contextbinder
Well-known member
Even ter info: een Leopard 2A6 tank heeft een offroad verbruik van 530 l/100km. VAA niet gekend
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Wou het voor de fun even uitrekenen.Even ter info: een Leopard 2A6 tank heeft een offroad verbruik van 530 l/100km. VAA niet gekend

Even ter info: een Leopard 2A6 tank heeft een offroad verbruik van 530 l/100km. VAA niet gekend

Haha, ik heb het ook getest, op de R4 (ring rond Gent) waar je tientallen kilometers dezelfde baan voorgeschoteld kreeg.@poeperman : Ik heb het nu daarnet nog eens getest met de standaard rijmodi (dus niet de individual), en er is zéker wel een verschil in demping tussen sport en comfort hoor. Het kan zijn dat uw kleinere velgen ervoor zorgen dat het effect kleiner is, maar op oneffen wegdek is het verschil er toch wel duidelijk. Kan ook zijn dat je ergens woont met heel weinig slecht wegdek natuurlijk![]()
Nee, BMW zegt dat het aanpast op basis van de rijsituatie. Bij de M-versie zegt hij dat hij het aanpast op basis van de wegomstandigheden (dus door sensoren, al merk ik daar qua werking niks van). Hij zegt nergens dat je die rijsituatie niet moet instellen op basis van een knop.Haha, ik heb het ook getest, op de R4 (ring rond Gent) waar je tientallen kilometers dezelfde baan voorgeschoteld kreeg.
Mijn conclusie: geen verschil
Ik denk echter wel dat er een psychologisch effect is, doordat je zwaarder stuurt en de gasrespons kwieker is.
Het is "logischer" dat je een verschil voelt dat er niet is, dan omgekeerd.
Maar euhm, nogmaals verwijzend naar de visual, BMW zégt ook dat er geen verschil is hé.

@poeperman : Ik heb het nu daarnet nog eens getest met de standaard rijmodi (dus niet de individual), en er is zéker wel een verschil in demping tussen sport en comfort hoor. Het kan zijn dat uw kleinere velgen ervoor zorgen dat het effect kleiner is, maar op oneffen wegdek is het verschil er toch wel duidelijk. Kan ook zijn dat je ergens woont met heel weinig slecht wegdek natuurlijk![]()
Vraagje.
Stel, ondanks alles neem je toch nog een bedrijfswagen met verbrandingsmotor om dit jaar in te schrijven (geen hybride), is er dan ook zoals bij de huidige elk jaar een verhoging van de VAA? Of is dit nu zeker voor de komende 4 jaar?
Reden: lijst gekregen met wagens, die zeer pover is. EV zo goed als niet, hybride amper budget voor opties.
Via cafetariaplan: maar ik heb de indruk dat dit toch een eindig verhaal is.
Als ik zie wat je er van “eigen geld” (bonus, 13e maand) moet insteken, je kan beter zelf een auto kopen, dan heb je nog iets na 4 jaar.
De referentieuitstoot zal de komende jaren gevoelig doordalen doordat er nauwelijks nog gewone motoren gekozen willen worden (gaat bijna allemaal PHEV of BEV worden) waardoor je je VAA elk jaar zal zien stijgen ja. En dat zouden wel eens deftige sprongen kunnen worden.
De referentieuitstoot zal de komende jaren gevoelig doordalen doordat er nauwelijks nog gewone motoren gekozen zullen worden (gaat bijna allemaal PHEV of BEV worden) waardoor je je VAA elk jaar zal zien stijgen ja. En dat zouden wel eens deftige sprongen kunnen worden.
Tnx
Ja, een auto is leuk, echter elke maand 150 eur netto verliezen aan VAA zie ik als gewone loontrekkende niet zitten.
Als dat later nog zou stijgen kan ik beter zelf een auto kopen
Zeker via een cafetariaplan, waarbij je uw auto eigenlijk toch voor het grootste deel zelf betaalt en je na 4 jaar niks hebt.
Dat is voor gewone lease ook zo, dat wordt zo niet vernoemd maar natuurlijk krijg je minder loon om die auto te bekostigen. Dus onrechtstreeks is dat hetzelfde hoor. Afhankelijk wat je cafetariaplan netto loon kan opbrengen.
Wat zijn zoals de wagens op je lijst?

Zeker via een cafetariaplan, waarbij je uw auto eigenlijk toch voor het grootste deel zelf betaalt en je na 4 jaar niks hebt.
Voor een doorsnee wagen moeten we 7000 tot 9000 euro bruto budget voorzien per jaar! Reken maar uit op 4 jaar en er zit dan nog geen tankkaart bij. Tel die VAA erbij en is het wel nog interessant?
Enige optie is een hybride, maar mogelijkheden zijn beperkt! Bijkbaar had de leasemaatschappij de restwaardes al verlaagd. Met alle gevolgen van dien.
Maar tellen EV/hybrides mee in de berekening van de referentie CO2 uistoot of is dat binnen hun 'klasse'. Dus CO2 grens op basis van de ingeschreven benzine en diesels. Want dan daalt het minder snel.
Vrij zeker van dat PHEV's meetellen. De referentieuitstoot is nu al 91/75 (benzine resp. diesel) en ik denk niet dat dat haalbaar is als enkel de verkopen van de gewone verbrandingsmotor worden meegenomen.
Of BEV's meetellen en zoja op welke manier: geen idee. Ik vind de berekeningswijze niet direct terug, buiten dat het "bepaald wordt door De Koning".
Mercedes zeker?Maar er zijn bijna geen diesel PHEV's volgens mij...
Ja, een auto is leuk, echter elke maand 150 eur netto verliezen aan VAA zie ik als gewone loontrekkende niet zitten.
Als dat later nog zou stijgen kan ik beter zelf een auto kopen
Maar er zijn bijna geen diesel PHEV's volgens mij...