De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Ik zit over de kaap van de 200k km met mijn 116d na 4j en enkele maanden. Niet zo lang geleden nog eens op onderhoud geweest en weer complimenten gekregen over de staat van de wagen. Er is wel voor het eerst een opmerking gekomen dat ze hebben moeten oplossen: flexibel uitlaat die loszat op de bodemplaat. Voor de rest is er op wat olie verversingen en filters/ruitenwissers/banden vervangen na nog niets aan deze wagen uitgevoerd.

De wagen rijdt super soepel, maar ik doe dan ook >90% snelweg en geregeld (zeer) lange afstanden waardoor de wagen quasi niet afziet. Volgens de boord computer moeten de remblokjes binnen 35 à 40k km vervangen worden.

@gumball4000 Aan hoeveel km zit jij nu?
Mooi! Welkom in de +200k km-club haha.
De flexibele uitlaat werd rond 220k vervangen. Op een gegeven moment regenereerde mn uitlaat op de snelweg veel meer dan zou moeten (ik kreeg ineens een powerboost terwijl ik een constante snelheid had) en er was belachelijk veel rook (kon de achterligger niet meer zien). Ging 2-3sec erna ook terug naar normaal. Toen even gemeld en hebben ze ontdekt dat de flexibele uitlaat gescheurd was.

Zelf zit ik nu op bijna 270.000km and still going strong! Op 250.000km werd de scheurende riem en poelies/spanners vervangen. Werd gekenmerkt door een getsjirp bij het starten en lage toeren bij warm weer.
Vandaag heeft mijn rechter dimlicht het begeven (gebeurt jaarlijks xD)..
Echt nog wel tevreden over de wagen! Heb zelfs op het werk gemeld dat ik misschien toch graag dezelfde wil (desnoods in 118 of 120d)..maarja, die worden nu al 2 jaar niet meer gemaakt in het "oude" model?

Ohja! Vorige week voor de eerste keer olie moeten bijvullen en de batterij van mijn sleutel vervangen. Ging ik even bij BMW langs..die kennen mij daar als "de 1-reeks bestuurder met de hoge km-stand" :p.
Die baliemedewerker direct "seg, uw riem heeft het langer volgehouden dan de mijn eh..hij is op 60k km geknapt.."

Tussen 200-230k km is de turbodruksensor ook vervangen geweest en de gloeibougies 200km later (duurde +20sec om te starten in de winter).
Maar voor de rest 0,00 zorgen. Ik doe nog steeds 120-130k km met een setje remblokken. En het zijn nog de originele remschijven. Zelfs de koppeling is origineel. Die zelfs op het laatste onderhoud (250k km) laten nakijken en ze zeiden "die is nog volledig perfect".
Ze stonden er bij BMW zelf van versteld dat ze zo'n goei materiaal maakten 😂.

Op het werk zijn ze nu een samenwerking aangegaan met Toyota en Peugeot. Voorheen was het Volkswagen en kreeg ik als uitzondering een 1-reeks.
Ben benieuwd wat de volgende zal worden. De nieuwe 1 is qua uiterlijk niet zo mijn ding. De 3-reeks dan weer wel helemaal...maar die zal ik niet krijgen (onze CEO rijdt met een c-klasse..om maar even mee te geven hoe ze denken over bedrijfswagens bij ons 😅).
De nieuwe 308 vind ik ferm..maarja Peugeot..
De 508 kan ik ook pruimen..enja de nieuwe DS4...of de V60. Nuja, gaan doe Peugeots/DS het ook zo goed doen na zoveel kilometer?...ben benieuwd.. ook 90% kans dat het nog steeds een diesel wordt trouwens. Plug-in willen ze niet...en elektrisch..forget it. Niet eens laadapalen op het werk en ik woon voorlopig op appartement.
Voor de rest heb ik geen andere modellen rond mijn categorie waarbij ik denk "wauw die wil ik echt hebben".

Toyota ga ik ook niet krijgen. Ik pas fysiek niet in de Corolla...en SUV's zijn uitgesloten op het werk 😜
De vraag die in mij opkomt is "kunnen ze mij van een 1-reeks naar een 308 laten gaan? Of is het een downgrade? En wat als die 308 full-option is?" (De 116d heeft maar zetelverwarming, gps en sensoren. Voor de rest basic)
Het ding is ook dat ik op het werk al 5 jaar achter mekaar goeie resultaten haal. Mijn manager zegt elk jaar letterlijk "ik moet u van hogerop een verbeterpunt geven...maar eigenlijk is er helemaal niks"..
Nuja, wie weet wordt het de 308 + opslag ter compensatie. Hoe dan ook zal ik wss de 300k of meer halen. Op het werk heeft er iemand al 335k gehaald met zijn bedrijfswagen lol..en zelfs hij heeft geen vooruitzicht op een nieuwe. Nu inderdaad, snelweg kilometers zijn duidelijk beter 😅. Hoewel..ik rijd al bijna heel de tijd aan 150-160kmh op de snelweg. Dus hij gaat ook hoger in toeren dan hij zou moeten. Maar mijn woon-werk ritten zijn ideaal.. 3-4km op de gewone banen laten warmlopen, 85km snelweg (per rit) en dan terug 3-4km gewone baantjes.

Mooi! Welkom in de +200k km-club haha.
De flexibele uitlaat werd rond 220k vervangen. Op een gegeven moment regenereerde mn uitlaat op de snelweg veel meer dan zou moeten (ik kreeg ineens een powerboost terwijl ik een constante snelheid had) en er was belachelijk veel rook (kon de achterligger niet meer zien). Ging 2-3sec erna ook terug naar normaal. Toen even gemeld en hebben ze ontdekt dat de flexibele uitlaat gescheurd was.

Zelf zit ik nu op bijna 270.000km and still going strong! Op 250.000km werd de scheurende riem en poelies/spanners vervangen. Werd gekenmerkt door een getsjirp bij het starten en lage toeren bij warm weer.
Vandaag heeft mijn rechter dimlicht het begeven (gebeurt jaarlijks xD)..
Echt nog wel tevreden over de wagen! Heb zelfs op het werk gemeld dat ik misschien toch graag dezelfde wil (desnoods in 118 of 120d)..maarja, die worden nu al 2 jaar niet meer gemaakt in het "oude" model?

Ohja! Vorige week voor de eerste keer olie moeten bijvullen en de batterij van mijn sleutel vervangen. Ging ik even bij BMW langs..die kennen mij daar als "de 1-reeks bestuurder met de hoge km-stand" :p.
Die baliemedewerker direct "seg, uw riem heeft het langer volgehouden dan de mijn eh..hij is op 60k km geknapt.."

Tussen 200-230k km is de turbodruksensor ook vervangen geweest en de gloeibougies 200km later (duurde +20sec om te starten in de winter).
Maar voor de rest 0,00 zorgen. Ik doe nog steeds 120-130k km met een setje remblokken. En het zijn nog de originele remschijven. Zelfs de koppeling is origineel. Die zelfs op het laatste onderhoud (250k km) laten nakijken en ze zeiden "die is nog volledig perfect".
Ze stonden er bij BMW zelf van versteld dat ze zo'n goei materiaal maakten 😂.

Op het werk zijn ze nu een samenwerking aangegaan met Toyota en Peugeot. Voorheen was het Volkswagen en kreeg ik als uitzondering een 1-reeks.
Ben benieuwd wat de volgende zal worden. De nieuwe 1 is qua uiterlijk niet zo mijn ding. De 3-reeks dan weer wel helemaal...maar die zal ik niet krijgen (onze CEO rijdt met een c-klasse..om maar even mee te geven hoe ze denken over bedrijfswagens bij ons 😅).
De nieuwe 308 vind ik ferm..maarja Peugeot..
De 508 kan ik ook pruimen..enja de nieuwe DS4...of de V60. Nuja, gaan doe Peugeots/DS het ook zo goed doen na zoveel kilometer?...ben benieuwd.. ook 90% kans dat het nog steeds een diesel wordt trouwens. Plug-in willen ze niet...en elektrisch..forget it. Niet eens laadapalen op het werk en ik woon voorlopig op appartement.
Voor de rest heb ik geen andere modellen rond mijn categorie waarbij ik denk "wauw die wil ik echt hebben".

Toyota ga ik ook niet krijgen. Ik pas fysiek niet in de Corolla...en SUV's zijn uitgesloten op het werk 😜
De vraag die in mij opkomt is "kunnen ze mij van een 1-reeks naar een 308 laten gaan? Of is het een downgrade? En wat als die 308 full-option is?" (De 116d heeft maar zetelverwarming, gps en sensoren. Voor de rest basic)
Het ding is ook dat ik op het werk al 5 jaar achter mekaar goeie resultaten haal. Mijn manager zegt elk jaar letterlijk "ik moet u van hogerop een verbeterpunt geven...maar eigenlijk is er helemaal niks"..
Nuja, wie weet wordt het de 308 + opslag ter compensatie. Hoe dan ook zal ik wss de 300k of meer halen. Op het werk heeft er iemand al 335k gehaald met zijn bedrijfswagen lol..en zelfs hij heeft geen vooruitzicht op een nieuwe. Nu inderdaad, snelweg kilometers zijn duidelijk beter 😅. Hoewel..ik rijd al bijna heel de tijd aan 150-160kmh op de snelweg. Dus hij gaat ook hoger in toeren dan hij zou moeten. Maar mijn woon-werk ritten zijn ideaal.. 3-4km op de gewone banen laten warmlopen, 85km snelweg (per rit) en dan terug 3-4km gewone baantjes.
Merci, het heeft iets langer geduurd. Maar mijn wagen is volgensmij iets jonger (LCI van Juni 2017). :)
Behalve een dimlicht, flexibele uitlaat, ruitenwissers, filters, banden en olie is alles nog origineel. Koppeling voelt ook nog perfect.
Theoretisch gezien zouden nu de kostelijke zaken moeten komen, maar gevoelsmatig zit alles nog perfect.
Mijn ritten zijn gemiddeld 80km snelweg geweest met 6km gewone wegen, waar ik quasi nooit rem of schakel. Maar toch ook regelmatig ritten gemaakt van honderden kilometers lang.
Die van mijn bmw garage hebben ook al de opmerking gemaakt van: "Meneer, het kan niet anders dan dat u heel veel snelweg kilometers moet doen?"

Ik hou mij over het algemeen wel in, tegen de 130 km/h maximum. Ook heel vaak rustig cruisen aan 100 km/h, zeker in Nederland. Maar ook eens volle bak als ik op de Autobahn ben.

Bij ons schakelen we over naar elektrisch/hybride dit jaar, dus ik ga binnenkort een nieuwe moeten bestellen, maar vooraleer die geleverd wordt.. Ik zal deze zeker nog tot een 225 à 230k km moeten rijden. Ik heb eigenlijk recht op een categorie hoger, dus de volgende zal wel een bmw3-achtig iets worden.
Ik ben ook geen fan van de nieuwe 1, alhoewel het geen straf is. Ik heb er al mee gereden en het is zeker ok.

Ik zou in uw geval idd voor de 308 (SW) pushen. Alleen dat klein stuurtje stoorde mij, al zal dat wel wennen na verloop van tijd. En geraak je niet in een prius? ;-)

Laatst bewerkt:
Hmmm, op 90k km zijn mijn remschijven rondom vervangen :p
Ja, ik rem enkel als het nodig is. En aangezien ik >90% snelweg doe (heel weinig file, want vaak tegen de file in), moet ik bijna nooit remmen. :p

Kijk maar eens rondom u hoeveel mensen er niet onnodig aan het remmen zijn. En maar remmen en remmen. Dat is voor velen precies een slechte gewoonte. Als je met een andere mindset gaat rondrijden, besef je dat je eigenlijk veel minder "echt" moet remmen. Er zijn veel situaties die opgelost kunnen worden door defensief te rijden, wat mee te denken met het verkeer, wat vaker op de motor af te remmen, afstand houden, etc.

Maar ja hoeveel mensen zie je niet ongeduldig gas geven tot de koffer van zijn voorganger en continu die rem aantikken of heel snel richting een bocht rijden en dan vol in de remmen of tegen 120 km/uur een afrit nemen (ipv. op de motor op het rechter rijvak al wat gas te lossen en op de motor remmend de afrit nemen, als de situatie het toelaat) of voor elke vluchtheuvel, enz. enz.

Ik heb het trouwens niet over de mensen met (A)CC. Daar is het systeem dat automatisch remt. Maar het valt meteen op welke chauffeurs (A)CC hebben aanstaan.

En vooraleer er reacties komen, ik rem wel degelijk wanneer het moet, hé :p Ik heb nog geen accidenten gehad (fingers crossed).

Laatst bewerkt:
Iemand ervaring met Q8 renewable diesel? Is duurder maar stoot 90% minder CO2 uit als ik het goed heb. Eens nagevraagd of ik dat mag tanken.

Zouden dan eigenlijk VAA ook moeten aanpassen :unsure:
In Nederland is daar een rechtzaak over geweest (mensen die hun bijtelling wouden laten wegvallen als ze co2-neutraal tanken), maar ze hebben niet gewonnen :p

Ik heb mijn 308 SW GT Pack begin september besteld via leasing, nog geen leverdatum gekregen.
Hier ook gt pack, de hybrid 225.
Geen haast bij mij heb mijn huidige nog maar sinds einde zomer vorig jaar dus liever correct uitgerust volgens bestelling en langer wachten, heb zelf wel geen weet van dat ze bij de 308 ook opties er uit zouden laten om sneller te leveren. Hij krijgt normaal gezien wel wat meer prioriteit binnen peugeot omdat het een nieuw model is.

Ik moet in maart kiezen. Zwaar aan het twijfelen om toch geen jaartje te verlengen gezien al die chiptekorten, echter mentaal gezien heb ik reeds afscheid genomen van mijn auto en wil ik gewoon een nieuwe.

Bij BMW spraken ze er over dat de ACC op de 3 serie zónder stop&go was (dus dat je steeds op resume moet duwen in de file) wegens chiptekort, maar deden ze i.i.g. geen korting erop.
Ik mag hopen van niet, de mijne is geleverd, alleen nog wat papierwerk dus het zal voor volgende week of de week erna zijn.

Ik mag hopen van niet, de mijne is geleverd, alleen nog wat papierwerk dus het zal voor volgende week of de week erna zijn.
Goh, heel erg veel verschil zit er niet op als ik goed begreep. Als ge stil staat vertrekt ie terug als 't verkeer binnen de vier seconden terug loopt. Langer dan vier seconden moet ge even op resume duwen en dan gaat ie ook terug lopen.

Maar let me know volgende week of het er volledig op zit :)

Jawel!

Allee, het gaat mij ook om de rest he, welke opties zijn er misschien nog weggevallen of aangepast.
Zolang uw koffer open gaat als je uw voet onder uw bumper zwiept dan zou ik heel tevreden zijn.
Als je dat niet hebt dan zou ik mij echt zorgen maken! :woohoo:

Zolang uw koffer open gaat als je uw voet onder uw bumper zwiept dan zou ik heel tevreden zijn.
Als je dat niet hebt dan zou ik mij echt zorgen maken! :woohoo:
Ik zou dat oprecht heel graag hebben. Ik ben zo iemand die de box van Colruyt, 2 zakken van 20kilo en een kind in 1 keer naar binnen wil dragen.

Omdat ge zonder stop and go ook geen fileassistent hebt...
Dat is uw file assistent dus ja dan heb je dat inderdaad niet :P
Persoonlijk zou mij dat niet direct storen als het via resume ook werkt. Zo blijf je betrokken bij het rijden, anders kom je snel in de verleiding om op uw gsm ofzo te zitten of afgeleid te raken.
Daarbij moet je nog altijd opletten dat je maximaal links gaat staan in de file.

Morgen gaat de wagen binnen trouwens voor de koffersensoren te retrofitten, 4 dagen werk blijkbaar :-/

Krijg wel een leuke 3-serie als vervanger, ik had een M4 gevraagd maar dat mocht ni :(

Morgen gaat de wagen binnen trouwens voor de koffersensoren te retrofitten, 4 dagen werk blijkbaar :-/

Krijg wel een leuke 3-serie als vervanger, ik had een M4 gevraagd maar dat mocht ni :(
4 dagen? Amai ook geen sinecure precies om dat in te bouwen.
Kan mij dat persoonlijk moeilijk voorstellen maar goed.

Een leuke 3 serie zoals in een 318d? :P

Terug
Bovenaan