De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
die 22kW is pas vanaf 2020 ;)

Ah ja, vond het al raar omdat ik tegenstrijdige info las. Maar omdat in die handleiding voor de 2018 versie het wel stond, dacht ik dat je gewoon een optie moest geselecteerd hebben of zo. Wat de meesten gewoon niet gedaan hadden.

Nu bon, niets houdt u tegen om gewoon met 7kw op te laden. En dan gewoon een stuk bij op te laden met fast charge als je dat echt nodig hebt. Al moet ik eerlijk zijn dat ik niemand ken die met het capaciteitstarief even een piek van 11kw of 22kw laat trekken voor meerdere uren achter elkaar of zelfs tijdelijk.

Dus hoe belangrijk dat in de realiteit is, heb ik een beetje vragen over.
In mijn ogen lijkt het nadeel waarom die prijsdaling er vooral is, het feit dat je snel laadt op 40 minuten. Dat is gewoon veel te traag rekening houdende met de prijszetting van de huidige alternatieven. Een nieuwe tesla van 35k (met premie) laadt op 25 minuten van 10 tot 80% ipv 20- 80% bij de i pace.

Er is wel een heel goeie reden waarom die onderuit is gegaan qua prijs.
Dat is namelijk de enige EV die enkel monofase kan laden (dus 7,4kW)

Ook een korte range voor die batterij-grootte en als je dat inderdaad combineert met monofase laden en traag "snel-laden", is de i-pace zeker geen praktische optie voor iedereen.

Mercedes EQC’s smijten ze ook naar je hoofd, ik zag een paar weken terug eentje bij Certified Mercedes voor 42k ipv 90k nieuw. 38000km en 5j garantie, met 98pct batterij (dacht ik)

Is wel verkocht ondertussen

Er is voldoende tweedehands aanbod bij veel merken. Je kunt een premium selection iX3 uit 2022 met 3000 km op de teller kopen onder 50k.

Zeebrugge staat vol onverkochte EVs. Vooral Chinezen. Maar ook Tesla, Volvo, BMW,...

De markt raakt verzadigd.

Mercedes EQC’s smijten ze ook naar je hoofd, ik zag een paar weken terug eentje bij Certified Mercedes voor 42k ipv 90k nieuw. 38000km en 5j garantie, met 98pct batterij (dacht ik)

Is wel verkocht ondertussen

Mja, is ook weer aan max 110kw dc charging. En sowieso lijkt het mij niet echt dat veel particulieren de zin of goesting hebben om 40 - 70k te geven aan een wagen. Het blijft uiteindelijk voor vele mensen een serieus bedrag dat ze weggooien aan een stuk oud ijzer :p dat 99% van de tijd stil staat.

Maar als je thuis wil laden probeer je toch onder die 7,4 te blijven voor het capaciteitstarief?
Als je de luxe hebt om lang genoeg te wachten.
Maar een ipace heeft in de winter rond 300km range. Stel je hebt 80% opgeladen (want dat wordt aangeraden) en je moet 200km rijden die dag.
Dan kom je thuis met 40km range.

Je steekt hem in, want de dag nadien moet je 300km rijden. En moet hem dus opladen tot 100%. De nacht is gewoon te kort om dat te doen aan 7.4kW...
Meestal is range in België geen probleem omdat heel weinig mensen zoveel km op 1 dag rijden. Maar 2 dagen na elkaar "redelijk veel" km rijden is iets wat wel vaak voor komt, en dan moét een auto op 1 nacht gewoon volgeladen kunnen worden.

“Als we onder druk gezet worden om al onze auto’s elektrisch te maken, zullen mijn aandeelhouders het risico niet willen nemen en zullen ze willen dat we uit de markt stappen.” Tim Albertsen, ceo van Ayvens, een van de grootste leasingmaatschappijen, windt er geen doekjes om tegenover persbureau Reuters.

Ayvens = ALD automotive en Leaseplan in België.

ALD automotive = Axus.
Vorig jaar meer dan 59 miljoen winst na belastingen en meer dan 37 miljoen uitgekeerd aan de aandeelhouders.

Leaseplan
Vorig jaar meer dan 45 miljoen winst na belastingen en uitkering van 60 miljoen

Om even wat context te schetsen over de precaire situatie van die aandeelhouders...

Maar een ipace heeft in de winter rond 300km range. Stel je hebt 80% opgeladen (want dat wordt aangeraden) en je moet 200km rijden die dag.

Je steekt hem in, want de dag nadien moet je 300km rijden. En moet hem dus opladen tot 100%. De nacht is gewoon te kort om dat te doen aan 7.4kW...
Meestal is range in België geen probleem omdat heel weinig mensen zoveel km op 1 dag rijden. Maar 2 dagen na elkaar "redelijk veel" km rijden is iets wat wel vaak voor komt, en dan moét een auto op 1 nacht gewoon volgeladen kunnen worden.
Bwa, het gros van de mensen hebben een vaste werkplek. Bovendien kan laden op locatie vaak ook. Dit lijkt me bijgevolg een weinig veralgemeenbaar voorbeeld. Dit i.c.m. het feit dat heel wat mensen er moedwillig voor kiezen om de piek op 7,4kw af te toppen.

Ik heb thuis nog nooit sneller dan 4.5kW geladen tenzij de PV meer opbrengst geeft natuurlijk. En maar heel zelden sta ik met 20% op de oprit. 80% van de tijd kom ik niet onder de 50%. Ik rij 100km op een dag als ik naar kantoor ga. En mijn verste klant is 130km verwijderd, dus 260km op een dag. Zelfs in de winter bij 5°C kwam ik met 25% accu terug thuis.

Als we op vakantie zijn, dan is het natuurlijk wel prettig als we aan 11kW kunnen laden tijdens een uitstapje zodat de batterij terug volgeladen geraakt als je even kan inpluggen.

Ik vermoed dat de meeste mensen geen flauw idee hebben hoe zalig het is om veel stilte en comfort te hebben tot ze het ervaren.
Da's ook gewoon irrelevant voor velen eh. Je hebt mensen van alle gangen wete.
M'n pa bv. moet nooit een EV hebben, want da's een go car die geen geluid maakt. Nen otto moet lawijt mauken!
Ik zit met m'n PHEV & kan dus volledig EV-mode bollen. I don't care. Er spelen ALTIJD beats, dus motor geluid is gewoonweg geen punt.
--> En pakweg voor de andere stadsbewoners, rolgeluiden van een wagen zijn al snel luider dan 't geluid van de gemiddelde motor (ja, geen M3's, Lambo's of Ferrari's natuurlijk, die zijn gemaakt om lawijt te maken). Een EV maakt even goed redelijk wat lawaai als die passeert, ook al komt dat geluid niet van een motor.

Dan comfort, goh ... hangt er wss vanaf welke ICE je mee bolt zeker. Maar zoveel 'comfortabeler' rijden is het nu ook niet of ik in EV mode of ICE/combiné mode rond bol ze. 't Is niet dat ik nog vitessen moet schakelen.

Anyway, ikzelf heb niets tegen het EV 'rijden' (zoals bv. m'n pa). Maar ik ken geen ook enkele particulier die er nog maar aan wil denken om zoiets te kopen (myself included).
Voor heel velen is een EV nl. een blok aan hun been, dus als gemiddelde particulier zie ik niet waarom je dat per sé wilt als het niet moet.
De enige reden dat ik er mee opgescheept zal worden is fiscaliteit. Dus ze zullen mij gewoonweg verplichten.

Enkel indien een EV significant cheaper zou zijn dan een ICE zie ik een reden dat een particulier zich er mee zou willen bezig houden.
Dus in aankoop of in taksen (stel dat men ineens de taksen op ICE zou vervijfvoudigen, jah, tush zie ik ook veel EV's naar de particulier gaan).
Da's ook wat we in bedrijvenland nu zien eh. EV's zijn populair wegens de fiscaliteit er rond & de fiscale afstraffing op ICE zorgt ervoor dat die een pak minder zullen voorkomen (ook al mag het uiteraard, je verliest kind of de reden dat vele boekhouders u aanraden om die wagen op de zaak te kopen als die 0% aftrekbaar is).

Da's ook gewoon irrelevant voor velen eh. Je hebt mensen van alle gangen wete.
M'n pa bv. moet nooit een EV hebben, want da's een go car die geen geluid maakt. Nen otto moet lawijt mauken!
Ik zit met m'n PHEV & kan dus volledig EV-mode bollen. I don't care. Er spelen ALTIJD beats, dus motor geluid is gewoonweg geen punt.
--> En pakweg voor de andere stadsbewoners, rolgeluiden van een wagen zijn al snel luider dan 't geluid van de gemiddelde motor (ja, geen M3's, Lambo's of Ferrari's natuurlijk, die zijn gemaakt om lawijt te maken). Een EV maakt even goed redelijk wat lawaai als die passeert, ook al komt dat geluid niet van een motor.

Dan comfort, goh ... hangt er wss vanaf welke ICE je mee bolt zeker. Maar zoveel 'comfortabeler' rijden is het nu ook niet of ik in EV mode of ICE/combiné mode rond bol ze. 't Is niet dat ik nog vitessen moet schakelen.

Anyway, ikzelf heb niets tegen het EV 'rijden' (zoals bv. m'n pa). Maar ik ken geen ook enkele particulier die er nog maar aan wil denken om zoiets te kopen (myself included).
Voor heel velen is een EV nl. een blok aan hun been, dus als gemiddelde particulier zie ik niet waarom je dat per sé wilt als het niet moet.
De enige reden dat ik er mee opgescheept zal worden is fiscaliteit. Dus ze zullen mij gewoonweg verplichten.

Enkel indien een EV significant cheaper zou zijn dan een ICE zie ik een reden dat een particulier zich er mee zou willen bezig houden.
Dus in aankoop of in taksen (stel dat men ineens de taksen op ICE zou vervijfvoudigen, jah, tush zie ik ook veel EV's naar de particulier gaan).
Da's ook wat we in bedrijvenland nu zien eh. EV's zijn populair wegens de fiscaliteit er rond & de fiscale afstraffing op ICE zorgt ervoor dat die een pak minder zullen voorkomen (ook al mag het uiteraard, je verliest kind of de reden dat vele boekhouders u aanraden om die wagen op de zaak te kopen als die 0% aftrekbaar is).
Ik heb een EV particulier gekocht (Tesla Model 3 RWD). Ben nochtans ook een grote autoliefhebber die houdt van auto's met emotie. Ik was een beetje zoals uw vader tot ik eens goe begon na te denken en een testritje maakte. Een 2.0l bezine of diesel ontbreekt meestal ook emotie imo. De echte auto's waar ik zot van zit, kan ik niet betalen. Dus of ik dan met een slappe diesel/benzine rijden of EV met iets meer vermogen, dan toch liever het 2e bij nader inzien.

Ik wou graag een Audi A4, BMW 3 serie of VW Passat kopen, maar de jonge tweedehands wagen met de opties die ik wou, zaten al over de 35k. De Tesla heb ik 13 maand geleden voor 42k gekocht met 4 jaar garantie op de wagen en 8 jaar op de accu/motor. Alle toeters en bellen die ik wou, zitten daar op. Ik was eerst sceptisch tot ik een testrit maakte en eens ging uitrekenen hoeveel range ik nu eigenlijk nodig heb als ik elke dag thuis kan laden.
Jaarlijks bespaar ik 2000euro aan taks en brandstof (icm zonnepanelen, 1600euro zonder zonnepanelen) tegenover de andere auto's die ik overwoog met 2.0 benzine motor. En inschrijving moest ik ook niet betalen. Das zo'n 10500euro voordeel na 5 jaar.
Onderhoud is zo'n 200euro per 2 jaar als ik mag afgaan van mijn kennissen hun ervaringen met Tesla.

Momenteel kun je een Model 3/Y voor 34.9k kopen na aftrek premie. Das helemaal cheap, maar je moet durven springen en uw vooroordelen aan de kant zetten.
Als morgen mijn Tesla per total is, koop ik direct ne nieuwe. Voor die prijs kan ik op dit moment weinig betere alternatieven vinden.

Ik heb een EV particulier gekocht (Tesla Model 3 RWD). Ben nochtans ook een grote autoliefhebber die houdt van auto's met emotie. Ik was een beetje zoals uw vader tot ik eens goe begon na te denken en een testritje maakte. Een 2.0l bezine of diesel ontbreekt meestal ook emotie imo. De echte auto's waar ik zot van zit, kan ik niet betalen. Dus of ik dan met een slappe diesel/benzine rijden of EV met iets meer vermogen, dan toch liever het 2e bij nader inzien.

Ik wou graag een Audi A4, BMW 3 serie of VW Passat kopen, maar de jonge tweedehands wagen met de opties die ik wou, zaten al over de 35k. De Tesla heb ik 13 maand geleden voor 42k gekocht met 4 jaar garantie op de wagen en 8 jaar op de accu/motor. Alle toeters en bellen die ik wou, zitten daar op. Ik was eerst sceptisch tot ik een testrit maakte en eens ging uitrekenen hoeveel range ik nu eigenlijk nodig heb als ik elke dag thuis kan laden.
Jaarlijks bespaar ik 2000euro aan taks en brandstof (icm zonnepanelen, 1600euro zonder zonnepanelen) tegenover de andere auto's die ik overwoog met 2.0 benzine motor. En inschrijving moest ik ook niet betalen. Das zo'n 10500euro voordeel na 5 jaar.
Onderhoud is zo'n 200euro per 2 jaar als ik mag afgaan van mijn kennissen hun ervaringen met Tesla.

Momenteel kun je een Model 3/Y voor 34.9k kopen na aftrek premie. Das helemaal cheap, maar je moet durven springen en uw vooroordelen aan de kant zetten.
Als morgen mijn Tesla per total is, koop ik direct ne nieuwe. Voor die prijs kan ik op dit moment weinig betere alternatieven vinden.
Volledig akkoord wel. De kritiek dat EV's weinig emotie hebben, klopt. Maar dat is in vergelijking met andere auto's in het "leuke segment" waar 99% van de particulieren sowieso niet shopt. En imo is een Model 3 wél leuker dan een instap-motorisatie in eender welke andere auto in die prijsklasse.

Om een mooi voorbeeld te geven, het "stereotype" van de leuke ICE, een BMW 3. Toen ik mijn BMW 318d kreeg, was mijn allereerste reactie dat mijn Ford Focus (met 1.6 diesel) leuker stuurt.

Puur rijplezier vind je niet in een EV, maar het is wel een best fit voor een grote groep mensen.

Een MX-5 is goedkoper en overklast elke EV in rijplezier, maar is onpraktischer en heeft een direct stuurgedrag dat veel mensen niet ligt.

In de file op de Antwerpse ring kies ik steevast voor de eerste optie.

12u laden aan 7,4kw = 88,8kwh erbij. Plus de 10% die je nog over had... En de usable battery is 85kwh :)

Dus driefase laden thuis is compleet onzinnig vind ik, meer nog, het is een nadeel, want je kan niet aan heel lage vermogens laden (bv bij beperkte zonopbrengst laden aan 1,5kw, puur op de zon)

12u laden aan 7,4kw = 88,8kwh erbij. Plus de 10% die je nog over had... En de usable battery is 85kwh :)

Dus driefase laden thuis is compleet onzinnig vind ik, meer nog, het is een nadeel, want je kan niet aan heel lage vermogens laden (bv bij beperkte zonopbrengst laden aan 1,5kw, puur op de zon)
Elke auto kan ook gewoon monofase laden natuurlijk...
En hier vergeet je nog laadverliezen mee te tellen.

Puur rijplezier vind je niet in een EV, maar het is wel een best fit voor een grote groep mensen.

Een MX-5 is goedkoper en overklast elke EV in rijplezier, maar is onpraktischer en heeft een direct stuurgedrag dat veel mensen niet ligt.

In de file op de Antwerpse ring kies ik steevast voor de eerste optie.
Gohja, file schuiven is waar de EV 't best scoort natuurlijk, vooral in verbruik VS ICE.
Maar die MX-5 VS de EV in de file zal voornamelijk 't gemak van de automatische versnellingsbak VS een manuele bak zijn dat voor 't comfort zorgt.

In de file zet ik de mijne ook meestal in hybrid mode, zodat em op batterij bolt. Maar zelfs al vergeet ik battery charge af te zetten, of schuif ik nog effe aan in S, 't is nu niet dat dit oncomfortabel is of zoiets. 't Verbruikt gewoon meer.
Vergelijk dat met m'n 3 reeks manuele bak van zovele jaren terug & 't is puur dat wat voor comfort in de file zorgt (zonder ACC die zelf aanschuift dus).

Elke auto kan ook gewoon monofase laden natuurlijk...
En hier vergeet je nog laadverliezen mee te tellen.
I know.

Maar dan is het nadeel geen nadeel meer.

De keren dat je per se thuis moet laden (volledig leeg én volledig vol daags nadien) zijn al heel beperkt, en als het dan ook nog eens prima kan op 12u (incl laadverliezen, je moet dat ook niet overschatten) dan is het gewoon een non-argument. En hey, stél dat het toch eens voorvalt, dat je net die 5kwh te weinig hebt kunnen laden in vergelijking met 3-laden, dan plug je ‘m 3minuten in een fast charger en het is opgelost.

Je klinkt als @ThekillingGoku!

In bestelling als nieuwe firma wagen.
2025 BMW I4 M50 - Full Option, enkel geen carbon exterieur kit, verder alle opties.
Wel de 18inch velgen om de range wat te respecteren.
We zullen het zien.
18"?
Is standaard 19" of de "performance tires" die 20" zijn en inderdaad stevig aan uwe range zitten!
Zit nu met de mijne (ook ne 2024, een 2025 bestaat niet hé, de 2024 is de laatste facelift nu) en zit op de eerste 1700 km aan een gemiddelde van 19 kW/100km, met de 19" velgen/banden.
Dan zit ge rond de 300 km range als ge rijdt tussen 80% en 10%.
Welk verbruik je hebt hangt sterk af van je gebruiksprofiel, lange autostrade ritten aan 130 km/h doen dat verbruik sterk stijgen, véél meer dan regelmatig aan de lichten eens weg te knallen in Sport Boost.
Maar als ge dan eens wat secundaire wegen aan 75 km/h bolt ziet ge dat gemiddeld verbruik terug stevig zakken!
Hieronder mijn dagelijks verbruik, ge ziet goed de twee dagen dat ik wat den onozelen in sport boost heb aan het uithangen geweest :cool:

Screenshot-20240821-172057-My-BMW.jpg

Laatst bewerkt:
Toch besloten om voor de 330E te gaan.
Het was of de 3 serie met de volgende opties of een full option Tiguan of Passat.
De 3 serie is en blijft een mooie verschijning…

330E

- M sport
- M sport pro pakket
- Adaptive cruisecontrol
- Innovation pack
- Adaptive LED & High beam assist
- geperforeerde zetels Cognac/Mokka

Wat is mis maar niet binnen budget jammer genoeg
- Geen Pano dak
- Geen sfeerlichten (Niet standaard bij de 330e..)
- Geen geblindeerde achterruiten
- Geen verstelbare zetels (€1100?)

Terug
Bovenaan