cege
Well-known member
Trouwens, eerder op @cege wordt aangegeven dat 't gros van 't volk zou kiezen voor 2K bruto ipv een bedrijfswagen. Maar 2K bruto extra is minder 1K netto als 't er op aan komt.
Grote verschil is natuurlijk dat je niet bang moet zijn dat ons overheid die 2K bruto ineens gaat 'afschaffen' (e.g. de onzekerheid over de langdurigheid van dat mobi-budget systeem). En dat bruto wordt over tijd nog geïndexeerd, dus 't blijft automatisch groeien (in normale, non-centi-index jaren).
In mijn geval is de winst een relatieve no brainer. Aangezien ik 5000 km per jaar ermee rijd en de madam ook een auto heeft.
Ik ga mijn leasebak hoogstwaarschijnlijk overkopen, he (25k kost hij, op 2y terugverdiend, pak 3 y als je naft en verzekering in rekening brengt). En de zomer en winterbanden dumpen en gewoon 4 seizoens er op zetten. En een cheapass km-gebaseerde verzekering pakken. Ik zou liefst van al die auto gewoon dumpen en nooit meer terugkijken, maar het probleem is, zoals gezegd, dat we niet met 5 in die van de madam passen. Dus we hebben een grote auto nodig voor de occasionele uitstappen. En zelfs voor een ritje van 10km naar de moeke en vake hebben we die grote auto nodig, ook al is dat een ritje van 5 min. Voor de rest staat die auto dan weer een 6d en 23 h voor de deur tot ons volgende bezoekje...
Die 2k in de zak (net nog eens opgezocht, het is 2280/mo), is natuurlijk in de zak. Pakken ze nooit meer af. Telt mee voor indexering, groepsverzekering etc. Alleen al de overlijdensverzekering stijgt er 200k mee. Oppassen op de trap.
Enige waar ik wat mee zit is dat ons mgmt en HR dom zijn. Meestal een voordeel, maar in deze een nadeel. Ik zit nu al aan 120% van comp ratio. Als je daar nog eens 2k bijsmijt, zit ik aan 150% of zo. Dan gaan er wel wat belletjes beginnen afgaan en gezever komen. Dus een mobi budget zou handig zijn, want dat vliegt onder de radar van HR en mgmt - ja zo simplistisch zijn ze - want staat niet in je loon/performance overzicht (de auto nu ook niet - volgens mij weet mijn manager in USA niet af van het bestaan van de auto)... Net eens bij HR gepolst naar mobi budget, fingers crossed.
Handigheid 2 zou zijn dat de madam eindelijk eens haar promotie krijgtwaar ze recht op heeft en dan een grotere auto krijgt, dan moeten we die grote auto niet overkopen...
? Compleet absurd op zich natuurlijk maar bon, ook dat is weer een andere discussie.