De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Ik kan het maar proberen natuurlijk... Maar zou graag eerst weten hoe leasing precies in elkaar zit en had gehoopt dat die kennis hier in het topic aanwezig zou zijn.
Ik zie hier nog wel duurder wagens voorbij komen, al zijn dat dan mss meer zelfstandigen...
Die duurdere wagens zijn quasi allemaal zelfstandigen. Leasing is gewoon een offerte van een auto gaan halen bij de garage, en dan stuurt uw werkgever dat naar een leasing maatschappij van zijn keuze. Uiteindelijk is dat niets anders dan eender welke andere financieringsvorm.

Ik kan het maar proberen natuurlijk... Maar zou graag eerst weten hoe leasing precies in elkaar zit en had gehoopt dat die kennis hier in het topic aanwezig zou zijn.
Ik zie hier nog wel duurder wagens voorbij komen, al zijn dat dan mss meer zelfstandigen...
Is het niet beter dat je eerst gaat vragen wat het budget van uw werkgever net is?
Dan kan je vanaf daar starten en eventueel iets hoger verdedigen.

Stel u voor dat hij u maximaal een budget geeft voor een golf, en jij dient een offerte voor een passat in dan kan je dit verdedigen met meer ruimte en noem maar op.
Budget voor een golf en afkomen met een X5 45e dat gaat een onmogelijke verdediging worden.

Ik ben aan het uit kijken voor een leasewagen. Wij hebben geen vaste leasing partner (kleine kmo) en dus geen car policy. De wagens werden tot nu vaak aan gekocht... Ik Ken er zelf eigenlijk niks van, hopelijk kunnen jullie mij hier helpen...

Maakt het uit als je via een officiele dealer kijkt voor een wagen of moet ik echt bij een leasefirma kiezen? Ik kan namelijk ook op een merk site een auto samenstellen naar keuze en dan een lease firma zoeken?

Hoe bepaal ik best wat de kost per maand zal zijn om te vergelijken?

Ik neig namelijk naar xc60 T8 Polestar of een X5 45e, maar dan wat kaler... Afhankelijk van de leasekost per maand zal ik dat moeten verdedigen op kantoor...
Ook geen idee wat uw functie is maar los van de kostprijs is de uitstraling van een auto vaak ook een factor. Bij veel bedrijven kan je bijvoorbeeld voor een bepaalde functie een heel goed uitgeruste bmw 3 nemen maar een kale bmw 5 dan weer niet omdat dit anders overkomt naar de buiten wereld. Dus het zal niet alleen de kostprijs zijn die je moet verdedigen.

Iemand die weet of binnen full TCO 1025 bij Cronos het volgende past:
Kia Sportage PHEV GT Line met naast verplichte Metaalkleur en smart snellaadkabel ook volgende opties:
Premium Pack
Drivewise Park Pack
Panorama Pack

Of moest dit niet binnen budget passen, lukt dit dan wel zonder Panorama Pack?

Hoe gaat dat capaciteitstarief werken ivm EV's?
Ik heb nog een tijdje voor ik moet bestellen, maar mensen zijn mij al aan het gek maken dat ik veel meer voor mijn huishoudelijke electriciteit ga moeten betalen omdat ik men EV heb opgeladen.

Ik las ergens dat dit enkel is als je de EV aan volle oplaadcapaciteit oplaad, als je "rustig" oplaad is dit niet het geval?
Anderzijds, 's ochtends moet de auto wel opgeladen zijn natuurlijk?

Ik ben aan het uit kijken voor een leasewagen. Wij hebben geen vaste leasing partner (kleine kmo) en dus geen car policy. De wagens werden tot nu vaak aan gekocht... Ik Ken er zelf eigenlijk niks van, hopelijk kunnen jullie mij hier helpen...

Maakt het uit als je via een officiele dealer kijkt voor een wagen of moet ik echt bij een leasefirma kiezen? Ik kan namelijk ook op een merk site een auto samenstellen naar keuze en dan een lease firma zoeken?

Hoe bepaal ik best wat de kost per maand zal zijn om te vergelijken?

Ik neig namelijk naar xc60 T8 Polestar of een X5 45e, maar dan wat kaler... Afhankelijk van de leasekost per maand zal ik dat moeten verdedigen op kantoor...
Als dat succesvol afloopt, mag ik u dan over 5 jaar mee naar kantoor nemen om mijne Ferrari Daytona SP3 te verdedigen?

Je vraagt uw budget aan uw werkgever, eventueel onderhandel je daar nog een beetje over (bij voorkeur hebt je dit al gedaan bij het tekenen van je arbeidsovereenkomst) en dan weet je op welke kostenbasis je moet kijken en bij welke dealers je langs kan gaan voor bepaalde kortingen. Eventueel heb je een configurator van de leasing.

En dan kies je je wagen uit.

Je vraagt uw budget aan uw werkgever, eventueel onderhandel je daar nog een beetje over (bij voorkeur hebt je dit al gedaan bij het tekenen van je arbeidsovereenkomst) en dan weet je op welke kostenbasis je moet kijken en bij welke dealers je langs kan gaan voor bepaalde kortingen. Eventueel heb je een configurator van de leasing.

En dan kies je je wagen uit.
Da zou de max zijn ... 'ik mag een wagen kiezen' ... ... 'over budget klappen we ni, ik gon efkes uit van >100K' ... :thinking:
--> Indeed, eerst over budget klappen. Pas dan ga je weten in welke prijsregio je kan gaan shoppen.

Nu ... als ge effectief een budget hebt @Beyond950 ... zal het voor een KMO die geen vast contract heeft met een of andere leasing partner, gewoon zijn:
- Ga offerte halen bij de dealer
- Ga met die offerte naar een bank (die deze dienst aanbiedt, obviously)
- Vraag daar een offerte voor een maandelijkse 'operationele lease' kost (itt een 'financiële renting' formule, da's pretty much aankoop)
- Teken die
- Bestel de wagen
- Wacht een jaar tot die wagen eindelijk voor uw deur staat

OF ... regel de lease bij de dealer zelf. BMW bv. kan u voor die X5 meteen een financieringsformule aanbieden als ge dat echt wilt. ;)

Ook geen idee wat uw functie is maar los van de kostprijs is de uitstraling van een auto vaak ook een factor. Bij veel bedrijven kan je bijvoorbeeld voor een bepaalde functie een heel goed uitgeruste bmw 3 nemen maar een kale bmw 5 dan weer niet omdat dit anders overkomt naar de buiten wereld. Dus het zal niet alleen de kostprijs zijn die je moet verdedigen.

Paar weken terug was ik bij Lanxess en op een gegeven moment stonden er 5 stuks Mercedes GLE 350 naast elkaar .... er stond ook nog een Porsche Panamera Turbo S en gepersonaliseerde nummerplaat maar dat zal wellicht een externe geweest zijn.

Paar weken terug was ik bij Lanxess en op een gegeven moment stonden er 5 stuks Mercedes GLE 350 naast elkaar .... er stond ook nog een Porsche Panamera Turbo S en gepersonaliseerde nummerplaat maar dat zal wellicht een externe geweest zijn.
Hier rijdt het management ook allemaal met X5 45e's, en die staan ook naast elkaar. Maar dat is wel het volledige C-management he :p

Hier rijdt het management ook allemaal met X5 45e's, en die staan ook naast elkaar. Maar dat is wel het volledige C-management he :p
Gohja, bij ons staan er ook enkele mooie wagens op den hof als iedereen aanwezig is. Staat een E klasse PHEV (geloof E300de), V60 T8, 530e, Tiguan AllSpace pretty much full option, stond een CLS maar die is vervangen tijdens corona door een of andere PHEV).

De sales patron z'n EQS duidelijk 'top of the food chain' natuurlijk.
Den 'operationele' patron daarentegen ... die trekt het zich allemaal zo zeer niet aan. Die bolt nog steeds rond met z'n 3 reeks die hij gekocht heeft tezamen met mijn 3 reeks, dus dat zal al een 8-tal jaar geleden zijn.
Op die tijd heeft z'n sales alter ego al 3 top wagens versleten. 😋

So yeah, 't zijn niet altijd de hoogste managers die de mooiste wagen rijden.

Gohja, bij ons staan er ook enkele mooie wagens op den hof als iedereen aanwezig is. Staat een E klasse PHEV (geloof E300de), V60 T8, 530e, Tiguan AllSpace pretty much full option, stond een CLS maar die is vervangen tijdens corona door een of andere PHEV).

De sales patron z'n EQS duidelijk 'top of the food chain' natuurlijk.
Den 'operationele' patron daarentegen ... die trekt het zich allemaal zo zeer niet aan. Die bolt nog steeds rond met z'n 3 reeks die hij gekocht heeft tezamen met mijn 3 reeks, dus dat zal al een 8-tal jaar geleden zijn.
Op die tijd heeft z'n sales alter ego al 3 top wagens versleten. 😋

So yeah, 't zijn niet altijd de hoogste managers die de mooiste wagen rijden.
Klopt, maar 8j met dezelfde 3 reeks rondrijden is geen straf natuurlijk. Zodra je in een positie zit waar je een leuke wagen hebt, dan maakt het voor mij ook minder uit.
Een 3 serie is voor mij zowat de ideale wagen. Groot genoeg voor de meeste situaties (zeker de touring), laag bij de grond, goed sturend, meestal voldoende power, goede kwaliteit. Dan hoef ik echt niet per se een 5 serie als ik daar recht op heb.

Natuurlijk, als ik een opel astra of renault clio of een soortgelijke wagen meekrijg, dan zal ik mij dat wel aantrekken tot ik zo'n 3 serie of C klasse heb :p

Klopt, maar 8j met dezelfde 3 reeks rondrijden is geen straf natuurlijk. Zodra je in een positie zit waar je een leuke wagen hebt, dan maakt het voor mij ook minder uit.
Een 3 serie is voor mij zowat de ideale wagen. Groot genoeg voor de meeste situaties (zeker de touring), laag bij de grond, goed sturend, meestal voldoende power, goede kwaliteit. Dan hoef ik echt niet per se een 5 serie als ik daar recht op heb.

Natuurlijk, als ik een opel astra of renault clio of een soortgelijke wagen meekrijg, dan zal ik mij dat wel aantrekken tot ik zo'n 3 serie of C klasse heb :p
Ik zie momenteel ook nog niet direct een reden waarom ik geen 8 jaar met de iX3 zou rijden. De technologische vooruitgang die er nu nog aan komt gaat over autonoom rijden zijn, maar qua comfort zie ik de komende jaren geen grote vooruitgang meer komen...
Maar ik wou vooral maar zeggen dat "veel dure auto's op de parking" niet persé veel wilt zeggen, want het kan ook gewoon zijn dat je veel dure managers hebt :p.

Gohja, 'k wil niet zeggen dat het een straf is om 8j met dezelfde wagen rond te bollen ze. Uiteraard TBD welke wagen.

Nu ... hij trekt er wel regelmatig eens mee op reis, dus dat ding moet toch al serieus wat kms op de teller staan hebben ondertussen (& serieus aan vervanging toe zijn).
En in principe, er rijden 10-tallen wagens rond van de zaak, dus hij kan het zich in principe zeker veroorloven om om de 4j iets nieuws te rijden, maar ondanks de positie als hoogste manager/eigenaar trekt die zich het niet al te veel aan.
--> Basically ... 'k wil maar zeggen, positie betekent niet noodzakelijk dat men daarom ook per sé een dure wagen wil of dat de hoogste met de duurste wagen rond bolt.

Nu ... 'k heb het hier nog wel al eens laten vallen eh ... met al dat EV gedoe tegenwoordig ben ik nu aan 't zien om nog 1 keer de PHEV route te kunnen op gaan & indien die discussies rond zijn, zal ik zien om er (veel) langer mee rond te blijven bollen dan de 4j die momenteel in m'n operationele lease zat.
Tegenwoordig doen we toch nauwelijks nog kilometers wete.
--> Als ik er dan 8j mee rond bol ... meh, geen straf. 't Is niet alsof ik in wagen nog 'omhoog' kan (if anything, zal het tegen dan net omgekeerd zijn, want dan zullen zelfs EV's niet meer 100% aftrekbaar zijn)

TBD wat daar mogelijk is natuurlijk, want eens afgeschreven kunnen ze die niet meer aftrekken natuurlijk.

Welke kmo is dat precies en wanneer mag ik komen solliciteren?

Hier is er ook vrije keuze van wagen (en budget is bespreekbaar).
Maar voor iedereen die denkt dat dat een fantastisch systeem is, mijn vrouw werkt bij een multinational en hoeft niet te onderhandelen over korting. Krijgt standaard 10% tot meer dan 20% op de catalogusprijs, afhankelijk van het merk. Maar ze kan dus niet elk merk kiezen, en van elk merk niet elk model.
Ik daarentegen moest met elke garage individueel onderhandelen. En als je voor één leasingwagen komt geven ze je echt geen 20% korting hoor.

Hier is er ook vrije keuze van wagen (en budget is bespreekbaar).
Maar voor iedereen die denkt dat dat een fantastisch systeem is, mijn vrouw werkt bij een multinational en hoeft niet te onderhandelen over korting. Krijgt standaard 10% tot meer dan 20% op de catalogusprijs, afhankelijk van het merk. Maar ze kan dus niet elk merk kiezen, en van elk merk niet elk model.
Ik daarentegen moest met elke garage individueel onderhandelen. En als je voor één leasingwagen komt geven ze je echt geen 20% korting hoor.
Sommige merken geven (of gaven?) ook fleetkorting aan bedrijven zonder dat er een bepaald aantal wagens van dat merk moet zijn. Enkel de grootte van de totale fleet is van belang (voor het kortingpercentage: grotere fleet is meer korting). Ik heb destijds een mooie korting bij Audi gekregen hoewel het gros van de collega's een BWM had. De 1 of 2 anderen die een Audi hadden, was ook nooit door de verkoper verteld dat er een fleetkorting mogelijk was. Bij mij leek dat trouwens ook maar een soort detail te zijn voor de verkoper, hoewel 14% korting (er kwam een facelift aan, dus de korting op dat model was hoger toen) voor mij een serieus goei verkoopsargument was.

Sommige merken geven (of gaven?) ook fleetkorting aan bedrijven zonder dat er een bepaald aantal wagens van dat merk moet zijn. Enkel de grootte van de totale fleet is van belang (voor het kortingpercentage: grotere fleet is meer korting). Ik heb destijds een mooie korting bij Audi gekregen hoewel het gros van de collega's een BWM had. De 1 of 2 anderen die een Audi hadden, was ook nooit door de verkoper verteld dat er een fleetkorting mogelijk was. Bij mij leek dat trouwens ook maar een soort detail te zijn voor de verkoper, hoewel 14% korting (er kwam een facelift aan, dus de korting op dat model was hoger toen) voor mij een serieus goei verkoopsargument was.
Bij VW is het de grootte v/d fleet die speelt, hebben ze mij toen ik rond keek ook gezegd.
Bij BMW dus niet, daar krijg je fleet zodra je 3 wagens per jaar koopt blijkbaar.

Bij Opel is het soortgelijk, of was het vroeger toch zo. 5 wagens in de fleet was 14% korting, wel van 2007 oid geleden :p.

Terug
Bovenaan