo een persoon.
Ik kan ook rondkijken en ik zie mensen met een mooie wagen rijden die nog niet de helft verdienen.

Wagens die anno 2022 nog mottige halogeenreflectoren als koplampen hebben en geen deftig ondersteunende zetels hebben zijn voor mij triestige wagens.

Lol precies een dubbel van deso :p

Of nog eens anders in perspectief gesteld: toen ik voor mijn eerste job zelf een wagen moest kopen werd dat een jong tweedehandse VW Golf die +/- 20k EUR kostte en zeker niet minder comfort of rijplezier bood dan een X1 16d...

Tja als je zelfs nog voor je eerste job een wagen van 20K kan kopen dan begrijp ik waarom je die andere wagens als triestige wagens beschouwd.

Spijtig genoeg is niet iedereen met die middelen opgegroeid

5 jaar doctoreren en gaan werken met de fiets, dan kan je 20k sparen ja. Blijkbaar heel moeilijk voor mensen om de context te (willen) zien…

Als ge bruto 3000 eur verdient is dat geen triestige wagen idd.

Terug
Bovenaan