De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Mercedes zeker?

Maar die hun marktaandeel is toch verwaarloosbaar…

Misschien werken ze met een formule adhv actuele verkopen?

Vb. stel reële cijfers:
- gemiddeld verkochte benzinewagen (incl. PHEV): 120g CO2
- gemiddeld verkochte diesel (incl PHEV): 110g CO2

Ze zouden iets kunnen doen als: referentie-uitstoot = 60% van het gemiddelde.
=> benzine 60% * 120 = 72g
=> diesel 60% * 110 = 66g

Ik zeg maar iets he :)

Kan. Wel vreemd dat dit niet openbaar is. Zo kan je als gebruiker zelfs geen prognose doen.

Voor die referentie uitstoot nemen ze ook alleen bedrijfswagens dus dat zal ook al wel helemaal iets anders geven dan alle wagens.

Maar is dat zo? Want dan is het vanaf volgend jaar minder dan 50gr he
Hier wordt er wel wat over uitgelegd:

En waar dit artikel 65 WIB 92 over spreekt (vond niet direct een andere bron):
Bedrijfswagens in deze regeling zijn personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen, inclusief 'valse' lichte vrachtauto's (art. 65 WIB 1992) die zijn ingeschreven op naam van de werkgever of die het voorwerp uitmaken van een op zijn naam gesloten gebruiksovereenkomst (bv. leasing), en die de werkgever, al dan niet kosteloos, aan de werknemer ter beschikking stelt voor persoonlijk gebruik (woon-werkverkeer en andere privéverplaatsingen).

Laatst bewerkt:
Voor 200-300 euro per maand rij je hooguit met een Golfje ofzo. Dan is het afwegen hé.
Als ik @Biljart goed begrijp moeten ze via cafetariaplan €7000-9000 bruto voorzien, daarnaast nog eens +-€300 VAA per maand en geen tankkaart. Bij €7000 komt dat op €441 netto (3500/12 + 150) per maand, dan kan je je toch al beginnen afvragen of het sop de kolen waard is.

Als ik @Biljart goed begrijp moeten ze via cafetariaplan €7000-9000 bruto voorzien, daarnaast nog eens +-€300 VAA per maand en geen tankkaart. Bij €7000 komt dat op €441 netto (3500/12 + 150) per maand, dan kan je je toch al beginnen afvragen of het sop de kolen waard is.
Allemaal te zien wat je daarmee kan financieren en hoezeer je een auto nodig hebt hé. Maar er zijn weinig auto’s die minder gaan kosten dan dat.

Da’s een dikke €5000 netto per jaar. Veel auto heb je daar niet voor hé, een beetje Polo kost €20.000, en dan heb je… een beetje Polo.

Een beetje 3-reeks kost 45-50, dus daar zou je 10j voor moeten sparen. En na 10j is die niets meer waard. Als je door dat cafetariaplan elke 5j een nieuwe 3’er kan rijden is het sop zeker de kolen waard.

Allemaal te zien wat je daarmee kan financieren en hoezeer je een auto nodig hebt hé. Maar er zijn weinig auto’s die minder gaan kosten dan dat.

Da’s een dikke €5000 netto per jaar. Veel auto heb je daar niet voor hé, een beetje Polo kost €20.000, en dan heb je… een beetje Polo.

Een beetje 3-reeks kost 45-50, dus daar zou je 10j voor moeten sparen. En na 10j is die niets meer waard. Als je door dat cafetariaplan elke 5j een nieuwe 3’er kan rijden is het sop zeker de kolen waard.
Gohja maar we hebben die discussie al eens gehad.
Niet iedereen zou dan ook een BMW in privé kopen. En je bent ook verplicht om na die 3 jaar een nieuwe lease aan te gaan.
Stel je koopt een Octavia aan voor 30k, de eerste 6 jaar moet je niet direct op grote stukken rekenen, maar laat ons zeggen na 6 jaar volledig afgeschreven.
Dan ben je al break-even. En je hebt op dat moment nog altijd een wagen, je kan daar gewoon mee verder rijden en de prijs per jaar daalt zo.

Cru gezegd op 9 jaar ben je met dat cafetariaplan 45k verloren. Maar ben je dat ook verloren met een privé-wagen?

Niet iedereen zou dan ook een BMW in privé kopen. En je bent ook verplicht om na die 3 jaar een nieuwe lease aan te gaan.
Stel je koopt een Octavia aan voor 30k, de eerste 6 jaar moet je niet direct op grote stukken rekenen, maar laat ons zeggen na 6 jaar volledig afgeschreven.
Dan ben je al break-even. En je hebt op dat moment nog altijd een wagen, je kan daar gewoon mee verder rijden en de prijs per jaar daalt zo.

Cru gezegd op 9 jaar ben je met dat cafetariaplan 45k verloren. Maar ben je dat ook verloren met een privé-wagen?

Mijn niet zo heel goed uitgeruste octavia 3 ambition 2.0tdi handbak kostte in 2014 al 32k. Vermoed dat je voor 30k er geen meer gaat vinden…

Een octavia van 30k is kaler dan de vagijn van Nicole Aniston. Als je met die 45K over 9 jaar een wagen kan financieren die meer kost dan 45K is het gewoon een goeie deal

Laatst bewerkt:
Een octavia van 30k is kaler dan de vagijn van Nicola Aniston. Als je met die 45K over 9 jaar een wagen kan financieren die meer kost dan 45K is het gewoon een goeie deal

Oh man… heb de persoon in kwestie moeten opzoeken. Sjans dat mijn vriendin niet bepaald vies is van die natuurfilms 😂.

Oh man… heb de persoon in kwestie moeten opzoeken. Sjans dat mijn vriendin niet bepaald vies is van die natuurfilms 😂.
Ik heb ook altijd al gevonden dat Octavia een naam is voor een actrice uit een natuurfilm. :unsure:

Dat zullen ze zeker van Mercedes hebben afgekeken.

Ik ga niet beginnen met 248 pagina's te lezen dus don't shoot me als ik hier verkeerde zaken vraag of dingen die al honderd keer aangehaald zijn.
2 situaties waar ik wat inzicht over wil

Mijn vriendin veranderd 99% zeker van werk, en kan kiezen voor een bedrijfswagen.
Ze spreken op het voorstel van een VW ID3, maar mogelijks kan dit ook een gewone nafte zijn.

Indien elektrisch, we verhuizen binnen paar maand naar een nieuwbouw met 3 fasen aanwezig, maar ik zie het niet zitten om voor een firma wagen een 11/22kw laadstation te voorzien. Er is sprake laadpalen in de wijk maar die staan er natuurlijk nu niet, dus de keuze kan je dazar niet op baseren.

Ze heeft vorig jaar een nieuwe Skoda Kamiq gekocht, nu net geen 6k kilometers dus daar kan ze wel nog 17-20k voor terug krijgen volgens mij en opt gemak de 0% financiering ermee afbetalen.

Als we gewoon berekenen op verschil in loon tussen wel of geen wagen nemen, en dan daar tegenover de kosten per maand (nafte, verzekering, onderhoud, ...) dan is het voordeliger natuurlijk om de firmawagen te nemen. Maar zien we iets over het hoofd?

Ik heb op mijn werk mogelijks ook kans op eentje, maar bij ons werken ze met een boete als je bv lease start voor 3 jaar en je bolt het na 1 jaar af, dan is die boete ongeveer 2k dacht ik. Tankkaart is er, maar die moet je gaan vullen met je jaarlijkse bonus (dus op = op). Niet het klassieke systeem volgens mij?

Mijn huidige wagen is een Seat Leon break met CNG (momenteel nutteloos thx 2 Putin).
Auto wordt 4 jaar oud en heeft 46k kilometers.

Op zich wel een ideale gezinswagen die alle opties heeft wat ik wil, maar nu gaan de kosten natuurlijk beginnen oplopen ten opzichte van vorige jaren (keuring, cng tank keuring, nieuwe banden, groot onderhoud, verkeersbelasting na 4j vrijgesteld te zijn, ...)

Ik vrees dat ik maar zal kunnen kiezen voor een astra break of een kale octavia. Een downgrade in wagen weegt misschien niet op tegen de financiele voordelen...

Wel ... ik zou ook moeten bestellen in 't najaar, mor euuuh ... met al dat Oekraïne gedoe ... wie weet lappen ze er tegen dan nog een paar 1000 EUR bij om hun verhoogde operating costs te recupereren. Ni goe e 😑

Da's dan zo nog wel een voordeel aan zélf eigenaar zijn v/d wagen. Tush MOET die niet weg.

Voor zij die aan het wachten zijn op een nieuwe wagen. BMW heeft een fabriek moet stilleggen door oorlog in Oekraïne, en VW is ook zwaar getroffen. Levertermijnen zullen dus nog wel oplopen...

Voor zij die aan het wachten zijn op een nieuwe wagen. BMW heeft een fabriek moet stilleggen door oorlog in Oekraïne, en VW is ook zwaar getroffen. Levertermijnen zullen dus nog wel oplopen...
Mercedes heeft ook al productielijnen stil gelegd. Porsche trouwens ook voor de gene dat een panamera in hun leasebudget hebben.

Dacht ook de productie van de i4 (alsof die al niet lang moesten wachten). De iX3 productie is geheel in China en die loopt volgens mij nog.
We zullen het in de komende weken wel zien natuurlijk. Vind een beetje langer wachten op een auto ook niks vergeleken met het leed dat daar aan de gang is.

Terug
Bovenaan