De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Klinkt niet echt veelbelovend :eek: Ik zou denken als ze per 10 meteen zo'n bestelling plaatsen dat ze wel interessante voordelen zouden krijgen en mooi uitgerust model zouden aankopen, maar zal dan eerder basismodel zonder al te veel bijkomende opties zijn :/
Cronos is een grote groep van bedrijven eh. Die bedrijven bestellen zelf hun auto's. Ik weet niet of Huske ook bij een cronos bedrijf werkt? Kortingen op de i4 trouwens zijn bijna(?) onbestaand door de populariteit en de huidige situatie van tekorten etc. En ik denk dat een basis i4 toch ook al wel redelijk uitgerust is.

@eniac , ik snap het ook wel. Veel hangt dan ook af van hoe de fleet verantwoordelijke ingesteld is.

Ik heb hier collega's die 100k+ bruto verdienen maar met een heel erg triestige wagen veel kms moeten maken. Dat vind ik eigenlijk niet OK.

@eniac , ik snap het ook wel. Veel hangt dan ook af van hoe de fleet verantwoordelijke ingesteld is.

Ik heb hier collega's die 100k+ bruto verdienen maar met een heel erg triestige wagen veel kms moeten maken. Dat vind ik eigenlijk niet OK.
Gohja, het blijft een heikel punt. Zeker de laatste jaren.

Ik heb nu verre van 100K/jaar & bol momenteel met een mooie wagen rond. Maar de discussies zijn toch ook al weer begonnen & zien er op eerste feedback niet zo hoopvol uit, so yeah. 't Is & blijft een gedoe.

Klinkt niet echt veelbelovend :o Ik zou denken als ze per 10 meteen zo'n bestelling plaatsen dat ze wel interessante voordelen zouden krijgen en mooi uitgerust model zouden aankopen, maar zal dan eerder basismodel zonder al te veel bijkomende opties zijn :/

Basismodellen zijn dat nu niet echt. Je praat in mijn categorie over auto's van 60 tot 80k euro ongeveer. Daar zijn nog 2 levels boven, maar loop nu niet echt warm voor een tesla model Y, Volvo XC60, Audi Q5 of zelfs de GLE. De audi A7 is een ander verhaal, maar helaas.

De iX3 die ik heb gekozen zit op 77,5k catalogusprijs, zonder laadpaal. Ga niet echt klagen, ookal had ik liever geen SUV gehad. EV's zijn vaak SUV en de iX3 was de beste keuze in mijn ogen.
Onze sector genoten hanteren overigens eenzelfde strategie. Beperkt aantal modellen om de prijs te drukken, mijn maat heeft een BMW 320e touring gekozen en heeft een vergelijkbare functie als ik maar dan bij een concurrent.

Cronos is een grote groep van bedrijven eh. Die bedrijven bestellen zelf hun auto's. Ik weet niet of Huske ook bij een cronos bedrijf werkt? Kortingen op de i4 trouwens zijn bijna(?) onbestaand door de populariteit en de huidige situatie van tekorten etc. En ik denk dat een basis i4 toch ook al wel redelijk uitgerust is.

Ik werk niet voor een bedrijf uit de Cronos groep, maar wel voor een redelijk groot bedrijf.
Een basis i4 is eigenlijk minder uitgerust vind ik. Manuele niet verwarmde zetels zijn daar de standaard. Geen BMW prof navigatie.
Wel cruisecontrol en achteruitrij camera. Dat wel.

Die auto's worden door Cronos besteld. De TCO bedragen en de keuzes die je mag maken hangen af van bedrijf tot bedrijf, maar de auto zelf is op Cronos niveau.
Dat is het het voordeel van Cronos, al zo'n soort zaken centraliseren ze, zodat jij als aangesloten bedrijf daar geen zorgen meer in hoeft te maken.
Die auto's zijn totaal niet gebonden aan het bedrijf, een wagen uit de pool is beschikbaar voor alle bedrijven binnen Cronos.

Of iemand dat je kent zo'n exemplaar heeft kunnen bemachtigen en of je weet welke uitrusting er allemaal op zit, welke kleur etc.
Jij weet er meer van?
Ik heb er eentje in bestelling staan, samen met nog minsten 55 andere collega's.
Ik kon in oktober nog de edrive40 bestellen met m-pack, comfort & business pack en laadpaal (met cat3 budget)

Ah wat ik bedoelde was dat ik had vernomen dat Cronos 10 i4s had besteld, dus niet geconfigureerd door de toekomstige bestuurder. En vroeg me af wat die configuratie dan juist zou zijn 😃
Cronos heeft ook zelf 10 Kia EV6 besteld, collega rijdt er tijdelijk mee rond als poolwagen… 🙃 Gekregen met 6km op de teller 😅

Ah wat ik bedoelde was dat ik had vernomen dat Cronos 10 i4s had besteld, dus niet geconfigureerd door de toekomstige bestuurder. En vroeg me af wat die configuratie dan juist zou zijn 😃
Ze hadden er 100 besteld dacht ik, maar grote deel van de bestelling laten annuleren omdat BMW niet snel genoeg kon leveren.

Cronos hun parking loopt gewoon helemaal leeg door die leveringsproblemen en hebben dus dringend nieuwe wagens nodig voor nieuwe werkkrachten en om oude auto's (tijdelijk) te vervangen.

Ze hadden er 100 besteld dacht ik, maar grote deel van de bestelling laten annuleren omdat BMW niet snel genoeg kon leveren.

Cronos hun parking loopt gewoon helemaal leeg door die leveringsproblemen en hebben dus dringend nieuwe wagens nodig voor nieuwe werkkrachten en om oude auto's (tijdelijk) te vervangen.
Ik ga in mijn 1e maand dan ook meteen vragen om ASAP wagen te mogen bestellen met idee in het achterhoofd dat de levertijden tot een jaar kunnen oplopen.
In het verleden mocht dit ook altijd sneller dan 6 maand en gezien hun parking leeg loopt zal het zeker geen probleem zijn. 🙂

Vraagje:
Heb jij zicht op de configuratie van hun huidige bestelling BMW i4's? Gewoon basismodel in het zwart of toch mooie config?

Ik ga in mijn 1e maand dan ook meteen vragen om ASAP wagen te mogen bestellen met idee in het achterhoofd dat de levertijden tot een jaar kunnen oplopen.
In het verleden mocht dit ook altijd sneller dan 6 maand en gezien hun parking leeg loopt zal het zeker geen probleem zijn. 🙂

Vraagje:
Heb jij zicht op de configuratie van hun huidige bestelling BMW i4's? Gewoon basismodel in het zwart of toch mooie config?
Maak daar al maar meer dan een jaar van :LOL:
Geen idee van de config. Heb ze nog niet gezien.

Waar is de tijd, net even gekeken. Mijn BMW4 had ik 6 weken na bestelling in 2016.

Ik snap niet dat firma's die snel leasewagens nodig hebben nu niet massaal jonge 2e hands wagens inkopen, eerlijk gezegd.

Zelf zou ik liever een goed uitgeruste jong-2e hands wagen krijgen dan een nieuwe kale nieuwe wagen aan dezelfde prijs...

Ik snap niet dat firma's die snel leasewagens nodig hebben nu niet massaal jonge 2e hands wagens inkopen, eerlijk gezegd.

Zelf zou ik liever een goed uitgeruste jong-2e hands wagen krijgen dan een nieuwe kale nieuwe wagen aan dezelfde prijs...
Omdat ze die dan in eigen beheer moeten nemen en dus ook alles zelf moeten regelen omtrent die wagens? Dat is net het ding van leasing dat veel uitbesteed is.

Ik verschiet niet van zo'n zaken. Bij m'n eerste werkgever was er een beperkte wagenlijst waarbij er 5 wagenklasses waren, met dan een achttal wagens per wagenklasse. Door de jaren heen was er een continue deflatie van de wagens in elke categorie aan de gang. Stond er op een bepaald moment nog een OK uitgeruste 520D in de lijst onder categorie 5, dan was dat tegen dat ik er vertrok nog een 320D of een A4 met 120PK.

Dat was telkens ook een gigantische strijd met veel verhitte discussies, vakbond inclusief, wanneer er een nieuwe wagenparktabel uitkwam (of op het punt stond uit te komen).

Bijkomend lastig punt was dat bedrijf in kwestie een fusie was van 2 grote spelers, waarbij in het ene echt een no-nonsense beleid was rond wagens ("jij bent medior, je kan kiezen uit deze 3 wagens, done") en in het andere wagens een Big Thing waren en mensen soms ipv opslag een hogere wagencategorie kozen. Wie dan werd geconfronteerd met devaluatie van de wagenmodellen in jouw categorie, begon wel de nadelen in te zien van die keuze...
Ben er begonnen na de fusie en dat is altijd een discussiepunt geweest/gebleven. Met op een gegeven moment tot een half jaar uitstel van de nieuwe wagenlijst wegens onenigheid tussen HR/Fleet en de vakbonden.
Basismodellen zijn dat nu niet echt. Je praat in mijn categorie over auto's van 60 tot 80k euro ongeveer. Daar zijn nog 2 levels boven, maar loop nu niet echt warm voor een tesla model Y, Volvo XC60, Audi Q5 of zelfs de GLE. De audi A7 is een ander verhaal, maar helaas.

De iX3 die ik heb gekozen zit op 77,5k catalogusprijs, zonder laadpaal. Ga niet echt klagen, ookal had ik liever geen SUV gehad. EV's zijn vaak SUV en de iX3 was de beste keuze in mijn ogen.
Onze sector genoten hanteren overigens eenzelfde strategie. Beperkt aantal modellen om de prijs te drukken, mijn maat heeft een BMW 320e touring gekozen en heeft een vergelijkbare functie als ik maar dan bij een concurrent.

Ik werk niet voor een bedrijf uit de Cronos groep, maar wel voor een redelijk groot bedrijf.
Een basis i4 is eigenlijk minder uitgerust vind ik. Manuele niet verwarmde zetels zijn daar de standaard. Geen BMW prof navigatie.
Wel cruisecontrol en achteruitrij camera. Dat wel.
Ik weet dat onze keuze nu veel beperkter is geworden (lijst i.p.v. budget en leasetool) maar zoals je zelf zegt, de wagens die daarin staan (niet allemaal) zijn nog steeds dik in orde.

Een concurrent, wie zou dat zijn, :biglaugh: .

Waar is de tijd, net even gekeken. Mijn BMW4 had ik 6 weken na bestelling in 2016.

Bij mij is het ook overwegend vrij kort geweest:

- Astra H (2007): 3 maand
- Passat Variant (2010): 6 maand
- Audi A4 (2013): 2 maand
- Audi A6 (2016): 2 maand
- Audi A6 (2019): 6 weken

Ik mag een auto bestellen... En ik ken amper iets van auto's.
Nu is mijn budget niet zo groot, maar ik zou wel voor een 'familiewagen' willen gaan: aka een break.

Kort geschetst, neem ik een groot merk met amper opties, of kies ik een 'lager' merk (Skoda / Voklswagen meer bepaald) met meer opties.

Nu is mijn budget niet zo groot, maar ik zou wel voor een 'familiewagen' willen gaan: aka een break.

Kort geschetst, neem ik een groot merk met amper opties, of kies ik een 'lager' merk (Skoda / Voklswagen meer bepaald) met meer opties.
En je wilt dat andere mensen die keuze maken voor jou omdat ...?

ik zal de keuze zelf wel nemen. Maar is de eerste keer dat ik een auto moet kiezen. En om eerlijk te zijn heb ik daar nooit interesse voor gehad, vandaar dacht ik met een open vraag hier wat info in te winnen.

Goh, de vraag is wat je belangrijk vindt, zoals cruise control, lederen zetels, verwarmde zetels, verdonkerde ruiten, automatische koffer, camera en niet te vergeten plaats, de koffer van een Passat of Superb is nu eenmaal veel groter dan die van een A4.
Ik vind dat een heel persoonlijke keuze, ik wou gewoon bepaalde opties (niet al te zot) en vond die binnen budget in de premium duitser die ik altijd al graag besteld had, win win dus.

Heb je een leasebudget en kan je al kijken in de leasetool wat je daarvoor krijgt, of werken jullie met een wagenlijst met fixed opties?

Terug
Bovenaan