Er zijn verschillende redenen waarom wagens "stockwagens" zijn e. Kan een tijdelijke overproductie of "aanvangstock" zijn en dan zouden deze inderdaad al lang uitverkocht "moeten" zijn.Raar dat BMW nog stockwagens iX3 staan heeft als de levertijden al richting een jaar gaan op dit moment.
Die stockwagens zouden toch al lang uitverkocht moeten zijn?
Vele stockwagens zijn dat echter ook omdat bestelde wagens relatief "laat" geannuleerd worden, iets wat relatief "frequent" voorkomt bij lease (nieuwe besteld maar in tussentijd ontslag,...) maar soms ook particulier. Uiteraard ontvangt concessie een schadevergoeding en ik weet niet hoe zij dit regelen met de fabrikant maar waarschijnlijk is productie+verkoop (met korting) als stockwagen goedkoper dan de annulatiekost die zij moeten betalen bij fabrikant.
Stockwagens zijn ook vaak de (ex) showroomwagens die ze toch frequent vernieuwen, of "extra" bestellingen die zij doen (zonder klant) om binnen bepaalde periodes een bepaald volume te halen om zo (extra) korting of commissie te krijgen op de hele aankoop van het jaar. Of om (aanzienlijke) prijsstijgingen wat te counteren.
Laatste keer stond in de showroom een (imho enorm lelijke) 7-serie, met Sportpakket, blitse kleur maar "bompa" interieur. Toen ik vroeg of ze geen "foutje" hadden gemaakt bij de bestelling gaf de verkoper doodleuk mee dat het een geannuleerde bestelling was maar dat ze, als de volledige schadevergoeding die ze gekregen hadden als korting gaven (iets wat ze uiteraard niet doen) ik hem mss zelfs zou kopen...
Bij mijn bestelling in het voorjaar stonden er zo nog 4-5 wagens van een bepaald type naast elkaar. Ze hadden er zo blijkbaar een stuk of 10 bestel eind 2020 om hun targets daarvan bij de leverancier te halen en verkochten deze als stockwagens.

Ondertussen blijkbaar allemaal vervangen door hybride X5'en.