De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Hou er ook rekening mee dat een eigen bijdrage van 150 euro je maar 75 euro netto kost (eigen bijdrage neutraliseert het voordeel alle aard), en dat de 100% aftrekbaarheid van een PHEV (en alle kosten die erbij horen, zoals elektriciteit en zelfs benzine) ook een flinke besparing is voor je werkgever. Als je (werkgever) het rationeel bekijkt, moet je in 2022 altijd voor PHEV of elektrisch gaan.

De komende jaren gaat het maandelijkse VAA van diesel- en benzinewagens trouwens elk jaar met 10 à 20 euro netto stijgen. Ten opzichte van een PHEV of elektrische wagen betaal je zo onrechtstreeks nog eens +- 2000 euro extra belasting gedurende de looptijd van je wagen.

Kies een PHEV of elektrische auto als het enigszins kan! ;)

Bij bmw zou het enkel de i4 en nog een model (ben het al vergeten) die pas in 2023 geleverd kunnen worden. Ze kunnen zelfs nog niet zeggen wanneer in 2023.
Ik heb hier een offerte liggen voor de i4 (niet die M versie) en levering zou september '22 zijn...
10/12 is mijn wagen besteld, ondertussen mijn vermoedelijke leverdatum gekregen:
BPe4V0c.png

Als je mag van uw WG kan je altijd eens kijken naar 't verschil in VAA tussen wat hij voorstelt in ICE ... VS een (PH)EV (die duurder zal zijn in aankoop, maar lagere VAA zal hebben).
Stel dat je 150 EUR minder VAA moet betalen, kan je vragen om zelf een eigen bijdrage te doen van 150 EUR & zien of je toe komt voor een (PH)EV.

Nu ... vergeet niet dat een VAA van 300 EUR u geen 300 EUR kost e. Dat kost u de belasting op 300 EUR (gemakkelijk gerekend dus 150 EUR).
Max 10% over het budget dus das €550. Maar ik wacht even af voor ik met wat argumenten kom.
Maar wat bedoel je precies met VAA van 300, is ongeveer €150?

Ik weet dat de VW ID4 bij ons onder de 500 euro per maand zit, dus in die richting is er mss nog iets mogelijk. Er is ook nog een ID3 die nog goedkoper is.
Bij ons is de ID 3 €570 (vanaf), en een EV is niet handig voor mijn huidige functie. Ik werk als field service engineer en ik maak gemakkelijk 50-60k km per jaar. Idealiter een PHEV dus.

Hou er ook rekening mee dat een eigen bijdrage van 150 euro je maar 75 euro netto kost (eigen bijdrage neutraliseert het voordeel alle aard), en dat de 100% aftrekbaarheid van een PHEV (en alle kosten die erbij horen, zoals elektriciteit en zelfs benzine) ook een flinke besparing is voor je werkgever. Als je (werkgever) het rationeel bekijkt, moet je in 2022 altijd voor PHEV of elektrisch gaan.

De komende jaren gaat het maandelijkse VAA van diesel- en benzinewagens trouwens elk jaar met 10 à 20 euro netto stijgen. Ten opzichte van een PHEV of elektrische wagen betaal je zo onrechtstreeks nog eens +- 2000 euro extra belasting gedurende de looptijd van je wagen.

Kies een PHEV of elektrische auto als het enigszins kan! ;)
Gaat leuk zijn om dit te beargumenteren met een fleet manager die om de 5 weken eens een respons stuurt van 1,5 zin.
Maar valide punten bedankt!

Ja uiteraard, de referentieuitstoot zakt, heeft niets met lopende contracten te maken noch met wetswijzigingen. Dit is gewoon hoe het systeem werkt.
Idd, ik heb een dik jaar geleden nog een diesel besteld (omdat ik NET te vroeg was om een fatsoenlijke EV bij elkaar te klikken bij Arval) en zal nu dus mijn VAA omhoog zien gaan. Ik zou als ik toen kon een EV of PHEV besteld hebben, maar ik ga daar niet over zagen, het fiscaal regime blijft interessant en je kent de spelregels als je begint i.v.m. die referentie uitstoot.
Op hetvwerk zijn ze bijgewerkt tot de maand voor mijne lease afloopt. Verwacht mijn login dus morgen/overmorgen (aangezien ik volgens de car policy ten laatste nu moet bestellen).
Maar snel een EV bij elkaar klikken :).
Collega heeft z'n uitnodiging al gehad gisteren, dus zal er wel snel aankomen denk ik.

omg dat doet mijn vertrouwen in de BMW dealer die ik bezocht heb meteen kelderen...

Exit BMW, ik ga echt anderhalf jaar wachten op een wagen.
Wat je vooral moet doen is iets bestellen :)

Je kan niet verwachten dat hij klaar staat vóór je zelf de knoop eens doorhakt hé.
De i4 is gewoon een dijk van een aanbieding, dus eigenlijk niet onlogisch dat het wat langer duurt.

Wat je vooral moet doen is iets bestellen :)

Je kan niet verwachten dat hij klaar staat vóór je zelf de knoop eens doorhakt hé.
De i4 is gewoon een dijk van een aanbieding, dus eigenlijk niet onlogisch dat het wat langer duurt.
Bwa, een goedgeschaalde productielijn moet dat toch beter aankunnen imo...

Maar wat bedoel je precies met VAA van 300, is ongeveer €150?
Tijdens je loonberekening wordt er ergens 300 bijgeteld waarop je belast wordt, (RSZ,bedrijfsvoorheffing) en op het einde van de rit tellen ze de 300 er weer bij en ben je onderweg dus belast op die 300. Dus grofweg ongeveer de helft, zoals gezegd, ongeveer 150 netto in dit geval.

Collega heeft z'n uitnodiging al gehad gisteren, dus zal er wel snel aankomen denk ik.

Ligt eraan wanneer de lease vervalt, ze doen uiteraard op volgorde.
Dus ik zal inderdaad 1 van dees aan de beurt zijn. Gisteren zaten ze aan 1/1/2022 en mijne is einde lease 18/2/2022.

Ga voor een Sophistograu iX3 inspiring gaan met de getinte ruitjes en een laadpaal.
De EQC is te lelijk naar mijn zin en de levertijd is belachelijk lang. De iX3 is nu besteld, Januari geproduceerd. De dealer geeft enkel de i4 en de iX (niet in budget) aan als levering in 2023.

omg dat doet mijn vertrouwen in de BMW dealer die ik bezocht heb meteen kelderen...

Exit BMW, ik ga echt anderhalf jaar wachten op een wagen.
Normaal zou ik ook geen 15 maanden wachten op een auto maar de i4 was veruit de beste deal uit de keuzes die ik had.

Bwa, een goedgeschaalde productielijn moet dat toch beter aankunnen imo...
De globale supply chain problemen zijn momenteel echt wel gigantisch hoor.
Exact, bij Mercedes en Audi zal het niet anders zijn. Verder heb ik wel al gelezen dat BMW de productie voor de i4 gaat opschalen..

De globale supply chain problemen zijn momenteel echt wel gigantisch hoor.
Wel, er zit beterschap in op middelkorte termijn. Maar zelfs middelkort is niet 3 maand natuurlijk.

Men is over heel den bol druk bezig met de bouw van nieuwe fabs. De grootste 3 fabrikanten (TSMC, Samsung & Intel) zijn heel druk bezig het aanbod te verhogen. TSMC is bv. een nieuwe gigafab aan't bouwen in de woestijn in de VS, Intel is ook al even bezig om nieuwe fabs te bouwen, waarvan binnen dit en een jaar toch al eentje verwacht wordt rond te zijn. Uiteraard zijn er heel wat meer dan 2 fabs in opbouw om de aanvoer van semiconductoren gevoelig op te voeren, ook in de EU.

Tegen dat deze allemaal volledig operationeel zijn ... jah ... dat zal toch een jaar of 2, 3 duren verwacht ik.

Ik zal volgend jaar ook een robbertje moeten vechten met 't bedrijf wss, in zake wat met m'n wagen te doen. Ideaal gezien zou'k pas in 2025/2026 een EV bestellen of zoiets. Uiteraard zou tegen dan natuurlijk den boel al wat terug in equilibrium moeten zijn.

Tijdens je loonberekening wordt er ergens 300 bijgeteld waarop je belast wordt, (RSZ,bedrijfsvoorheffing) en op het einde van de rit tellen ze de 300 er weer bij en ben je onderweg dus belast op die 300. Dus grofweg ongeveer de helft, zoals gezegd, ongeveer 150 netto in dit geval.
Let er wel op, dit werkt niet bij elke werkgever zo. Cronos vraagt bijvoorbeeld voor het minimum VAA een nettobijdrage en alles boven het minimum wordt dan als belastbaar VAA gezien.
En bij sommige werkgevers is het nog erger, waardoor het soms bijna interessanter is om geen auto te nemen.

Let er wel op, dit werkt niet bij elke werkgever zo. Cronos vraagt bijvoorbeeld voor het minimum VAA een nettobijdrage en alles boven het minimum wordt dan als belastbaar VAA gezien.
En bij sommige werkgevers is het nog erger, waardoor het soms bijna interessanter is om geen auto te nemen.
Kheb het eigenlijk nooit gesnapt hoe ‘t gaat bij Cronos (en bij uitbreiding iedereen die met SD Worx werkt denk ik)

Kheb het eigenlijk nooit gesnapt hoe ‘t gaat bij Cronos (en bij uitbreiding iedereen die met SD Worx werkt denk ik)
Bij Cronos is het de minimum VAA (momenteel ergens rond 116 euro ofzo) dat je als nettobedrag betaalt. Dus waar een andere werkgever die VAA puur als belastbaar bedrag ziet, zou je maar ruw gezegd de helft er van kwijt zijn netto.
Het bedrag boven de 116 euro wordt dan gezien als belastbaar, bv je VAA is 150 euro, 150 - 116 = 34 euro waar je dan ongeveer de helft op netto verliest.
Dus bij mijn vorige werkgever kostte 150 euro VAA mij zo'n 75 euro netto.
Bij Cronos kost diezelfde VAA 133 euro netto (116 + helft 34).

Ik heb geen flauw idee waarom dat zo is. Was niet echt een leuk momentje toen ik mijn eerste loonbrief zag, door dat systeem toch een stukje minder netto op m'n bankrekening gezien dan initieel gedacht. En bij mijn bedrijf heeft niemand echt een idee waarom dat zo is, er zijn dan ook weinig mensen die zich er vragen bij stellen blijkbaar.

Bij Cronos is het de minimum VAA (momenteel ergens rond 116 euro ofzo) dat je als nettobedrag betaalt. Dus waar een andere werkgever die VAA puur als belastbaar bedrag ziet, zou je maar ruw gezegd de helft er van kwijt zijn netto.
Het bedrag boven de 116 euro wordt dan gezien als belastbaar, bv je VAA is 150 euro, 150 - 116 = 34 euro waar je dan ongeveer de helft op netto verliest.

Ik heb geen flauw idee waarom dat zo is. Was niet echt een leuk momentje toen ik mijn eerste loonbrief zag, door dat systeem toch een stukje minder netto op m'n bankrekening gezien dan initieel gedacht. En bij mijn bedrijf heeft niemand echt een idee waarom dat zo is, er zijn dan ook weinig mensen die zich er vragen bij stellen blijkbaar.

Omdat uw werkgever dat nettobedrag in zijn zakken stopt zeker…

Denk niet dat je al te ver moet zoeken achter een reden. Ze geven u in principe gewoon geen 'volledige bedrijfswagen', maar laten u een deel zelf betalen 'by default'.

In 't 'normale geval' is de WG volledig verantwoordelijk voor de kost v/d wagen & jij krijgt die ter beschikking & jij betaalt daar privé dan belasting op, net zoals uw bruto loon.
Heel dat VAA gezever heeft de WG in feite 0,000000% mee te zien, net zoals de WG zich niet moet aan trekken hoeveel belasting je uiteindelijk betaald op uw bruto loon, hoeveel je elk jaar terug trekt of zelfs hoeveel gemeentebelasting gij moet betalen van wat je over houdt, noch hoeveel je uitgeeft aan pannenkoeken elke maand.
Sure, de WG heeft zelf ook kosten aan het geven van loon, ook bij het geven van een wagen, maar dat staat volledig los van 'uw belastingen als WN'.

Maar ze zullen gedacht hebben van 'men moet toch betalen, dus kunnen we even goed ze al iets aan ons laten betalen'. Het maakt de kost v/d wagen voor de WG lichter & ze kunnen het aan de WN verlappen als 'dan moet je minder belasting betalen'.

Want jah ... als je gewoon al in dit forum, in deze thread kijkt, zie je dat velen voor gene meter verstaan welke belastingen men betaald, dus kan een WG ze dat gemakkelijk wijs maken dat 150 EUR eigen bijdrage (in de zak v/d WG dus) goedkoper is of op 't zelfste uit komt dan belasting betalen. En zij die 't wel verstaan moeten even goed slikken natuurlijk.

Basically ... it's all about the money! (ale soit, zo zie ik het althans)

Terug
Bovenaan