De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Maar de 175 VAA niet. Dus als hij zijn bijdrage beperkt had tot 175, dan was er geen verschil.

Of zit het hem nog in het feit dat een eigen bijdrage effectief netto geld kost en VAA gewoon bij het belastbaar inkomen komt?

Kben er bijna denk ik :)
Klopt.:)

VAA is een waarde die bij je loon geteld wordt om de bedrijfsvoorheffing op te berekenen. 180 euro aan VAA zal je te betalen bedrijfsvoorheffing met pakweg 90 euro doen stijgen, waardoor je nettoloon 90 euro lager is dan als je datzelfde loon had zonder bedrijfswagen.

Als je zelf maandelijks 50 euro eigen bijdrage legt, dan daalt je VAA tot 130. Op die VAA van 130 betaal je pakweg 65 euro bedrijfsvoorheffing EN je eigen bijdrage van 50 euro. Opgeteld verlies je dan 115 euro aan nettoloon.
Tov het 1e scenario (zonder eigen bijdrage) verlies je dus eigenlijk maar 25 euro ipv de 50 euro eigen bijdrage.

Op een looptijd van 4 jaar (48 maanden * 50 euro bijdrage = 2400 euro) kan je dus enkele interessante opties ter waarde van 2.4k toevoegen aan je wagen. Het blijft natuurlijk een extra uitgave, want als je de wagen moet inleveren, heb je er niks meer aan. Maar als je er toch veel uren in doorbrengt gedurende meerdere jaren, dan kan je beslissen voor dat extraatje in comfort voor een beperkte meerkost.

edit: en zoals thekillinggoku stelt: het is een gunst van de WG om het maandelijks af te rekenen. Als de WG in 1 keer de meerkost wil doorrekenen aan de WN, dan ben je genaaid. Maar als het toch maandelijks afgerekend wordt: indien je na 1 jaar vertrekt bij die WG zal je kunnen opdraaien voor de meerkost voor de resterende looptijd van dat contract...

Enfin zo zat het toch in mijn hoofd. Corrigeer gerust iemand indien incorrect.

Vond eigenlijk dat die heel gelijkaardig was aan m'n 330e.
Hetzelfde gevoel ook qua rijgedrag enzo.

toen ik weer in m'n 330e kroop voelde die wel sloom aan plots, dat wel :p

Hier ook de nieuwe policy binnen, daar ik kortelings moet kiezen volg ik dat wel.
Aangezien ik geen 90km elektrisch kan overbruggen met ern PHeV zal het een EV worden. Voor de zeer lange ritten hebben we de benzine leaseauto van mijn vriendin nog.

Als de bijgevoegde lijst juist is lijkt het erop dat de BMW iX3 de best uitgeruste auto is. De inspiring zit aan max budget, maar eigenlijk heb je daar alles opzitten natuurlijk. Getinte ruiten en de donkere koplampen en all set (die je dan wel zelf moet bekostigen).
Wou eigenlijk de BMW i4 edrive40, maar voor hetzelfde budget is die redelijk karig uitgevoerd. Lelijke velgen, geen zetelverwarming, moet meer als 5k opties aanduiden om die wat naar mijn zin te hebben..
De Mercedes EQC 400 business solution is de goedkoopste met nog wat optiebudget lijkt me. Maar echt mooi is die niet, alleen zot snel maar wanneer gebruik je dat in een EV.

Voor de rest, een kale Enyaq iv80 en BMW 520e + een deftig uitgeruste polestar 2 long range single motor. De rest is helemaal niets meer lijkt het. Of de lijst moest totaal indicatief zijn, maar dat lijkt me niet.

Ben fan van ‘fastbacks’, maar mezelf daarin zetten ipv een quasi full option auto zie ik me nog niet doen.

Hier ook de nieuwe policy binnen, daar ik kortelings moet kiezen volg ik dat wel.
Aangezien ik geen 90km elektrisch kan overbruggen met ern PHeV zal het een EV worden. Voor de zeer lange ritten hebben we de benzine leaseauto van mijn vriendin nog.

Als de bijgevoegde lijst juist is lijkt het erop dat de BMW iX3 de best uitgeruste auto is. De inspiring zit aan max budget, maar eigenlijk heb je daar alles opzitten natuurlijk. Getinte ruiten en de donkere koplampen en all set (die je dan wel zelf moet bekostigen).
Wou eigenlijk de BMW i4 edrive40, maar voor hetzelfde budget is die redelijk karig uitgevoerd. Lelijke velgen, geen zetelverwarming, moet meer als 5k opties aanduiden om die wat naar mijn zin te hebben..
De Mercedes EQC 400 business solution is de goedkoopste met nog wat optiebudget lijkt me. Maar echt mooi is die niet, alleen zot snel maar wanneer gebruik je dat in een EV.

Voor de rest, een kale Enyaq iv80 en BMW 520e + een deftig uitgeruste polestar 2 long range single motor. De rest is helemaal niets meer lijkt het. Of de lijst moest totaal indicatief zijn, maar dat lijkt me niet.

Ben fan van ‘fastbacks’, maar mezelf daarin zetten ipv een quasi full option auto zie ik me nog niet doen.
Waar zit gij de optielijst? Ik zie enkel de wagens met te besteden "budget". Als ik nu mocht kiezen zou ik waarschijnlijk voor de 320e Touring of de EQC gaan, afhankelijk van de opties natuurlijk.

Als de bijgevoegde lijst juist is lijkt het erop dat de BMW iX3 de best uitgeruste auto is.
...
Voor de rest, een kale Enyaq iv80
Ook wel bijzonder, bij ons heb je een Enyaq iv80 met alles er op en er aan vooraleer je nog maar in de buurt komt van het budget voor een iX3.

Nieuwe job dus ik mag ook uitkijken naar een nieuwe firmawagen, toch een beetje angstvallig vanwege die horrorverhalen die je leest mbt. levertijden. Huidig budget 925€ bij een kleine firma, dus veel flexibiliteit naar keuze maar weinig korting. Nieuw budget wordt 1000€, werkgever is een grote speler die vermoedelijk minder flexibiliteit zal toelaten bij de keuze van de wagen, maar hopelijk zal ik meer "bang for buck" kunnen krijgen :)

Een vlotte, aangenaam rijdende wagen waar 3 kinderen in passen. Liefst geen SUV. Moet lukken hé :D

Waar zit gij de optielijst? Ik zie enkel de wagens met te besteden "budget". Als ik nu mocht kiezen zou ik waarschijnlijk voor de 320e Touring of de EQC gaan, afhankelijk van de opties natuurlijk.
Nergens, maar aan de hand van de credits zie je dat een EQC meer optiebudget gaat hebben dan een i4 bvb. De iX3 zit er net in en ge gaat geen optiebudget hebben. Lijkt me logisch.
Een hybride begin ik niet aan, met oog op het beperken van fuel card in de toekomst, ik moet 90km enkel doen en dat haalt die op batterij bijlange niet. Dus de keuze gaat wss tussen de EQC en iX3.
Ik ga dus ervanuit dat die allemaal optieloos komen, kan natuurlijk mis zijn eh.

Waarom zou je een EQC boven een iX3 nemen?
Beide zijn standaard al stevig uitgerust, voor het verschil in opties moet je het niet laten volgens mij.

Laatst bewerkt:
Ook wel bijzonder, bij ons heb je een Enyaq iv80 met alles er op en er aan vooraleer je nog maar in de buurt komt van het budget voor een iX3.
Vermoedelijk gewoon veel hogere kortingen bij BMW.
VW groep was toen ik laatste keer mocht kiezen 25% korting terwijl BMW door de grootste deel van de werknemers gewoon niet op de car list staat en waarschijnlijk veel lagere kortingen heeft bij ons ook.

Nergens, maar aan de hand van de credits zie je dat een EQC meer optiebudget gaat hebben dan een i4 bvb. De iX3 zit er net in en ge gaat geen optiebudget hebben. Lijkt me de logische keuze. Een hybride begin ik niet aan, met oog op het beperken van fuel card in de toekomst. Dus de keuze gaat wss tussen de EQC en iX3.
Ik ga dus ervanuit dat die allemaal optieloos komen, kan natuurlijk mis zijn eh.

Beide zijn standaard al stevig uitgerust, voor het verschil in opties moet je het niet laten volgens mij.
Ik vind de EQC een aantal heel lelijke designkeuzes hebben (doorlopende ledstrip aan voorkant, rare afwerking aan zijruiten). Daarnaast vind ik de bouwkwaliteit van die generatie interieurs van Mercedes, nogal bedenkelijk.

De iX3 heeft een heel typisch BMW-gevoel qua afwerking en bouwkwaliteit. Dat is redelijk "saai" en minder hip, maar ik vond dat persoonlijk een voordeel.

Vermoedelijk gewoon veel hogere kortingen bij BMW.
VW groep was toen ik laatste keer mocht kiezen 25% korting terwijl BMW door de grootste deel van de werknemers gewoon niet op de car list staat en waarschijnlijk veel lagere kortingen heeft bij ons ook.

We kunnen nog geen opties zien eh, maar ik veronderstel dat ze de auto's ingeschaald hebben zonder optielijsten. Dat deden ze vroeger ook. Anders wordt het wel heel moeilijk vergelijken. Maar ik kan mis zijn. Mss is een Enyaq wel loaded natuurlijk. Maar ik twijfel daar aan, aangezien de Enyaq in de loonschaal onder @exCite en mij ook verdwenen is wegens te duur (en dat was een IV60). De ID4 staat daar wel nog in de lijst.

In elk geval is het gedaan met de vrije keuze, ergens jammer, ergens ook makkelijker. Zo kan je bvb 'credits' overhouden om in de volgende auto meer optiebudget te hebben. Maar daar je toch nooit weet wat de overheid over 4 jaar beslist, dus plan ik alles te spenderen aan deze auto. Over 4-5 jaar kan ik heel ergens anders zitten of heeft een bedrijfswagen mss geen groot voordeel meer.

Ik vind de EQC een aantal heel lelijke designkeuzes hebben (doorlopende ledstrip aan voorkant, rare afwerking aan zijruiten). Daarnaast vind ik de bouwkwaliteit van die generatie interieurs van Mercedes, nogal bedenkelijk.

De iX3 heeft een heel typisch BMW-gevoel qua afwerking en bouwkwaliteit. Dat is redelijk "saai" en minder hip, maar ik vond dat persoonlijk een voordeel.

Vind qua looks op het eerste zicht de iX3 ook de mooiere. Mogelijk ook iets praktischere vorm.
Nu, ik moet maar 3 auto's bekijken nu, de rest is voor mij niet interessant, dus daar ga ik mij over een paar weken eens mee bezighouden.

Heb overigens nog nooit BMW of Mercedes gehad, mijn ouders hebben BMW 3-reeksen gehad en nu een Mercedes GLA maar kan nu niet zeggen dat ik die boven mijn Arteon zou verkiezen... Natuurlijk is een huidige 3-reeks wel wat beter wss, maar de GLA is het huidig model. Val daar nu niet van achterover.

We kunnen nog geen opties zien eh, maar ik veronderstel dat ze de auto's ingeschaald hebben zonder optielijsten. Dat deden ze vroeger ook. Anders wordt het wel heel moeilijk vergelijken. Maar ik kan mis zijn. Mss is een Enyaq wel loaded natuurlijk. Maar ik twijfel daar aan, aangezien de Enyaq in de loonschaal onder @exCite en mij ook verdwenen is wegens te duur (en dat was een IV60). De ID4 staat daar wel nog in de lijst.
Ik heb sterk mijn twijfels bij het feit dat die Enyaq dan 'loaded' zou zijn. In tegenstelling tot wat we gewoon zijn van Skoda is het bij Enyaq blijkbaar ook niet meer zo dat je 2 grote opties packs pakt voor pakweg 2k en dat je wagen dan bijna full option is. In de plaats zitten met een klein leger packs die toe allemaal niet zo goedkoop zijn en veel packs vereisen dan ook nog eens dat je andere (niet goedkope) packs verplicht moét nemen...

Ik moet naar verwachting ergens oktober/november 2022 kiezen en het blijft een beetje koffiedik kijken hier... waar je vroeger een redelijk duidelijk hiërarchie had die give or take een paar procent korting van bedrijf naar bedrijf redelijk gelijklopend was zit je nu met gigantische verschillen in mogelijkheden tussen verschillende bedrijven. Sommigen moeten precies kiezen tussen iX3 en een BMW 1 in een zelde categorie (ik overdrijf maar goed), bij andere is een ID.4 véél interessanter dan een Enyaq of compleet omgekeerd, bij ons maakt het op basis van de huidige carlist precies niet eens uit of je EV of ICE pakt, de modellen zijn sterk vergelijkbaar...

Persoonlijke voorkeur voor Mercedes en eventueel credits over om de laadinfrastructuur zelf niet te moeten bekostigen.
Als ik het goed voorheb gaan er wel bepaalde opties opzitten, maar de vraag is welke (die lijst komt volgende week online denk ik). Ik heb ook de policy al eens overlopen en je mag precies ook nog steeds 10% zelf bijbetalen voor opties (buiten de credits).

Maar bij mij is het pas voor binnen een jaar of 3, dus dan kan heel die lijst weeral drastisch aangepast zijn.

Toen ik nog niet wist van het prijsverschil tussen EQC en iX3 ging ik eigenlijk wel snel richting de EQC gaan. Ik vind het interieur daarvan toch echt veel mooier afgewerkt dan bij de BMW.
Maar de Mercedes start al met een zeer zware motorisatie (en het verbruik is echt belachelijk hoog) waardoor je met een hogere startprijs zit en dan moet je de opties nog kiezen. Dus wordt het wel een erg dure auto. En dan is de BMW (sowieso al een goeie keuze eigenlijk) echt betere bang for bucks.

En die doorlopende lichtbalk bij de voorlichten is idd enorm jammer, dit valt ook niet uit te schakelen. Ik vind dit echt een lelijke trend.

Toen ik nog niet wist van het prijsverschil tussen EQC en iX3 ging ik eigenlijk wel snel richting de EQC gaan. Ik vind het interieur daarvan toch echt veel mooier afgewerkt dan bij de BMW.
Maar de Mercedes start al met een zeer zware motorisatie (en het verbruik is echt belachelijk hoog) waardoor je met een hogere startprijs zit en dan moet je de opties nog kiezen. Dus wordt het wel een erg dure auto. En dan is de BMW (sowieso al een goeie keuze eigenlijk) echt betere bang for bucks.

En die doorlopende lichtbalk bij de voorlichten is idd enorm jammer, dit valt ook niet uit te schakelen. Ik vind dit echt een lelijke trend.

Eens, die EQC is vanbinnen toch wel een stuk beter afgewerkt dan de iX3. Ik vond de EQC ook een pak stiller binnenin.
Toen ik aan het kijken was, was die BMW echter wel een heel pak goedkoper in leasing (quasi full option op beide liep het verschil in de 300 eur/maand).

Terug
Bovenaan