De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Plug-in Hybride wagens zijn toch één grote klucht. Zonder de fiscale stimulans zouden deze gewoonweg geen bestaansrecht hebben. Mijn vaders is net gepensioneerd en had tot voor kort een 530e als bedrijfswagen. Hij kon daar in de praktijk 30-40km elektrisch mee rijden.:laugh:
Nu kijkt hij als particulier en het verschil met tussen een ICE en PHEV is minimaal €10k.
Er is geen enkele particulier die ooit die €10k zal terug gaan verdienen op de levensduur van zo'n wagen.
De ICE-motoren (diesel vooral dan) worden zo hard aangepakt op fiscaal vlak tegenwoordig, maar die PHEV's zijn imo niet eens beter voor het milieu, laat staan qua kostprijs.
Heeft ook niemand anders beweerd, zeker hier in BE. Ik heb een PHEV en dit enkel & alleen voor fiscale redenen hoor.
Persoonlijk zou ik liever de klassieke 530i hebben dan een 530e.

Maar een i zou nooit van de grond komen op 't bedrijf. En vanaf volgend jaar valt de fiscale stimulans volledig weg, dus zie ik niet veel PHEV's meer over de vloer gaan (want een particulier heeft daar weinig aan lijkt mij).
Uw vader moet eens deftig leren vergelijken 530e start op 63150€, 530i op 62400€, 530d op 65400€

Maar hij heeft waarschijnlijk een instapbenzine vergeleken met een 530e, en natuurlijk is dat een verschil...
Idd. Veel mensen komen af met het prijsverschil & zetten dan bv. een 16d t.o.v. een 30e.

Da's natuurlijk zever in pakskes e.

Plug-in Hybride wagens zijn toch één grote klucht. Zonder de fiscale stimulans zouden deze gewoonweg geen bestaansrecht hebben. Mijn vaders is net gepensioneerd en had tot voor kort een 530e als bedrijfswagen. Hij kon daar in de praktijk 30-40km elektrisch mee rijden.:laugh:
30-40km is toch zat genoeg eigenlijk? Het blijft een hybride, geen full EV.
Voor mij zou een hybride diesel ideaal zijn want ik doe veel lange ritten en de eerste en laatste stukjes kan ik dan volledig elektrisch doen op het moment dat mijn dieselverbruik anders het hoogst zou zijn. En als ik elke dag aan de lader kan hangen is 30km zat genoeg.
Een hybride die met gemak meer dan +100km elektrisch kan doen, dat zou pas totale onzin zijn. Je zit al met het zwaar gewicht van de batterij en dan ga je nog eens een brandstofmotor meedragen die je zelden gaat gebruiken?
Dan pak je beter gewoon een full EV.
Niet alleen dat, waarschijnlijk worden voor hun huidige wagens nog NEDC uitstoot gebruikt en voor nieuwe wagens is dat allemaal WLTP.

Mijn A6 zit nog met een NEDC uitstoot van 118g waarop VAA berekend wordt, bestel je die vandaag dan moet je met 141g rekenen.
Hiermee heeft de overheid ons echt weer in het zak gezet, ik had ergens nog verwacht dat er een correctie ging komen omdat je met WLTP en NEDC waarden zit op hetzelfde moment.
Maar ja, dezelfde overheid ziet ook geen problemen in het feit dat sommigen een digitale teller hebben die niet meer terugdraait en anderen nog steeds een terugdraaiende analoge teller.
Dat was ook een grote motivator om sowieso geen hybride te nemen, wie weet welke spelregels daar nog mee veranderd gaan worden.

Nu kijkt hij als particulier en het verschil met tussen een ICE en PHEV is minimaal €10k.
Er is geen enkele particulier die ooit die €10k zal terug gaan verdienen op de levensduur van zo'n wagen.
De ICE-motoren (diesel vooral dan) worden zo hard aangepakt op fiscaal vlak tegenwoordig, maar die PHEV's zijn imo niet eens beter voor het milieu, laat staan qua kostprijs.
70% van mijn kilometers zijn nogthans full electric. De keren dat ik meer nodig heb dan neemt de ICE wel even over. Gebruik je de navigatie dan gaat hij heel intelligent om met het hybridesyseem.

Woon-werk is bij mij 11km enkel, dus 20-25km per dag. Vaak is de ICE niet eens aangeweest van maandag tot vrijdag.

Gemiddeld verbruik zit momenteel op 4 liter, en ik hang af en toe het varken uit met die B58.

De 545e heeft betere prestaties dan een 540d

Vanafprijs 545e: €75.800
Vanafprijs 540d: €73.800

Beste wagen die ik ooit had trouwens, en daar draagt het hybridesysteem enorm aan bij.

Laatst bewerkt:
Idd. Veel mensen komen af met het prijsverschil & zetten dan bv. een 16d t.o.v. een 30e.

Da's natuurlijk zever in pakskes e.
Ok, toegegeven, het scheelt €8K tussen de conventionele 520d en een 530e. Qua vermogen zijn deze wagens toch min of meer vergelijkbaar, buiten dan het koppelaspect. De opgetelde pk's van de 530e op de bmw site zijn ook onzin.

30-40km is op zich wel ok, maar het duurt gewoon veel te lang om als particulier het prijsverschil van €8k op die manier te gaan terugverdienen. Vandaar dat fiscale stimulans van deze wagens dus naar mijn gevoel niet beter is dan voor ICE-motoren.
Overheid doet gewoon waar het weer goed in is:
- beginnen jaren '10: iedereen aan de diesel!
- even later: diesel is niet goed voor het milieu -> bestraffen -> iedereen stimuleren naar de benzine!
- nog wat later: benzine is ook niet goed voor het milieu -> bestraffen -> iedereen stimuleren naar PHEV
- weer wat later: oei, PHEV's hebben nog benzineverbruik, en dat is niet goed voor het milieu -> iedereen stimuleren naar EV

De 'arme' particulier is hier gewoon het slachtoffer van. Men kan niet volgen met de snelheid van beleidswijzigingen, laat staan met de stijgende kosten van de nieuwe technologieën. Hell, zelfs de bedrijven (incl. de automerken) kunnen niet volgen.

Je kijkt weliswaar telkens naar een SUV ... dat is meestal zowat het worst-case scenario eh.
Een Golf 1.0 TSI (110PK) --> 122g (start +/-31K) / Diesel 2.0 TDI (115PK) --> 110g (start +/-34K)

De CO tikt door, is altijd al het geval geweest dat dit zwaar door tikt.
23 tot 33g extra in jouw diesels is niet verwaarloosbaar in de berekening want 33g extra zal toch al snel 100 EUR betekenen rond de 40K.

Dus als je 't puur van uit uw belasting standpunt bekijkt moet je gaan voor een kleinere, zuinigere wagen (of een PHEV/EV).
Je zegt dat je nu een 1-reeks hebt ... wel, dat was een kleinere, zuinigere wagen. En als em oud genoeg is zal het nog geen WLTP cijfer zijn ook (welke de uitstoot nog meer de lucht heeft in gejaagd).
Klopt wel. We waren aan het kijken naar een wagen die wat trekvermogen had (en mocht trekken) van een geremde aanhangwagen met ons paard in. Daarvoor keken we naar minimum 1800kg trekken. Dat is zeker mogelijk, alleen na het bekijken van de hele hoge VAA berekeningen zijn we toch wat beginnen twijfelen. Ik kijk zeker ook eens naar non-suv's.

Ok, toegegeven, het scheelt €8K tussen de conventionele 520d en een 530e. Qua vermogen zijn deze wagens toch min of meer vergelijkbaar, buiten dan het koppelaspect. De opgetelde pk's van de 530e op de bmw site zijn ook onzin.

30-40km is op zich wel ok, maar het duurt gewoon veel te lang om als particulier het prijsverschil van €8k op die manier te gaan terugverdienen. Vandaar dat fiscale stimulans van deze wagens dus naar mijn gevoel niet beter is dan voor ICE-motoren.
- even later: diesel is niet goed voor het milieu -> bestraffen -> iedereen stimuleren naar de benzine!
- nog wat later: benzine is ook niet goed voor het milieu -> bestraffen -> iedereen stimuleren naar PHEV
- weer wat later: oei, PHEV's hebben nog benzineverbruik, en dat is niet goed voor het milieu -> iedereen stimuleren naar EV

De 'arme' particulier is hier gewoon het slachtoffer van. Men kan niet volgen met de snelheid van beleidswijzigingen, laat staan met de stijgende kosten van de nieuwe technologieën. Hell, zelfs de bedrijven (incl. de automerken) kunnen niet volgen.
Hoezo is het opgetelde vermogen onzin?

Niet akkoord. een 20d is echt het minimum dat die wagen kan verdragen (ik heb iemand geweten, vele jaren terug, met een 18d & dat was te licht voor die wagen, die mens klaagde er regelmatig over).
Een 30e ... is zeker boven het 'minimum' dat je nodig hebt. Je hebt echt wel overschot.
-- En ik heb ervaring in context van een 5 reeks die nog geen boost tech heeft (dus effectief 252PK i.p.v. de 292 van de LCI). --

Maar gewoon al de 0-100 cijfers vergelijken van de beide wagens is toch genoeg om duidelijk te maken dat die niet vergelijkbaar zijn eh.
520d, 190PK --> 7,2s | 530e, 292PK, 5,9s.

De 292 is idd incl. die 40PK boost die je in 't optrekken ter beschikking hebt voor de duratie van uw sprintje (enkele seconden boost per keer, niet meer zeker exact hoeveel seconden).

In jouw verhaal zou ik gerust mogen zeggen dat de 530e & de 545e vergelijkbaar zijn & 't zelfste zouden moeten kosten, want 530e is 5,9s & 545e is 4,6s.
Die 45 kost weliswaar wel 10K meer voor die performance sprong te kopen.

Klopt wel. We waren aan het kijken naar een wagen die wat trekvermogen had (en mocht trekken) van een geremde aanhangwagen met ons paard in. Daarvoor keken we naar minimum 1800kg trekken. Dat is zeker mogelijk, alleen na het bekijken van de hele hoge VAA berekeningen zijn we toch wat beginnen twijfelen. Ik kijk zeker ook eens naar non-suv's.
Mijn vrouw zit met hetzelfde probleem...

0-100:

520d: 7.2s
530e: 5.9s
530d: 5.6s

530e zit eerder bij de 530d dan 520d.

Niet akkoord. een 20d is echt het minimum dat die wagen kan verdragen (ik heb iemand geweten, vele jaren terug, met een 18d & dat was te licht voor die wagen, die mens klaagde er regelmatig over).
Een 30e ... is zeker boven het 'minimum' dat je nodig hebt. Je hebt echt wel overschot.
-- En ik heb ervaring in context van een 5 reeks die nog geen boost tech heeft (dus effectief 252PK i.p.v. de 292 van de LCI). --

Maar gewoon al de 0-100 cijfers vergelijken van de beide wagens is toch genoeg om duidelijk te maken dat die niet vergelijkbaar zijn eh.
520d, 190PK --> 7,2s | 530e, 292PK, 5,9s.

De 292 is idd incl. die 40PK boost die je in 't optrekken ter beschikking hebt voor de duratie van uw sprintje (enkele seconden boost per keer, niet meer zeker exact hoeveel seconden).

In jouw verhaal zou ik gerust mogen zeggen dat de 530e & de 545e vergelijkbaar zijn & 't zelfste zouden moeten kosten, want 530e is 5,9s & 545e is 4,6s.
Die 45 kost weliswaar wel 10K meer voor die performance sprong te kopen.
Imo is de 45e niet enkel een performanceboost maar de hele aandrijflijn werkt gewoon nóg soepeler door de extra cilinders. Dus in die 10k zit in mijn ogen ook een zekere comfortverhoging.

Of dat noodzakelijk is, is natuurlijk een ander verhaal :p

Imo is de 45e niet enkel een performanceboost maar de hele aandrijflijn werkt gewoon nóg soepeler door de extra cilinders. Dus in die 10k zit in mijn ogen ook een zekere comfortverhoging.

Of dat noodzakelijk is, is natuurlijk een ander verhaal :p
Welja, je betaald natuurlijk voor die 3l motor (VS de 2l in de andere).
Wss nog wat sterkere ophanging & whatever else men een beetje een upgrade moet geven om het extra vermogen te trekken.

Maar waarschijnlijk ook gewoon wat extra marge ... omdat het kan. :sneaky:

Ik vraag me toch af of je ooit al met zo'n wagens gereden hebt? Want de 530e heeft wel gewoon effectief 292pk hoor (in boost) of 250 zonder boost. Wat je zegt is dat een Golf R toch wel duur is tov een 1l Golf he...

Had er zelf nog niet bij stilgestaan dat dit een grote impact heeft op het VAA omdat de sterke trekkers nu eenmaal diesels zijn met iets hogere uitstoot in WLTP. Maakt de keuze er niet makkelijker op :p
Gohja, zelfs veel mensen die nog niet denken aan een trekhaak die tegenwoordig allemaal SUV's moeten hebben. Trekker of niet eh.
De mensen zijn gewoon zot v/d SUV's blijkbor.

Maar échte SUV's hebben nu eenmaal ook een hogere CO2 afdruk dan een kleinere, aerodynamischere/lichtere wagen. Verbruiken ook vrijwel altijd meer.
Zelfs een VW T-Cross, wat je moeilijk een échte SUV kan noemen (eerder gewoon een verhoogde Golf) heeft toch al meer CO dan een gewone Golf (1.0 TSI motorisatie met manuele boîte vergeleken) & verbruikt meer. 8g verschil.
Als je dan naar de grote SUV's gaat kijken, jah ... een X5/Range Rover Sport/... worden er niet zuiniger op eh.

So yeah ... als mensen per sé die SUV willen (voor gelijk welke reden dan ook) zal men dat er moeten bij nemen.
OF ... ge moet een EV kunnen pakken. Spijtig genoeg is er in die markt momenteel eerder een over aanbod aan SUVs.

Misschien een andere manier/vraag: https://www.huysentruyt.be/nl/audi-...superdeal-eu-44620?language_content_entity=nl

Wagen die eerste inschrijving in 2019 gehad heeft maar slechts 35km gereden.
1) Waarom zou iemand dit doen?
2) Maakt dit fiscaal uit voor de werkgever of de auto spiksplinternieuw is of een 'extreem jonge tweedehands'? :p

Voor VAA berekening maakt dit natuurlijk ook veel uit als je VAA op 2019 kan zetten en dan misschien nog de oude uitstoot gebruiken, maar dat zijn details voor later.

Misschien een andere manier/vraag: https://www.huysentruyt.be/nl/audi-...superdeal-eu-44620?language_content_entity=nl

Wagen die eerste inschrijving in 2019 gehad heeft maar slechts 35km gereden.
1) Waarom zou iemand dit doen?
2) Maakt dit fiscaal uit voor de werkgever of de auto spiksplinternieuw is of een 'extreem jonge tweedehands'? :p

Voor VAA berekening maakt dit natuurlijk ook veel uit als je VAA op 2019 kan zetten en dan misschien nog de oude uitstoot gebruiken, maar dat zijn details voor later.
Vind ik toch wel heel vreemd. Waar heeft die auto 3 jaar gestaan? Ik zou al eerst vragen of het een Belgische wagen is.

Vind ik toch wel heel vreemd. Waar heeft die auto 3 jaar gestaan? Ik zou al eerst vragen of het een Belgische wagen is.
Het is wel een zeer respectabele zaak die altijd mooie wagens heeft staan. Is niet zo ver van waar ik woon en ik kwam er perongeluk op. Los van het feit dat je moet opletten qua 'sjoemeling': kan dit bekeken worden als een nieuwe wagen?

Of is de enige vereist eigenlijk dat de wagen volledig aftrekbaar is? Want veel verschil met een stockwagen en dit zie ik niet?

Ik heb zo in 2020 offerte gevraagd voor renting van een i8 met als eerste inschrijving 2019. Was toen enorm veel korting op.
Het bleek een 2015 model dat gewoon 4 jaar lang bij de dealer had gestaan en nooit was ingeschreven.

Er zijn zo nog wel van die edgecases waardoor je zo'n dingen kunt voorhebben.

Indertijd, net toen die NEDC 2.0 dingen kwamen hebben veel dealers ook wel bepaalde delen van hun stock wagens ingeschreven om die CO cijfers vast te pinnen.
Dat werden dan 2e handswagens ipv stock wagens, maar uiteindelijk bleven dat nieuwe wagens.

Wss is dit er gewoon eentje die al 3j niet verkocht is, maar wel ooit is ingeschreven voor een of andere reden.

Of je u wilt wagen aan een wagen die al 3j stil staat ... who knows. Niet zonder 'garantie' althans.
Maar als je bv. een BMW premium 2e hands koopt bij een officiële dealer krijg je 4j garantie (ipv 3j op een nieuwe). In zulk een scenario is er weinig 'risico' aan eh.

Ik vraag me toch af of je ooit al met zo'n wagens gereden hebt? Want de 530e heeft wel gewoon effectief 292pk hoor (in boost) of 250 zonder boost. Wat je zegt is dat een Golf R toch wel duur is tov een 1l Golf he...

Ok, my bad, toch iets meer verschil qua vermogen dan ik dacht.

De gewone particulier echter zal de vergelijking maken tussen een goede basisdiesel of - benzine en de PHEV-versie. Hij stelt dan die meerprijs vast en zal concluderen dat hij nooit dat bedrag zal kunnen terugverdienen. Dat is het punt dat ik wilde maken.

Diezelfde particulier zal inderdaad echt niet gaan vergelijken met een 3liter diesel of benzine omdat hij dat als overkill beschouwt voor ons belgenlandje, dat is de realiteit.

De overheid echter subsidieert deze onzin van PHEV-wagens. Ik zie hierboven dat sommigen grotendeels elektrisch rijden. Dat komt dan wel eerder doordat de woonwerkafstand maar 10 km is wat laat ons eerlijk zijn eerder uitzondering dan regel is. Of de overheid hiervoor een wagen van 75K moet gaan subsidiëren is dan weer een andere vraag.

Terug
Bovenaan