De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Ik ga ondertussen met mijn 116d richting de 190.000km. Nog niets van problemen gehad, voelt nog hetzelfde aan als 4 jaar geleden.
Maar net zoals bij u zijn het quasi allemaal snelweg kilometers dus die wagen ziet amper af.
Mn eerste onverwachte kosten begonnen op 220.000km (met 200km tussen beide onverwachte kosten). Ja hij voelt inderdaad nog steeds als "nieuw" aan. Ge zou niet zeggen dat hij zoveel kilometers heeft

Idem bij mijn F30 316d - met uitzondering van het sensatec dat echt wel aan het scheuren is
Da's effectief 1 v/d redenen waarom ik nooit voor Sensatec gegaan ben (of kunstleder in 't algemeen). In den tijd dat ik geen leder interieur er in kreeg, ging ik voor stof.
Ik vertrouw de levensduur van die Sensatec niet. Je hoort het nl. nog regelmatig dat die dingen scheuren.

In jouw geval op langere duur wss, maar zelfs op kortere tijd heb ik er al klachten over geweten.
Het is echter een miserie, gelijk wanneer het probleem zich stelt.

Ik dacht dat ook eerst, maar iemand heeft me daar eens op gewezen (in deze thread vermoed ik zelfs) dat het in oktober al zou eindigen.
De bron weet ik niet meer.

Maar dat is het net, de WLTP kan het voordeligst (wel zelden het geval dacht ik) zijn of de NEDC. Dus je vastleggen op 1 van de 2 is verliezen in sommige gevallen. Door je daar niet op vast te pinnen, heb je nog de vrijheid.
En daarbij is het ook afhankelijk van wanneer de auto geleverd wordt, op moment van kiezen kan het zijn dat je die keuze niet meer hebt eenmaal de auto geleverd is.
Dus standaard reken je best met WLTP en bij levering kijk je wat het voordeligst is.
Kan je ergens switchen tussen die twee in de car configurator van cronos of pakt die automatisch het voordeligste?

Kan je ergens switchen tussen die twee in de car configurator van cronos of pakt die automatisch het voordeligste?
Het staat al een hele tijd op enkel WLTP, ze willen het risico niet lopen dat je nog denkt op NEDC waarden het voordeligste te kunnen hebben en dan opeens zien dat de levering pas na oktober is en je dus het duurdere WLTP gaat moeten nemen.
Indien je auto nog voor oktober geleverd wordt, gaan ze natuurlijk wel het voordeligste nemen. Dat is namelijk niet alleen in voordeel van de WN, maar ook van de WG.

Ik heb zelf een 1-reeks. De meerderheid heeft ene Golf variant (1.6tdi) of een Insignia.
Idd allemaal aangekochte modellen. Ze vervangen hier nog koppelingen aan 260.000km :oink:

Nu..toen ik de golf had, had ik reeds olieverbruik bij 170.000km. Bij de BMW heb ik nog nooit moeten bijvullen. Dus voorlopig ziet dat er wel al beter uit :).
Onlangs aan een manager gevraagd "en wanneer werd uwe vorige vervangen?"
Antwoord "Ha, toen de motor het op de snelweg begeven had" :oink:
Ik ken enkele rotondes waar dat spelleke op 20 minuten gepiept is. Ge moet wel durven doorrijden maar ge gaat in uw recht zijn.

Alternatief is verkeerde kleur sjaaltje achter het raam leggen op locaties zoals uitgang van den bosuil.

Zo'n zaken van oprijden tot de moteur deronderuit valt moeten ze bij mij niet proberen. In't verleden toch ook eens een spel van gemaakt en mijn bestel code was er heel rap. Is natuurlijk ook deel van de pree en gedane afspraken.

Ik ken enkele rotondes waar dat spelleke op 20 minuten gepiept is. Ge moet wel durven doorrijden maar ge gaat in uw recht zijn.

Alternatief is verkeerde kleur sjaaltje achter het raam leggen op locaties zoals uitgang van den bosuil.

Zo'n zaken van oprijden tot de moteur deronderuit valt moeten ze bij mij niet proberen. In't verleden toch ook eens een spel van gemaakt en mijn bestel code was er heel rap. Is natuurlijk ook deel van de pree en gedane afspraken.
Is dat zo?
Staat dat werkelijk in uw contract dat het steeds een splinternieuwe om de 5 jaar moet zijn? Uw werkgever voorziet u van een wagen, dus hij komt zijn afspraken na.

Is dat zo?
Staat dat werkelijk in uw contract dat het steeds een splinternieuwe om de 5 jaar moet zijn? Uw werkgever voorziet u van een wagen, dus hij komt zijn afspraken na.
Tuurlijk, alles wat ge samen op papier zet telt, ge kunt zelfs zo ver gaan tot typemod (staat er bij mij niet in, maar heb het al eens gezien). Verloning is een combinatie van salaris, voordelen in natura, hoeveelheid verlof en bonussen/comissie. Als ge natuurlijk een contract tekent waar in staat "de werkgever voorziet u een wagen" en verder niks dan hebt ge natuurlijk een moeilijke situatie om te klagen.

Al enkele keren moeten opkomen voor wat er stond.

Eerste keer gaven ze mij een categorie te laag als aanloop wagen. Na een bepaalde redelijke termijn heb ik eens gepolst bij HR wanneer ik mocht bestellen, toen hadden ze interesse om de wagen dan nog eens te verlengen. Natuurlijk ben ik hier altijd schappelijk in. Ik heb hun toen dus gemeld dat loon een deel is van voordelen in natura plus salaris. En dat ik geen probleem had met die wagen dan effectief uit te rijden maar dat die te laag was in categorie dan afgesproken. Ik ben natuurlijk geswitched van job voor het totale loonpakket en bij deze dus graag terug wou onderhandelen over het salaris stuk wetende dat de wagen categorie nu lager is. Die bestel code kon niet rap genoeg in mijn inbox zitten.

Tweede keer was t covid. Alles stop, enkele dagen voor ik mocht bestellen. Toen heb ik gezegd dat ik alle begrip heb voor de situatie en heus begrijp dat het voor iedereen moeilijk is. En het dus niet erg vind om nog verder te rijden met de huidige wagen maar als ik een nieuwe wagen op de parking zie die besteld is na de datum van ons gesprek dat ik een bestelcode in mijn inbox verwachtte (nummerplaat van DIV van die dag genoteerd). Als ge tegen mij zegt, 't is crisis, dan is 't crisis voor iedereen e. Bestelcode gekregen.

Eenzijdige contracts wijzigingen das een spelletje waar ik 't meestal lastig mee heb. Want in 't geval van wagens is dit soms budget optimalisatie op "uw loon" waarbij, als je niet oppast, men je minder geeft. Ik wens dan minstens een gesprekje om uit de eenzijdige situatie uit te geraken en voor beiden een win-win te creëren.

En één win-win is heus te creëren. Zo had ik bij een vorig bedrijf een steengoeie relatie met de wagenpark verantwoordelijke. Ik kreeg wagens van een categorie hoger als ik al haar grut opreed. Zo van die wagens waarvan de werknemer het bedrijf verlaten heeft 3 a 4 maanden voor einde lease. Ik stond op speed dial.

Laatst bewerkt:
Het staat al een hele tijd op enkel WLTP, ze willen het risico niet lopen dat je nog denkt op NEDC waarden het voordeligste te kunnen hebben en dan opeens zien dat de levering pas na oktober is en je dus het duurdere WLTP gaat moeten nemen.
Indien je auto nog voor oktober geleverd wordt, gaan ze natuurlijk wel het voordeligste nemen. Dat is namelijk niet alleen in voordeel van de WN, maar ook van de WG.
Voor personenwagens die reeds aangeschaft zijn vóór 1 oktober 2021 blijft de vrije keuze tussen de NEDC 2.0-waarde en de WLTP-waarde mogelijk. De fiscus wil hierdoor rechtszekerheid scheppen.

Het is van geen belang of de belastingplichtige reeds economisch eigenaar is van het voertuig op 1 oktober 2021. De op 30 september 2021 reeds bestelde, maar nog niet geleverde personenwagens zullen dus in aanmerking komen voor dit overgangsregime. Voor voertuigen in operationele renting (huurformule) is de datum van het afsluiten van het leasecontract bepalend.
Dit gezegd zijnde. Ga er niet van uit dat als je tegen de leasing zegt op 30 sept: bestel maar. Dat je nog op tijd gaat zijn.

Persoonlijk zou ik mijn verkoper hier toch ook via email over aanspreken en laten bevestigen. Kwestie dat ge toch ergens ne poot hebt om op te staan als der miserie is.

Laatst bewerkt:
In afwachting van de catalogus, welke wagen kan men kiezen met een leasebudget van €580 (excl BTW, excl. brandstof, 48mnd en 30k KM/jr)?

Laatst bewerkt:
In afwachting van de catalogus, welke wagen kan men kiezen met een leasebudget van €580 (excl. brandstof, 48mnd en 30k KM/jr)?
Dat kan niemand u vertellen. Dat is hier al 1000x gevraagd, en elke keer komt hetzelfde "dat hangt van vanalles af". Dat kan gaan van een VW Polo tot een dikke BMW 3-reeks...

Dat kan niemand u vertellen. Dat is hier al 1000x gevraagd, en elke keer komt hetzelfde "dat hangt van vanalles af". Dat kan gaan van een VW Polo tot een dikke BMW 3-reeks...
Ik denk nog altijd niet dat een full option VW Polo hetzelfde kost als een “dikke” BMW 3-reeks… .

Ik denk nog altijd niet dat een full option VW Polo hetzelfde kost als een “dikke” BMW 3-reeks… .
Bij werkgever A kan je met een budget van 1000 een VW Polo krijgen, terwijl bij werkgever B je met een budget van 500 al een dikke BMW 3-reeks kan nemen.
Er valt gewoon geen rechte lijn in te trekken. Jouw vraag wordt echt enorm vaak gesteld hier en elke keer is het antwoord hetzelfde hoor, te veel onbekende factoren.

Dat die hetzelfde kosten, daar gaat het niet om. Het gaat erom wat mogelijk is binnen uw werkgever/leasingmaatschappij voor uw budget.

Ik vind het ook altijd heel raar dat mensen die vraag hier komen stellen. Er is toch een perfecte plek om die vraag te stellen... Uw werkgever heeft hoogstwaarschijnlijk meerdere auto's die in exact datzelfde budget passen rondrijden. Vraag daar de offertes van...

Wij zouden nog terug kunnen vragen of het operationele lease, financiële lease, financiële renting of aankoop is. En of de brandstof wordt meegeteld. En hoeveel kilometers er per jaar worden geteld. En wat de looptijd is. En of je zelf een dealer mag kiezen. En voor hoeveel procent de BTW wordt meegeteld. En of de TCO mee in rekening wordt gebracht. En of een eventuele laadpaal mee in de leaseprijs moet. En zo vergeet ik misschien nog 20 vragen.

Omdat er zoveel variabelen zijn is het meestal handiger om het binnen het bedrijf te vragen. Je zou nog op www.directlease.be een indicatie kunnen krijgen van de pure operationele lease prijs, maar dat kan er dus mogelijk heel ver naast zitten.

Wij zouden nog terug kunnen vragen of het operationele lease, financiële lease, financiële renting of aankoop is. En of de brandstof wordt meegeteld. En hoeveel kilometers er per jaar worden geteld. En wat de looptijd is. En of je zelf een dealer mag kiezen. En voor hoeveel procent de BTW wordt meegeteld. En of de TCO mee in rekening wordt gebracht. En of een eventuele laadpaal mee in de leaseprijs moet. En zo vergeet ik misschien nog 20 vragen.

Omdat er zoveel variabelen zijn is het meestal handiger om het binnen het bedrijf te vragen. Je zou nog op www.directlease.be een indicatie kunnen krijgen van de pure operationele lease prijs, maar dat kan er dus mogelijk heel ver naast zitten.
'k Vind het op zich wel beetje raar dat dit zoveel terug komt. Als het u genoeg interesseert om een of ander forum te vinden om naar die info te vissen, waarom is dit dan niet iets wat je automatisch vraagt vooraleer je uw contract tekent?

Dit is nl. een onderdeel van uw loon, dus net zoals ik wil weten hoeveel EUR er op m'n rekening komt, zou ik ook willen weten wat voor 'n soort wagen er aangeboden wordt in het voorstel. Men zal niet exact, tot op de optie, zeggen wat. Maar toch iets van 'categorie Passat' of 'cat. Golf'. Want jah ... dat cijfer op zich dat zegt niet veel eh.

Nuja .... in 't geval van m'n aller eerste job, net van 't school ... dan stond ik daar weliswaar nog niet bij stil. Echt onderhandelen is er toen ook niet echt geweest. Ben toen begonnen bij een bedrijf dat ik tegen gekomen was op 1 van die job beurzen.
Maar als ik daar vertrok, bij m'n volgende WG, heb ik het toch gevraagd wat er aangeboden werd.

Nu ... dit is met de jaren meer op de radar gekomen & als ik het hier soms lees is het soms nog moeilijk om iets geregeld te krijgen, dus moest ik nu nog veranderen van WG zou dit zeker een belangrijk punt zijn voor mij & zou ik het zeker vragen voor ik teken.

Ik heb altijd gevraagd of men een voorbeeld kon geven van auto's die voor mijn specifieke situatie toepasselijk waren. En ik moest dat daarom niet tot op de laatste optie weten he. Meestal kon men mij eenvoudige voorbeelden geven van merk/model/uitrustingsniveau en 1 keer kreeg ik zelfs goedgekeurde configuraties uit mijn categorie.

Gewoon de vraag stellen aan recruiter/HR/eender welke persoon waarmee je in onderhandeling bent over de loonsvoorwaarden.

Ik heb altijd gevraagd of men een voorbeeld kon geven van auto's die voor mijn specifieke situatie toepasselijk waren. En ik moest dat daarom niet tot op de laatste optie weten he. Meestal kon men mij eenvoudige voorbeelden geven van merk/model/uitrustingsniveau en 1 keer kreeg ik zelfs goedgekeurde configuraties uit mijn categorie.

Gewoon de vraag stellen aan recruiter/HR/eender welke persoon waarmee je in onderhandeling bent over de loonsvoorwaarden.
Bij mijn laatste sollicitatie kreeg ik gewoon de 3 laatste goedgekeurde offertes (want langer geleden kan ook zijn dat ze nu niet meer binnen budget zouden passen). Aangezien ik een aanloopwagen moest krijgen, mocht ik ook nog kiezen welke van de 2 (die op de parking stonden) ik wou.

De sollicitatie daarvoor was een vaste lijst, dus dat was nog makkelijker.

En de keer daarvoor kreeg iedereen een vaste starterswagen...

Algemene tip: toon interesse rond auto's. Bij die vaste lijst startten er een aantal mensen tegelijk in dezelfde graad. Niet genoeg auto's op de parking. Maar omdat ik er specifiek achter gevraagd had, heeft de fleetverantwoordelijke mij maar gebeld om te zeggen dat ik ene uit een categorie hoger mocht kiezen, en welke ik dan wou.

Terug
Bovenaan