De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Ik rij nu een jaar met een EV, en heb nog nooit moeten stoppen om te laden. En ik moet hem eigenlijk thuis ook niet opladen :p.
Vroeger moest ik 2x per week gaan tanken... (Al reed ik toen wel veel meer km's)
Wacht tot je eens een week of 2 vakantie hebt of een klant hebt zonder degelijke laadfaciliteiten. :P

Bij de meeste zal het struikelblok vooral liggen bij de gezinsuitstapjes en de vakanties.

Ja dat moet echt genieten geweest zijn.. wacht binnen 900km als je hem even vol mag gooien aan 2€/l.

250km @6l verbruik, is 15l. Maw 30€ voor eens naar de zee te rijden he. Zo genieten is dat al niet meer.

Ik zit in Bouillon, heb 1 stop gemaakt om (gratis) op te laden (net in Frankrijk) en eens lekker gegeten ondertussen is. Dus zo een grote kutrit was het ook niet hoor.

(Om maar te zeggen dat het niet zwart of wit is. Gewoon hetgeen je in je hoofd steekt imo. En hoe je het bekijkt)
Tankkaart. We zitten hier in het bedrijfswagen topic ;-)

En de mijne heeft een gemiddeld verbruik van 5,1L over 208.000km.

Maar je hebt gelijk, voor een particulier is autorijden - onder welke vorm dan ook - in een razend snel tempo gigantisch duur aan het worden. Autorijden wordt zo iets voor de rijkere medemens op termijn.

Wacht tot je eens een week of 2 vakantie hebt of een klant hebt zonder degelijke laadfaciliteiten. :P

Bij de meeste zal het struikelblok vooral liggen bij de gezinsuitstapjes en de vakanties.
Ja, natuurlijk zijn verre ritten lastiger, ik heb tot nu toe 2x "range anxiety" gehad. 1x voor rit naar de Ardennen (+300km) en 1x voor rit naar Gent (putje winter). Bij beide ben ik thuis aangekomen met nog meer dan 100km range over... En bij beide was er een snellader op de weg naar huis.
Als je perse met uw EV op skireis wil, ja, dan ga je er rekening mee moeten houden. Maar ik koop ook geen tractor omdat het handig zou zijn om 1x per jaar door een veld te rijden...

Ja, natuurlijk zijn verre ritten lastiger, ik heb tot nu toe 2x "range anxiety" gehad. 1x voor rit naar de Ardennen (+300km) en 1x voor rit naar Gent (putje winter). Bij beide ben ik thuis aangekomen met nog meer dan 100km range over... En bij beide was er een snellader op de weg naar huis.
Als je perse met uw EV op skireis wil, ja, dan ga je er rekening mee moeten houden. Maar ik koop ook geen tractor omdat het handig zou zijn om 1x per jaar door een veld te rijden...
Ik vind het enigszins goed dat early adopters zoals jij dit willen testen.
Voor de gemiddelde chauffeur zal de range niet zoveel uitmaken.

Mijn moeder bv. rijdt er enkel mee rond de kerktoren en kan op één lading wellicht een week verder.
Mijn vader kan er ook mee leven. Veel korte ritten en die sporadische verdere rit moet lukken met +- 500 km WLTP range.

Maar er zijn ook enkele rijprofielen waar dat gewoon niet voldoende is. Dan zijn er 2 opties: of er komen verder technologische ontwikkelingen of de chauffeur past noodgedwongen zijn gedrag aan.

Die oplossing was vooral illegaal, en helemaal niet mooi.
Zo 1 stuk, dat gaat. Maar beeld u nu eens in dat elk huis in de stad zo'n balk boven het voetpad heeft steken.
Als elk huis in de stad zo'n oplossing zou hebben, gaat die dus maar 1 à 2 keer per week uitgeklapt worden, typisch 's nachts. In het andere geval zie je misschien om de 100 meter zo'n balk, die dan quasi continu uitgeklapt is omdat er continu auto's van buurtbewoners staan op te laden. Je gaat m.a.w. nooit in de situatie komen dat er overal, aan elk huis, een opengeklapte balk zichtbaar is.

Er zijn nog alternatieve laadoplossingen hoor, zoals de Streetplug, een laadpunt dat onder de grond geplaatst wordt. Je opent de klep met je RFID-badge, steekt je laadkabel in en duwt de klep weer dicht. Aangezien de klep het laadpunt niet volledig afdekt, kan de kabel door een spleet naar buiten.

17.4371664a.jpg

maxresdefault.jpg
maxresdefault.jpg

Als elk huis in de stad zo'n oplossing zou hebben, gaat die dus maar 1 à 2 keer per week uitgeklapt worden, typisch 's nachts. In het andere geval zie je misschien om de 100 meter zo'n balk, die dan quasi continu uitgeklapt is omdat er continu auto's van buurtbewoners staan op te laden. Je gaat m.a.w. nooit in de situatie komen dat er overal, aan elk huis, een opengeklapte balk zichtbaar is.

Er zijn nog alternatieve laadoplossingen hoor, zoals de Streetplug, een laadpunt dat onder de grond geplaatst wordt. Je opent de klep met je RFID-badge, steekt je laadkabel in en duwt de klep weer dicht. Aangezien de klep het laadpunt niet volledig afdekt, kan de kabel door een spleet naar buiten.

17.4371664a.jpg

maxresdefault.jpg
maxresdefault.jpg
Daar zie ik bvb al veel meer in dan in die palen. Ik heb 4 jaar in een appartement in zo'n straat zonder opritten gewoon in centrum Antwerpen. Die parkeerplekken zijn altijd bezet. 's avonds door bewoners, overdag door werknemers uit de buurt. Dus uiteindelijk kan daar wel degelijk bijna continu geladen gaan worden...
Pas op, er moet een oplossing komen he, maar het gaan hopelijk niet die palen worden.

Vandaag naar de zee geweest. 250km met volle tank (heen en terug). Volgens de boordcomputer heb ik nog 900km range over. Ik ga er nog een tijdje van genieten en het niet meer als vanzelfsprekend zien.

Met een doorsnee elektrische wagen was ik thuisgekomen met <<<50% range.
En dan stop je je wagen in het laadpunt en is die de volgende morgen terug helemaal opgeladen. Ik zie echt het probleem niet.

En dan stop je je wagen in het laadpunt en is die de volgende morgen terug helemaal opgeladen. Ik zie echt het probleem niet.
Mijn benzinewagen had een kleinere range dan mijn EV. Ik heb nooit gedacht "ohnee, nu kom ik thuis met een halve benzinetank" en doe dat dus nu ook niet... Ik zie ook echt het issue niet. Dat is letterlijk zeggen dat er geen probleem met range is ...

Mijn benzinewagen had een kleinere range dan mijn EV. Ik heb nooit gedacht "ohnee, nu kom ik thuis met een halve benzinetank" en doe dat dus nu ook niet... Ik zie ook echt het issue niet. Dat is letterlijk zeggen dat er geen probleem met range is ...
Ik heb zo een serie collega's, allemaal een PHEV gekozen, want een EV, dat heeft een beperkte range. De meerderheid van die collega's geeft toe dat ze eigenlijk amper 'ver' met de wagen rijden.
En iedere dag dat ding dus moeten opladen.
Vorige week waren ze nog aan 't aangeven dat ze die PHEV zouden overkopen, want een full electric zagen ze toch echt niet zitten, met dat laden.

Voorbeeld PHEV in cafetariaplan:
Opmerking: auto’s zonder tankkaart, nog afzonderlijk te voorzien via zelfde cafetariaplan!
Looptijd 48 maanden

18.000 km
- Mercedes CLA 250e AMG line: 660 eur budget te voorzien per maand. Optiebudget 1400 eurootjes.

-Opel Astra 1.6 Gsi line: 660 eur budget te voorzien per maand. Optiebudget 1600 eur

-VW Golf 1.4 style: 680 eur budget te voorzien per maand, optiebudget 3600 eur.

25.000 km
-mercedes cla 250e AMG: 720 eur budget te voorzien per maand. Optiebudget 580 eur (!).

Dus voor bv die 18k per jaar aan km: 660 per maand budget te voorzien, tankkaart erbij van bv 125 eur = 9420 eur budget te voorzien op jaarbasis.

VAA 132 eur

Budget cafetariaplan bestaat uit eindejaarspremie en bonus (verhoogd met patronale bijdrages factor x1,27).

Zoals jullie zien : een dure aangelegenheid. Opties zijn heel beperkt om te kiezen.

In die 18.000 km op jaarbasis zitten trouwens de woon-werk km ook in.
Heb je bv elke dag 30km woon werk, 220 werkdagen, mag je er nog 11.000 km mee doen.
Dat is toch niet serieus te noemen?

Auto’s via cafetariaplan hebben hun beste tijd gehad denk ik!

Laatst bewerkt:
Opmerking: auto’s zonder tankkaart, nog afzonderlijk te voorzien via zelfde cafetariaplan!
Looptijd 48 maanden

18.000 km
- Mercedes CLA 250e AMG line: 660 eur budget te voorzien per maand. Optiebudget 1400 eurootjes.

-Opel Astra 1.6 Gsi line: 660 eur budget te voorzien per maand. Optiebudget 1600 eur

25.000 km
-mercedes cla 250e AMG: 720 eur budget te voorzien per maand. Optiebudget 580 eur (!).

Dus voor bv die 18k per jaar aan km: 660 per maand budget te voorzien, tankkaart erbij van bv 125 eur = 9420 eur budget te voorzien op jaarbasis.

VAA 132 eur

Budget cafetariaplan bestaat uit eindejaarspremie en bonus (verhoogd met patronale bijdrages van 1,27%).

Zoals jullie zien : een dure aangelegenheid. Opties zijn heel beperkt om te kiezen.

Dat is altijd een slecht plan geweest, omdat je letterlijk uw eigen geld in de wagen van uw werkgever steekt ...
Ik neem aan dat je ook niet uw eindejaarspremie opgeeft voor een beter laptop...

Dat is altijd een slecht plan geweest, omdat je letterlijk uw eigen geld in de wagen van uw werkgever steekt ...
Ik neem aan dat je ook niet uw eindejaarspremie opgeeft voor een beter laptop...

4 jaar terug was dit nog doenbaar.
VW Arteon 1.5tsi élégance, 525 eur/maand, optiebudget toen 8900 eur.
Ik herinner me dat ik toen echt nog opties moeten zoeken heb om dat optiebudget op te gebruiken.

Nu zouden we voor een golf of een Mercedes a klasse (wat een cla is) 660 eur moeten voorzien? En dan nog met een belachelijk optiebudget? Metaalkleur en donkere achterruiten en het is op?

4 jaar terug was toen wel een goeie deal vond ik. Maar dit jaar is het echt wel van de pot gerukt.

Oke, daar waar je van 1000 euro bruto normaal 450 euro overhoudt, kan je daar in een cafetariaplan 1270 eur van maken, maar zoals je zegt, na 48 maanden ben je de auto gewoon kwijt.
En samen met de VAA gaat dat over bijna 20k die je er zelf ingestoken hebt. Weg.
Er is maar 1 winnaar en dat is de leasingmaatschappij en de werkgever.

Cafetariaplan snijdt ook in uw pensioen, want doordat je het niet laat uitkeren in cash, draagt het ook niet bij tot pensioen.
Oké, als je al meer verdient dan het pensioenplafond van ik dacht 4900 euro (?) bruto per maand kan dat geen kwaad. Maar als je minder verdient..

Laatst bewerkt:
Cafetariaplan snijdt ook in uw pensioen, want doordat je het niet laat uitkeren in cash, draagt het ook niet bij tot pensioen.
Oké, als je al meer verdient dan het pensioenplafond van ik dacht 4900 euro (?) bruto per maand kan dat geen kwaad. Maar als je minder verdient..

+/- €64.000 / jaar (alles opgeteld waar je RSZ op betaald). Dat is €4.597 per maand als je een volledige eindejaarspremie krijgt en geen bonussen. Cafetariaplan wordt vaak van je eindejaarspremie afgehouden. Als je deze volledig zou opgebruiken, moet je idd €4 953,56 / maand verdienen (bruto).

Zo heb ik het van JPV begrepen in het "Wat is uw brutoloon?" topic.

En waar stop ik hem in het laadpunt?

Ik heb niet de mogelijkheid thuis. Aan de kust moet je geluk hebben om een laadpunt te vinden. Er zijn er vandaag gewoon te weinig.
En onderweg naar huis of naar de kust wil ik op een rit van een uurtje echt niet een half uur aan tankstation staan laden, ik wil meteen naar huis of naar de kust rijden. Zonder zorgen.

Nogmaals. Voor jij en enkele anderen die de elektrische wagen als één van de eersten uitproberen is dat blijkbaar prima. Maar je begrijpt toch ook wel dat als vandaag alle bedrijfswagens elektrisch zijn (theoretisch), onze infrastructuur er gewoonweg nog niet klaar voor is.

Laat staan dat heel de bevolking elektrisch gaat rijden.

4 jaar terug was dit nog doenbaar.
VW Arteon 1.5tsi élégance, 525 eur/maand, optiebudget toen 8900 eur.
Ik herinner me dat ik toen echt nog opties moeten zoeken heb om dat optiebudget op te gebruiken.

Nu zouden we voor een golf of een Mercedes a klasse (wat een cla is) 660 eur moeten voorzien? En dan nog met een belachelijk optiebudget? Metaalkleur en donkere achterruiten en het is op?

4 jaar terug was toen wel een goeie deal vond ik. Maar dit jaar is het echt wel van de pot gerukt.

Oke, daar waar je van 1000 euro bruto normaal 450 euro overhoudt, kan je daar in een cafetariaplan 1270 eur van maken, maar zoals je zegt, na 48 maanden ben je de auto gewoon kwijt.
En samen met de VAA gaat dat over bijna 20k die je er zelf ingestoken hebt. Weg.
Er is maar 1 winnaar en dat is de leasingmaatschappij en de werkgever.

De cafetariaplannen die ik heb gezien kun je na de leasing de wagen overkopen aan 16% restwaarde?

Als je dan een lease budget hebt van 660 euro. Wilt dat toch zeggen dat je 500 euro bruto inlevert per maand.
€500
-rsz:€68,5
-belastingen 50%:€215,75 (uiteraard afhankelijk van u jaarinkomen)
=215,75 netto

€215,75 x 48 maanden. = €10.356 wat je inlevert aan netto loon voor de wagen.

Dan uiteraard de VAA nog bij tellen. Geen idee wat dat is voor bv die Mercedes A klasse. Als dat 200 euro is dan is dat op 48 maanden, 4800 euro netto.

Na 48 maanden betaal je dan 16% aan restwaarde en de wagen is van u.
Dat is zoals bij ons met de fietsen. Restwaarde van een collega was €1760 (16%) aan de leasemaatschappij en heeft die dan verkocht voor €3500. Iedereen koopt dus die fietsen steeds over om nadien direct terug particulier te verkopen. Dat verhaal hoor ik ook bij kameraden die auto leasen.
Ikzelf heb ook mijn fiets voor 16% overgekocht, maar ik verkoop die niet.

Ik heb wel steeds factor 1,47 gezien. Dus 1000 euro bruto inleveren krijg je 1470 euro aan budget. Maar dat zal te maken hebben omdat jullie geen vakantiegeld krijgen op premies.

Laatst bewerkt:
Looptijd 48 maanden

18.000 km

25.000 km

VAA 132 eur

Budget cafetariaplan bestaat uit eindejaarspremie en bonus (verhoogd met patronale bijdrages factor x1,27).

In die 18.000 km op jaarbasis zitten trouwens de woon-werk km ook in.
Heb je bv elke dag 30km woon werk, 220 werkdagen, mag je er nog 11.000 km mee doen.
Dat is toch niet serieus te noemen?

We zullen samen de berekening is maken voor die A250e.
Dus daarvoor moet jij op jaarbasis 12*(720+125)= 10.140€ voorzien. Daar trekken we de patronale bijdrage vanaf kom je op 7984€ uit.
Stel je laat dit uitkeren dan betaal je daar eerst 13,07% RSZ en dan 50% bedrijfsvoorheffing, dan kom je dus uit op 3470€ op jaarbasis.

De CLA250e kost kaal 48k, dus laat ons gewoon dit bedrag nemen. Oké laat ons dus zeggen dat je deze wagen koopt en een afschrijving kent van 15k op 3 jaar (heel optimistisch maar goed, we bewijzen hier een punt).
Dus per jaar verliest de wagen 5000€ van zijn waarde.

Hey maar veerhip dat is meer dan dat jij op jaarbasis voor die wagen betaalt in uw cafetariaplan? En dit is puur afschrijving en nog geen verzekering (+1000€ per jaar) of benzine?
Is dat niet raar want je zegt net dat dit niet voordelig zou zijn, of was uw assumptie misschien dan fout?

Waarom zou dat altijd al een slecht plan geweest zijn?
Dat is niks anders dan andere bedrijven ook doen, met die uitzondering dat je bij een cafetariaplan de vrije keuze hebt om het te doen of niet te doen.
Bij andere bedrijven trekken ze al een brutobedrag af en ben je verplicht een wagen te kiezen. Ook dat is met uw eigen geld, ook dat is niet een wagen die van u is.

Wat is dan volgens u de betere optie? Zelf een wagen kopen en geconfronteerd worden met het feit dat dit op alle vlakken duurder is?
Ik maakte net de berekening, je start daar al met drie handicaps aan die aankoop. Ten eerste hoest je al RSZ op voor dat bedrag, dan moet je bedrijfsvoorheffing betalen en als laatste kan je geen gebruik maken van de patronale bijdrage. Dus voor hetzelfde product kom je nooit goedkoper uit.

Terug
Bovenaan