De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Je kan uiteraard wel een treinabbonement combineren met de overschot in je hypotheek te steken. Het is niet het 1 of het ander, zolang je budget toelaat kan je een fiets leasen, treinabbonement en betaling hypotheek en al de rest combineren natuurlijk.

Klopt, maar al dat soort zaken (privéwagen financieren, treinabonnement zelf kopen zonder tussenkomst werkgever, veel werkverplaatsingen moeten doen zonder bedrijfswagen of kilometervergoeding etc) gaan je case heel snel uithollen.

Natuurlijk, als je die een 2de termijn kan houden ga je wel winst doen. Maar dan beginnen ook de kilometers op en betrouwbaar achteruit te lopen. Een bedrijfswagen verslaan als je een wagen nodig hebt blijft zeer moeilijk. Ik zie enkel mensen dichtbij het werk of waarvan de partner een leasewagen heeft kiezen voor mobiliteitsbudget.
Niemand hier is geinteresseerd in een paar honderd euro/maand omdat dat voor niemand hier rondom mij een wereldschokkend verschil gaat uitmaken.

Ik heb nog 10 jaar afbetaling te gaan en ik verwacht dat het mobiliteitsbudget tegen dan sowieso niet meer in z'n huidige vorm zal bestaan. Maar stel hypothetisch dat het wel zo is, dan zou ik op dat moment toch weer gewoon voor een bedrijfswagen kiezen denk ik. Ondanks dat ik dicht bij het werk woon (en sowieso blijf pendelen met de fiets) en dat mijn vrouw ook een bedrijfswagen heeft.
Want kosten maken om kosten te maken (fiets kopen, deelwagens etc) heb ik weinig zin in en het geld dan laten uitkeren met 38% belastingen is ook weer een stuk minder interessant. En met of zonder mobiliteitsbudget, ik moet daar inderdaad geen boterham minder voor eten.

Ik heb nog 10 jaar afbetaling te gaan en ik verwacht dat het mobiliteitsbudget tegen dan sowieso niet meer in z'n huidige vorm zal bestaan. Maar stel hypothetisch dat het wel zo is, dan zou ik op dat moment toch weer gewoon voor een bedrijfswagen kiezen denk ik. Ondanks dat ik dicht bij het werk woon (en sowieso blijf pendelen met de fiets) en dat mijn vrouw ook een bedrijfswagen heeft.
Want kosten maken om kosten te maken (fiets kopen, deelwagens etc) heb ik weinig zin in en het geld dan laten uitkeren met 38% belastingen is ook weer een stuk minder interessant. En met of zonder mobiliteitsbudget, ik moet daar inderdaad geen boterham minder voor eten.

Volledig gelijk als je een uitstap kan plannen.
Maar als ik volgend jaar kies voor mobiliteitsbudget in hypotheek en een eigen auto uit eigen zak financier heb ik als risico:
- Werkgever die zegt dat ik 60% moet komen werken (ze willen geen 4 jaar 40% kantoorwerk garanderen)
- Overheid die mobiliteit in hypotheek inperkt of toch begint te belasten
- Auto die stuk gaat, zelfs in garantie, je moet er wel zelf achterlopen

Als ik de auto na 1-2 jaar moet verkopen zit ik met een procentueel grotere afschrijving etc.

Mij is die zorgen dan het uitgespaarde geld niet waard, als ik 3k meer netto per jaar zou verdienen, dan spaar/beleg ik 3k meer op een jaar. Ben niet het type persoon dat zijn loon op doet. Ook niet de persoon die alles op pot, maar ik zit in een fase van mijn leven waar ik alles wat ik wil heb en alleen zaken vervang die stuk zijn.

Dus een kleurtje uitkiezen voor de auto die mij het interessants lijkt zijn veel minder zorgen dan al het bovenstaande in rekening brengen.

Net terug v/d bandencentrale. Winterbanden dan toch maar laten steken.
't Is weliswaar de moeite bekanst ni. 't Is hartje winter & 't is nog altijd 13 graden deze week.
't Heeft gelijk 1 of 2 dagen een beetje gevroren & that's it. Da's ook de week dat ik afspraak maakte bij de centrale & dat was dan ineens 3w later pas mogelijk.

Ze zullen er deze keer dus waarschijnlijk ook niet al te lang opliggen lijkt mij.

Nog mensen waar het aanbod tegenover 6 maand geleden serieus gekrompen is?

Vroeger:
- EV6 grootste batterij business plus
- 5008 GT line
- Eqa, Eqb
-...

Nu:
- EV6 kleinste batterij en Business
- 5008 zit er zelfs niet meer in en max 3008 Allure
- geen eqa/eqb meer, wel nieuwe cla
- geen bmw's meer
- geen audi's meer

Momenteel twijfel ik tussen:
- Tesla m3 premium rwd (zonder eigen bijdrage)
- Tesla m3 premium awd (20€ bijdrage)
- CLA 200 (zou ik quasi full option kunnen nemen, maar dan 40€/mnd eigen bijdrage)
- byd Sealion 7 Comfort (hier wel 50€/mnd eigen bijdrage)
- Polestar 2 SR single motor

Hyundai en kia vallen eruit door de kleinere batterij. Ik rijd gemiddeld 60-70k km/jr.
Zelfs een Enyac 60 kan ik maximaal 60% opties nemen of ik zit boven budget. Terwijl dit 6 maand geleden full option kon zonder eigen bijdrage.

Ik dacht dat november/december de beste maanden waren om te bestellen? Ohja en de Tesla's mag ik niet in Stealth Grey bestellen..het is blijkbaar geen metallic kleur.. 😐

Ik heb al horen vliegen dat bij ons het maandelijks budget naar beneden gegaan is gezien de wagens ook goedkoper worden.
Ik kan al wel vermoeden dat wij dan niet het enige bedrijf zijn dat die afweging maakt.

Volledig gelijk als je een uitstap kan plannen.
Maar als ik volgend jaar kies voor mobiliteitsbudget in hypotheek en een eigen auto uit eigen zak financier heb ik als risico:
- Werkgever die zegt dat ik 60% moet komen werken (ze willen geen 4 jaar 40% kantoorwerk garanderen)
- Overheid die mobiliteit in hypotheek inperkt of toch begint te belasten
- Auto die stuk gaat, zelfs in garantie, je moet er wel zelf achterlopen

Als ik de auto na 1-2 jaar moet verkopen zit ik met een procentueel grotere afschrijving etc.

Mij is die zorgen dan het uitgespaarde geld niet waard, als ik 3k meer netto per jaar zou verdienen, dan spaar/beleg ik 3k meer op een jaar. Ben niet het type persoon dat zijn loon op doet. Ook niet de persoon die alles op pot, maar ik zit in een fase van mijn leven waar ik alles wat ik wil heb en alleen zaken vervang die stuk zijn.

Dus een kleurtje uitkiezen voor de auto die mij het interessants lijkt zijn veel minder zorgen dan al het bovenstaande in rekening brengen.
De hoofdreden voor overstap is voor mij is niet zozeer het financiële - ik zou slechts een beperkte winst maken - maar vooral de vrije keuze als autoliefhebber. Liever eigen leuke jonge 2dehands benzine van hogere categorie dan gedwongen elektrische/hybride waar je je gading niet in vindt en nog moet opleggen voor opties etc... (en terugbetaling als je van werkgever wijzigt + gedoe om thuis paal te moeten zetten etc.) Maar anderen maakt dit weinig uit of prefereren ook liever het zorgeloos rijden, wat ik ook compleet begrijp. Mocht ik nog aan het sparen zijn voor een huis aan het begin van mijn carrière zou ik ook voor de wagen gaan, maar nu ik wat verder zit, steek ik mijn geld liever in iets waarmee ik elke dag met plezier mee rondrij.

Nog mensen waar het aanbod tegenover 6 maand geleden serieus gekrompen is?

Vroeger:
- EV6 grootste batterij business plus
- 5008 GT line
- Eqa, Eqb
-...

Nu:
- EV6 kleinste batterij en Business
- 5008 zit er zelfs niet meer in en max 3008 Allure
- geen eqa/eqb meer, wel nieuwe cla
- geen bmw's meer
- geen audi's meer

Momenteel twijfel ik tussen:
- Tesla m3 premium rwd (zonder eigen bijdrage)
- Tesla m3 premium awd (20€ bijdrage)
- CLA 200 (zou ik quasi full option kunnen nemen, maar dan 40€/mnd eigen bijdrage)
- byd Sealion 7 Comfort (hier wel 50€/mnd eigen bijdrage)
- Polestar 2 SR single motor

Hyundai en kia vallen eruit door de kleinere batterij. Ik rijd gemiddeld 60-70k km/jr.
Zelfs een Enyac 60 kan ik maximaal 60% opties nemen of ik zit boven budget. Terwijl dit 6 maand geleden full option kon zonder eigen bijdrage.

Ik dacht dat november/december de beste maanden waren om te bestellen? Ohja en de Tesla's mag ik niet in Stealth Grey bestellen..het is blijkbaar geen metallic kleur.. 😐
Damn, serieuze downgrade dan wel op 6 maanden tijd. Zou mij al serieus tegensteken en wel reden zijn om eens met de werkgever te gaan praten.

Damn, serieuze downgrade dan wel op 6 maanden tijd. Zou mij al serieus tegensteken en wel reden zijn om eens met de werkgever te gaan praten.
Net in gesprek geweest met finance..die verschoten ook van de downgrades op zo'n korte tijd.
CEO zelfs tegen een collega "Kan je even uitzoeken of Gumball niet in een hogere categorie gezet kan worden? Of een poolwagen uit een betere categorie kan krijgen"..

Vind het gewoon wat hypocriet van onze samenleving "koop Europees"..maar ze bij een leasing al indirect pushen naar nen Amerikaan of een chinees die standaard beter uitgerust zijn dan een Europees waar ik dezelfde opties heb maar met een hoge eigen bijdrage.

Net in gesprek geweest met finance..die verschoten ook van de downgrades op zo'n korte tijd.
CEO zelfs tegen een collega "Kan je even uitzoeken of Gumball niet in een hogere categorie gezet kan worden? Of een poolwagen uit een betere categorie kan krijgen"..

Vind het gewoon wat hypocriet van onze samenleving "koop Europees"..maar ze bij een leasing al indirect pushen naar nen Amerikaan of een chinees die standaard beter uitgerust zijn dan een Europees waar ik dezelfde opties heb maar met een hoge eigen bijdrage.
Gohja, als de Europeanen zichzelf uit de markt gaan blijven prijzen zullen de Chinezen uiteindelijk gewoon met hun lunch gaan lopen.
Momenteel zie ik bij ons geen Chinese merken op de lijst van toegelaten merken. Maar wie zegt dat dit binnen dit & een paar jaar nog het geval is weet je.
Zeker als blijkt dat die wagens kwalitatief genoeg blijken over tijd.

En dat is nadat alle EU 'tariffs' toegepast zijn op die Chinese wagens eh. Moesten de Chinezen ze hier verkopen aan dezelfde prijs als in China, was 't ineens gedaan met de Duitse 'premiums', onafhankelijk de onzekerheid rondom kwaliteit & duurzaamheid van die wagens.

Momenteel rij ik met een goed uitgeruste BMW 320e (PHEV - touring). De volgende moet elektrisch zijn. Iemand een idee in welke categorie ik kan/moet gaan zoeken wanneer het budget ongewijzigd zou blijven?

iX1/ioniq5 categorie.

Of Enyac, EV6, Audi Q4, Polestar 2, ID4,... als je iets lelijks ook oké vindt.

een 330e touring zat min of meer in het iX3-straatje, maar dat budget lag wel meteen een pak hoger.

Of meer dan 50% thuis werken. Ik werk momenteel 60% thuis.
Het is inderdaad of genoeg thuiswerken of 10km. Momenteel nog wel 60% thuiswerkregel al lees je al vaak 50%, deze is nog niet wettelijk in voege.

Ik voldoe aan beide regels dus zit redelijk safe. De reden dat ik heb ingeleverd is 2 bedrijfswagens en we gaan dan nog meestal met de trein werken aangezien die enkele haltes een pak minder stress geven dan in de file te staan naar de stad, als je half 9 niet haalt kan je ook al fluiten naar parkeerplek. Bij ons wordt OV wel echt aanbevolen. Ik woon wel vlakbij een station en heb prive ook nog een moto.

In ons geval was het gewoon ridicuul om 2 autos te hebben. Stel dat hypotheek in de toekomst wegvalt, dan nog zou ik cash for car kiezen desnoods belast met 38%.

Iedereen zijn situatie is anders, als ik morgen terug ergens zou werken zonder goede treinverbinding en ze hebben een parking voor de deur is koning auto wel weer de beste keuze. Mobiliteitsbudget nemen en dan een prive wagen kopen zie ik me nooit doen, of het moet een oudere wagen zijn van een paar duizend euro maar dan rij je ook niet gerust rond.
Tenzij ik op een level zit dat ik natuurlijk prive een soort van realistische droomwagen kan aankopen maar dan nog. Vroeger als jongere gast genoeg geld in autos gestoken en na enkele maanden was het leuke er altijd af.

Er is geen goed of slechte keuze denk ik maar voornamelijk een situatie waar je in zit en dan volgt daar een logische keuze uit.

@Steakfriet

Het is idd altijd een keuze die je moet mappen op je situatie, maar de concensus is in ieder geval dat het vaak niet genoeg loont om gewoon auto door auto te vervangen, tenzij je specifieke behoeften hebt.

Moest ik niet met de auto naar het werk moeten (thuis --> fiets, trein, overstappen trein, fiets --> werk en omgekeerd) is nu niet iets wat ik zie zitten, zou ik de auto wel sowieso opgeven aangezien mijn auto voornamelijk voor woon-werk verkeer dient en we de rest ook met de eigen auto zouden kunnen afdekken. We hebben 2 auto's waarvan 1 er 20k/jaar doet (bedrijfswagen) en de eigen wagen doet er 5-6k km/jaar, mijn vrouw haar werk is immers amper 4km ver.

iX1/ioniq5 categorie.

Of Enyac, EV6, Audi Q4, Polestar 2, ID4,... als je iets lelijks ook oké vindt.

een 330e touring zat min of meer in het iX3-straatje, maar dat budget lag wel meteen een pak hoger.

Bij ons was een 320e en iX3 nagenoeg hetzelfde budget, net als de BMW 520e... Het ligt er dus maar allemaal aan.
Het budget is ondertussen 15% opgetrokken en de nieuwe iX3 past nietmeer in het budget bvb (moet je wat voor bijleggen, maar is wel mogelijk), de ID7 touring past wel bvb.

Hier zal het allicht ID7 touring en polestar 4 zijn die binnen (of op euro's na) binnen budget vallen, of we doen wat zot en leggen bij. Het afgelopen keuzevenster zat de A6/Q6 corporate (s), de i5 touring M edition, iX3, GLC op de lijst, telkens wel met eigen bijdrage.
Aan de ene kant vind ik een audi A6 corporate s wel leuk om op de oprit te hebben, maar moet ik bijleggen. In weze doet een ID7 touring exact hetzelfde en die kost mij niets extra, terwijl een A6/iX3 en consoorten mij dan weer 50 euro/maand kost (wat mijn leven ook niet gaat bepalen natuurlijk, maar dat bedrag moet ook voldaan worden als je van werk verandert).
Moet er allemaal nog eens over nadenken als ik de lijst waaruit ik kan kiezen onder ogen zie.

Het is inderdaad of genoeg thuiswerken of 10km. Momenteel nog wel 60% thuiswerkregel al lees je al vaak 50%, deze is nog niet wettelijk in voege.

Ik voldoe aan beide regels dus zit redelijk safe. De reden dat ik heb ingeleverd is 2 bedrijfswagens en we gaan dan nog meestal met de trein werken aangezien die enkele haltes een pak minder stress geven dan in de file te staan naar de stad, als je half 9 niet haalt kan je ook al fluiten naar parkeerplek. Bij ons wordt OV wel echt aanbevolen. Ik woon wel vlakbij een station en heb prive ook nog een moto.

In ons geval was het gewoon ridicuul om 2 autos te hebben. Stel dat hypotheek in de toekomst wegvalt, dan nog zou ik cash for car kiezen desnoods belast met 38%.

Iedereen zijn situatie is anders, als ik morgen terug ergens zou werken zonder goede treinverbinding en ze hebben een parking voor de deur is koning auto wel weer de beste keuze. Mobiliteitsbudget nemen en dan een prive wagen kopen zie ik me nooit doen, of het moet een oudere wagen zijn van een paar duizend euro maar dan rij je ook niet gerust rond.
Tenzij ik op een level zit dat ik natuurlijk prive een soort van realistische droomwagen kan aankopen maar dan nog. Vroeger als jongere gast genoeg geld in autos gestoken en na enkele maanden was het leuke er altijd af.

Er is geen goed of slechte keuze denk ik maar voornamelijk een situatie waar je in zit en dan volgt daar een logische keuze uit.
Ik heb denk ik toch overal altijd méér dan 50% zien staan. Dat is vrij duidelijk imo... exact 50% thuiswerk is trouwens enkel voor mensen die 4/5de werken een mogelijk logische verhouding maar bs voor iemand die voltijds werkt.

@Steakfriet

Het is idd altijd een keuze die je moet mappen op je situatie, maar de concensus is in ieder geval dat het vaak niet genoeg loont om gewoon auto door auto te vervangen, tenzij je specifieke behoeften hebt.

Moest ik niet met de auto naar het werk moeten (thuis --> fiets, trein, overstappen trein, fiets --> werk en omgekeerd) is nu niet iets wat ik zie zitten, zou ik de auto wel sowieso opgeven aangezien mijn auto voornamelijk voor woon-werk verkeer dient en we de rest ook met de eigen auto zouden kunnen afdekken. We hebben 2 auto's waarvan 1 er 20k/jaar doet (bedrijfswagen) en de eigen wagen doet er 5-6k km/jaar, mijn vrouw haar werk is immers amper 4km ver.
Eerder afhankelijk van uw bedrag toch?

Als je maandelijks >1000 EUR netto in uw zakken krijgt, dan kan je toch al wat wagen kopen & onderhouden lijkt mij dan.
OK, in den beginne een kost die zich pas over tijd laat terugbetalen. Maar i.t.t. die bedrijfswagen krijg je effectief iets in eigendom (ipv gewoon vruchtgebruik van een wagen).

• Je bent ook gewoon vrij om te switchen van wagen wanneer je wil, naar whatever je wil. Duur of cheap, it does not matter.
  • En geen gezever met fleet/management over die wagens om de paar jaar.
  • En je kan er veel langer mee rond bollen.
    • Ik persoonlijk bv. weet maar al te goed dat mijn huidige wagen, tegen dat ik die moet inleveren, gerust nog 5 of 10j zonder al te veel problemen zou kunnen blijven rond bollen. Moest het geen lease wagen van de zaak zijn, zou ik er gewoon mee blijven rond bollen. Heck, liever nog zelfs (ipv met een EV opgescheept te worden, maar da's een ander discussie).
  • Maar, je zit zelf opgescheept met onderhoud, belasting & verzekering.

De grote variabele die ik in acht neem is dan de tankkaart. Dat is een voordeel dat niet mee belast wordt, maar soms ook onderschat wordt.
Moet ook een ambetante zijn voor WG's, want jah ... ineens krijgt iedere WN een ander bedrag & zij die 50K privé kilometers rijden kunnen mss vinden dat men meer wagen moet krijgen omdat ze er zelf maar 5K doen.
Nuja, dan kom je ook weer terug in dat stereotype dat een tankkaart van 't werk niet zou mogen, want we rijden allemaal 500 miljard kilometers in onze vrije tijd 'voor den jol', 'omdat het toch gratis is'.

Mor soit, dat ter zijde.
Als je dan nog steeds 50K km doet voor 't werk, dan nee ... dan is het absoluut niet interessant. Je verslijt uwe wagen snel EN je betaald u blauw aan brandstof.

Trouwens, eerder op @cege wordt aangegeven dat 't gros van 't volk zou kiezen voor 2K bruto ipv een bedrijfswagen. Maar 2K bruto extra is minder 1K netto als 't er op aan komt.
Grote verschil is natuurlijk dat je niet bang moet zijn dat ons overheid die 2K bruto ineens gaat 'afschaffen' (e.g. de onzekerheid over de langdurigheid van dat mobi-budget systeem). En dat bruto wordt over tijd nog geïndexeerd, dus 't blijft automatisch groeien (in normale, non-centi-index jaren).

Eerder afhankelijk van uw bedrag toch?

Als je maandelijks >1000 EUR netto in uw zakken krijgt, dan kan je toch al wat wagen kopen & onderhouden lijkt mij dan.
OK, in den beginne een kost die zich pas over tijd laat terugbetalen. Maar i.t.t. die bedrijfswagen krijg je effectief iets in eigendom (ipv gewoon vruchtgebruik van een wagen).
Iedereen moet zijn/haar rekening maken, maar je moet imo je best toch doen om niet veel winst te maken met mobiliteitsbudget als je het in je hypotheek kan pompen en zelf een auto aankoopt. Als je een dikke of recente auto belangrijk vindt, is dat natuurlijk je eigen keuze. Maar het is nu ook niet dat je met een tweedehands Dacia (waar overigens niets mis mee is) moet gaan rondrijden om winst te kunnen maken.

Op 1 jaar heb ik onze tweedehands Evoque incl alle bijhorende kosten volledig terugverdiend met mobiliteitsbudget en onze C-klasse was zelfs goedkoper (in aankoop en taks), dus ik zou met enkel mijn mobiliteitsbudget onze beide wagens incl. alle bijhorende kosten volledig terugverdiend hebben na 2j (en dan heb ik dus eigenlijk ook al meteen winst aangezien de wagens ook nog een verkoopwaarde hebben).

Je hebt dus best wat marge als je het niet erg vindt om je terugverdientijd bvb te verlengen naar 4 jaar.

Iedereen moet zijn/haar rekening maken, maar je moet imo je best toch doen om niet veel winst te maken met mobiliteitsbudget als je het in je hypotheek kan pompen en zelf een auto aankoopt. Als je een dikke of recente auto belangrijk vindt, is dat natuurlijk je eigen keuze. Maar het is nu ook niet dat je met een tweedehands Dacia (waar overigens niets mis mee is) moet gaan rondrijden om winst te kunnen maken.

Op 1 jaar heb ik onze tweedehands Evoque incl alle bijhorende kosten volledig terugverdiend met mobiliteitsbudget en onze C-klasse was zelfs goedkoper (in aankoop en taks), dus ik zou met enkel mijn mobiliteitsbudget onze beide wagens incl. alle bijhorende kosten volledig terugverdiend hebben na 2j (en dan heb ik dus eigenlijk ook al meteen winst aangezien de wagens ook nog een verkoopwaarde hebben).

Je hebt dus best wat marge als je het niet erg vindt om je terugverdientijd bvb te verlengen naar 4 jaar.
Niet iedereen heeft een lening met een voldoende hoge kapitaalsaflossing hoor, om je mobiliteitsbudget helemaal ten gelde te kunnen maken.

Terug
Bovenaan