De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Staat in de voorwaarde van het leasingcontract.
Ok staat dan los van uw overeenkomst met de werkgever. Voor hun is een auto van de parking veel goedkoper natuurlijk dan zo'n aankoop wagen van de leasing. Ga je niet veel tegen kunnen doen, je kan altijd proberen natuurlijk en die VAA aanhalen.

Ok staat dan los van uw overeenkomst met de werkgever. Voor hun is een auto van de parking veel goedkoper natuurlijk dan zo'n aankoop wagen van de leasing. Ga je niet veel tegen kunnen doen, je kan altijd proberen natuurlijk en die VAA aanhalen.
Dat was dus de vraag hoe anderen dit aangepakt hebben en of ze de vaa gecompenseerd gekregen hebben.

Ik voel de VAA-bui ook al hangen. Normaal gezien mag ik binnenkort eindelijk zelf een wagen kiezen (BMW only), maar voor een PHEV moet je direct naar een 320e om een deftige trekhaak te kunnen krijgen. Dat gaat buiten budget zijn en een benzine X1 gaat mij onmiddellijk > 230 EUR VAA kosten.

@Didymus : gaan we naar een hertekening van de bedrijfswagen-landschap?

De echte dikke profielen en zelfstandigen: genoeg budget voor een grote PHEV of geen zorgen over VAA

De middenklasse: geen budget voor een PHEV (te duur) en VAA van een verbrandingsmotor zal teveel inhakken op het nettoloon plus deze auto’s ook te klein: x1 vs 3 reeks bv.

Ik hoop dat ik nog een deftige hybride ga kunnen nemen in maart, want wat het in 2026 zal zijn: met de tram naar het werk of de fiets?

@Didymus : gaan we naar een hertekening van de bedrijfswagen-landschap?

De echte dikke profielen en zelfstandigen: genoeg budget voor een grote PHEV of geen zorgen over VAA

De middenklasse: geen budget voor een PHEV (te duur) en VAA van een verbrandingsmotor zal teveel inhakken op het nettoloon plus deze auto’s ook te klein: x1 vs 3 reeks bv.

Ik hoop dat ik nog een deftige hybride ga kunnen nemen in maart, want wat het in 2026 zal zijn: met de tram naar het werk of de fiets?
Wel, als je al niet 'by default' opgescheept zit met een eigen bijdrage dan is het regelmatig ('t komende jaar toch nog) heel interessant om zelf wat op te leggen om een PHEV te bemachtigen.
In veel gevallen krijg je dan de situatie dat een duurdere wagen u slechts even veel netto zou kosten.

Recent nog gezien bij ons op kantoor.
By default basic Kia Seed geloof ik. Na wat eigen inbreng voor de meerkost van een PHEV een ruim uitgeruste, (veel) duurdere Kia XCeed kunnen worden.
  • De gewone ICE zal slechts een 50-tal % aftrekbaar zijn geweest, de PHEV 100%, dus budget gewonnen aan WG kant.
  • De ICE zal een veel hoger VAA gehad hebben dan de PHEV, dus het stuk eigen bijdrage was vrijwel volledig gecompenseerd door de daling in VAA.
Ik heb zelf die collega z'n volledige rekening niet gemaakt, maar 't kwam hem toch redelijk budgetneutraal uit om een wagen te krijgen die veel beter uitgerust was, ook nog met een leukere motorisatie.

Richting 2026 ... goh ... ik denk dat het vanaf volgend jaar veel minder zal worden en dat de push naar EV's zeker en vast zal komen waar wagens nog steeds in het basispakket zitten.

Ik voel de VAA-bui ook al hangen. Normaal gezien mag ik binnenkort eindelijk zelf een wagen kiezen (BMW only), maar voor een PHEV moet je direct naar een 320e om een deftige trekhaak te kunnen krijgen. Dat gaat buiten budget zijn en een benzine X1 gaat mij onmiddellijk > 230 EUR VAA kosten.

Ware het niet dat BMW geen 320e meer verkoopt…

Iemand reeds een gelijkaardige meegemaakt: hybride besteld bij nieuwe werkgever, normaal voorziet de leasingmaatschappij een gelijkaardige wagen als aanloopwagen.

Nu heeft de werkgever die aanloopwagen geannuleerd en word ik verplicht om een benzine te rijden met vaa die 150euro per maand hoger ligt (deze is van werknemer die is weggegaan). In carpolicy staat niets over aanloopwagens. Tips & tricks?

Ik begon bij een nieuwe werkgever waar ik een Audi A4 Avant kreeg. De mij beloofde "gelijkaardige aanloopwagen" was eerst een Peugeot 308 (grootste kutwagen die ik ooit gereden heb) en daarna een Ford Focus.

Nu goed, dat kwam voor mij niet nadelig uit qua VAA.

Ik denk dat er in jouw geval weinig tips & tricks zijn, buiten dit even aan te kaarten bij je WG.

Aanloopwagens zijn over 't algemeen dan ook gewoon 'den overschot'. De dingen die men nog op den hof staan heeft.
Wss ook die wagens waar men meestal niet veel meer van krijgt bij verkoop of die nog niet verkocht is geraakt, want anders zou men ze wss al verkocht hebben. Eerder dus een kwestie van chance wat ge krijgt.
En wel ... 't is niet omdat je een PHEV koopt in context van de fiscaliteit dat je ook een PHEV gaat krijgen als aanloopwagen.

't Is trouwens ook redelijk onmogelijk om 'gelijkwaardig' te beloven eh. Stel dat ge u nen M5 besteld ... hoeveel supercars zou men ooit op den hof krijgen?

't Beste in die zin is mss nog dat de WG een huurwagen voorziet. Da's regelmatig ook gene vette, maar je 'zou' dit weliswaar kunnen opnemen met je WG om een upgrade af te spreken o.b.v. wat je uiteindelijk recht op zou hebben.

Langs de andere kant betaal je zuiver de belastingen op dat VAA. Dus wat het u effectief kost is in feite peanuts.

Dus wat het u effectief kost is in feite peanuts.
In absolute cijfers valt het relatief mee, maar mijn eerste bedrijfswagen had in 2017 een VAA dat ongeveer de helft bedroeg. Bij gebrek aan loonsverhogingen vreet het wel degelijk aan mijn nettoloon, terwijl ik er steeds minder kilometers mee doe en het tastbare voordeel voor mij dus afneemt.

In absolute cijfers valt het relatief mee, maar mijn eerste bedrijfswagen had in 2017 een VAA dat ongeveer de helft bedroeg. Bij gebrek aan loonsverhogingen vreet het wel degelijk aan mijn nettoloon, terwijl ik er steeds minder kilometers mee doe en het tastbare voordeel voor mij dus afneemt.
Goh ... is bij mij niet anders. Ik zit met een kost aan een redelijk dure wagen die initieel meer was dan enkel om m'n eigen ego te strelen. :sneaky:
Ik deed toen heel wat kilometers, dus het 'extra' van m'n 5 reeks en z'n comfort zetels etc. t.o.v. m'n 3 reeks was mooi mee genomen.

Nu doe ik nog nauwelijks kilometers, maar betaal wel even veel. So yeah ... dat zal voor elk ieder zo wel zijn, want er zijn veel thuiswerkers onder corona wete.

Nu ... zelfs voor m'n volgende wagen zou ik nog steeds kiezen voor m'n zelfde wagen omdat ik nu eenmaal zelf fan ben van die wagen (en ik dus daar graag m'n eigen ego streel zeker :devilish: ).

NOTE: Het PHEV gedeelte helpt uiteraard enorm.

Dat was dus de vraag hoe anderen dit aangepakt hebben en of ze de vaa gecompenseerd gekregen hebben.
Niet helemaal hetzelfde, maar de aanloopwagen die ze voor mij hadden klaarstaan was er ook eentje van de parking. Zowel het model als de kleur (knalrood :puke:) spraken me niet aan. Gewoon de vraag gesteld of er een alternatief was en heb een short lease gekregen. Die parking wagen was nieuw en zou die z'n contract moeten uitrijden, van de short lease wist ik tenminste dat het maar voor 1 jaar was.

ik wacht toch nog zolang het mogelijk is. Hoewel ze het steeds duurder maken, VAA is van 320 naar 360€ gegaan dit jaar. Ok, je geeft enkel de belastingen hierop af ... maar vreet natuurlijk ook wel weer aan de indexverhoging :D

Terug
Bovenaan