De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Raar dat BMW nog stockwagens iX3 staan heeft als de levertijden al richting een jaar gaan op dit moment.
Die stockwagens zouden toch al lang uitverkocht moeten zijn?
Er zijn verschillende redenen waarom wagens "stockwagens" zijn e. Kan een tijdelijke overproductie of "aanvangstock" zijn en dan zouden deze inderdaad al lang uitverkocht "moeten" zijn.
Vele stockwagens zijn dat echter ook omdat bestelde wagens relatief "laat" geannuleerd worden, iets wat relatief "frequent" voorkomt bij lease (nieuwe besteld maar in tussentijd ontslag,...) maar soms ook particulier. Uiteraard ontvangt concessie een schadevergoeding en ik weet niet hoe zij dit regelen met de fabrikant maar waarschijnlijk is productie+verkoop (met korting) als stockwagen goedkoper dan de annulatiekost die zij moeten betalen bij fabrikant.
Stockwagens zijn ook vaak de (ex) showroomwagens die ze toch frequent vernieuwen, of "extra" bestellingen die zij doen (zonder klant) om binnen bepaalde periodes een bepaald volume te halen om zo (extra) korting of commissie te krijgen op de hele aankoop van het jaar. Of om (aanzienlijke) prijsstijgingen wat te counteren.

Laatste keer stond in de showroom een (imho enorm lelijke) 7-serie, met Sportpakket, blitse kleur maar "bompa" interieur. Toen ik vroeg of ze geen "foutje" hadden gemaakt bij de bestelling gaf de verkoper doodleuk mee dat het een geannuleerde bestelling was maar dat ze, als de volledige schadevergoeding die ze gekregen hadden als korting gaven (iets wat ze uiteraard niet doen) ik hem mss zelfs zou kopen...
Bij mijn bestelling in het voorjaar stonden er zo nog 4-5 wagens van een bepaald type naast elkaar. Ze hadden er zo blijkbaar een stuk of 10 bestel eind 2020 om hun targets daarvan bij de leverancier te halen en verkochten deze als stockwagens.

Bedankt voor de reacties & tips.
Tesla & Porsche kan ik niet kiezen.

Toch een persoonlijk sterke voorkeur voor de i4 M50. (Nu het nog kan)
Langs de autosnelwegen kan je toch al snelladen?

Morgen eens de verschillende opties gaan bekijken. (BMW - Mercedes - Audi) en dan beslissen.

Keuze gemaakt en bestelling doorgegeven: i4 M50 / rijplezier & uiteindelijk toch een mooie range bij eco-ritjes.

Rijden die i4m50's eigenlijk al rond in België? Heb er nog nooit eentje gespot.

Firmakarren met 550pk, what a time to be alive

Nee denk ten vroegste maart ofzo hoor.

*Edit: vroeger dus :p
(Mijn buurman heeft nochtans de dag na de bekendmaking besteld en is pas in maart levering. Voor die van mij pas mei/juni)

Rijden die i4m50's eigenlijk al rond in België? Heb er nog nooit eentje gespot.

Firmakarren met 550pk, what a time to be alive
Op mijn vorig werk waren de bedrijfswagens AMG's en M's. :cool: Ondertussen blijkbaar allemaal vervangen door hybride X5'en.
Op mijn huidig werk Tesla X P100d voor de directie en elektrische partners voor de anderen die recht hebben op een firmawagen. :unsure:

Zonder specifieke afspraken lijkt het ons niet zomaar toegelaten de wagen te gebruiken voor verplaatsingen in het kader van een bijberoep, zeker als dat bijberoep het bedrijf concurrentie aandoet. Ook publiciteit op de wagen aanbrengen voor het bijberoep is niet toegelaten. Uw collega’s mogen evenmin de wagen gebruiken voor bezoldigd personen- of goederenvervoer (bv. als taxi of om pakketjes te gaan bezorgen tegen betaling)."

Ooit rechtspraak gezien van een ontslag hiervoor.
Een kennis van me had een medewerker die in het week-end luchthaventaxi speelde met de bedrijfswagen. Die is op staande voet ontslagen.

Evenveel ruimte als in de gewone X3 (en dus iets meer dan in een gewone 3, omdat je wat rechter zit).
Normaal voldoende behalve als je 4 mensen die richting 2m gaan wil vervoeren.

De i4 heeft volgens de reviews wel echt een vrij beperkte achterbank (ik gok quasi identiek aan de 4-reeks...). Dat is voldoende voor mensen met jonge kinderen, maar eens uw kinderen (grote) tieners worden kan dat wel te klein zijn. Mijn ouders hebben destijds ook een Primera moeten kopen omdat dat 1 van de weinig wagens was waar wij vanachter konden zitten zonder met onze knieën in de rug van de bestuurder te moeten porren...
Is de volledige i4 niet quasi identiek aan de 4-reeks Gran Coupé? Afgezien van de batterij en het aandrijfgeheel dan natuurlijk (en de voorbumper en enkele uiterlijke accenten).
Neen. De I4 heeft nog een accu-pakket in bodem zitten, dus je gaat altijd ruimte verliezen volgens mij

Eerst was e-tron een label voor hybride varianten (Q7 e-tron). Daarna een model op zich (e-tron). Daarna een indicatie voor een EV (Q4 e-tron). En met de e-tron GT lijkt het dan weer op een aparte reeks met submodellen 😀

BTW: de e-tron is op zich eerder een soort electrische Q7 denk ik. Er komt volgend jaar een Q6 e-tron en de eerste info over een Q8 e-tron is onlangs ook verschenen.
BMW heeft dezelfde kemel geschoten met de i3. Volgend jaar zou er een i3 komen gebaseerd op de gewone 3-serie...

En Mercedes heeft ook zitten knoeien,
de elektrische A is de EQA
de elektrische E is de EQE
de elektrische S is de EQC
de elektrische C is de EQC, toch niet, de EQC is een SUV... hoe gaan ze de elektrische C nu noemen?

echt wel lange termijnvisie

BMW heeft dezelfde kemel geschoten met de i3. Volgend jaar zou er een i3 komen gebaseerd op de gewone 3-serie...

de elektrische C is de EQC, toch niet, de EQC is een SUV... hoe gaan ze de elektrische C nu noemen?

Klopt niet helemaal. EQA is ge elektrische GLA. Idem voor EQB.

Ze zijn bij bijna al de merken weer eens de soep in gedraaid met hun naamgevingen.

Klopt niet helemaal. EQA is ge elektrische GLA. Idem voor EQB.

Ze zijn bij bijna al de merken weer eens de soep in gedraaid met hun naamgevingen.
Inderdaad, het is nog erger dan wat ik schreef. Alleen BMW lijkt op die i3 na wel een coherente benaming te hebben gevonden

Neen. De I4 heeft nog een accu-pakket in bodem zitten, dus je gaat altijd ruimte verliezen volgens mij
Ik dacht eens in een review op YouTube toch gehoord te hebben dat het quasi identiek is. Ik denk dat de i4 ondertussen ook in de showrooms staat en test ritten mogelijk zijn. Gisteren ook voor de eerste keer een Kia EV6 zien rijden.

De elektrische a (gla) is de EQA
De elektrische c (glc) is de EQC
De electrische b (glb) is de EQB
De elektrische e (gle) is de EQE

Enkel bij de S (EQS)kan je zeggen, tjah, da’s geen SUV, maar die bestond ook niet als SUV.

Dus ik vind het eigenlijk perfect coherent en duidelijk. Jij maakt gewoon een fout met je EQC :)

Enkel bij de S (EQS)kan je zeggen, tjah, da’s geen SUV, maar die bestond ook niet als SUV.

Dus ik vind het eigenlijk perfect coherent en duidelijk. Jij maakt gewoon een fout met je EQC :)
anders had me al gecorrigeerd, maar dan wel correct.

De EQE afgeleid van de GLE? Toch eens even nakijken.

mercedes-eqe-larson-voor-1170x658-1.jpg

Laatst bewerkt:

EQE is niet gebaseerd op de GLE en de GLS bestaat ook al een jaar of 6. Jij maakt dus de fout ;)

Terug
Bovenaan