De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Zijn we over de ev6 bezig?
Deze was voornamelijk harde plastiek, hier en daar mooie aluminium.

Wel proper, maar gt line is gt line, kleur stoelen kan je ni kiezen, enkel stof en geen leer,... was ook zo bij de Mach e trouwens.
Benieuwd naar morgen en anders kopen we een 2e handse (hybride), komt misschien nog goedkoper uit.

Aha, 3 kinderen, dan is het inderdaad EQC of iX3 denk ik. Ik ben zelf nu ook sowieso geen fan van de XC40 en Polestar 2.
De getinte ruiten zou ik altijd nemen (heb ik nu ook een beetje voor bijgelegd), anders ziet dat er zo cheap uit op zo'n wagen.

Soit, luxeproblemen natuurlijk, ik vind de keuzes en de opties die er bij zitten of te kiezen zijn dik in orde. Ik ben hier thuis alvast bekabeling aan het plannen voor een eventuele laadpaal in de toekomst.

De eerste mogen sinds gisteren bestellen en heb dus wat nieuws. heb tevens ook bericht dat ik binnenkort mag kiezen en dat ik in 1 van de volgende waves zit. De getinte ruiten kosten voor de iX3 280 euro bruto. Niet echt een bedrag om het niet te nemen, al heb ik zelf nog nooit bijgelegd voor een wagen. Mijn VAA dropt nog eens met 60 euro, dus dat hebben we er snel uit.

Bij de EQC moet je echter niets bijleggen maar kan je ook geen panoramisch dak krijgen en dat wil ik wel.

De eerste mogen sinds gisteren bestellen en heb dus wat nieuws. heb tevens ook bericht dat ik binnenkort mag kiezen en dat ik in 1 van de volgende waves zit. De getinte ruiten kosten voor de iX3 280 euro bruto. Niet echt een bedrag om het niet te nemen, al heb ik zelf nog nooit bijgelegd voor een wagen. Mijn VAA dropt nog eens met 60 euro, dus dat hebben we er snel uit.

Bij de EQC moet je echter niets bijleggen maar kan je ook geen panoramisch dak krijgen en dat wil ik wel.
De iX3 heeft natuurlijk inderdaad ook wel een betere range, nadeel is dan weer dat de installatiekost voor de laadinfrastructuur dan van je bonus moet komen in plaats van uit het budget.
Die bruto kost is bijna "verwaarloosbaar", dat gat van het brutoloon dus zal dat netto ongeveer de helft zijn zeker? Is dus op 3/4 maanden terugverdiend met het lagere VAA :coolbrows: .

De iX3 heeft natuurlijk inderdaad ook wel een betere range, nadeel is dan weer dat de installatiekost voor de laadinfrastructuur dan van je bonus moet komen in plaats van uit het budget.
Die bruto kost is bijna "verwaarloosbaar", dat gat van het brutoloon dus zal dat netto ongeveer de helft zijn zeker? Is dus op 3/4 maanden terugverdiend met het lagere VAA :coolbrows: .

Je kan de laadpaal gewoon in de lease steken hoor, zolang je de 10% bijdrage niet overschrijdt. Dat komt op 1130€ bruto dus in totaal met de getinte ruiten 1410€ of 700€ netto. Dus alles gaat idd van brutoloon af.
Overleef ik wel denk ik :).

Moet nog opzoeken of in bonus steken voordeel geeft tov warrants (aangezien dat kapot belast wordt), maar dat zal niet veel zijn vermoed ik.

Is het gangbaar om nog dealer korting te bekomen buiten de ‘standaard’ fleetkorting?
Daar is zeker nog ruimte. Maar ook geen wonderen verwachten hier als je al stevige fleetkorting hebt. Laatst bij BMW was geloof ik 20% fleet en nog 2% dealer. Niet veel, maar dat kan het verschil maken voor nog een optietje.

Nee, ik ga mogelijk privé een wagen in Duitsland halen binnenkort.
Op de zaak nog maar enkel de A6 gekocht hier in BE.

Ik begin binnenkort als zelfstandige (vennootschap) en was eens aan het rondkijken voor een tankkaart. Mij is het vooral te doen om de factuurtjes op het einde van de maand.
Ik ben een beetje aan het twijfelen tussen DATS24 en Hybridcard (https://www.hybridcard.be/nl/professionelen). Ik zag dat enkelen van jullie ook een tankkaart van Maes hebben, maar daar kom ik eigenlijk nooit omdat hier geen Maes tankstations in de buurt zijn.
Het zal misschien allemaal niet veel uitmaken. Voor de korting moet ik het alleszins niet doen, want ik tank zo goed als altijd goedkoper dan de korting die Hybridcard geeft tov. de officiële prijs.

Ik begin binnenkort als zelfstandige (vennootschap) en was eens aan het rondkijken voor een tankkaart. Mij is het vooral te doen om de factuurtjes op het einde van de maand.
Ik ben een beetje aan het twijfelen tussen DATS24 en Hybridcard (https://www.hybridcard.be/nl/professionelen). Ik zag dat enkelen van jullie ook een tankkaart van Maes hebben, maar daar kom ik eigenlijk nooit omdat hier geen Maes tankstations in de buurt zijn.
Het zal misschien allemaal niet veel uitmaken. Voor de korting moet ik het alleszins niet doen, want ik tank zo goed als altijd goedkoper dan de korting die Hybridcard geeft tov. de officiële prijs.
Je hebt ook geen Maes tankstation in de buurt nodig ;)
Je kan er namelijk ook bij Shell, Esso, Texaco en Octa+ mee tanken.

Je hebt ook geen Maes tankstation in de buurt nodig ;)
Je kan er namelijk ook bij Shell, Esso, Texaco en Octa+ mee tanken.

Ok dan heb je wel al direct wel een pak meer punten om te gaan tanken. Feit blijft wel dat ik nu voornamelijk ga tanken bij Q8 (is meestal de goedkoopste in de buurt samen met Gabriëls).
Met de Hybridcard kan je trouwens ook bij Maes, Octa+, Esso en Texaco tanken. Kijk ik nu iets over het hoofd?

Laatst bewerkt:
Dats24 zou ik alleszins niet doen als je daarmee enkel bij Dats24 kan tanken. Ik had vroeger zo'n kaart en dat is toch een te beperkt netwerk wat mij betreft.

Voor wat kost betreft: ja, slim dat je naar kosten kijkt, maar weet dat een paar cent per liter ook de wereld niet scheelt... Ik zou vooral aan eigen gemak denken.

VAA stijgt weer in 2022.
We gaan er maar vanuit dat dit dus voor lopende contracten ook is net zoals vorig jaar.

Wat een bananenrepubliek toch, België.
In 2018 wist ik dit niet. Ik weet graag waar ik aan begin bij het ingaan van een contract, maar ach ja.
Bij kindergeld durven ze dat niet zenne!

Even artikel posten:

ls u van uw werkgever een bedrijfswagen ter beschikking krijgt, en u mag die auto ook voor privéverplaatsingen gebruiken, dan beschouwt de fiscus dat als een belastbaar voordeel. Het voordeel in natura wordt berekend volgens een speciale formule. De formule houdt onder meer rekening met de CO2-uitstoot en de cataloguswaarde van de auto.

Een belangrijk onderdeel is de berekening van de CO2-coëfficiënt. Die wordt berekend door de CO2-uitstoot van uw auto te vergelijken met de gemiddelde uitstoot van nieuw ingeschreven wagens. En die gemiddelde uitstoot is - voor het tweede jaar op rij - fors gedaald, blijkt uit de nieuwe bedragen die vandaag gepubliceerd zijn door de federale overheidsdienst Financiën.

Opnieuw forse stijging van het belastbare voordeel bedrijfswagen. De "miljarden subsidie" smelt... https://t.co/ooUmDyIJLV
— Jef Wellens (@jejohaqui) December 13, 2021

Voor benzine- en aardgaswagens gaat de gemiddelde uitstoot vanaf volgend jaar van 102 naar 91 gram per kilometer, voor auto's met een dieselmotor daalt de uitstoot van 84 naar 75 gram per kilometer. Als de uitstoot van uw bedrijfswagen hoger ligt dan de standaarduitstoot, dan stijgt uw belastbaar voordeel.

Veerle Michiels, mobiliteitsexperte bij HR-dienstenverlener SD Worx, berekende de impact van de nieuwe standaarduitstoot op het belastbaar voordeel van enkele modellen. Een voorbeeld: bij een Audi A4 Avant diesel, eerste jaar van inschrijving, met een cataloguswaarde van 35.410 euro en een CO2-uitstoot van 104 gram/km, zal het voordeel van alle aard (VAA) vanaf januari stijgen van 193,33 euro naar 216,53 euro per maand. 23,2 euro per maand meer dus. Vermits de bestuurder 50 procent belastingen betaalt op het belastbaar voordeel, zal die voortaan 11,6 euro per maand meer betalen.

Bestuurders van elektrische en hybride auto's worden dit jaar belast op het minimumvoordeel van 1.370 euro per jaar of 114 euro per maand. Het bedrag voor volgend jaar is nog niet bekend.

:oink::oink: Voor diesel van 84g tot 75g. Forse daling, na stijging van de gas en elektriciteit en voeding nu ook stijging van VAA. Het stopt maar niet. Die indexering wordt al helemaal tenietgedaan door die stijging van de VAA.

:oink::oink: Voor diesel van 84g tot 75g. Forse daling, na stijging van de gas en elektriciteit en voeding nu ook stijging van VAA. Het stopt maar niet. Die indexering wordt al helemaal tenietgedaan door die stijging van de VAA.

Op hetvwerk zijn ze bijgewerkt tot de maand voor mijne lease afloopt. Verwacht mijn login dus morgen/overmorgen (aangezien ik volgens de car policy ten laatste nu moet bestellen).
Maar snel een EV bij elkaar klikken :).

Ja uiteraard, de referentieuitstoot zakt, heeft niets met lopende contracten te maken noch met wetswijzigingen. Dit is gewoon hoe het systeem werkt.
Wel door de (stilaan) verplichting voor elektrische wagens. Beetje onnozel dat je daardoor gestraft wordt als je nog met een diesel rijdt.
Goedkopere wagen die u per maand meer kost blijft beetje vreemd

Heb het al gezegd: ik kan beter huidige in de prak rijden, zelfs met betalen franchise bespaart het me geld :p

Bestuurders van elektrische en hybride auto's worden dit jaar belast op het minimumvoordeel van 1.370 euro per jaar of 114 euro per maand. Het bedrag voor volgend jaar is nog niet bekend.

Dit klopt toch niet of mis ik iets? Voor mijn PHEV had ik een VAA van +-155€, voor de nieuwe EV zal dat nog wat hoger zijn.

Terug
Bovenaan