Bij Cronos is het de minimum VAA (momenteel ergens rond 116 euro ofzo) dat je als nettobedrag betaalt. Dus waar een andere werkgever die VAA puur als belastbaar bedrag ziet, zou je maar ruw gezegd de helft er van kwijt zijn netto.
Het bedrag boven de 116 euro wordt dan gezien als belastbaar, bv je VAA is 150 euro, 150 - 116 = 34 euro waar je dan ongeveer de helft op netto verliest.
Dus bij mijn vorige werkgever kostte 150 euro VAA mij zo'n 75 euro netto.
Bij Cronos kost diezelfde VAA 133 euro netto (116 + helft 34).
Ik heb geen flauw idee waarom dat zo is. Was niet echt een leuk momentje toen ik mijn eerste loonbrief zag, door dat systeem toch een stukje minder netto op m'n bankrekening gezien dan initieel gedacht. En bij mijn bedrijf heeft niemand echt een idee waarom dat zo is, er zijn dan ook weinig mensen die zich er vragen bij stellen blijkbaar.
Denk niet dat je al te ver moet zoeken achter een reden. Ze geven u in principe gewoon geen 'volledige bedrijfswagen', maar laten u een deel zelf betalen 'by default'.
In 't 'normale geval' is de WG volledig verantwoordelijk voor de kost v/d wagen & jij krijgt die ter beschikking & jij betaalt daar privé dan belasting op, net zoals uw bruto loon.
Heel dat VAA gezever heeft de WG in feite 0,000000% mee te zien, net zoals de WG zich niet moet aan trekken hoeveel belasting je uiteindelijk betaald op uw bruto loon, hoeveel je elk jaar terug trekt of zelfs hoeveel gemeentebelasting gij moet betalen van wat je over houdt, noch hoeveel je uitgeeft aan pannenkoeken elke maand.
Sure, de WG heeft zelf ook kosten aan het geven van loon, ook bij het geven van een wagen, maar dat staat volledig los van 'uw belastingen als WN'.
Maar ze zullen gedacht hebben van 'men moet toch betalen, dus kunnen we even goed ze al iets aan ons laten betalen'. Het maakt de kost v/d wagen voor de WG lichter & ze kunnen het aan de WN verlappen als 'dan moet je minder belasting betalen'.
Want jah ... als je gewoon al in dit forum, in deze thread kijkt, zie je dat velen voor gene meter verstaan welke belastingen men betaald, dus kan een WG ze dat gemakkelijk wijs maken dat 150 EUR eigen bijdrage (in de zak v/d WG dus) goedkoper is of op 't zelfste uit komt dan belasting betalen. En zij die 't wel verstaan moeten even goed slikken natuurlijk.
Basically ... it's all about the money! (ale soit, zo zie ik het althans)