De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Trouwens, eerder op @cege wordt aangegeven dat 't gros van 't volk zou kiezen voor 2K bruto ipv een bedrijfswagen. Maar 2K bruto extra is minder 1K netto als 't er op aan komt.
Grote verschil is natuurlijk dat je niet bang moet zijn dat ons overheid die 2K bruto ineens gaat 'afschaffen' (e.g. de onzekerheid over de langdurigheid van dat mobi-budget systeem). En dat bruto wordt over tijd nog geïndexeerd, dus 't blijft automatisch groeien (in normale, non-centi-index jaren).

In mijn geval is de winst een relatieve no brainer. Aangezien ik 5000 km per jaar ermee rijd en de madam ook een auto heeft.

Ik ga mijn leasebak hoogstwaarschijnlijk overkopen, he (25k kost hij, op 2y terugverdiend, pak 3 y als je naft en verzekering in rekening brengt). En de zomer en winterbanden dumpen en gewoon 4 seizoens er op zetten. En een cheapass km-gebaseerde verzekering pakken. Ik zou liefst van al die auto gewoon dumpen en nooit meer terugkijken, maar het probleem is, zoals gezegd, dat we niet met 5 in die van de madam passen. Dus we hebben een grote auto nodig voor de occasionele uitstappen. En zelfs voor een ritje van 10km naar de moeke en vake hebben we die grote auto nodig, ook al is dat een ritje van 5 min. Voor de rest staat die auto dan weer een 6d en 23 h voor de deur tot ons volgende bezoekje...

Die 2k in de zak (net nog eens opgezocht, het is 2280/mo), is natuurlijk in de zak. Pakken ze nooit meer af. Telt mee voor indexering, groepsverzekering etc. Alleen al de overlijdensverzekering stijgt er 200k mee. Oppassen op de trap.

Enige waar ik wat mee zit is dat ons mgmt en HR dom zijn. Meestal een voordeel, maar in deze een nadeel. Ik zit nu al aan 120% van comp ratio. Als je daar nog eens 2k bijsmijt, zit ik aan 150% of zo. Dan gaan er wel wat belletjes beginnen afgaan en gezever komen. Dus een mobi budget zou handig zijn, want dat vliegt onder de radar van HR en mgmt - ja zo simplistisch zijn ze - want staat niet in je loon/performance overzicht (de auto nu ook niet - volgens mij weet mijn manager in USA niet af van het bestaan van de auto)... Net eens bij HR gepolst naar mobi budget, fingers crossed.

Handigheid 2 zou zijn dat de madam eindelijk eens haar promotie krijgtwaar ze recht op heeft en dan een grotere auto krijgt, dan moeten we die grote auto niet overkopen...

Niet iedereen heeft een lening met een voldoende hoge kapitaalsaflossing hoor, om je mobiliteitsbudget helemaal ten gelde te kunnen maken.
Daarmee zei ik ook: "als je het in je hypotheek kan pompen". Ik bedoel daarmee dat je alles in je hypotheek kan pompen.
Maar een aflossing van 1000 euro per maand lijkt me nu toch niet extreem hoog? En ik spreek dan nog over eind '19 dat we onze lening afsloten (met zeer lage rentevoeten), de dag van vandaag lijkt me het al helemaal niet meer extreem.

Daarmee zei ik ook: "als je het in je hypotheek kan pompen". Ik bedoel daarmee dat je alles in je hypotheek kan pompen.
Maar een aflossing van 1000 euro per maand lijkt me nu toch niet extreem hoog? En ik spreek dan nog over eind '19 dat we onze lening afsloten (met zeer lage rentevoeten), de dag van vandaag lijkt me het al helemaal niet meer extreem.
Klopt dat je die "als" duidelijk zei, maar we gaan er wel heel vlug over. En in je hypotheek kunnen pompen, is nog iets anders als het (quasi) volledig in je hypotheek kunnen pompen. Belangrijke nuance.

Volgens dit topic: https://www.beyondgaming.be/threads/maandelijkse-aflossing-woning.461/page-144#post-1586728
zit ongeveer 50% met een aflossing onder de 1.100 inclusief rente. En dan zit je hier op dit forum al met een publiek dat gemiddeld genomen rijker is dan een doorsnee van de Belgische bevolking. Dus zo evident of no-brainer is het helemaal niet.

edit: en geen idee waarom je de rentevoeten van vandaag erbij haalt? Een duurdere rente maakt een hogere totale aflossing, met mogelijk een langere aflossingstermijn tot gevolg. Waardoor je maandelijkse kapitaalsaflossing enkel verder daalt t.o.v. pakweg 2019. Wat het net minder interessant maakt als je daardoor niet volledig je mobiliteitsbudget kan gebruiken.

Klopt dat je die "als" duidelijk zei, maar we gaan er wel heel vlug over. En in je hypotheek kunnen pompen, is nog iets anders als het (quasi) volledig in je hypotheek kunnen pompen. Belangrijke nuance.

Volgens dit topic: https://www.beyondgaming.be/threads/maandelijkse-aflossing-woning.461/page-144#post-1586728
zit ongeveer 50% met een aflossing onder de 1.100 inclusief rente. En dan zit je hier op dit forum al met een publiek dat gemiddeld genomen rijker is dan een doorsnee van de Belgische bevolking. Dus zo evident of no-brainer is het helemaal niet.

Wat niet in je hypotheek past kan je wel cash laten uitbetalen of bvb een fiets van leasen. Dat is niet geheel weggegooid natuurlijk.

Het probleem is dat ik, op mijn 44ste enw etende dat ik al 25 jaar over een auto beschik, nog nooit een eigen auto gehad heb en dus ook niet weet wat de kosten effectief zijn. Ik zag in tijden dat de diesel wat duurder was wel dat ik voor 150 euro diesel tankte in die Arteon, maar financieel was dat mijn probleem niet.
Verzekering, taks, inschrijving,... ik heb geen idee wat de effectieve kost van een wagen is.

Mijn vrouw heeft een wagen, maar dat is een kleine en die kosten vallen voor 5000km per jaar wel mee en zijn niet voor mij, maar dat is geen vergelijk. Ik ga niet met een corsa rondrijden bvb, dat stuurt veel te zenuwachtig.

@cege - hoe zit dat eigenlijk fiscaal als je die wagen overkoopt:
  • kan dat (deels) met bruto loon, bonus, ...
  • is die waarde realistisch of laag - ik vermoed eerder het 2de
Met wat geluk kan je hem goedkoop kopen en met winst verkopen, win³

@cege - hoe zit dat eigenlijk fiscaal als je die wagen overkoopt:
  • kan dat (deels) met bruto loon, bonus, ...
  • is die waarde realistisch of laag - ik vermoed eerder het 2de

Daar is niks fiscaal aan. Je krijgt een quote van het leasebedrijf en je koopt hem met gewone centen. Bedrijf is daar niet in betrokken.

Denk dat het een realistische prijs is. Heeft nieuw maar 40k gekost. Heb al op 2e hands sites zitten rondsnollen en dat is ongeveer de prijs. Ik krijg een finale prijs 3 maand voor aflopen lease. Ken er al een paar die hetzelfde gedaan hebben, en je krijgt meestal wel een goede prijs. Geen 20% onder marktprijs, maar ook niet erboven.

Voor iedereen win. Moet enkel geld + de plaat opsturen en klaar. Er is geen eindinspectie, geen ophaling van de auto etc. Dus iedereen wint er wat bij. En het is een goede auto, ik zou geen seconde zonder of met een extra auto zitten, en ik kan gewoon blijven rijden, en de dakrails en koffer passen nog etc, ik weet dat er geen lijken in de kast zitten

Hypothetische vraag. Stel dat je mobi budget hebt samen met je madam van 1000 euro. En je mobi budget is 900. Kun je dan 900 spenderen of max 1000/2 = 500 ?

Eerder afhankelijk van uw bedrag toch?

Als je maandelijks >1000 EUR netto in uw zakken krijgt, dan kan je toch al wat wagen kopen & onderhouden lijkt mij dan.
OK, in den beginne een kost die zich pas over tijd laat terugbetalen. Maar i.t.t. die bedrijfswagen krijg je effectief iets in eigendom (ipv gewoon vruchtgebruik van een wagen).

• Je bent ook gewoon vrij om te switchen van wagen wanneer je wil, naar whatever je wil. Duur of cheap, it does not matter.
  • En geen gezever met fleet/management over die wagens om de paar jaar.
  • En je kan er veel langer mee rond bollen.
    • Ik persoonlijk bv. weet maar al te goed dat mijn huidige wagen, tegen dat ik die moet inleveren, gerust nog 5 of 10j zonder al te veel problemen zou kunnen blijven rond bollen. Moest het geen lease wagen van de zaak zijn, zou ik er gewoon mee blijven rond bollen. Heck, liever nog zelfs (ipv met een EV opgescheept te worden, maar da's een ander discussie).
  • Maar, je zit zelf opgescheept met onderhoud, belasting & verzekering.

Zo'n budget lijkt veel geld (en is het ook), maar onderschat vooral de kosten van een auto niet.

Wanneer je natuurlijk zegt dat je 10 jaar met dezelfde auto wil blijven rondrijden zit je appelen met peren te vergelijken. Dan ga je sowieso in een oudere (en ik vermoed ook, klasse lager) auto rondrijden. Voor jou kan dat van nul meerwaarde zijn om steeds met een nieuwe wagen rond te rijden, maar voor veel mensen zit daar wel waarde aan.
Ook rekening houden dat je dan geen omnium zal nemen, risico bij ongeval dat je opeens de hele waarde van je auto kwijt bent. Hoe ouder de auto = hoe meer kans op reparaties = potentieel om je 'rendement' serieus aan te tasten.

Ik blijf er bij dat afstappen van een bedrijfswagen om dan een privéwagen te kopen die veel kilometers gaat doen, voor de meeste mensen niet interessant zal zijn.

Want leasingmaatschappijen staan bekend voor hun gulheid? Waarom zouden die ooit onder de marktprijs verkopen?

Hypothetische vraag. Stel dat je mobi budget hebt samen met je madam van 1000 euro. En je mobi budget is 900. Kun je dan 900 spenderen of max 1000/2 = 500 ?

Bedoel je een hypotheek van 1000 euro? Dan kan jij 900 euro mobiliteitsbudget gebruiken. De hypotheek (of huur) kan maar door één persoon 'afgetrokken' worden, dus als je vrouw later ook mobiliteitsbudget zou nemen dan kan zij de lening niet gebruiken.

Wat niet in je hypotheek past kan je wel cash laten uitbetalen of bvb een fiets van leasen. Dat is niet geheel weggegooid natuurlijk.

Het probleem is dat ik, op mijn 44ste enw etende dat ik al 25 jaar over een auto beschik, nog nooit een eigen auto gehad heb en dus ook niet weet wat de kosten effectief zijn. Ik zag in tijden dat de diesel wat duurder was wel dat ik voor 150 euro diesel tankte in die Arteon, maar financieel was dat mijn probleem niet.
Verzekering, taks, inschrijving,... ik heb geen idee wat de effectieve kost van een wagen is.

Mijn vrouw heeft een wagen, maar dat is een kleine en die kosten vallen voor 5000km per jaar wel mee en zijn niet voor mij, maar dat is geen vergelijk. Ik ga niet met een corsa rondrijden bvb, dat stuurt veel te zenuwachtig.
Ik doe 12 000 km per jaar en schat uit te komen op 5 à 6000 € per jaar (met omniumverzekering) voor recente premium benzine 2de hands. TCO van bedrijfswagen uit lage categorie ergens 7 à 800 €? 3000€ winst per jaar dus als je alles in hypotheek kan steken, maar je moet ook nog rekenen dat je eigen geld dat in je wagen steekt op dat moment geen rente opbrengt. Wanneer je per se nieuw wil rijden of heel veel kilometers doet, wijzigt de case natuurlijk.

Die 2k in de zak (net nog eens opgezocht, het is 2280/mo), is natuurlijk in de zak. Pakken ze nooit meer af. Telt mee voor indexering, groepsverzekering etc. Alleen al de overlijdensverzekering stijgt er 200k mee. Oppassen op de trap.

Als ik moet kiezen tussen extra brutoloon wat zou uitkomen op stijging nettoloon X, of mobiliteitsbudget wat zou uitkomen op nettovoordeel (X +100 euro), dan ga ik altijd voor het brutoloon.

Het staat in de sterren geschreven dat dit systeem geen jaren onder dezelfde vorm gaat blijven bestaan. Het 'geluk' is dat het momenteel nog niet zo succesvol is waardoor het geslagen gat in de begroting niet heel veel opvalt. Eens dat gat er wel is komt dit systeem sowieso op de radar.
Hoewel natuurlijk flexijobs ook zo'n aanslag zijn op de begroting en de huidige regering het systeem gewoon nog uitbreidt.
Maar bon, de prijs voor competentste bewindvoerders gaat de huidige regering niet krijgen, dat is ondertussen wel al duidelijk.

Bedoel je een hypotheek van 1000 euro? Dan kan jij 900 euro mobiliteitsbudget gebruiken. De hypotheek (of huur) kan maar door één persoon 'afgetrokken' worden, dus als je vrouw later ook mobiliteitsbudget zou nemen dan kan zij de lening niet gebruiken.

Dat is niet zo.

Je kan 900 en je partner mag de laatste 100 voldoen. Of beide 500, je mag gezamelijk uiteraard niet over je hypotheek gaan.

Dat is niet zo.

Je kan 900 en je partner mag de laatste 100 voldoen. Of beide 500, je mag gezamelijk uiteraard niet over je hypotheek gaan.

Ik heb hier ooit een verklaring op eer moeten ondertekenen dat ik de enige was die onze hypotheek inbracht in een mobiliteitsbudget.
Dan zijn de regels ondertussen veranderd.

Ik heb hier ooit een verklaring op eer moeten ondertekenen dat ik de enige was die onze hypotheek inbracht in een mobiliteitsbudget.

Ben gisteren nog vluchtig door de regels op de vlaamse overheid geweest en het is niet exclusief aan 1 persoon gebonden. En het is ook niet beperkt tot jou aandeel in de hypotheek. Je mag gezamelijk gewoon niet boven de 100% gaan.

Niet ondenkbaar dat grote bedrijven betere voorwaarden kunnen bedingen dan particulieren, voor hetzelfde geld zitten daar voordelige afkoopsommen in bvb.

Die betere voorwaarden zijn wel op de aankoopprijs om een lagere leaseprijs te hebben, de leasemaatschappij wil een verkoopprijs die de kosten afdekt natuurlijk. Je bedrijf heeft daar nog 0 belang in, want de prijs voor hun staat vast, ongeacht de verkoopprijs.
Van collega's hoor ik dat het wat onder de 2de handsprijs is, wel met 1 jaar garantie. Als de auto te oud is, dan wordt de auto niet te koop aangeboden omdat ze de garantie niet kunnen verzekeren.

Je auto overkopen heeft als voordeel het gemak en je weet exact wat er met die auto gebeurd is, een auto die om de haverklap naar de dealer moest voor een ambetant probleem ga je dus niet overkopen. Uw auto die 4 jaar lang zonder problemen heeft gebold kan je dus wel riskeren.

Mor soit, dat ter zijde.
Als je dan nog steeds 50K km doet voor 't werk, dan nee ... dan is het absoluut niet interessant. Je verslijt uwe wagen snel EN je betaald u blauw aan brandstof.
50k km voor het werk? Of 50k km ""voor het werk""? Spreken we hier dus over échte dienstverplaatsingen of gewoon woon-werk (privé)?

Voor dienstverplaatsingen krijg je met mobiliteitsbudget wel gewoon nog steeds kilometers missie uitbetaald toch :unsure:? Compleet absurd op zich natuurlijk maar bon, ook dat is weer een andere discussie.

Het staat in de sterren geschreven dat dit systeem geen jaren onder dezelfde vorm gaat blijven bestaan. Het 'geluk' is dat het momenteel nog niet zo succesvol is waardoor het geslagen gat in de begroting niet heel veel opvalt. Eens dat gat er wel is komt dit systeem sowieso op de radar.
In before "ze veranderen de regels tijdens het spel!!!" :sarcastic:

edit: en geen idee waarom je de rentevoeten van vandaag erbij haalt? Een duurdere rente maakt een hogere totale aflossing, met mogelijk een langere aflossingstermijn tot gevolg. Waardoor je maandelijkse kapitaalsaflossing enkel verder daalt t.o.v. pakweg 2019. Wat het net minder interessant maakt als je daardoor niet volledig je mobiliteitsbudget kan gebruiken.
Goh ja, ik vergeleek het met onze hypotheek omdat wij relatief weinig geleend hebben tegen een lage rentevoet (wel op 15 jaar, maar zoveel verschil maakte een langere looptijd niet in maandelijkse afbetalingen) en al boven de 1000 euro per maand zitten.

Sowieso is 1000 euro niet het standaard mobiliteitbudget, velen krijgen minder en uiteraard zijn er ook wel die meer krijgen. Maar ik denk wel dat de gemiddelde persoon met een hypotheek zijn/haar mobiliteitsbudget volledig kan gebruiken voor de aflossing van de hypotheek als de partner zijn/haar mobiliteitsbudget er niet voor gebruikt. Ik denk ook dat je algemeen wel kan stellen dat mensen met een hoog mobiliteitsbudget ook een hoger brutoloon hebben en dan waarschijnlijk ook een hogere maandelijkse aflossing hebben, zeker in België waar velen een baksteen in de maag hebben.

Dat is niet zo.

Ben gisteren nog vluchtig door de regels op de vlaamse overheid geweest en het is niet exclusief aan 1 persoon gebonden. En het is ook niet beperkt tot jou aandeel in de hypotheek. Je mag gezamelijk gewoon niet boven de 100% gaan.

Toppiefloppie - dat is duidelijk. Madam zal nooit eligible zijn op korte termijn want die werkt 4d per week op kantoor "ver" van huis (niet ver, maar te ver voor mobi budget).

Niet ondenkbaar dat grote bedrijven betere voorwaarden kunnen bedingen dan particulieren, voor hetzelfde geld zitten daar voordelige afkoopsommen in bvb.

Ja, daar heb ik geen zicht op. Al denk ik niet dat er veel 'goede afkoopsommen goodwill' zal zijn.

Die betere voorwaarden zijn wel op de aankoopprijs om een lagere leaseprijs te hebben, de leasemaatschappij wil een verkoopprijs die de kosten afdekt natuurlijk. Je bedrijf heeft daar nog 0 belang in, want de prijs voor hun staat vast, ongeacht de verkoopprijs.
Van collega's hoor ik dat het wat onder de 2de handsprijs is, wel met 1 jaar garantie. Als de auto te oud is, dan wordt de auto niet te koop aangeboden omdat ze de garantie niet kunnen verzekeren.

De mijn heeft 1/2-1/3 van de kilometers die in het contract zaten. Daarom dat ik wel denk dat ik een 'goeie deal' kan krijgen voor de kilometers die hij heeft. Maar dat zal allemaal nog moeten blijken.

Je auto overkopen heeft als voordeel het gemak en je weet exact wat er met die auto gebeurd is, een auto die om de haverklap naar de dealer moest voor een ambetant probleem ga je dus niet overkopen. Uw auto die 4 jaar lang zonder problemen heeft gebold kan je dus wel riskeren.

Die auto is 3.5y oud, nooit iets aan geweest. Enkel keer een lampje van de zonneklep kapot. Je weet in elk geval veel meer vs een random auto die je niet kent. Het is altijd een risico, maar als je zelf er 4y mee gereden hebt, risico iets kleiner uiteraard.

En los van het praktische gemak dat je de auto kent, alle opties kent, geen nieuwe moet gaan kiezen, etc...

50k km voor het werk? Of 50k km ""voor het werk""? Spreken we hier dus over échte dienstverplaatsingen of gewoon woon-werk (privé)?

Voor dienstverplaatsingen krijg je met mobiliteitsbudget wel gewoon nog steeds kilometers missie uitbetaald toch :unsure:? Compleet absurd op zich natuurlijk maar bon, ook dat is weer een andere discussie.
Maakt niet uit. Wagen opgeven voor mobi-budget wilt zeggen dat je ook uw tankkaart verliest.
Vanaf dan mag je fluiten naar kilometervergoeding met uw eigen wagen voor zover ik dat hoor.

In mijn geval bv. ben ik onder den indruk dat als ik overstap & men mij naar Brussel stuurt voor een jaar full-time, dat ik het dan zelf mag lammeren.
OK, ja. Officieel valt dat dan technisch gezien onder woon-werk verplaatsing natuurlijk. Ook al is dat 'naar de klant' & niet 'naar den buro'. Maar da's toch altijd al een van de discussiepunten/argumenten geweest v/d bedrijfswagen nay-sayers?

Mor soit, moest ik in de ochtend naar BXL moeten & in de namiddag naar A'pen, dan mag ik mijn verplaatsing van BXL -> A'pen als werktijd boeken, maar de naft in mobi-budget zal je toch op uwen buik mogen schrijven.

En iemand die échte dienstverplaatsingen doet, in grote getale, bv. een sales gast die heel 't land afbolt ... daar ga je niet met dat mobi-budget op deze manier afkomen lijkt mij.
Zo'n budget lijkt veel geld (en is het ook), maar onderschat vooral de kosten van een auto niet.

Wanneer je natuurlijk zegt dat je 10 jaar met dezelfde auto wil blijven rondrijden zit je appelen met peren te vergelijken. Dan ga je sowieso in een oudere (en ik vermoed ook, klasse lager) auto rondrijden. Voor jou kan dat van nul meerwaarde zijn om steeds met een nieuwe wagen rond te rijden, maar voor veel mensen zit daar wel waarde aan.
Ook rekening houden dat je dan geen omnium zal nemen, risico bij ongeval dat je opeens de hele waarde van je auto kwijt bent. Hoe ouder de auto = hoe meer kans op reparaties = potentieel om je 'rendement' serieus aan te tasten.
Lager klasse? Goh, nee?
In mijn geval bol ik rond met een 530e. Ik zou gewoon mijn wagen v/d lease over kopen moest ik het hele bedrag kunnen trekken.
Enkele 10K zullen ze er uiteraard wel van vragen, but still.

Langer mee rond rijden dan 5 jaar? Zeker, mijn wagen doet bij lange zoveel kilometers niet meer als in mijn 'hoogdagen' dat ik er nog 40K/jaar deed.
Dus die kan gerust veel langer mee dan 5 jaar. Zonder compromis op klasse of appels met peren te vergelijken.

Zoals ik al aanhaalde, ik zou zelfs liever met m'n huidige wagen nog wat rond bollen dan in een EV geforceerd te worden binnen dit & 2 jaar.
Ik blijf er bij dat afstappen van een bedrijfswagen om dan een privéwagen te kopen die veel kilometers gaat doen, voor de meeste mensen niet interessant zal zijn.
Daarom dat ik de tankkaart als een belangrijke factor aanhaal. Als je nog altijd veel kilometers gaat doen, dan betaal je gewoon uw mobi-budget aan naft.
In mijn geval zou dat een 2e risico factor zijn waarom ik mogelijks toch eerder voor de wagen zou kiezen ipv mobi-budget.
Euuuuh? Met z'n 2 mss. Omdat men dan al snel méér gaat lenen.

Maar ineens >1K voor iemand alleen is toch al veel ze. Hangt wat af natuurlijk van wat je koopt & op welke leeftijd je dat doet.

In mijn geval is mijn hypotheek nog 400 EUR. Ain't a secret.
Dus nauwelijks de moeite om dat mobi-budget in te foefelen.

Maar zelfs het originele bedrag zovele jaren terug was bijlange niet voldoende om mijn mobi-budget op te souperen.

Terug
Bovenaan