De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
De lijst is echt shit.

Ik heb niet besteld (had in januari toegang). Ze houden enkel rekening met leasekost en niets anders. Bijgevolg kunt ge enkel ne dikke diesel bestellen met VAA die de pan uit swingen of ne veel te kleine elektrische...

En je kan de lijst enkel tussen 17h en 8h bekijken :ROFLMAO:
De lijst zelf was vroeger ook terug te vinden via Evolution (allé, als ge een uurke of 3 tijd had om te zoeken :unsure:) maar hinkte altijd 2 kwartalen achterop en is nu zelfs volledig off-line gehaald.
Aan de hand van u beschrijving ga ik een educated guess maken en veronderstellen dat ge in cat D valt... dat is inderdaad huilen met de pet op.

Ik ben alvast niet van plan van mijne Superb Greenline in te ruilen voor nen Octavia om dan méér VAA te gaan betalen, dan blijf ik liever nog wa met mijne Superb rijden.

PS: wat gebeurt er als je niet besteld :confused: Ik snap ook niet echt goed waarom ik nu moet kiezen, mijn auto is 3j10m oud met 130k km en contract loopt volgens mij 5j & 180k km. En ik betwijfel zéér sterk dat Fleet nu sneller mails uitstuurt omdat de levertermijnen oplopen, dat is alvast niet het geval bij collega's die recent moesten bestellen.

Dat de calculator tussen 8 & 5 niet beschikbaar is was 4 jaar terug ook al zo, misschien maar best ook, anders zit den helft daar 2 dagen mee te spelen tijdens de uren. Wel frustrerend als ge dan congé hebt :unsure: :tongue:

PS: wat gebeurt er als je niet besteld :confused: Ik snap ook niet echt goed waarom ik nu moet kiezen, mijn auto is 3j10m oud met 130k km en contract loopt volgens mij 5j & 180k km. En ik betwijfel zéér sterk dat Fleet nu sneller mails uitstuurt omdat de levertermijnen oplopen, dat is alvast niet het geval bij collega's die recent moesten bestellen.
Niks, de login geldt dan niet meer. Maar ik rijd nog steeds verder met inloopwagen (508sw). Waarom zou ik een andere kiezen die gewoon veel meer VAA kost... De logica ontgaat me toch steeds meer.

Togheter for zero carbon :unsure:

't Is er met de jaren enkel maar slechter & slechter op geworden. Niet in het minste omdat de regering het telkens maar moeilijker & moeilijker maakt.
Ze zijn al jaren bezig met 'die wagens moeten afgeschaft worden' & da's min of meer toch wat er aan het gebeuren is. Slow & steady ... tot er geen voordeel meer over schiet.

Togheter for zero carbon :unsure:
Dat is enkel voor het moederbedrijf denk ik, niet voor de services divisies :unsure:

't Is er met de jaren enkel maar slechter & slechter op geworden. Niet in het minste omdat de regering het telkens maar moeilijker & moeilijker maakt.
Ze zijn al jaren bezig met 'die wagens moeten afgeschaft worden' & da's min of meer toch wat er aan het gebeuren is. Slow & steady ... tot er geen voordeel meer over schiet.
Das fine, it is what it is. Maar het is wel frustrerend als je hier gasten ziet die kunnen kiezen tussen nen "ok" diesel VS nen dikken dikken EV BMW als wij kunnen kiezen tussen ne full option 508 Diesel of ne Nissan Leaf... dat wil toch zeggen dat er ergens iets ferm scheef zit in de car policy imo. Ik vind dat enorm wraakroepend voor een bedrijf dat zich zoals @Japser al aangeeft, ZeroCarbon hoog in het vaandel draagt en ook wil uitdragen naar onze klanten toe.

Ook het feit dat leasebudgetten gewoon stagneren, TCO's van de verschillende categorie zijn volgens mij al 6 jaar onveranderd met als gevolg dat je elke keer je moet kiezen verder en verder naar beneden afglijd.

Laatst bewerkt:
Frustrerend idd, maar dan lijkt het me tijd om eens op tafel te kloppen of de overstap naar een ander bedrijf te maken. Bedrijfswagen TCO zijn geen verworven recht.

Das fine, it is what it is. Maar het is wel frustrerend als je hier gasten ziet die kunnen kiezen tussen nen "ok" diesel VS nen dikken dikken EV BMW als wij kunnen kiezen tussen ne full option 508 Diesel of ne Nissan Leaf... dat wil toch zeggen dat er ergens iets ferm scheef zit in de car policy imo. Ik vind dat enorm wraakroepend voor een bedrijf dat zich zoals @Japser al aangeeft, ZeroCarbon hoog in het vaandel draagt en ook wil uitdragen naar onze klanten toe.
Het ergste vind ik inderdaad die zero carbon verkondigen en dan al uw personeel opzadelen met ne diesel stoof.

Zoals ik schreef kijken ze enkel naar het maandelijkse lease bedrag en niet naar TCO.

Dus een diesel die het bedrijf maandelijks 650€ kost en 350€ VAA : OK
EV die 700€ kost en 180€ VAA : Nope

De firma zou veel geld kunnen verdienen aan de transitie en hun imago beetje kracht bij zetten als grote omvormers naar CO² neutraal. Verder hebben we alle kennis, mensen en know-how in dienst om makkelijk bij eigen personeel laadpalen te plaatsen. Dat is nog eens een kost uitgespaard.

I know... maar dat eerste is dus wat ik vorige week gedaan heb :)
Sinds we 1 groep zijn gaat het enkel nog maar meer eenheidsworst worden.

Enige manier om iets meer uit de brand te slepen is verhoging van hay level. Zo heb ik project coordinator die nog naar project manager en senior project manager kan gaan. Enkel en alleen door dezelfde functie uit te voeren. Gewoon ander titeltje, wagen en bonus.

Het ergste vind ik inderdaad die zero carbon verkondigen en dan al uw personeel opzadelen met ne diesel stoof.

Zoals ik schreef kijken ze enkel naar het maandelijkse lease bedrag en niet naar TCO.

De firma zou veel geld kunnen verdienen aan de transitie en hun imago beetje kracht bij zetten als grote omvormers naar CO² neutraal. Verder hebben we alle kennis, mensen en know-how in dienst om makkelijk bij eigen personeel laadpalen te plaatsen. Dat is nog eens een kost uitgespaard.
Daar klopt uw verhaal weliswaar niet eh.

VAA heeft niets met uwe patron z'n TCO te zien. Dat is uwe persoonlijken belastingsbrief.
De patron zelf trekt hem 0,0 aan of gij 100 of 100.000 EUR belasting moet betalen eh. Net zoals men zich niet aan trekt dat jij terug trekt omdat je gebruik kan maken van een woonbonus of huwelijkscoëfficiënt zal de WG zich ook niets aan trekken van hoeveel belasting je betaald voor je wagen.
Cru gezegd ... zijn probleem ni.

Voor de WG is het de afschrijving & de aftrekbaarheid die relevant zullen zijn. Stel dat uw bedrijf z'n wagens aankoopt zal z'n TCO onder meer bepaald worden door de aankoopprijs, verwachte restwaarde & de fiscale aftrekbaarheid (dus NIET uwe VAA).
Natuurlijk is 't wel zo dat wagens die momenteel gunstig zijn in VAA regelmatig ook gunstig zijn in aftrekbaarheid. Een EV is 100% & de meeste PHEV's ook. Die dingen zijn over 't algemeen ook voordelig in VAA (maar regelmatig veel kostelijker in aankoop).

Maar als in 't geval van een operationele lease een dieselstoof hem goedkoper uit komt dan pakweg een EV .... jah ... dat gij daar dan elke maand 500 EUR op gejost zijt is feitelijk hun probleem dus niet.

"In dienst" is waarschijnlijk een groot woord. Ik zou zeggen, we hebben de onderaannemers daarvoor :)

Maar de offertes voor de laadpalen worden wel degelijk intern gemaakt. Als ge nen EV besteld moete een aantal zaken doorsturen (plannetje van waar de paal moet komen, foto's van u elektrische kast...), fleet dekt de nodige werken tot ~€1900 oid, rest moete zelf bijpassen.

Daar klopt uw verhaal weliswaar niet eh.

VAA heeft niets met uwe patron z'n TCO te zien. Dat is uwe persoonlijken belastingsbrief.
De patron zelf trekt hem 0,0 aan of gij 100 of 100.000 EUR belasting moet betalen eh. Net zoals men zich niet aan trekt dat jij terug trekt omdat je gebruik kan maken van een woonbonus of huwelijkscoëfficiënt zal de WG zich ook niets aan trekken van hoeveel belasting je betaald voor je wagen.
Cru gezegd ... zijn probleem ni.

Voor de WG is het de afschrijving & de aftrekbaarheid die relevant zullen zijn. Stel dat uw bedrijf z'n wagens aankoopt zal z'n TCO onder meer bepaald worden door de aankoopprijs, verwachte restwaarde & de fiscale aftrekbaarheid (dus NIET uwe VAA).
Natuurlijk is 't wel zo dat wagens die momenteel gunstig zijn in VAA regelmatig ook gunstig zijn in aftrekbaarheid. Een EV is 100% & de meeste PHEV's ook. Die dingen zijn over 't algemeen ook voordelig in VAA (maar regelmatig veel kostelijker in aankoop).

Maar als in 't geval van een operationele lease een dieselstoof hem goedkoper uit komt dan pakweg een EV .... jah ... dat gij daar dan elke maand 500 EUR op gejost zijt is feitelijk hun probleem dus niet.
VAA is inderdaad niet het probleem van het bedrijf maar van de werknemer, wat niet wil zeggen dat je niet kan proberen van het "hun probleem te maken" natuurlijk door te onderhandelen. Wat echter wel stevig door gaat tellen is aftrekbaarheid zoals je aan geeft.

Er zijn recent een aantal collega's die hebben moete bestellen in de categorie net boven mij. Daar zijn er 2 bij die nen DS7 (Diesel) besteld hebben met nog flink wat opties... dat is een wagen met een vanafprijs van ~€40k, maar nen VW ID.4 met een gelijkaardige vanafprijs is in de basis direct een categorie hoger. Hoe kan zoiets zelfs? Wat is de aftrekbaarheid van nen DS7? Veel minder dan de 100% van diejn ID.4 toch... dat toont toch aan dat de Car Policy met die zaken geen rekening houdt? Dat is hun goed recht natuurlijk maar hoe durf je te klagen over een moeilijke markt om mensen aan te werven terwijl ze toch zéér goed moeten weten dat Car Policy's niet zelden mee de doorslag geven als het op job keuze aan komt.

Jawel he. Die vaa komt er bruto bij. Dus die vaa betaald de werkgever weldegelijk. Dat jij meer belasting betaald kan de werkgever inderdaad niets schelen.

Dan hebben we het nog niet over de aftrekbaarheid van diesel VS plugin en elektrische wagens.

Dus de werkgever schiet zich weldegelijk in zijne voet.

Jawel he. Die vaa komt er bruto bij. Dus die vaa betaald de werkgever weldegelijk. Dat jij meer belasting betaald kan de werkgever inderdaad niets schelen.

Dan hebben we het nog niet over de aftrekbaarheid van diesel VS plugin en elektrische wagens.

Dus de werkgever schiet zich weldegelijk in zijne voet.
Neen hoor.
Je werkgever betaalt enkel je gewoon brutoloon.
De VAA wordt er bijgeteld zodat de fiscus je belasting kan bepalen op je brutoloon én je voordeel in natura.
Na de berekening van de voorheffing wordt de VAA terug afgetrokken...

In januari een Arteon PHEV besteld, wordt eind september geleverd. Dat valt toch best mee?
9-10 maanden is toch ook al stevig meen ik.

Een collega heeft een hybride Tiguan besteld, en eentje een Passat GTE. Die wachten van vorige zomer. Nog niets bekend over wanneer ze de wagen mogen verwachten. Arteon word misschien beetje geprioriteerd omdat het hogere klasse (en marge?) betreft?

Ex-collega heeft 6 maand geleden een set Tarraco phev besteld, vorige week te horen gekregen dat het nog zeker 9 maand ging duren 🙄

hier ook veel gedoe rond cafetariaplan via Arval.
Arval heeft lijsten doorgestuurd zonder de fleetkorting en weigert dit toe te geven.

Ga je bij een dealer: “oei meneer, die prijzen op uw lijsten kloppen niet hè, je hebt recht op 16% korting volgens fleetconventie, die prijzen van Arval zijn catalogusprijzen!”.

Maw auto op lijst Arval: 54K. Dealer kan hem leveren aan 46k. Volgens mij heb ik dan ofwel recht op extra opties ofwel moet ik dan minder geld in het cafetariaplan steken.

Wat mis ik? Steekt Arval de fleetkorting in zijn zakken?
Drie dealers van drie verschillende merken hebben mij gezegd dat de prijzen van Arval zonder fleetkorting zijn.
Andere collega’s beamen.
HR reageert niet, maar zijn normaal gezien wel constructief. Dus ..

Mercedes cla250E AMG hybride: Arval zegt 54k.
Dealer kan leveren aan 45k.

Oké

Maar voor die 54k kan de dealer mij een c300E hybride AMG line configureren.

Raar.

Veel collega’s voelen zich niet gemakkelijk bij wat er gebeurt.
Transparantie is iets wat heel belangrijk is.
Echter nu blijkt dat er al twee collega’s het verschil tussen catalogusprijs en offerte hebben mogen opdoen aan extra opties (blijkbaar door de mazen van het net geglipt), maar nu ze er op uit zijn gekomen is het ineens taboe.

Voor mij en veel collega’s liggen die auto’s echter heel gevoelig. In een krappe arbeidsmarkt zou men dit toch handiger moeten aanpakken.

Heel zuur, dit is voor velen onder ons een vertrouwensbreuk.

Laatst bewerkt:
Toch gek hoe men vaak zo knullig omgaat met wagenkeuze, budgetten, car policies etc hè. In plaats van gewoon open en transparant te zijn.

Toch gek hoe men vaak zo knullig omgaat met wagenkeuze, budgetten, car policies etc hè. In plaats van gewoon open en transparant te zijn.
Klopt. Hier idem. Collega mocht een Peugeot 508 allure bestellen. Wou hij niet. Zijn tegenvoorstel was een 308 GT-line. Na wat onderhandelen mocht het..maar de HR "als dit uitkomt, dan zit ge in de problemen, want ge hebt hier een uitzondering gekregen"..(hoor ik dan vn die collega zelf lol).
Maak een carpolicy per profiel/type job..nee...tis à la tête du client. Het is zo dat er dan spanningen tussen collega's ontstaan.

Klopt. Hier idem. Collega mocht een Peugeot 508 allure bestellen. Wou hij niet. Zijn tegenvoorstel was een 308 GT-line. Na wat onderhandelen mocht het..maar de HR "als dit uitkomt, dan zit ge in de problemen, want ge hebt hier een uitzondering gekregen"..(hoor ik dan vn die collega zelf lol).
Maak een carpolicy per profiel/type job..nee...tis à la tête du client. Het is zo dat er dan spanningen tussen collega's ontstaan.
Als dit uitkomt (wat het sowieso doet, die auto is niet onzichtbaar) dan heeft de werknemer niet het probleem maar altijd de werkgever. Die laatste moet aan de volgende collega namelijk gaan uitleggen waarom ze een maand geleden wél een uitzondering gemaakt en nu niet...

Dus ofwel maakt je een duidelijke policy waar iedereen dezelfde wagen krijgt per profiel/niveau en hou je daaraan vast OF je geeft een budget. Maar een duidelijk lijst en dan afwijkingen... das vragen voor miserie. Mijn zus rijdt, volgens haar profiel, met nen Octavia rond, vorige jaar ne nieuwe gekregen. Nu blijkt dat haar 2 directe collega's ne Superb krijgen. Ahja, den enen komt uit een ander bedrijf (merger) en heeft altijd ne Passat gehad en den andere heeft als aanloopwagen een categorie hoger gehad want ze hadden niks anders op de parking staan, en blijft bij gevolg dan ook maar meteen in die hogere categorie plakken. Mijn zus is pissed, management "snapt de hetze niet"... :unsure: :wtf:

Terug
Bovenaan