De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
De elektrische a (gla) is de EQA
De elektrische c (glc) is de EQC
De electrische b (glb) is de EQB
De elektrische e (gle) is de EQE

Enkel bij de S (EQS)kan je zeggen, tjah, da’s geen SUV, maar die bestond ook niet als SUV.

Dus ik vind het eigenlijk perfect coherent en duidelijk. Jij maakt gewoon een fout met je EQC :)
GLS is toch een SUV ? Kan je niet naast kijken als je die tegen komt

anders had me al gecorrigeerd, maar dan wel correct.

De EQE afgeleid van de GLE? Toch eens even nakijken.

mercedes-eqe-larson-voor-1170x658-1.jpg
Allebei fout dan :)

Excuses vrienden!

Los daarvan, waarom maakt Mercedes die EQ... series zo verschrikkelijk mottig? :cry:
De EQE vind ik op foto best wel knap. En van wat ik begrepen heb is de EQS in 't echt ooit een mooie verschijning.
Aerodynamica is bij EV's gewoon te belangrijk. Het aerodynamisch design van alle Tesla is een belangrijke factor in hun betere mobiliteit.
EQE en EQS gaan nu dezelfde richting uit, ik juich dat toe.

De EQE vind ik op foto best wel knap. En van wat ik begrepen heb is de EQS in 't echt ooit een mooie verschijning.
Aerodynamica is bij EV's gewoon te belangrijk. Het aerodynamisch design van alle Tesla is een belangrijke factor in hun betere mobiliteit.
Als je een EQS naast een S klasse zet dan is een S toch echt veel knapper. Het exterieur van een EQS is toch vrij saai. Het design ziet er wel beter uit bij de EQE maar nog altijd niet spannend te noemen.

Heb de EQS een paar keer zien staan, en echt knap vind ik hem toch niet. Het is best een raar model.
Nu zijn dat ook dingen die wel gaan wennen eens je meer van die hyperaerodynamische wagens gaat zien.

Zal wel gewenning worden. Kijk maar naar de Model 3, veel mensen kunnen die nu wel smaken. Terwijl in het begin, zeker met die extreem grote voorruit en lage neus toch echt veel negatief commentaar kreeg.
Of Audi met hun single frame grille die steeds groter wordt. Of BMW met de nieren die steeds groter worden.
Allemaal gewenning.

Mijn winterbanden van de bedrijfswagen steken er net op en hebben achteraan een profieldiepte van 2mm :unsure: wettelijke minimum is 1.6 dacht ik, maar winterbanden verliezen hun werking vanaf minder dan 4mm als ik het me goed herinner. Ik krijg van het bedrijf te horen dat de leasingmaatschappij hierin zal beslissen en indien nodig zal ingrijpen. Maar ja, lijkt me niet echt veilig.

Mijn winterbanden van de bedrijfswagen steken er net op en hebben achteraan een profieldiepte van 2mm :unsure: wettelijke minimum is 1.6 dacht ik, maar winterbanden verliezen hun werking vanaf minder dan 4mm als ik het me goed herinner. Ik krijg van het bedrijf te horen dat de leasingmaatschappij hierin zal beslissen en indien nodig zal ingrijpen. Maar ja, lijkt me niet echt veilig.
De mijne liggen er op sinds vorige woensdag, maar begot nog nooit niet gekeken. Kan ook niet vet veel profiel af zijn, want ik heb er nog maar nauwelijks kms mee kunnen doen dankzij de corona. :sneaky:

Het leek er dan op dat ik eens wat kms ging doen vorige donderdag voor pakweg een team event van 't werk & dat werd dan ook afgelast, dus jah ... weer geen kms. 😋

Bij mij hebben ze er al eens ne keer gewoon kletskoppen erop gelegd omdat ze te lui waren om met hun camionette nieuwe te gaan halen (komen dat ter plaatse doen).

Beyondgaming to the rescue; wie beheerst hier goed de fiscaliteit omtrent bedrijfswagens?

Ik probeer de dingen te snappen, maar slaag er niet volledig in. Moet dus veranderen van wagen; het zal een full-EV worden.
Kostprijs inc BTW: 61.500€ (da's dus incl opties, catalogus zonder korting). Als ik mijn VAA bereken, kom ik op ongeveer 175€ per maand, klopt dit?

Eerste drie jaar doe ik een eigen bijdrage (overschrijding budget voorzien door werkgever); netto komt dit op ongeveer 250 euro per maand. Betaal ik dan 36 maanden 250€ netto? (want je mag uw eigen bijdrage aftrekken van uw VAA, aangezien mijn eigen bijdragen hoger is dan mijn VAA) Betaal ik geen VAA gedurende 36 maanden. Klopt dit?

Als de 36 maanden voorbij zijn (dus eigen bijdrage overschrijden budget is afgebetaald), moet ik nog twee jaar rijden. Betaal ik dan enkel nog mijn VAA? Dat komt dan neer op VAA binnen drie jaar, zal dus iets lager zijn dan 175€. Dat wordt dan wel eerst bij uw bruto bijgeteld (voor RSZ en belastingen); en gaat er dan weer netto af.

Kloppen mijn stellingen hierboven? Alvast bedankt!

Beyondgaming to the rescue; wie beheerst hier goed de fiscaliteit omtrent bedrijfswagens?

Ik probeer de dingen te snappen, maar slaag er niet volledig in. Moet dus veranderen van wagen; het zal een full-EV worden.
Kostprijs inc BTW: 61.500€ (da's dus incl opties, catalogus zonder korting). Als ik mijn VAA bereken, kom ik op ongeveer 175€ per maand, klopt dit?

Eerste drie jaar doe ik een eigen bijdrage (overschrijding budget voorzien door werkgever); netto komt dit op ongeveer 250 euro per maand. Betaal ik dan 36 maanden 250€ netto? (want je mag uw eigen bijdrage aftrekken van uw VAA, aangezien mijn eigen bijdragen hoger is dan mijn VAA) Betaal ik geen VAA gedurende 36 maanden. Klopt dit?

Als de 36 maanden voorbij zijn (dus eigen bijdrage overschrijden budget is afgebetaald), moet ik nog twee jaar rijden. Betaal ik dan enkel nog mijn VAA? Dat komt dan neer op VAA binnen drie jaar, zal dus iets lager zijn dan 175€. Dat wordt dan wel eerst bij uw bruto bijgeteld (voor RSZ en belastingen); en gaat er dan weer netto af.

Kloppen mijn stellingen hierboven? Alvast bedankt!
Klopt. Alleen VAA wordt bij je bruto opgeteld na RSZ en voor bedrijfsvoorheffing. Na de bedrijfsvoorheffing gaat die er weer af.

Klopt. Alleen VAA wordt bij je bruto opgeteld na RSZ en voor bedrijfsvoorheffing. Na de bedrijfsvoorheffing gaat die er weer af.
merci Huske!

Dus je betaalt op je VAA geen RSZ, maar wel bedrijfsvoorheffing.
Als mijn persoonlijke bijdrage hoger ligt dan VAA, dan betaal ik geen VAA.

Bijkomende vraag: op een full-EV betaal je een forfaitaire CO2 bijdrage: wie betaalt die? Werkgever of werknemer? Of kan werkgever die doorrekenen aan de werknemer?

Straf...
"Indien je een bedrijfswagen ter beschikking stelt aan jouw werknemer en deze wagen niet enkel voor beroepsdoeleinden wordt gebruikt, dien je hierop als werkgever een CO2-bijdrage (solidariteitsbijdrage) te betalen aan de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid (RSZ)"

In het geval van Swagger moet hij zijn 250 euro bijdrage natuurlijk wel betalen.
Maar de 175 VAA niet. Dus als hij zijn bijdrage beperkt had tot 175, dan was er geen verschil.

Of zit het hem nog in het feit dat een eigen bijdrage effectief netto geld kost en VAA gewoon bij het belastbaar inkomen komt?

Kben er bijna denk ik :)

Ik heb dat eigen bijdrage en VAA nooit gesnapt. Waarom neemt niet iedereen dan extra's ter waarde van het VAA?
Is toch evident? Niet iedereen wil bij leggen van z'n eigen centen voor een wagen die nooit van u wordt.
Ge betaald uiteindelijk voor iets wat je enkel maar mag 'lenen' e.

Toch redelijk wat wagens, zeker ICE wagens vanaf een bepaalde waarde, hebben enkele 100en EUR VAA, dus da's al een serieus bedrag om bij te leggen. Ook ... 250 VAA is een goei 100-125 EUR netto belasting elke maand, eigen bijdrage is 250 EUR elke maand.
Die 100-125 belasting daalt elk jaar gedurende de eerste 5j, die 250 blijft tot einde looptijd zoals afgesproken.

Veel WG's laten ook geen eigen inbreng toe. Maar waar het wel toegelaten wordt is dit ook een verbintenis aan de WN kant om heel het bedrag te betalen. Dus je besluit 150 EUR bij te leggen voor een looptijd van 4 jaar ... 7200 EUR netto.
Zelfs in 't beste geval, nl. dat de WG toe laat om het maandelijks af te rekenen ... je vertrekt na 2 mnd? ---> Da's dan 6900 EUR a.u.b.!
De wagen? Ja, die blijft hier e.

Bottom line ... eigen inbreng is gewoon kostelijker. Als je met het budget toegewezen door de WG uw goesting kunt krijgen, waarom zou je?
In het geval van Swagger moet hij zijn 250 euro bijdrage natuurlijk wel betalen.
Maar de 175 VAA niet. Dus als hij zijn bijdrage beperkt had tot 175, dan was er geen verschil.

Of zit het hem nog in het feit dat een eigen bijdrage effectief netto geld kost en VAA gewoon bij het belastbaar inkomen komt?

Kben er bijna denk ik :)
Welja, dat besliste hij wss zelf natuurlijk om bij te leggen. Alsook om meer bij te leggen dan de VAA.
Dus op de eerste 175 bijdrage bespaard em zich een goei 50%, de rest is puur netto uit z'n eigen zak.

Terug
Bovenaan