De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Ik denk nog altijd niet dat een full option VW Polo hetzelfde kost als een “dikke” BMW 3-reeks… .
Neen, maar om u een vergelijking te geven. Bij een van mijn vorige werkgevers moest ge echt serieus hard moeite doen om een BMW 3 in 700 euro te proppen terwijl je bij een andere met het budget van 700 euro hoger zit dan de A7 van de CEO. Dus feitelijk, de kost van een VW Polo is inderdaad niet hetzelfde als een 3 reeks, het budget waarover men met u communiceert daarintegen soms wel.

Om enkele variabelen op te noemen:
- Aankoopprijs of totaal investering
- Exclusief of inclusief BTW
- Financiële renting, operationele/financiële lease of in eigen beheer
- Tankkaart ja of nee
- Banden inclusief of niet (en hoeveel sets?)
- Verzekering inclusief of niet?
- Condities bij bepaalde garages?
- Looptijd (4 versus 5 is een serieus verschil)
- Kilometers? (140k of 210k)
- Condities of kortingen bij de leasing maatschappij?

Bij de ene kies je een grasmachine voor het budget van de koning op een ander.
Je 580 zou bij ons minstens een A6 avant business pro zijn. Ik hoop dat ik je hiermee verder geholpen heb. Maar ik vrees er voor.

Ik heb al meegemaakt "tous inclu" tot het laatste moertje, band en bak naft moet het binnen prijs x per maand passen tot; totaal investering van't ijzer (lees enkel wagen) dus aankoop exclu minus geschatte verkoop gedeeld door looptijd.

Combineer dat eens met gunstige of ongunstige condities bij bepaalde merken en t wordt helemaal bizar. De algemene budgetten van de grote spelers type Cronos zullen er hier wel enkele kunnen inschatten, maar iets anders...

En dan heb je nog eens de configurators zelf. Ik heb al gemerkt dat des te meer parameters je hebt om naar je hand te zetten, des te gemakkelijker het wordt om met pareltjes uit de configurators te stappen. Zo was ik ooit in discussie met enkele juniors en daar zat er ene tussen die kei graag nen BMW wou en den andere had juist nen kleine Peugeot besteld en beweerde bij hoog en laag dat een 1 serie er niet in pastte.
Ik ben gestopt met configureren voor den andere toen we er een sport stuur wouden in pleuren in zijn één serie. Den ene keek nogal relatief sip en zuur met zijn recente bestelling, den andere lag op de grond van het lachen.

Meestal het kortste antwoord is om eens te kijken wat voor gangbare autos uw collega's in uw budget krijgen. (Der gaan daar altijd wel enkele zotten tussen zitten en ook wa bravere die het allemaal geen moer kan schelen).

Je kan het ook aan HR vragen, maar tenzij je die exacte car nutter aan de lijn hebt moet je je verwachtingen wel juist zetten. HR kent meestal het verschil niet tussen nen A4 sedan of avant.

Je zou ervan verschieten hoeveel volk er af komt met een configuratie van een Golf met adaptief chassis, R-Line pakket, LED-Matrix-koplampen, Panoramisch opendak, Harman Kardon boxen, getinte ruiten en 4 andere packs om dan te zeggen: Jamaar HR zei me dat een Golf kon op mijn budget van ne Polo. Ja, ne Golf comfortline. Je hebt zo altijd die collega's waarvan je spontaan langs de garage wilt stoppen, de manne een dozeke aspirientjes toestoppen met de woorden: courage! Zo heb ik ooit meegemaakt dat een vrouwelijke collega dacht dat je een korting moest "versieren" bij de garage. Zij nam dit vrij letterlijk, madam ei zo na nog net niet met jarretels de garage binnen gestapt. Niet echt succesvol, alle condities en kortingen lagen al vast voor ze daar nog maar één stiletto-hak binnen zette. Maar we hebben toch is goe kunnen lachen. De verkoper in de garage daarintegen, die heeft het ongemakkelijkste gesprek van het jaar gehad. Er is een verwoede poging geprobeerd met oog op maximale korting. Die mens zal tegenwoordig toch ook content zijn met al dat plexi glas door COVID.

Laatst bewerkt:
Tuurlijk, alles wat ge samen op papier zet telt, ge kunt zelfs zo ver gaan tot typemod (staat er bij mij niet in, maar heb het al eens gezien). Verloning is een combinatie van salaris, voordelen in natura, hoeveelheid verlof en bonussen/comissie. Als ge natuurlijk een contract tekent waar in staat "de werkgever voorziet u een wagen" en verder niks dan hebt ge natuurlijk een moeilijke situatie om te klagen.

Al enkele keren moeten opkomen voor wat er stond.

Eerste keer gaven ze mij een categorie te laag als aanloop wagen. Na een bepaalde redelijke termijn heb ik eens gepolst bij HR wanneer ik mocht bestellen, toen hadden ze interesse om de wagen dan nog eens te verlengen. Natuurlijk ben ik hier altijd schappelijk in. Ik heb hun toen dus gemeld dat loon een deel is van voordelen in natura plus salaris. En dat ik geen probleem had met die wagen dan effectief uit te rijden maar dat die te laag was in categorie dan afgesproken. Ik ben natuurlijk geswitched van job voor het totale loonpakket en bij deze dus graag terug wou onderhandelen over het salaris stuk wetende dat de wagen categorie nu lager is. Die bestel code kon niet rap genoeg in mijn inbox zitten.

Tweede keer was t covid. Alles stop, enkele dagen voor ik mocht bestellen. Toen heb ik gezegd dat ik alle begrip heb voor de situatie en heus begrijp dat het voor iedereen moeilijk is. En het dus niet erg vind om nog verder te rijden met de huidige wagen maar als ik een nieuwe wagen op de parking zie die besteld is na de datum van ons gesprek dat ik een bestelcode in mijn inbox verwachtte (nummerplaat van DIV van die dag genoteerd). Als ge tegen mij zegt, 't is crisis, dan is 't crisis voor iedereen e. Bestelcode gekregen.

Eenzijdige contracts wijzigingen das een spelletje waar ik 't meestal lastig mee heb. Want in 't geval van wagens is dit soms budget optimalisatie op "uw loon" waarbij, als je niet oppast, men je minder geeft. Ik wens dan minstens een gesprekje om uit de eenzijdige situatie uit te geraken en voor beiden een win-win te creëren.

En één win-win is heus te creëren. Zo had ik bij een vorig bedrijf een steengoeie relatie met de wagenpark verantwoordelijke. Ik kreeg wagens van een categorie hoger als ik al haar grut opreed. Zo van die wagens waarvan de werknemer het bedrijf verlaten heeft 3 a 4 maanden voor einde lease. Ik stond op speed dial.
Ben ik nu zo mis wanneer ik denk dat je niets was met het opschrijven van de nummerplaten bij de DIV?

Indien er de dag voordien nog 20 wagens besteld zijn zullen die nog allemaal een nieuwe plaat krijgen.

Los van het punt dat je wilde maken uiteraard 😉

Ben ik nu zo mis wanneer ik denk dat je niets was met het opschrijven van de nummerplaten bij de DIV?

Indien er de dag voordien nog 20 wagens besteld zijn zullen die nog allemaal een nieuwe plaat krijgen.

Los van het punt dat je wilde maken uiteraard 😉
Het was allesinds maar een indicatie van, die bij benadering ongeveer wel ging kloppen in timing (hele zever was gespreid over 8 maanden), maar het is zo ver niet moeten komen.

Op enkele dagen of maanden is de relevantie minder accuraat. Maar ge moet ergens referenties pakken e :p en een collega met een nieuwe wagen, 't is allemaal wel heel visibel en kwestie van tijd voor je erachter komt dat die toch heeft mogen bestellen. Als de laatste 1-V**/1-X** heeft en ineens knalt er daar een 2-A** op de parking. Da's duidelijk.

Laatst bewerkt:
Als dat een schone vrouw is mag die gerust extra korting proberen versieren voor :p
Zo een vrouwelijk semi ok IT seuteke, stil maar geniepig dat stevig vost. 'k Zou wel eens zien hoeveel back margin der nog is. Maar helaas, voor die mens was het een boel bejaarde plastieken rommel met attitude.

Laatst bewerkt:
Zo een vrouwelijk semi ok IT seuteke, stil maar geniepig dat stevig vost. 'k Zou wel eens zien hoeveel back margin der nog is. Maar helaas, voor die mens was het een boel bejaarde plastieken rommel met attitude.
Laat staan als die mens zelf al een madam thuis zitten had wete.

Mor soit ... ze mogen altijd proberen eh. Een nee hebt ge, een ja kunt ge krijgen, op gelijk welke manier.
't Is ook geen brekend nieuws dat er overheen ons geschiedenis meer dan genoeg mensen zijn die voordeel gehaald hebben met hun looks e.

Laat staan als die mens zelf al een madam thuis zitten had wete.

Mor soit ... ze mogen altijd proberen eh. Een nee hebt ge, een ja kunt ge krijgen, op gelijk welke manier.
't Is ook geen brekend nieuws dat er overheen ons geschiedenis meer dan genoeg mensen zijn die voordeel gehaald hebben met hun looks e.
Laat ons zeggen dat voor sommige hier dat alvast geen probleem zal zijn, alles wat ze verwezenlijkt hebben is puur te wijten aan hun kunnen.
Dat ziet een blinde zelfs :rofl::biglaugh:

Maar goed als je troeven hebt zou je dom zijn om ze niet uit te spelen natuurlijk.

Wat is jullie ervaring met elektrische wagens eigenlijk?

Ik switch komende week van job, en na 6 maanden mag ik dan een wagen kiezen (termijn 4j, budget 1000/maand). No f'ing clue wat daarmee gepakt kan worden, maar ergens begin ik door heel het pushen van elek wagens toch na te hopen op een Polestar of BMW i4. Die laatste zou blijkbaar pas begin 2022 op de markt komen? Van Tesla ben ik absoluut geen fan.

De hassle van het opladen doet me wel twijfelen - momenteel zit ik op een huurappartement zonder laadpaal in de buurt. Ik ga pas binnen 2-3 jaar een woning hebben met mogelijkheid tot eigen laadpaal. Hoe pakken jullie dit aan? Door deze moeilijkheid kijk ik ook nog steeds naar de klassieke BMW met verbrandingsmotor.

Na jaren met BMW gereden te hebben (laatste jaren een 520d) rij ik nu een jaar met een GLC 220d Coupé. Mooie wagen maar ik vind 'm verschrikkelijk qua usability en rijgedrag. Ik ben een haat beginnen kweken voor Mercedes, en ben heel blij dat ik er na morgen van af ben! Daarmee lonk ik nu naar m'n volgende die ofwel terug BMW zal zijn, ofwel een Polestar maar daar heb ik nog niet veel over gehoord van eerste lijn.

Wat is jullie ervaring met elektrische wagens eigenlijk?

Ik switch komende week van job, en na 6 maanden mag ik dan een wagen kiezen (termijn 4j, budget 1000/maand). No f'ing clue wat daarmee gepakt kan worden, maar ergens begin ik door heel het pushen van elek wagens toch na te hopen op een Polestar of BMW i4. Die laatste zou blijkbaar pas begin 2022 op de markt komen? Van Tesla ben ik absoluut geen fan.

De hassle van het opladen doet me wel twijfelen - momenteel zit ik op een huurappartement zonder laadpaal in de buurt. Ik ga pas binnen 2-3 jaar een woning hebben met mogelijkheid tot eigen laadpaal. Hoe pakken jullie dit aan? Door deze moeilijkheid kijk ik ook nog steeds naar de klassieke BMW met verbrandingsmotor.

Na jaren met BMW gereden te hebben (laatste jaren een 520d) rij ik nu een jaar met een GLC 220d Coupé. Mooie wagen maar ik vind 'm verschrikkelijk qua usability en rijgedrag. Ik ben een haat beginnen kweken voor Mercedes, en ben heel blij dat ik er na morgen van af ben! Daarmee lonk ik nu naar m'n volgende die ofwel terug BMW zal zijn, ofwel een Polestar maar daar heb ik nog niet veel over gehoord van eerste lijn.
Als je pas binnen 2-3 jaar een laadplek kan hebben, zou ik het niet doen. Teveel miserie...

Als die termijn redelijk vast ligt, kan je eens vragen of er niks leuk op de parking staat ook he.

Als je pas binnen 2-3 jaar een laadplek kan hebben, zou ik het niet doen. Teveel miserie...

Als die termijn redelijk vast ligt, kan je eens vragen of er niks leuk op de parking staat ook he.
Goh ja ik probeer wel een laadplek te bekomen (via gemeente en huurbaas), maar of dat gaat lukken... De parking is leeg!

In het verleden (en tot op heden) heb ik 2 functies gehad waarbij ik recht en nood had aan een bedrijfswagen. Beide keren een recente wagen moeten nemen die al op het terrein stond. Met een Superb en nu V60 had ik zeker niet te klagen, maar ik moest mij vooral niet te veel vragen stellen.

Dankzij een nieuwe opportuniteit en serieuze stap vooruit is het nu een heel ander paar mouwen. Gisteren de laatste puntjes gaan onderhandelen over mijn contract en tijdens de 2u dat ik daar heb gezeten ging bijna de helft over de nieuwe wagen en car policy.

Aangezien het de eerste keer is dat ik echt moet kiezen is het allemaal nieuw voor mij. Ze werken daar met 5 categorieën (1-5) waarbij ik een wagen uit de op 1 na hoogste categorie mag kiezen. Tot een jaar geleden reden ze daar enkel rond met BMW, maar nu is het wagenpark opengesteld voor zo goed als alle merken. Op zich wel leuk, maar dat zorgt ervoor dat de keuze 5x zo lastig wordt.

Mijn kennis over auto’s is ook zo belachelijk beperkt dat ik gewoon niet weet waar te beginnen… Gelukkig ga ik er maandag nog eens langs om een aantal praktische zaken te regelen, kan ik ineens eens polsen bij collega’s wat zij hebben.

Anders wordt het zaak om de mogelijke modellen op een dartsbord te bevestigen en een pijltje te gooien.

First World problems…

In het verleden (en tot op heden) heb ik 2 functies gehad waarbij ik recht en nood had aan een bedrijfswagen. Beide keren een recente wagen moeten nemen die al op het terrein stond. Met een Superb en nu V60 had ik zeker niet te klagen, maar ik moest mij vooral niet te veel vragen stellen.

Dankzij een nieuwe opportuniteit en serieuze stap vooruit is het nu een heel ander paar mouwen. Gisteren de laatste puntjes gaan onderhandelen over mijn contract en tijdens de 2u dat ik daar heb gezeten ging bijna de helft over de nieuwe wagen en car policy.

Aangezien het de eerste keer is dat ik echt moet kiezen is het allemaal nieuw voor mij. Ze werken daar met 5 categorieën (1-5) waarbij ik een wagen uit de op 1 na hoogste categorie mag kiezen. Tot een jaar geleden reden ze daar enkel rond met BMW, maar nu is het wagenpark opengesteld voor zo goed als alle merken. Op zich wel leuk, maar dat zorgt ervoor dat de keuze 5x zo lastig wordt.

Mijn kennis over auto’s is ook zo belachelijk beperkt dat ik gewoon niet weet waar te beginnen… Gelukkig ga ik er maandag nog eens langs om een aantal praktische zaken te regelen, kan ik ineens eens polsen bij collega’s wat zij hebben.

Anders wordt het zaak om de mogelijke modellen op een dartsbord te bevestigen en een pijltje te gooien.

First World problems…
Of je kan ook gewoon eens rondkijken in welke categorie je zit.
Dan offertes vragen en testritten maken en beslissen daarop. Er zit zoveel nuances in wagens dat iedereen wel zijn voorkeur heeft. Een Audi is een ander beest dan een Mercedes, en Mercedes is een ander beest dan een BMW.

Of je kan ook gewoon eens rondkijken in welke categorie je zit.
Dan offertes vragen en testritten maken en beslissen daarop. Er zit zoveel nuances in wagens dat iedereen wel zijn voorkeur heeft. Een Audi is een ander beest dan een Mercedes, en Mercedes is een ander beest dan een BMW.

Dat besef ik maar al te goed, maar het probleem is dat die nuances compleet aan mij verloren gaan. Stop mij in een Mercedes, Audi of BMW en dat is allemaal goed. Gezien de modellen die op mijn lijst staan wordt het hoe dan ook 1 van die merken.

We zien wel, wie weet vind ik het nog leuk en gaat het mij nog interesseren 😁.

Dat besef ik maar al te goed, maar het probleem is dat die nuances compleet aan mij verloren gaan. Stop mij in een Mercedes, Audi of BMW en dat is allemaal goed. Gezien de modellen die op mijn lijst staan wordt het hoe dan ook 1 van die merken.

We zien wel, wie weet vind ik het nog leuk en gaat het mij nog interesseren 😁.

Het "gemakkelijkst" is het nog indien je uit een vaste lijst met wagens (en bepaald uitrustingsniveau) mag kiezen. Dan is de keuze al enigszins beperkter.

Anders post je hier maar eens de mogelijkheden he. Ik ben er zeker van dat er hier genoeg volk gaat zitten die je pro's en contra's voor elke wagen kunnen geven waardoor kiezen nog moeilijk er wordt. 😁

Het "gemakkelijkst" is het nog indien je uit een vaste lijst met wagens (en bepaald uitrustingsniveau) mag kiezen. Dan is de keuze al enigszins beperkter.

Anders post je hier maar eens de mogelijkheden he. Ik ben er zeker van dat er hier genoeg volk gaat zitten die je pro's en contra's voor elke wagen kunnen geven waardoor kiezen nog moeilijk er wordt. 😁

Dat is inderdaad in grote lijnen hoe het zit. Als ik het goed heb begrepen zijn er in elke categorie wagens geselecteerd met bepaalde opties/packs (met dan nog wat kleine speelruimte). Uiteraard ook wel met de optie om een categorie lager te gaan en meer keuze in opties te hebben, maar daar begin ik niet aan.

Zal die lijst hier maandag inderdaad wel eens posten anders, weet ik misschien al waar ik van moet wegblijven. 😁

Moet wel zeggen dat ik het zelfs niet erg had gevonden om in categorie 1 te zitten, zelfs daar zit bvb al een Mercedes CLA Shooting Brake in, geen idee met welke uitrusting, maar lijkt mij dat je zelfs daarmee al goed zou zitten.

Dat is inderdaad in grote lijnen hoe het zit. Als ik het goed heb begrepen zijn er in elke categorie wagens geselecteerd met bepaalde opties/packs (met dan nog wat kleine speelruimte). Uiteraard ook wel met de optie om een categorie lager te gaan en meer keuze in opties te hebben, maar daar begin ik niet aan.

Zal die lijst hier maandag inderdaad wel eens posten anders, weet ik misschien al waar ik van moet wegblijven. 😁

Moet wel zeggen dat ik het zelfs niet erg had gevonden om in categorie 1 te zitten, zelfs daar zit bvb al een Mercedes CLA Shooting Brake in, geen idee met welke uitrusting, maar lijkt mij dat je zelfs daarmee al goed zou zitten.
Als dat categorie 1 is, dan is categorie 4 toch wel een stevig uitgeruste C-klasse normaal (anders zijn het heel kleine verschillen).
Dan zit je sowieso al in de categorie waar je niet zoveel fout mee kan doen. Het algemene advies hier zal wel zijn om voor een BMW 3/4 te gaan, aangezien een C-klasse al stevig verouderd is, en de A4 ook niet echt meer aanspreekt op dit moment.
Als het een categorie hoger is (5/E/A6) dan zal het tussen BMW 5 en A6 gaan.

Veel gaat ook wel afhangen van de beschikbare motorisaties. Ik vermoed dat je een 330e of misschien zelfs 530e gaat kunnen nemen. Van die eerste heeft Audi geen alternatief. Voor die 2e wel.

Als dat categorie 1 is, dan is categorie 4 toch wel een stevig uitgeruste C-klasse normaal (anders zijn het heel kleine verschillen).
Dan zit je sowieso al in de categorie waar je niet zoveel fout mee kan doen. Het algemene advies hier zal wel zijn om voor een BMW 3/4 te gaan, aangezien een C-klasse al stevig verouderd is, en de A4 ook niet echt meer aanspreekt op dit moment.
Als het een categorie hoger is (5/E/A6) dan zal het tussen BMW 5 en A6 gaan.

Veel gaat ook wel afhangen van de beschikbare motorisaties. Ik vermoed dat je een 330e of misschien zelfs 530e gaat kunnen nemen. Van die eerste heeft Audi geen alternatief. Voor die 2e wel.

Een 530e zit hier effectief in categorie 4, dat weet ik vanbuiten omdat mij dat meteen opviel. Voor de rest moet ik het eens terug nakijken, maar uiteraard ook bezien hoe al die wagens uitgerust zijn, za effectief wel een groot verschil op zitten.

Een 530e zit hier effectief in categorie 4, dat weet ik vanbuiten omdat mij dat meteen opviel. Voor de rest moet ik het eens terug nakijken, maar uiteraard ook bezien hoe al die wagens uitgerust zijn, za effectief wel een groot verschil op zitten.
En is een elektrische wagen een optie (kan je thuis laden en laat de werkgever het toe)?
Want in die budgetklasse wordt het wel fiscaal duur als je geen hybride of elektrische wagen gaat nemen.
Uw keuzemogelijkheden zullen dan waarschijnlijk zijn:
BMW 530e
BMW iX3
BMW i4
Audi A6 tfsi-e
Audi Q5 tfsi-e
Audi Q4
Audi e-tron 50
Mercedes EQC
Mercedes E300e of E300de
Mercedes GLC300e of GLC300de

Daar zitten geen slechte modellen tussen, alleen de e-tron 50 zou ik zelf mijden door het effectieve bereik.

En is een elektrische wagen een optie (kan je thuis laden en laat de werkgever het toe)?
Want in die budgetklasse wordt het wel fiscaal duur als je geen hybride of elektrische wagen gaat nemen.
BMW 530e
BMW iX3
BMW i4
Audi A6 tfsi-e
Audi Q5 tfsi-e
Audi Q4
Audi e-tron 50
Mercedes EQC
Mercedes E300e of E300de

Daar zitten geen slechte modellen tussen, alleen de e-tron 50 zou ik zelf mijden door het effectieve bereik.

Dat is het zeer spijtige aan het verhaal, ik had heel graag een elektrische wagen gehad. Mijn kilometers gaan drastisch naar beneden gaan, dus zou ook de logische keuze zijn. Het probleem is echter dat ik momenteel nog op een appartement woon zonder eigen mogelijkheid om te laden. Enige laadpalen staan op een parking enkele honderden meters verderop en daarop kan ik dus niet rekenen. Werkgever zelf promoot elektrische wagens zelfs sterk voor diegenen waarbij het kan, bij mij helaas dus geen optie.

BMW 530e
BMW iX3
BMW i4
Audi A6 tfsi-e
Audi Q5 tfsi-e
Audi Q4
Audi e-tron 50
Mercedes EQC
Mercedes E300e of E300de

Ik ken zo goed als niks van al die lease-lijsten en categorieën, maar is dan bv Volvo geen merk waar je op zich wel een goede wagen hebt en die beter uitgerust zijn?
In dit geval, waar de vraagsteller blijkbaar geen al te grote auto kenner is (n/o en dat is ook totaal geen verwijt. Gewoon een - gemakkelijke- eigenschap) zijn er dan geen betere alternatieven prijs /kwaliteit?

Als ik bv zie in mijn omgeving rijdt er iemand een Peugeot partner en 'die rijdt super goed' of een c3 van 18j oud en 'ik weet ni waarom een nieuwe zoveel beter is' etc.. Ik zou die persoonlijk niet naar een 530e duwen :p

Hier gaat het over bedrijfswagen en dat 'krijg' (I know... Deel van..) je dus dat ligt misschien anders?

Terug
Bovenaan