Auto De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

  • Diesel

    Stemmen: 50 17,5%
  • Benzine

    Stemmen: 33 11,5%
  • Plug-in hybride (PHEV)

    Stemmen: 96 33,6%
  • Elektrisch (EV)

    Stemmen: 107 37,4%

  • Totaal aantal stemmers
    286
Dat is te zien, vorige wijziging met fake hybrides vanaf 1 januari 2018 was de datum van de bestelbon van tel.

Op basis van hetgeen nu voorligt zal normaliter ook de datum van bestelbon tellen.
Dan moet je wel nog zeker zijn dat de auto geleverd zal worden met 2 uitstoten op het gelijkvormigheidsattest, anders ben je alsnog de pineut.
 
Laatst bewerkt:
Dat is te zien, vorige wijziging met fake hybrides vanaf 1 januari 2018 was de datum van de bestelbon van tel.

Op basis van hetgeen nu voorligt zal normaliter ook de datum van bestelbon tellen.
Naaaah ... datum van inschrijving geldt voor de belastingen, altijd. Het is wat dan op uw gelijkvormigheids attest staat.
Het is zelfs zo dat er dan niet eens nog een NEDC 2.0 waarde moet op staan.

Wij hebben zo eens iemand gehad die besteld had onder NEDC 1.0, maar dan gelijk 16 maand op z'n wagen moeten wachten heeft & zijt mor zeker dat die heeft moeten betalen o.b.v. NEDC 2.0.

Een bestelbon heeft toch 0,0 fiscale waarde lijkt mij. Nog nooit geweten.

Bij de valse PHEV's was het zo dat zij die ingeschreven waren voor een bepaalde datum, dat die mochten blijven gelden als échte PHEV.
Ik heb althans nooit zien passeren dat uw bestelbon daarvoor zou tellen.
 
Een bestelbon heeft toch 0,0 fiscale waarde lijkt mij. Nog nooit geweten.

Bij de valse PHEV's was het zo dat zij die ingeschreven waren voor een bepaalde datum, dat die mochten blijven gelden als échte PHEV.
Ik heb althans nooit zien passeren dat uw bestelbon daarvoor zou tellen.
Zie stukje onder hybride op https://www.practicali.be/blog/zomerakkoord-hervorming-vennootschapsbelasting-autokosten-voordelen

Bij fake hybrides vanaf 1/1/18 telde de datum van de bestelbon.
Wij hebben zo een klant die een Panamera inschreef in april 2018 met besteldatum in 2017, heeft daarop al controle gehad en was in orde.
Bestelbon dateert van 2017 dus die blijft als hybride tellen.

De laatste cursus qua autofiscaliteit zei men ook dat datum bestelling zou tellen, gezien het bovenstaande.

Bestel ik mij vandaag een auto en leveren ze die op 1/11/21 telt volgens de laatste berichten de NEDC 2.0 als de fabrikant die nog op het GVA zet.
Beslist de fabrikant natuurlijk in september dat vanaf dan enkel nog Wltp vermeld gaat worden ben je wel gezien natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
Zie stukje onder hybride op https://www.practicali.be/blog/zomerakkoord-hervorming-vennootschapsbelasting-autokosten-voordelen

Bij fake hybrides vanaf 1/1/18 telde de datum van de bestelbon.
Wij hebben zo een klant die een Panamera inschreef in april 2018 met besteldatum in 2017, heeft daarop al controle gehad en was in orde.
Gohja, denk dat dit een eenmalige uitzondering zal zijn geweest dan. Uiteindelijk, het 'valse hybrid' ding is eigenlijk gewoon een extra regel die fiscaal is toegevoegd eh. In die zin dat men initieel de CO2 waarde op uw gelijkvormigheidsattest negeerde. Elke PHEV was goed.
Idem met die 2e regel rondom ratio batterij capaciteit VS gewicht.

De 'overgangsfase' hier zal dan zijn geweest dat als uw bestelling geplaatst was in de voorbije maanden, dat men bij de fiscus nog even die CO2 waarde ging negeren (& dat het dus boven de 50 mocht zijn). De cijfers zelf die bleven dezelfde.

In 't geval van die hele NEDC/NEDC2/WLTP circ is het anders eh ... als men enkel nog een WLTP waarde zet op uw documenten bij homologering moogt gij op uwe kop staan zoveel ge wilt met uw bestelbon, enkel de officiële cijfers zullen beschikbaar zijn om te bezigen.

Bottom line ... I doubt it.
 
als ze allebei op het gelijkvormigheidsattest staan moogde kiezen.
Nu nog e. Dat blijft dus niet eeuwig duren. Blijkbaar slechts tot oktober.

Als je het u nu nog wilt riskeren zult ge alvast eerst @SilentSpring z'n statement best even valideren i.v.m. datum bestelbon is geldig, want anders heeft het helemaal geen zin meer.
Maar stel dat de datum v/d bestelbon idd geldt voor de fiscus ... als je dan pech hebt & het duurt 9 maand om te leveren ... en er staat dan enkel nog een WLTP op ... tush zijde gejost e.

Basically ... als WG ... would you risk it?
 
Benieuwd naar onze vloot volgend jaar..
50% van de wagens (+-40) heeft +200.000km met zelfs uitschieters van +300.000km. Niemand heeft zicht op een nieuwe wagen, zelfs die met +300.000km niet..super vreemd. En het bedrijf zit in volle besparingen.. :oink:
Hier zelf +-245.000km. Voorlopig nog maar 2x onverwachte kosten gehad (turbodruk sensor + gloeipluggen vervangen door slechte start). Nog steeds de eerste koppeling..en turbo ook nooit vervangen. Hout vasthouden...het is een 1.6L 3-cilinder diesel :shutup:
 
Benieuwd naar onze vloot volgend jaar..
50% van de wagens (+-40) heeft +200.000km met zelfs uitschieters van +300.000km. Niemand heeft zicht op een nieuwe wagen, zelfs die met +300.000km niet..super vreemd. En het bedrijf zit in volle besparingen.. :oink:
Hier zelf +-245.000km. Voorlopig nog maar 2x onverwachte kosten gehad (turbodruk sensor + gloeipluggen vervangen door slechte start). Nog steeds de eerste koppeling..en turbo ook nooit vervangen. Hout vasthouden...het is een 1.6L 3-cilinder diesel :shutup:
Allemaal eigen fleet dan, gelet de km's of telkens lease uitgebreid? Welke types/modellen

Ze zullen wachten tot ze een voor een uitvallen om dan systematisch mss te ondervangen? Hetgeen risicovol en op lange termijn uiteraard duurder is natuurlijk. Als elke wagen om de 5-6maanden iets voor heeft met garagekost €750 euro... is dat per jaar ne nieuwe wagen aan onderhoudskosten bij wijze van spreken (mediummodel)
 
Als elke wagen om de 5-6maanden iets voor heeft met garagekost €750 euro...

1500 euro is veel lager dan de afschrijving van een nieuwe wagen. Blijft dan absoluut goedkoper om de wagens langer te houden.
 
Allemaal eigen fleet dan, gelet de km's of telkens lease uitgebreid? Welke types/modellen

Ze zullen wachten tot ze een voor een uitvallen om dan systematisch mss te ondervangen? Hetgeen risicovol en op lange termijn uiteraard duurder is natuurlijk. Als elke wagen om de 5-6maanden iets voor heeft met garagekost €750 euro... is dat per jaar ne nieuwe wagen aan onderhoudskosten bij wijze van spreken (mediummodel)
Ik heb zelf een 1-reeks. De meerderheid heeft ene Golf variant (1.6tdi) of een Insignia.
Idd allemaal aangekochte modellen. Ze vervangen hier nog koppelingen aan 260.000km :oink:

Nu..toen ik de golf had, had ik reeds olieverbruik bij 170.000km. Bij de BMW heb ik nog nooit moeten bijvullen. Dus voorlopig ziet dat er wel al beter uit :).
Onlangs aan een manager gevraagd "en wanneer werd uwe vorige vervangen?"
Antwoord "Ha, toen de motor het op de snelweg begeven had" :oink:
 
  • Wow
Waarderingen: VN.
Nu nog e. Dat blijft dus niet eeuwig duren. Blijkbaar slechts tot oktober.

Als je het u nu nog wilt riskeren zult ge alvast eerst @SilentSpring z'n statement best even valideren i.v.m. datum bestelbon is geldig, want anders heeft het helemaal geen zin meer.
Maar stel dat de datum v/d bestelbon idd geldt voor de fiscus ... als je dan pech hebt & het duurt 9 maand om te leveren ... en er staat dan enkel nog een WLTP op ... tush zijde gejost e.

Basically ... als WG ... would you risk it?
De mijne komt toe in september dus ik heb dan geluk. Maar ja het is een groot risico tov VAA
 
Ik heb zelf een 1-reeks. De meerderheid heeft ene Golf variant (1.6tdi) of een Insignia.
Idd allemaal aangekochte modellen. Ze vervangen hier nog koppelingen aan 260.000km :oink:

Nu..toen ik de golf had, had ik reeds olieverbruik bij 170.000km. Bij de BMW heb ik nog nooit moeten bijvullen. Dus voorlopig ziet dat er wel al beter uit :).
Onlangs aan een manager gevraagd "en wanneer werd uwe vorige vervangen?"
Antwoord "Ha, toen de motor het op de snelweg begeven had" :oink:
Dan moet ge toch al serieus uw best doen, niet? Allez, de motor zelf is nu meestal niet echt het slijtageonderdeel dat het eerst begeeft. Tenzij ge uw onderhoud niet regelmatig doet zou er normaal toch iets anders belangrijk / kostelijk het moeten begeven waardoor ge voor een nieuwe auto zou gaan.
 
Dan moet ge toch al serieus uw best doen, niet? Allez, de motor zelf is nu meestal niet echt het slijtageonderdeel dat het eerst begeeft. Tenzij ge uw onderhoud niet regelmatig doet zou er normaal toch iets anders belangrijk / kostelijk het moeten begeven waardoor ge voor een nieuwe auto zou gaan.
Als technische leek: wat dan?
 
Dan moet ge toch al serieus uw best doen, niet? Allez, de motor zelf is nu meestal niet echt het slijtageonderdeel dat het eerst begeeft. Tenzij ge uw onderhoud niet regelmatig doet zou er normaal toch iets anders belangrijk / kostelijk het moeten begeven waardoor ge voor een nieuwe auto zou gaan.
Ik denk dat veel mensen gewoon zaken catalogeren als zijnde “de motor”. De turbo is bij vele gewoon “de motor heeft het begeven”.
Maar het klopt dat puur de motor het niet snel zal begeven. De koppakking, turbo, versnellingsbak, interieur, de dempers en eender welk rubber zal voor die tijd al zeker éénmaal kapot zijn geweest en vervangen.
 
Vroeger altijd Total kaart maar nu Q8.
Is die station locator juist en is er geen Q8 dicht bij Luxemburg (eventueel via Longwy)? Ze zijn precies allemaal net over de grens maar heb enkel België
 
Vroeger altijd Total kaart maar nu Q8.
Is die station locator juist en is er geen Q8 dicht bij Luxemburg (eventueel via Longwy)? Ze zijn precies allemaal net over de grens maar heb enkel België
Er is er 1 heel dicht bij de grens, maar dan moet je via Bastenaken rijden. Edit : was in Martelange , ik moest dit even opzoeken.
Ofwel Virton, maar dat vond ik redelijk wat tijdverlies.

Ik spreek nu over 2-3 jaar geleden, weet niet of de situatie veranderd is.
 
Benieuwd naar onze vloot volgend jaar..
50% van de wagens (+-40) heeft +200.000km met zelfs uitschieters van +300.000km. Niemand heeft zicht op een nieuwe wagen, zelfs die met +300.000km niet..super vreemd. En het bedrijf zit in volle besparingen.. :oink:
Hier zelf +-245.000km. Voorlopig nog maar 2x onverwachte kosten gehad (turbodruk sensor + gloeipluggen vervangen door slechte start). Nog steeds de eerste koppeling..en turbo ook nooit vervangen. Hout vasthouden...het is een 1.6L 3-cilinder diesel :shutup:
Ik ga ondertussen met mijn 116d richting de 190.000km. Nog niets van problemen gehad, voelt nog hetzelfde aan als 4 jaar geleden.
Maar net zoals bij u zijn het quasi allemaal snelweg kilometers dus die wagen ziet amper af.
 
Terug
Bovenaan