De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Ze hebben het wel mogen compenseren, dus zijn ze weer extra geld kwijt daardoor. Ik snap de logica toch echt niet.
Er zal vast wel een reden achter zitten, maar ik zie het niet.
Ze compenseren toch niets. Je betaald als werknemer de eerste 116€ van je lease zelf.

Mijn vriendin moet ook 100€ netto voor de wagen die dan van VAA afgetrokken wordt. Want eigen bijdragen mag je aftrekken.
Ik heb dat niet, ik betaal VAA wat het goedkoopst is.

Ik moet nu 280€ bijleggen in de wagen, ik breng die ook in in de PB, aangezien dat mag.

Bij mijn huidige werkgever is er een nieuwe car policy waarin men elke maand de gereden prive kilometers (dus incl woon-werk verkeer) moet doorgeven. Met de payroll moet de brandstofkost hiervan worden terugbetaald. Met het VAA erbij lijkt mij de bedrijfswagen hier niet meer een groot voordeel.
Amaai pff..ook wel een gierige werkgever?
Waarom zou je dan nog een bedrijfswagen willen als zelfs woon-werk betaald moet worden?
Moet je dan nog wel VAA betalen?! Dacht dat dit wegviel indien je geen privé voordelen had?

Moet je dan nog wel VAA betalen?! Dacht dat dit wegviel indien je geen privé voordelen had?

De brandstof is niet het enige voordeel dat je aan een bedrijfswagen kan hebben, de wagen zelf is dat ook en het privé gebruik daarvan trigger dus ook een VAA.
Iemand ervaring met V60 T6 of T8?
Ja. Bijna een V60 T8 gekocht 2.5 jaar geleden, kameraad/collega heeft er toen effectief een gekocht. Ik heb er zelf al regelmatig mee gereden. Op zich een goede wagen met een aangename aandrijflijn. Het is geen auto om snedig mee te willen rijden - toch een zware wagen met redelijk wat gewicht in de neus ook en je merkt dat vering en demping vrij snel overweldigd raken wanneer je wat vlotter gaat.

Maar indien je gewoon graag rustig en comfortabel rijdt heb je hier wel een goede aan.

Ze compenseren toch niets. Je betaald als werknemer de eerste 116€ van je lease zelf.

Mijn vriendin moet ook 100€ netto voor de wagen die dan van VAA afgetrokken wordt. Want eigen bijdragen mag je aftrekken.
Ik heb dat niet, ik betaal VAA wat het goedkoopst is.

Ik moet nu 280€ bijleggen in de wagen, ik breng die ook in in de PB, aangezien dat mag.
Wie betaalt mijn loon? Mijn werkgever. En ik heb gezegd tegen mijn werkgever dat dit een nadeel is tov andere werkgevers, dus hebben zij mijn loon wat verhoogd om dat wat te compenseren.

Bij mijn huidige werkgever is er een nieuwe car policy waarin men elke maand de gereden prive kilometers (dus incl woon-werk verkeer) moet doorgeven. Met de payroll moet de brandstofkost hiervan worden terugbetaald. Met het VAA erbij lijkt mij de bedrijfswagen hier niet meer een groot voordeel.
Gaan ze dan ook elke maand dat bedrag van de VAA aftrekken? En kilometers zegt weinig over verbruik...

VAA stijgt weer in 2022.
We gaan er maar vanuit dat dit dus voor lopende contracten ook is net zoals vorig jaar.

Wat een bananenrepubliek toch, België.
In 2018 wist ik dit niet. Ik weet graag waar ik aan begin bij het ingaan van een contract, maar ach ja.
Bij kindergeld durven ze dat niet zenne!
Hehe kinderen zijn toch net iets anders dan auto's. Met een auto kan je altijd stoppen he (enfin, na de lease). Een kind kan je niet zomaar afstaan als het je toch meer kost dan verwacht :-D.

Maar ik snap je punt wel, eens je een wagen hebt, met een gekende kost die er tegenover staat, heb ik ook liefst dat het na 2 jaar niet plots een stuk meer is. Helaas is het met veel zaken zo dat we hoe langer hoe minder grip krijgen op wat iets uiteindelijk zal gekost hebben.

Als ik het hier zo lees, valt het bij ons best wel mee. Privé-km's moeten we niet aangeven, laadbeurten thuis worden terugbetaald aan reële (variabele) elektriciteitsprijs en VAA is gewoon bruto.

Hehe kinderen zijn toch net iets anders dan auto's. Met een auto kan je altijd stoppen he (enfin, na de lease). Een kind kan je niet zomaar afstaan als het je toch meer kost dan verwacht :-D.

Maar ik snap je punt wel, eens je een wagen hebt, met een gekende kost die er tegenover staat, heb ik ook liefst dat het na 2 jaar niet plots een stuk meer is. Helaas is het met veel zaken zo dat we hoe langer hoe minder grip krijgen op wat iets uiteindelijk zal gekost hebben.

Als ik het hier zo lees, valt het bij ons best wel mee. Privé-km's moeten we niet aangeven, laadbeurten thuis worden terugbetaald aan reële (variabele) elektriciteitsprijs en VAA is gewoon bruto.
Dat klopt ook eigenlijk niet helemaal e. Vrijwel alles dat je 'langdurig' gebruikt, waar lopende kosten mee gemoeid zijn, heeft een variable component. Of het nu dit is voor een WN, of de prijs van energie om uw woning te blijven bezigen of de prijs van de sociale uitkeringen voor de overheid zelf (die onderhevig zijn aan indexatie) of ...
Zelfs de naft in uw wagen is een variabele component die de kost van die wagen bepaald & dat veranderd alle dagen (ook al voelen we dit niet dankzij de tankkaart).

Het VAA, welke gebaseerd is op een gemiddelde CO, is dan onze variabele kost. Heck ... 't is zelfs ingebouwd dat het de eerste 5j systematisch daalt per levensjaar van die wagen. Dus zelfs bij gelijke CO2 coëfficiënt is het variabel. 😋

De lening of operationele leasing kost, iets wat contractueel een vast bedrag per maand is, is zowat het enige dat 'vast & gekend' is in context van die wagen.
Ze hebben het wel mogen compenseren, dus zijn ze weer extra geld kwijt daardoor. Ik snap de logica toch echt niet.
Er zal vast wel een reden achter zitten, maar ik zie het niet.
Ik denk toch dat mijn epistel de reden zal beschrijven. Het bespaard hen in vrijwel alle gevallen gewoon geld door een deel door te rekenen aan u.
Uiteraard, enkel de hot shots @chronos zullen de échte reden weten.
Wie betaalt mijn loon? Mijn werkgever. En ik heb gezegd tegen mijn werkgever dat dit een nadeel is tov andere werkgevers, dus hebben zij mijn loon wat verhoogd om dat wat te compenseren.
Dat je daarover kan discussiëren bij een job switch kan ik goe geloven & dat je kunnen onderhandelen hebt dat je dit dan bruto extra krijgt is mooi, maar verre van 'de norm'.

Bij ons wordt alles (nog) betaald door de werkgever maar als ik daar afstand van neem is zo'n systeem zoals bij jullie toch niet meer dan normaal. Afgezien van het woon-werk-verkeer. Ik zou daar zelfs niet eens een probleem mee hebben als ze dat zo zouden doen.
Heb jaren veel kilometers met eigen wagen afgelegd voor het werk en kwam er toch helemaal niet uit met de kilometervergoeding alleen. Die onderhoudsbeurten, slijtage, aankoop nieuwe wagen, verzekering, etc... Een bedrijfswagen heeft toch echt veel voordelen voor de gebruiker vind ik.

Moet eind volgend jaar een nieuwe kiezen en ben nu nog wat in dubio. Nu nog een diesel, volgend jaar wordt EV en hybride ook mogelijk. Zijn paar elektrische modellen die passen in budget (Audi Q4, VW ID4, Volvo XC40 (single)). Maar hebben gewoonte om (minstens jaarlijks) naar Zuid-Frankrijk te reizen en niet echt een idee of dat echt aangenaam wordt met die laadbeurten. Anderzijds zou je ook kunnen redeneren om voor die weekjes een auto te huren met de VAA die je uitspaart.
Kleine kinderen dus ook wel een beetje kofferruimte nodig.

Heb nu een Peugeot 308 SW hybride in bestelling staan - nog geen idee van levertermijn. Mag (nog) geen EV kiezen dat zal pas over een aantal jaar zijn vermoed ik. Wij rijden slechts 1 jaar met de wagen dus met de huidige levertermijnen zal ik al een andere moeten samenstellen nog voor de andere deftig gerodeerd is. :crazy:

Bij ons wordt alles (nog) betaald door de werkgever maar als ik daar afstand van neem is zo'n systeem zoals bij jullie toch niet meer dan normaal. Afgezien van het woon-werk-verkeer. Ik zou daar zelfs niet eens een probleem mee hebben als ze dat zo zouden doen.
Heb jaren veel kilometers met eigen wagen afgelegd voor het werk en kwam er toch helemaal niet uit met de kilometervergoeding alleen. Die onderhoudsbeurten, slijtage, aankoop nieuwe wagen, verzekering, etc... Een bedrijfswagen heeft toch echt veel voordelen voor de gebruiker vind ik.

Moet eind volgend jaar een nieuwe kiezen en ben nu nog wat in dubio. Nu nog een diesel, volgend jaar wordt EV en hybride ook mogelijk. Zijn paar elektrische modellen die passen in budget (Audi Q4, VW ID4, Volvo XC40 (single)). Maar hebben gewoonte om (minstens jaarlijks) naar Zuid-Frankrijk te reizen en niet echt een idee of dat echt aangenaam wordt met die laadbeurten. Anderzijds zou je ook kunnen redeneren om voor die weekjes een auto te huren met de VAA die je uitspaart.
Kleine kinderen dus ook wel een beetje kofferruimte nodig.

Als je echt veel rijdt met je eigen auto zou je je werkelijke kosten kunnen inbrengen, ervanuitgaande dat je boven de forfetaire onkosten komt natuurlijk.
Ik heb dat 16 jaar geleden ook gedaan omdat ik lang moest wachten op mijn wagen.

Kan je eigenlijk met je auto blijven rijden nadat de leasetermijn overschreden is?
Vandaag mijn nieuwe auto moeten kiezen en mijn huidige zijn lease loopt af in maart en de kans is klein dat ik tegen dan die nieuwe heb :unsure:

Kan je eigenlijk met je auto blijven rijden nadat de leasetermijn overschreden is?
Vandaag mijn nieuwe auto moeten kiezen en mijn huidige zijn lease loopt af in maart en de kans is klein dat ik tegen dan die nieuwe heb :unsure:
Bij ons laten ze het contract van 4j nog doorlopen tot 5j. Maar ik weet niet wat er gebeurt als het de 5j zou overschrijden.

Terug
Bovenaan