De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Ok, my bad, toch iets meer verschil qua vermogen dan ik dacht.

De gewone particulier echter zal de vergelijking maken tussen een goede basisdiesel of - benzine en de PHEV-versie. Hij stelt dan die meerprijs vast en zal concluderen dat hij nooit dat bedrag zal kunnen terugverdienen. Dat is het punt dat ik wilde maken.

Diezelfde particulier zal inderdaad echt niet gaan vergelijken met een 3liter diesel of benzine omdat hij dat als overkill beschouwt voor ons belgenlandje, dat is de realiteit.

De overheid echter subsidieert deze onzin van PHEV-wagens. Ik zie hierboven dat sommigen grotendeels elektrisch rijden. Dat komt dan wel eerder doordat de woonwerkafstand maar 10 km is wat laat ons eerlijk zijn eerder uitzondering dan regel is. Of de overheid hiervoor een wagen van 75K moet gaan subsidiëren is dan weer een andere vraag.
De 30i is een 2l motor ;).

De overheid subsidieert geen wagens (nuja buiten ev's voor particulieren denk ik). En de gemiddelde woon-werk afstand is 26km en dus perfect elektrisch te doen.

De 30i is een 2l motor ;).

De overheid subsidieert geen wagens (nuja buiten ev's voor particulieren denk ik). En de gemiddelde woon-werk afstand is 26km en dus perfect elektrisch te doen.

Fiscaal voordelig maken dan, je snapt mijn punt wel.
Jij koopt dus een PHEV als particulier moest je geen bedrijfswagen hebben?

Fiscaal voordelig maken dan, je snapt mijn punt wel.
Jij koopt dus een PHEV als particulier moest je geen bedrijfswagen hebben?
Ik ken eigenlijk best veelal mensen met een hybride, particulier. Dat zijn dan wel meestal geen Audi/BMW/Mercedes. Eerder Toyota en consoorten.

Anyways, ik vind het niet onlogisch dat die fiscaal voordelig zijn/waren. Hoe meer van die wagens (naast EV uiteraard) is bv in een dorpskern/stadskern/LEZ 100 keer aangenamer dan de gemiddelde diesel of benzine.

't zou gewoon op één of andere manier moeten kunnen afgedwongen worden dat er een bepaald percentage van de km's elektrisch moeten zijn ofzo.

Ik vind het ook niet onlogisch dat dat nu afgebouwd wordt met de opkomst van de EV.

.

Ik ken eigenlijk best veelal mensen met een hybride, particulier. Dat zijn dan wel meestal geen Audi/BMW/Mercedes. Eerder Toyota en consoorten.

Anyways, ik vind het niet onlogisch dat die fiscaal voordelig zijn/waren. Hoe meer van die wagens (naast EV uiteraard) is bv in een dorpskern/stadskern/LEZ 100 keer aangenamer dan de gemiddelde diesel of benzine.

't zou gewoon op één of andere manier moeten kunnen afgedwongen worden dat er een bepaald percentage van de km's elektrisch moeten zijn ofzo.

Ik vind het ook niet onlogisch dat dat nu afgebouwd wordt met de opkomst van de EV.

.
Vind dat wel nog straf dat jij veel mensen kennen die particulier een hybride kopen. Ik ken (zonder zever) gewoon niemand. Nu, probeer maar iemand te vinden die voor een Hyundai Tucson 52k wil neerleggen 'omdat het een hybride is': https://store.hyundai.be/nl/stock/view/TMAJB812DNJ089659

De mensen die ik ken van mijn ouders hun leeftijd moeten al eens goed slikken als ze een wagen van 30k aankopen. Het is wel allemaal heel snel gestegen als ik al die prijzen nu bekijk :p

Vind dat wel nog straf dat jij veel mensen kennen die particulier een hybride kopen. Ik ken (zonder zever) gewoon niemand. Nu, probeer maar iemand te vinden die voor een Hyundai Tucson 52k wil neerleggen 'omdat het een hybride is': https://store.hyundai.be/nl/stock/view/TMAJB812DNJ089659

De mensen die ik ken van mijn ouders hun leeftijd moeten al eens goed slikken als ze een wagen van 30k aankopen. Het is wel allemaal heel snel gestegen als ik al die prijzen nu bekijk :p
Het zijn idd wel voornamelijk boomers waar ik het hier over heb :p

Aan 2€/l benzine gaat dat niet zo moeilijk worden.
En voor 30k kan je (letterlijk) zelfs geen kale VW Golf meer kopen.

Weet er iemand hoe die VAA bij Cronos bedrijven wordt berekend? Ik weet dat er een eigen inbreng is van 100 euro sinds 2022 en mijn VAA is 135 op mijn loonbrief, maar waar trekken ze die eigen inbreng van af? Ik mag een auto bestellen en heb geen idee hoe ik mijn huidige VAA moet vergelijken met het VAA in de configuratietool. Heb het een gevraagd aan de fleetverantwoordelijke en kreeg dit als antwoord:

Het VAA in de tool is bruto, dus als je hier volgende berekening op uitvoert dan kan je een idee krijgen van de afhouding van de wagen. Let wel het resultaat van het bedrag zal nog altijd verdeeld worden over een VAA en eigen bijdrage.
  • (Bedrag BIK-118) /2 = X + 118
Maar niets van uitleg voor wat die 118 of die BIK staat... en die is nu een week verlof. Dus als iemand mij kan helpen dan ben je hartelijk bedankt!

Weet er iemand hoe die VAA bij Cronos bedrijven wordt berekend? Ik weet dat er een eigen inbreng is van 100 euro sinds 2022 en mijn VAA is 135 op mijn loonbrief, maar waar trekken ze die eigen inbreng van af? Ik mag een auto bestellen en heb geen idee hoe ik mijn huidige VAA moet vergelijken met het VAA in de configuratietool. Heb het een gevraagd aan de fleetverantwoordelijke en kreeg dit als antwoord:

Het VAA in de tool is bruto, dus als je hier volgende berekening op uitvoert dan kan je een idee krijgen van de afhouding van de wagen. Let wel het resultaat van het bedrag zal nog altijd verdeeld worden over een VAA en eigen bijdrage.
Maar niets van uitleg voor wat die 118 of die BIK staat... en die is nu een week verlof. Dus als iemand mij kan helpen dan ben je hartelijk bedankt!

eigen bijdrage kan je hier zelf invullen

Bijdrage is 100.
Je netto BIK of VAA = (135-100)/2= 17,5
Totaal netto te betalen: 100+17,5= 117,5

Zonder eigen bijdrage zou je netto VAA (135-0)/2= 62,5 zijn.

3 jaar terug hebben mijn ouders een nieuwe Tucsun Executive (full option) + winterwielen set op alu velg gekocht voor 28500€.

Laatst bewerkt:

Terug een eigen bijdrage van €100?
Toen ik er nog zat een jaar terug hadden ze de eigen bijdrage net afgeschaft?

Uit de HR nieuwsbrief van januari 2022: En dus heeft Cronos beslist om de eigen bijdrage (indien nog van toepassing) dit jaar niet te indexeren, maar juist om ze naar beneden af te toppen naar een vast maandelijks bedrag van 100 €.

Maar volgens mij is die dus niet van toepassing voor mij, geen idee waarom, want ik lijk enkel bedrijfsvoorheffing op mijn VAA te betalen.

Verschilt dat dan per bedrijf?
Bij ons is die eigen bijdrage gelijk aan het minimum VAA (118 euro is dat momenteel denk ik?) en dat stond ook zo in de regels van de wagencontract (en dat contract is op Cronos niveau gemaakt).
Raar dat dit bij een ander Cronos bedrijf anders zou zijn. Als dat echt zo is, ga ik dat toch wel eens aankaarten.

Bij ons is die eigen bijdrage gelijk aan het minimum VAA (118 euro is dat momenteel denk ik?) en dat stond ook zo in de regels van de wagencontract (en dat contract is op Cronos niveau gemaakt).
Raar dat dit bij een ander Cronos bedrijf anders zou zijn. Als dat echt zo is, ga ik dat toch wel eens aankaarten.
Ik heb het even nagekeken en betaalde tot en met december 2021, €116 eigen bijdrage.

Sinds januari is dat exact €100.

Bij mijn werkgever ben ik de eerste met een PHEV, binnen 2 weken worden de eerste laadpalen geïnstalleerd en zal ik dus op het werk kunnen laden.

Mijn werk ligt echter op 40km van mij thuis, range is ook ongeveer op 40km. Op 50m van bij mij thuis is er een Allego laadpaal, indien ik die kan gebruiken kan ik vrijwel 100% woonwerk verkeer doen.

Wij werken met een Esso tankkaart, die hebben geen mogelijkheden om laadkaarten aan te bieden.

Kan er iemand een interessante laadpas aanraden die bij voorkeur maandelijkse facturen opmaakt richting mijn werkgever?

Uit de HR nieuwsbrief van januari 2022: En dus heeft Cronos beslist om de eigen bijdrage (indien nog van toepassing) dit jaar niet te indexeren, maar juist om ze naar beneden af te toppen naar een vast maandelijks bedrag van 100 €.

Maar volgens mij is die dus niet van toepassing voor mij, geen idee waarom, want ik lijk enkel bedrijfsvoorheffing op mijn VAA te betalen.
Ik heb het even nagekeken en betaalde tot en met december 2021, €116 eigen bijdrage.

Sinds januari is dat exact €100.
Heb de mail teruggevonden van april 2021:

Omwille van de steeds hogere fiscale druk op ‘klassieke’ bedrijfswagens, heeft Xplore Group beslist om vanaf april geen eigen bijdrage meer in te houden van het nettoloon maar om het volledige bedrag op te nemen als belastbaar VAA in het brutoloon, waardoor je nettoloon in principe hoger zou moeten zijn vanaf april.

Was dus niet van Cronos uit, maar vanuit Xploregroup sub-cluster. Weird dat dat zo kan verschillen.

Heb de mail teruggevonden van april 2021:

Omwille van de steeds hogere fiscale druk op ‘klassieke’ bedrijfswagens, heeft Xplore Group beslist om vanaf april geen eigen bijdrage meer in te houden van het nettoloon maar om het volledige bedrag op te nemen als belastbaar VAA in het brutoloon, waardoor je nettoloon in principe hoger zou moeten zijn vanaf april.

Was dus niet van Cronos uit, maar vanuit Xploregroup sub-cluster. Weird dat dat zo kan verschillen.
Amai das een heel mooie geste. Scheelt toch al een dikke 50 euro netto ofzo.

Mijn zus rijdt, volgens haar profiel, met nen Octavia rond, vorige jaar ne nieuwe gekregen. Nu blijkt dat haar 2 directe collega's ne Superb krijgen. Ahja, den enen komt uit een ander bedrijf (merger) en heeft altijd ne Passat gehad en den andere heeft als aanloopwagen een categorie hoger gehad want ze hadden niks anders op de parking staan, en blijft bij gevolg dan ook maar meteen in die hogere categorie plakken. Mijn zus is pissed, management "snapt de hetze niet"... :unsure: :wtf:

Kan het ook niet zijn dat uw zus een (quasi) full option Octavia heeft, en de collega een "kale" Superb?

Mijn vader zat qua policy ongeveer op het kantelpunt tussen full option C/3/A4 en kale E/5/A6 met lichtst mogelijke motorisatie.

Is nu bij z'n laatste wel moeten zakken naar een CLA. (Hybride/Elektrisch is "te duur" volgens werkgever)

Terug
Bovenaan