De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Dit klopt toch niet of mis ik iets? Voor mijn PHEV had ik een VAA van +-155€, voor de nieuwe EV zal dat nog wat hoger zijn.

Catalogusprijs telt ook mee eh.

Heb het voor mijn bijna 4 jaar oude diesel uitgeteld.
Betaal nu (3-4jaar) een 235€/maand VAA (46500€ Fiscaal en 116gr CO2 (NEDC).
Ga in Januari op 261€ zitten.
In Februari wordt die 4 jaar en dan kom ik op 243€ uit.

Dus geen massieve stijging eigenlijk, maar volgens mij wel de eerste keer dat hij stijgt.

Laatst bewerkt:
Ik vind dat het allemaal best meevalt... Er zit nog enorm veel marge op de "belastbaarheid" van salariswagens en dus is het evident dat de regering dit als laaghangend fruit ziet.

België blijft een enorm voordelig land voor bedrijfswagens, ook met het zakken van de referentie-uitstoot.

Voor bestaande wagens wordt de daling van de referentie-uitstoot en navenante stijgin van VAA voor een redelijk deel tenietgedaan door de daling van 6% per jaar dat de wagen ouder wordt.
Voor de nieuwe contracten scheelt het natuurlijk wat meer als je nog geen EV of PHEV bestelt, maar het blijft relatief "goedkoop", en de meesten gaan nu toch echt wel over naar PHEV/EV.

Ik vind dat het allemaal best meevalt... Er zit nog enorm veel marge op de "belastbaarheid" van salariswagens en dus is het evident dat de regering dit als laaghangend fruit ziet.
Laaghangend fruit is nogal raar uitgedrukt. Ze hebben geen wet aangepast of zo. De wet is destijds zo geschreven dat mensen die een bedrijfswagen inschrijven die meer CO² uitstoot dan de gemiddelde ingeschreven wagen meer VAA moeten betalen. Dat is gedaan om een incentive te geven om voor milieuvriendelijkere auto's te kiezen.

Nu er een andere wet gestemd is die mensen nog meer aanmoedigt om een bedrijfswagen met een lagere CO² uitstoot te kiezen, en nu het aanbod van EV's en plugin hybrides groter is geworden, zijn plots veel meer mensen voor die laatste gaan kiezen. Daardoor daalt de gemiddelde uitstoot van nieuw ingeschreven wagens plots redelijk sterk en gaat het VAA plots wat omhoog.

Laaghangend fruit impliceert dat de regering ergens een maatregel oplegt die op een gemakkelijke manier wat extra belasting heft. Maar ze hebben dus helemaal niets gedaan. Het is gewoon de werking van een wet die al lang bestaat. Toen enkele jaren geleden de gemiddelde CO² uitstoot een keer steeg door de SUV gekte, heb je toen ook de regering bedankt dat ze het VAA wat verlaagd hadden? Dat moest ook niet, want het was ook die automatische werking van de wet.

Vroeger kon de referentie CO2 stijgen, ja. Nu niet meer, dus is er toch iets veranderd hé :)

Vanaf 2021 zal de CO2-referentie-uitstoot worden begrensd. De referentiewaarden van het betrokken jaar zullen niet hoger mogen zijn dan deze van het voorafgaande jaar.

Jaarlijks zal de CO2-referentie-uitstoot nog worden berekend. Enkel wanneer het resultaat lager is dan de referentiewaarden van het voorgaande jaar, zal de nieuwe CO2-referentie-uitstoot worden toegepast. Wanneer het resultaat hoger is, zal men de CO2-referentie-uitstootwaarden van het voorgaande jaar hanteren.

De CO2-referentie-uitstootwaarden die gelden vanaf 1 januari 2021 vormen bijgevolg de maximumgrens.

De CO2-referentie-uitstootwaarden die van toepassing worden in 2022 zal men berekenen eind 2021 en zal men moeten vergelijken met de grenswaarden van 2021.

Indien de resultaten lager zijn, worden deze CO2-referentie-uitstootwaarden toegepast en worden deze ook de maximumnorm voor 2023.

Bron: Wet van 3 december 2020 tot wijziging van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 ter begrenzing van de referentie-CO2-uitstoot, BS 23 april 2021.

Iedereen mag het benoemen zoals die wil natuurlijk. Salariswagens zijn historisch gezien onderbelast, en dus een makkelijk doelwit om hoger te belasten. Een semantische discussie hierover lijkt me weinig zinvol.

Vroeger kon de referentie CO2 stijgen, ja. Nu niet meer, dus is er toch iets veranderd hé :)

Iedereen mag het benoemen zoals die wil natuurlijk. Salariswagens zijn historisch gezien onderbelast, en dus een makkelijk doelwit om hoger te belasten. Een semantische discussie hierover lijkt me weinig zinvol.

VAA zal nog duurder worden. Voor iedereen gaat die momenteel naar beneden. De overeid gaat dat deel (terecht overigens) willen compenseren.
Net zoals rekeningrijden ook wel een ding zal worden om verlies aan accijnzen op te vangen.

Zolang het maar niet zoals Nederland wordt, 350 euro netto bijtelling voor een ietwat leuke EV is wel veel. Daar kunnen ze dan wel kiezen om hem alleen voor het werk te gebruiken.

Dilemma hier: moet een nieuwe wagen bestellen en de lijst waaruit ik kan kiezen is vrij beperkt. Komt dan nog bij dat een aantal modellen momenteel niet te bestellen zijn wegens grote achterstand bij de leverancier. Persoonlijke voorkeur gaat naar een break, maar dat zijn diesel of benzinewagens in onze lijst. De plug-in hybrids zijn compacte SUV's. Gezien de VAA die toch alleen maar gaat stijgen, moet ik dan maar voor een plug-in hybrid gaan? Ik vind het moeilijk te berekenen hoeveel dit me extra zou kosten en of dat verwaarloosbaar is.
vb: een plug-in hybride met catalogusprijs van 52K tegenover een benzinemotor met uitstoot van 157g en catalogusprijs van 43K. Die laatste heeft trouwens een pak meer opties.

België blijft een enorm voordelig land voor bedrijfswagens, ook met het zakken van de referentie-uitstoot.

Voor bestaande wagens wordt de daling van de referentie-uitstoot en navenante stijgin van VAA voor een redelijk deel tenietgedaan door de daling van 6% per jaar dat de wagen ouder wordt.
Voor de nieuwe contracten scheelt het natuurlijk wat meer als je nog geen EV of PHEV bestelt, maar het blijft relatief "goedkoop", en de meesten gaan nu toch echt wel over naar PHEV/EV.

ik ben niet mee met dit stukje : VAA wordt toch berekent op cataloguswaarde en niet huidige waarde?
Eventjes dacht ik dat je het over de afschrijvingen had maar dat is meer dan 6%.

Dilemma hier: moet een nieuwe wagen bestellen en de lijst waaruit ik kan kiezen is vrij beperkt. Komt dan nog bij dat een aantal modellen momenteel niet te bestellen zijn wegens grote achterstand bij de leverancier. Persoonlijke voorkeur gaat naar een break, maar dat zijn diesel of benzinewagens in onze lijst. De plug-in hybrids zijn compacte SUV's. Gezien de VAA die toch alleen maar gaat stijgen, moet ik dan maar voor een plug-in hybrid gaan? Ik vind het moeilijk te berekenen hoeveel dit me extra zou kosten en of dat verwaarloosbaar is.
vb: een plug-in hybride met catalogusprijs van 52K tegenover een benzinemotor met uitstoot van 157g en catalogusprijs van 43K. Die laatste heeft trouwens een pak meer opties.

Echte hybrides worden behandeld zoals elektrische wagens. Dus je bent vrij safe om een hybride te kiezen. (CO2 wordt niet in berekening opgenomen)
Je kan spelen met deze tool: https://www.sd.be/carcostcalculator/Default.aspx?lang=nl (nog wel niet aangepast voor 2022)

Vanaf 2023 is het in praktijk ook gedaan met de hybride.

Echte hybrides worden behandeld zoals elektrische wagens. Dus je bent vrij safe om een hybride te kiezen. (CO2 wordt niet in berekening opgenomen)
Je kan spelen met deze tool: https://www.sd.be/carcostcalculator/Default.aspx?lang=nl (nog wel niet aangepast voor 2022)

Vanaf 2023 is het in praktijk ook gedaan met de hybride.

Ja, safe om een hybride te kiezen, maar wat met een benzinewagen? Want da's het punt, het model dat ik zou willen bestellen is niet beschikbaar als hybride. Is het dan heel erg dom om deze toch te bestellen? VAA op mijn huidige dieselwagen is 180, VAA op die benzinewagen zou vandaag 290€ zijn ongeveer. Natuurlijk weet ik niet wat dat volgend jaar gaat geven...

Hoe wordt die referentie waarde berekend? Is dat voor benzine dan ook plug-in hybrides die mee gerekend worden?

=>

Deze referentie-uitstoot wordt jaarlijks aangepast in functie van de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuw ingezette wagens in het jaar voordien.

Plug-ins zullen daar zeker ook in meespelen en vermoedelijk wordt elke verkochte BEV meegerekend als wagen met 0g.

Ja, safe om een hybride te kiezen, maar wat met een benzinewagen? Want da's het punt, het model dat ik zou willen bestellen is niet beschikbaar als hybride. Is het dan heel erg dom om deze toch te bestellen? VAA op mijn huidige dieselwagen is 180, VAA op die benzinewagen zou vandaag 290€ zijn ongeveer. Natuurlijk weet ik niet wat dat volgend jaar gaat geven...

Ik zou nietmeer aan een benzine of diesel beginnen als ik van jou was…

Even een vraagje ik zal waarschijnlijk binnenkort mijn wagen mogen bestellen. Maar als ik lees wat voor leasebudget ik zou krijgen, kan ik daar geen phev voor krijgen, laat staan een automaat. Als ik simuleer naar de voorwaarden op leaseplan (€500) 37,5k km/per jaar 4 jaar lang.

Is het niet zo dat een PHEV fiscaal voordeliger is als aftrek post voor het bedrijf en dat deze wagens een voorkeur hebben?
Dus de maandelijkse leaseprijs/kost lager gaat liggen tov een diesel wagen?

Want met dit budget ga ik minimaal €200-300 VAA mogen betalen voor een diesel wagen.

Even een vraagje ik zal waarschijnlijk binnenkort mijn wagen mogen bestellen. Maar als ik lees wat voor leasebudget ik zou krijgen, kan ik daar geen phev voor krijgen, laat staan een automaat. Als ik simuleer naar de voorwaarden op leaseplan (€500) 37,5k km/per jaar 4 jaar lang.

Is het niet zo dat een PHEV fiscaal voordeliger is als aftrek post voor het bedrijf en dat deze wagens een voorkeur hebben?

Want met dit budget ga ik minimaal €200-300 VAA mogen betalen voor een diesel wagen.

Ik weet dat de VW ID4 bij ons onder de 500 euro per maand zit, dus in die richting is er mss nog iets mogelijk. Er is ook nog een ID3 die nog goedkoper is.

Als je mag van uw WG kan je altijd eens kijken naar 't verschil in VAA tussen wat hij voorstelt in ICE ... VS een (PH)EV (die duurder zal zijn in aankoop, maar lagere VAA zal hebben).
Stel dat je 150 EUR minder VAA moet betalen, kan je vragen om zelf een eigen bijdrage te doen van 150 EUR & zien of je toe komt voor een (PH)EV.

Nu ... vergeet niet dat een VAA van 300 EUR u geen 300 EUR kost e. Dat kost u de belasting op 300 EUR (gemakkelijk gerekend dus 150 EUR).

Terug
Bovenaan