Enira
Well-known member
Neen, maar om u een vergelijking te geven. Bij een van mijn vorige werkgevers moest ge echt serieus hard moeite doen om een BMW 3 in 700 euro te proppen terwijl je bij een andere met het budget van 700 euro hoger zit dan de A7 van de CEO. Dus feitelijk, de kost van een VW Polo is inderdaad niet hetzelfde als een 3 reeks, het budget waarover men met u communiceert daarintegen soms wel.Ik denk nog altijd niet dat een full option VW Polo hetzelfde kost als een “dikke” BMW 3-reeks… .
Om enkele variabelen op te noemen:
- Aankoopprijs of totaal investering
- Exclusief of inclusief BTW
- Financiële renting, operationele/financiële lease of in eigen beheer
- Tankkaart ja of nee
- Banden inclusief of niet (en hoeveel sets?)
- Verzekering inclusief of niet?
- Condities bij bepaalde garages?
- Looptijd (4 versus 5 is een serieus verschil)
- Kilometers? (140k of 210k)
- Condities of kortingen bij de leasing maatschappij?
Bij de ene kies je een grasmachine voor het budget van de koning op een ander.
Je 580 zou bij ons minstens een A6 avant business pro zijn. Ik hoop dat ik je hiermee verder geholpen heb. Maar ik vrees er voor.
Ik heb al meegemaakt "tous inclu" tot het laatste moertje, band en bak naft moet het binnen prijs x per maand passen tot; totaal investering van't ijzer (lees enkel wagen) dus aankoop exclu minus geschatte verkoop gedeeld door looptijd.
Combineer dat eens met gunstige of ongunstige condities bij bepaalde merken en t wordt helemaal bizar. De algemene budgetten van de grote spelers type Cronos zullen er hier wel enkele kunnen inschatten, maar iets anders...
En dan heb je nog eens de configurators zelf. Ik heb al gemerkt dat des te meer parameters je hebt om naar je hand te zetten, des te gemakkelijker het wordt om met pareltjes uit de configurators te stappen. Zo was ik ooit in discussie met enkele juniors en daar zat er ene tussen die kei graag nen BMW wou en den andere had juist nen kleine Peugeot besteld en beweerde bij hoog en laag dat een 1 serie er niet in pastte.
Ik ben gestopt met configureren voor den andere toen we er een sport stuur wouden in pleuren in zijn één serie. Den ene keek nogal relatief sip en zuur met zijn recente bestelling, den andere lag op de grond van het lachen.
Meestal het kortste antwoord is om eens te kijken wat voor gangbare autos uw collega's in uw budget krijgen. (Der gaan daar altijd wel enkele zotten tussen zitten en ook wa bravere die het allemaal geen moer kan schelen).
Je kan het ook aan HR vragen, maar tenzij je die exacte car nutter aan de lijn hebt moet je je verwachtingen wel juist zetten. HR kent meestal het verschil niet tussen nen A4 sedan of avant.
Je zou ervan verschieten hoeveel volk er af komt met een configuratie van een Golf met adaptief chassis, R-Line pakket, LED-Matrix-koplampen, Panoramisch opendak, Harman Kardon boxen, getinte ruiten en 4 andere packs om dan te zeggen: Jamaar HR zei me dat een Golf kon op mijn budget van ne Polo. Ja, ne Golf comfortline. Je hebt zo altijd die collega's waarvan je spontaan langs de garage wilt stoppen, de manne een dozeke aspirientjes toestoppen met de woorden: courage! Zo heb ik ooit meegemaakt dat een vrouwelijke collega dacht dat je een korting moest "versieren" bij de garage. Zij nam dit vrij letterlijk, madam ei zo na nog net niet met jarretels de garage binnen gestapt. Niet echt succesvol, alle condities en kortingen lagen al vast voor ze daar nog maar één stiletto-hak binnen zette. Maar we hebben toch is goe kunnen lachen. De verkoper in de garage daarintegen, die heeft het ongemakkelijkste gesprek van het jaar gehad. Er is een verwoede poging geprobeerd met oog op maximale korting. Die mens zal tegenwoordig toch ook content zijn met al dat plexi glas door COVID.
Laatst bewerkt:

en een collega met een nieuwe wagen, 't is allemaal wel heel visibel en kwestie van tijd voor je erachter komt dat die toch heeft mogen bestellen. Als de laatste 1-V**/1-X** heeft en ineens knalt er daar een 2-A** op de parking. Da's duidelijk.

.