De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Als dit uitkomt (wat het sowieso doet, die auto is niet onzichtbaar) dan heeft de werknemer niet het probleem maar altijd de werkgever. Die laatste moet aan de volgende collega namelijk gaan uitleggen waarom ze een maand geleden wél een uitzondering gemaakt en nu niet...

Dus ofwel maakt je een duidelijke policy waar iedereen dezelfde wagen krijgt per profiel/niveau en hou je daaraan vast OF je geeft een budget. Maar een duidelijk lijst en dan afwijkingen... das vragen voor miserie. Mijn zus rijdt, volgens haar profiel, met nen Octavia rond, vorige jaar ne nieuwe gekregen. Nu blijkt dat haar 2 directe collega's ne Superb krijgen. Ahja, den enen komt uit een ander bedrijf (merger) en heeft altijd ne Passat gehad en den andere heeft als aanloopwagen een categorie hoger gehad want ze hadden niks anders op de parking staan, en blijft bij gevolg dan ook maar meteen in die hogere categorie plakken. Mijn zus is pissed, management "snapt de hetze niet"... :unsure: :wtf:
Dat is iets dat ik niet snap. Je weet dat auto's gevoelig liggen, foefel er dan ook niet mee. Bij mijn laatste werkgever kreeg je een budget, je bracht een offerte binnen en dan keken zij of het binnen budget was. Maar als die nu 10€ boven budget zat ofzo, werd hij wel gewoon besteld. Dus er was wel enige flexibiliteit, maar ook weer niet zover dat je plots een ander model zou kunnen pakken.

Mijn zus rijdt, volgens haar profiel, met nen Octavia rond, vorige jaar ne nieuwe gekregen. Nu blijkt dat haar 2 directe collega's ne Superb krijgen. Ahja, den enen komt uit een ander bedrijf (merger) en heeft altijd ne Passat gehad en den andere heeft als aanloopwagen een categorie hoger gehad want ze hadden niks anders op de parking staan, en blijft bij gevolg dan ook maar meteen in die hogere categorie plakken. Mijn zus is pissed, management "snapt de hetze niet"... :unsure: :wtf:
Maar gaat dat dan om 2 mensen met _exact_ dezelfde kennis/ervaring als uw zus? En hoe zit het met de rest van het loonpakket? Mensen zijn soms nogal snel afgunstig, maar overschatten zichzelf ook al eens. En dan heb je nog de kunst van de onderhandeling natuurlijk.

Maar dat is toch hallucinant dat ze met mooie sommen geld afkomen als verloning en dan zo een gebrekkige car policy handhaven. Je zou bijna denken dat ze redeneren in de zin van: "Ze krijgen al genoeg, we gaan ze stilletjes dwingen om hun eigen auto aan te schaffen." :unsure:
Ik denk vooral dat ze diesels willen ontmoedigen, want uiteindelijk is een C300e business edition voor 840€ / maand wel een faire deal. Gewoon extreem raar dat ze daar dan een 316da tegenover zetten. Op eerste zicht heeft BMW voor die toenmalige lijst gewoon geen enkele inspanning gedaan.

Mijn zus rijdt, volgens haar profiel, met nen Octavia rond, vorige jaar ne nieuwe gekregen. Nu blijkt dat haar 2 directe collega's ne Superb krijgen. Ahja, den enen komt uit een ander bedrijf (merger) en heeft altijd ne Passat gehad en den andere heeft als aanloopwagen een categorie hoger gehad want ze hadden niks anders op de parking staan, en blijft bij gevolg dan ook maar meteen in die hogere categorie plakken. Mijn zus is pissed, management "snapt de hetze niet"... :unsure: :wtf:
Die merger gast kunt ge nu niet veel op zeggen zonder meer info. Kans bestaat dat die mens gewoonweg een heel ander contract heeft dan u, welke over genomen is tijdens die merger. Niet iedereen tekent een nieuw contract (in z'n nadeel) als hun bedrijf over genomen wordt.

Aanloopwagen klasse hoger ... jah ... da's dus ook weer niets nieuws in vele bedrijven. Zeker tegenwoordig met die gigantische levertermijnen.
Da's weliswaar een kwestie van chance natuurlijk. Zoals we hier al meermaals gezien hebben kan je ook pech hebben.

Kan ook zijn dat die hogere klasse wagen toevallig een stockmodel was of iemand chance had met wreed veel korting op een welbepaald moment.

Verder ... mensen focussen nogal snel op wat ze zien, maar vergeten dat er nog heel veel is dat ze niet zien.
Die mens met z'n Superb kan bruto mss minder betaald worden dan zij met de goedkopere wagen. Gij weet dat nl niet wat die mens op z'n rekening ziet verschijnen, zeker indien het bedrijf een individuele loon policy volgt.
Ik heb al mensen gezien, op zelfste niveau, die kiezen voor geen wagen ondanks men er eentje zou kunnen gekregen hebben. Maar ik weet ook dat die maandelijks meer verdienen. Idem voor klasse wagen bij mensen op zelfste 'niveau'.
Uiteraard zijn er dan nog de mensen die zelf wat eigen bijdrage doen.

Nuja ... da's niet altijd van toepassing, but still ... mensen zijn rap afgunstig op een ander.

Beetje verloren energie om je daarin pissed over te voelen.
In een jaar tijd kunnen carpolicies compleet veranderen. Zeker nu met de tekorten en omslag naar EV.

Ik zou mezelf schamen als ik daarover ga klagen bij HR. 'tis niet dat ze met een brakke auto rijdt.

Maar gaat dat dan om 2 mensen met _exact_ dezelfde kennis/ervaring als uw zus? En hoe zit het met de rest van het loonpakket? Mensen zijn soms nogal snel afgunstig, maar overschatten zichzelf ook al eens. En dan heb je nog de kunst van de onderhandeling natuurlijk.
Die merger gast kunt ge nu niet veel op zeggen zonder meer info. Kans bestaat dat die mens gewoonweg een heel ander contract heeft dan u, welke over genomen is tijdens die merger. Niet iedereen tekent een nieuw contract (in z'n nadeel) als hun bedrijf over genomen wordt.

Aanloopwagen klasse hoger ... jah ... da's dus ook weer niets nieuws in vele bedrijven. Zeker tegenwoordig met die gigantische levertermijnen.
Da's weliswaar een kwestie van chance natuurlijk. Zoals we hier al meermaals gezien hebben kan je ook pech hebben.

Kan ook zijn dat die hogere klasse wagen toevallig een stockmodel was of iemand chance had met wreed veel korting op een welbepaald moment.

Verder ... mensen focussen nogal snel op wat ze zien, maar vergeten dat er nog heel veel is dat ze niet zien.
Die mens met z'n Superb kan bruto mss minder betaald worden dan zij met de goedkopere wagen. Gij weet dat nl niet wat die mens op z'n rekening ziet verschijnen, zeker indien het bedrijf een individuele loon policy volgt.
Ik heb al mensen gezien, op zelfste niveau, die kiezen voor geen wagen ondanks men er eentje zou kunnen gekregen hebben. Maar ik weet ook dat die maandelijks meer verdienen. Idem voor klasse wagen bij mensen op zelfste 'niveau'.
Uiteraard zijn er dan nog de mensen die zelf wat eigen bijdrage doen.

Nuja ... da's niet altijd van toepassing, but still ... mensen zijn rap afgunstig op een ander.
Ze doen met 3 eigenlijk hetzelfde voor zover ik begrijp. Die mens van die merger daar kan ik inderdaad weinig over zeggen, die heeft misschien inderdaad gewoon een "oud contract". Zo zijn er bij ons ook mannen (niet wagen gerelateerd maar bon).

Maar den anderen is achter mijn zus begonnen en doet eigenlijk exact hetzelfde werk en is ongeveer zelfde leeftijd ook. Aangezien mijn zus van "the big four" komt zal ze kwa percieved ervaring niet moeten onderdoen. Het gaat voor alle duidelijkheid niet over die aanloopwagen die een klasse hoger is, dat kan nu eenmaal gebeuren als er niks anders op de parking staat maar in de meeste bedrijven is de policy dan wel dat op het moment dat je u effectieve wagen mag bestellen je wel iets moet bestellen uit u eigen categorie en niet uit de categorie van de aanloopwagen toch?

Anders kan je theoretisch gezien van die knotsgekke scenario's krijgen waar iemand volgens contract recht heeft op ne Ford Focus maar omdat er niks anders op de parking staat krijgt hij nen BMX X5 als aanloopwagen en omdat hij nen X5 als aanloopwagen heeft mag hij ook zelf nen X5 of equipvalent bestellen... dit is ferm bij het haar getrokken maar het principe is hetzelfde :tongue:

Swoit, los van deze specifieke situatie die op het einde van de rit wel eenzijdig verteld is (dat besef ik ook) toont het wel duidelijk aan dat zulke zaken bijzonder gevoelig (kunnen) liggen. En verschillen daar zijn moeilijk weg te moffelen wegens de zichtbaarheid van die wagens... loonsverschillen liggen vaak ook gevoelig maar ik ken niemand die op het einde van de maand met een groepje collega's hun loonbrief samen legt om te vergelijken :unsure:

Dat dat bij sommige bedrijven zo moeilijk moet zijn snap ik niet, zowel voor de bedrijfswagens als netto vergoedingen, bonus, ... Bij mijn werkgever zit je in een bepaalde categorie (functieniveau) en daar hangen zaken zoals maaltijdcheques, netto vergoeding, bonuspercentage, wagencategorie (budget), ... aan vast en daar wordt niet van afgeweken. Aan die functie hangen zelfs levels vast qua verloning en binnen die levels kan je dus eventueel meer/minder verdienen dan je collega's, afhankelijk van je kennis/anciënniteit.
Zo moeilijk kan dat toch niet zijn :unsure:.

Dat dat bij sommige bedrijven zo moeilijk moet zijn snap ik niet, zowel voor de bedrijfswagens als netto vergoedingen, bonus, ... Bij mijn werkgever zit je in een bepaalde categorie (functieniveau) en daar hangen zaken zoals maaltijdcheques, netto vergoeding, bonuspercentage, wagencategorie (budget), ... aan vast en daar wordt niet van afgeweken. Aan die functie hangen zelfs levels vast qua verloning en binnen die levels kan je dus eventueel meer/minder verdienen dan je collega's, afhankelijk van je kennis/anciënniteit.
Zo moeilijk kan dat toch niet zijn :unsure:.
ik zou absoluut niet willen werken in zoiets.

Je wil toch een compleet individueel traject? Je doet nooit exact evenveel als je collega, en al zeker niet exact even goed.
Ben je beter, sneller en efficiënter? Meer verdienen.

Is een VAA bedrag van €350-400 tegenwoordig normaal?

Mijn vriendin mag een nieuwe auto uitzoeken. Max 45.000 incl. btw, mag een stockwagen zijn. Ons oog viel op een Volkswagen Tiguan.

Dan heb je de 90kW diesel versie met 133g uitstoot die een catalogusprijs van €41.000 heeft: €330 VAA
Je hebt ook de 110kW diesel versie met 143g uitstoot die een catalogusprijs van €45.300 heeft: €404 VAA
Er is ook nog een benzine 96kW versie met 143g uitstoot en catalogusprijs van ongeveer €38.000: €285 VAA

Deze laatste is het meest gunstig voor onze VAA, maar de baas wil liever diesel voor het verbruik aangezien mijn vriendin veel kilometers doet.

Is dit zo sterk gestegen de laatste jaren dan? We rijden nu met een BMW 1 reeks van 2 jaar oud, diesel + een passat van 3 jaar oud diesel. Op de BMW betalen we 150 VAA en de Passat 195. Ik weet dat de leeftijd van het voertuig in de berekening wordt meegenomen maar bij de middelste versie van de Tiguan die ik voorstelde is dit het dubbele dan mijn (diesel) passat nu heeft.

Is het gewoon een stuk duurder geworden of zijn dit 'de normale bedragen'?
Ik keek bvb ook naar een Volvo XC40 maar daar exact hetzelfde: uitstoot rond de 150g wat het VAA naar boven jaagt.

We keken ook al naar de plug in hybride van de Tiguan, maar die is 7.000 duurder (en meestal nog meer dan 7.000).
Wordt nog lastig om iets leuks te kiezen als ik het zo uitzoek. En met leuks bedoel ik relatief ruim met toch iets van trekvermogen voor een aanhanger :D

Mijn vriendin mag een nieuwe auto uitzoeken. Max 45.000 incl. btw, mag een stockwagen zijn. Ons oog viel op een Volkswagen Tiguan.

Dan heb je de 90kW diesel versie met 133g uitstoot die een catalogusprijs van €41.000 heeft: €330 VAA
Je hebt ook de 110kW diesel versie met 143g uitstoot die een catalogusprijs van €45.300 heeft: €404 VAA
Er is ook nog een benzine 96kW versie met 143g uitstoot en catalogusprijs van ongeveer €38.000: €285 VAA

Deze laatste is het meest gunstig voor onze VAA, maar de baas wil liever diesel voor het verbruik aangezien mijn vriendin veel kilometers doet.

Is dit zo sterk gestegen de laatste jaren dan? We rijden nu met een BMW 1 reeks van 2 jaar oud, diesel + een passat van 3 jaar oud diesel. Op de BMW betalen we 150 VAA en de Passat 195. Ik weet dat de leeftijd van het voertuig in de berekening wordt meegenomen maar bij de middelste versie van de Tiguan die ik voorstelde is dit het dubbele dan mijn (diesel) passat nu heeft.

Ik keek bvb ook naar een Volvo XC40 maar daar exact hetzelfde: uitstoot rond de 150g wat het VAA naar boven jaagt.

We keken ook al naar de plug in hybride van de Tiguan, maar die is 7.000 duurder (en meestal nog meer dan 7.000).
Wordt nog lastig om iets leuks te kiezen als ik het zo uitzoek. En met leuks bedoel ik relatief ruim met toch iets van trekvermogen voor een aanhanger :D
Lichtjes offtopic, maar een Tiguan zou ik absoluut afraden.

Verschrikkelijke auto op alle vlak. Stuurt als een boot, is afgewerkt als een Seat Ibiza van 2009 en de (comfort!)zetels zijn een ramp. Mijn vrouw heeft er 1, komende van een e87 “hangbuikzwijn” 1-reeks, en ze kan er niet over zwijgen wat een stap achteruit het is.

VAA voor verbrandingsmotoren zijn inderdaad fors gestegen.
En die kunnen dacht ik ook bij lopende contracten komende jaren nog stijgen.

Reken maar wat je dan netto per maand nog moet afdragen.

VAA stijgt drastisch doordat de referentie CO2 zeer hard daalt door hybride wagens.
Kies je nu nog een diesel/naft ga je elk jaar meer VAA betalen. (Zal wel iets van een 50eur p/j zijn)

Ik snap het inderdaad wel dat we de verbrandingsmotoren er gedwongen wat uit moeten krijgen, maar een hybride is gewoon veel duurder in aankoop. Vandaar dat de baas er niet voor staat te springen. Hoe dat fiscaal allemaal werkt om in te brengen weet ik wel niet dus daar zeg ik niets over. Maar €400 VAA lijkt mij echt wel veel in vergelijking met wat we nu hebben..

Ik snap het inderdaad wel dat we de verbrandingsmotoren er gedwongen wat uit moeten krijgen, maar een hybride is gewoon veel duurder in aankoop. Vandaar dat de baas er niet voor staat te springen. Hoe dat fiscaal allemaal werkt om in te brengen weet ik wel niet dus daar zeg ik niets over. Maar €400 VAA lijkt mij echt wel veel in vergelijking met wat we nu hebben..

En je weet niet waar je eindigt met die VAA

Een SUV heeft ook gewoon al een hogere uitstoot.

Je kijkt weliswaar telkens naar een SUV ... dat is meestal zowat het worst-case scenario eh.
Een Golf 1.0 TSI (110PK) --> 122g (start +/-31K) / Diesel 2.0 TDI (115PK) --> 110g (start +/-34K)

De CO tikt door, is altijd al het geval geweest dat dit zwaar door tikt.
23 tot 33g extra in jouw diesels is niet verwaarloosbaar in de berekening want 33g extra zal toch al snel 100 EUR betekenen rond de 40K.

Dus als je 't puur van uit uw belasting standpunt bekijkt moet je gaan voor een kleinere, zuinigere wagen (of een PHEV/EV).
Je zegt dat je nu een 1-reeks hebt ... wel, dat was een kleinere, zuinigere wagen. En als em oud genoeg is zal het nog geen WLTP cijfer zijn ook (welke de uitstoot nog meer de lucht heeft in gejaagd).

Plug-in Hybride wagens zijn toch één grote klucht. Zonder de fiscale stimulans zouden deze gewoonweg geen bestaansrecht hebben. Mijn vaders is net gepensioneerd en had tot voor kort een 530e als bedrijfswagen. Hij kon daar in de praktijk 30-40km elektrisch mee rijden.:laugh:
Nu kijkt hij als particulier en het verschil met tussen een ICE en PHEV is minimaal €10k.
Er is geen enkele particulier die ooit die €10k zal terug gaan verdienen op de levensduur van zo'n wagen.
De ICE-motoren (diesel vooral dan) worden zo hard aangepakt op fiscaal vlak tegenwoordig, maar die PHEV's zijn imo niet eens beter voor het milieu, laat staan qua kostprijs.

VAA stijgt drastisch doordat de referentie CO2 zeer hard daalt door hybride wagens.

Niet alleen dat, waarschijnlijk worden voor hun huidige wagens nog NEDC uitstoot gebruikt en voor nieuwe wagens is dat allemaal WLTP.

Mijn A6 zit nog met een NEDC uitstoot van 118g waarop VAA berekend wordt, bestel je die vandaag dan moet je met 141g rekenen.

ik zou absoluut niet willen werken in zoiets.

Je wil toch een compleet individueel traject? Je doet nooit exact evenveel als je collega, en al zeker niet exact even goed.
Ben je beter, sneller en efficiënter? Meer verdienen.
Ik zeg toch net dat er qua brutoverloning net wel onderscheid (kan) gemaakt worden? :unsure:
De extralegale voordelen hangen vast aan je functie (level). Je brutoloon kan binnen die functie variëren. Er is een ondergrens gedefinieerd zodat je zeker minstens een bepaald brutoloon binnen die functie (level) hebt.

Plug-in Hybride wagens zijn toch één grote klucht. Zonder de fiscale stimulans zouden deze gewoonweg geen bestaansrecht hebben. Mijn vaders is net gepensioneerd en had tot voor kort een 530e als bedrijfswagen. Hij kon daar in de praktijk 30-40km elektrisch mee rijden.:laugh:
Nu kijkt hij als particulier en het verschil met tussen een ICE en PHEV is minimaal €10k.
Er is geen enkele particulier die ooit die €10k zal terug gaan verdienen op de levensduur van zo'n wagen.
De ICE-motoren (diesel vooral dan) worden zo hard aangepakt op fiscaal vlak tegenwoordig, maar die PHEV's zijn imo niet eens beter voor het milieu, laat staan qua kostprijs.
Uw vader moet eens deftig leren vergelijken 530e start op 63150€, 530i op 62400€, 530d op 65400€

Maar hij heeft waarschijnlijk een instapbenzine vergeleken met een 530e, en natuurlijk is dat een verschil...

Terug
Bovenaan