De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Hier net gesprek gehad met de HR over mijn wagen. Contract loopt mid-september af..maar nog geen bericht gehad dat ik een nieuwe/andere ging krijgen en wou toch even horen of het correct was.
Blijkbaar dus een fout en heeft ze daar nooit melding van gehad.

Ook goed nieuws, binnen elke categorie zijn er modellen pré-gedefinieerd. Dus stel dat er in mijn categorie een ID4 zit en de leasingprijzen stijgen, dan past de werkgever bij. En gaan we dus niet plots naar een ID3

Toch besloten om voor de 330E te gaan.
Het was of de 3 serie met de volgende opties of een full option Tiguan of Passat.
De 3 serie is en blijft een mooie verschijning…

330E

- M sport
- M sport pro pakket
- Adaptive cruisecontrol
- Innovation pack
- Adaptive LED & High beam assist
- geperforeerde zetels Cognac/Mokka

Wat is mis maar niet binnen budget jammer genoeg
- Geen Pano dak
- Geen sfeerlichten (Niet standaard bij de 330e..)
- Geen geblindeerde achterruiten
- Geen verstelbare zetels (€1100?)
Heb er een paar jaar mee gereden, ik vond het alvast een fantastische wagen. Buiten de ridicuul kleine koffer (tenzij je de touring hebt).

Sfeerlichten en elektrisch verstelbare zetels zitten inderdaad in het comfort pack.
Elektrisch verstelbare zetels is vooral makkelijk wanneer je met twee verschillende personen rondrijdt, dan kan je de geheugenfunctie gebruiken om altijd teruig naar de juiste zitpositie te keren.
Indien je de enige chauffeur bent heeft dat weinig meerwaarde, behalve dan dat je ook de instelbare lendensteun mist, maar de BMW sportzetels zitten voor de meetse mensen reeds zeer goed.

Hier net gesprek gehad met de HR over mijn wagen. Contract loopt mid-september af..maar nog geen bericht gehad dat ik een nieuwe/andere ging krijgen en wou toch even horen of het correct was.
Blijkbaar dus een fout en heeft ze daar nooit melding van gehad.

Ook goed nieuws, binnen elke categorie zijn er modellen pré-gedefinieerd. Dus stel dat er in mijn categorie een ID4 zit en de leasingprijzen stijgen, dan past de werkgever bij. En gaan we dus niet plots naar een ID3

Verstandig gezien van je werkgever, denk ik dan.
Veel bedrijven zien bedrijfswagens zo als de verloningscategorie waarop bespaard kan worden omdat die niet automatisch meegaat met een index, geen onderdeel uitmaakt van jaarlijkse opslagrondes (als die er al zijn), maar een downgrade in auto ligt bij veel mensen toch gevoelig. En het verschil in maandelijkse kost voor een bedrijf valt meestal nog relatief mee t.o.v. loonsverhogingen.

Binnenkort moet ik ook een nieuwe bedrijfswagen kiezen, nu mijn BMW 5 reeks ten einde loopt (een good old diesel).

We zitten met een vaste lijst, waardoor we dus niet zelf vrij kunnen kiezen / onderhandelen. Ook extra opties zijn uit eigen zak bij te betalen...

Keuze gaat tussen de VW ID 7 Tourer Pro Business Premium of de Audi Q4 Corporate 45. Any thoughts?

Binnenkort moet ik ook een nieuwe bedrijfswagen kiezen, nu mijn BMW 5 reeks ten einde loopt (een good old diesel).

We zitten met een vaste lijst, waardoor we dus niet zelf vrij kunnen kiezen / onderhandelen. Ook extra opties zijn uit eigen zak bij te betalen...

Keuze gaat tussen de VW ID 7 Tourer Pro Business Premium of de Audi Q4 Corporate 45. Any thoughts?
Ik heb onlangs voor dezelfde keuze gestaan en voor de ID7 tourer gekozen:
- zuiniger en groter rijbereik
- veel meer binnen- en nuttige kofferruimte
- nog weinig opties te kiezen gezien alles er zo goed als op zit. Bij Audi moet je echt voor alles zelfs de simpelste dingen bijbetalen.
- beter besturingssysteem met ota updates.
- interieur leek me kwalitatiever dan dat van de Audi dat echt sub par Audi kwaliteit is.
- ID7 is ook gewoon een heel comfortabele cruiser zeker met de adaptieve schokdempers. Terwijl je van de Q4 toch vaak hoort dat deze heel hard afgeveerd is
Nadeel van de ID7 is natuurlijk de lengte maar dat vond ik niet meteen een probleem…

- zuiniger en groter rijbereik
Aangevuld met een betere laadcurve is de ID7 hier de betere keuze.

1724398580096.png

1724398641249.png

“Als we onder druk gezet worden om al onze auto’s elektrisch te maken, zullen mijn aandeelhouders het risico niet willen nemen en zullen ze willen dat we uit de markt stappen.” Tim Albertsen, ceo van Ayvens, een van de grootste leasingmaatschappijen, windt er geen doekjes om tegenover persbureau Reuters.

Ayvens = ALD automotive en Leaseplan in België.

ALD automotive = Axus.
Vorig jaar meer dan 59 miljoen winst na belastingen en meer dan 37 miljoen uitgekeerd aan de aandeelhouders.

Leaseplan
Vorig jaar meer dan 45 miljoen winst na belastingen en uitkering van 60 miljoen

Om even wat context te schetsen over de precaire situatie van die aandeelhouders...
Ald mag van mij failliet gaan... Kut bedrijf.

Meer als 2 maand lang beloven dat ik volgende week mijn model y kan afhalen, en elke keer de dag ervoor een sms krijgen van tesla dat ald de papieren niet rond heeft gekregen.
Op 2 weken tijd 2x de leaseprijs willen verhogen, na de 2de keer toch een dikke vinger getoond.

Kbc lease heeft op 2 dagen alles rond en ik kon men auto gaan halen

Klein vraagje (boekhouder is nog in verlof).
Hybride nog in 2024 besteld, is deze de volledige looptijd nog 100% aftrekbaar, of vermindert dit ook elk lopend jaar met 25%, of gaat dit enkel over steeds nieuwe bestelde wagens?

Hybride nog in 2024 besteld, is deze de volledige looptijd nog 100% aftrekbaar, of vermindert dit ook elk lopend jaar met 25%, of gaat dit enkel over steeds nieuwe bestelde wagens?
Was de eerste helft van 2023 niet het laatste jaar voor 100% voor de volledige duurtijd dat je de hybride op jouw naam staat?

Aankoop en inschrijving in 2024
voor 2024-> 100% aftrekbaar
in 2025 -> 75% aftrekbaar
in 2026 -> 50%
in 2027 -> 25%
vanaf 2028 -> 0%
Indien je in 2023 voor juli had ingeschreven was die levenslang aftrekbaar voor 100%.

Echter deze aftrek geldt enkel voor de kosten. Voor de brandstof (uwe naft/diesel/lpg van de hybride wagen) is de aftrek tot 31 december 2026 aan 50%, in 2027 aan 25% en vanaf 2028 ook 0% zoals de rest.

Als ik dit goed interpreteer.

in 2026 -> 50%
in 2027 -> 25%
vanaf 2028 -> 0%
Indien je in 2023 voor juli had ingeschreven was die levenslang aftrekbaar voor 100%.

Echter deze aftrek geldt enkel voor de kosten. Voor de brandstof (uwe naft/diesel/lpg van de hybride wagen) is de aftrek tot 31 december 2026 aan 50%, in 2027 aan 25% en vanaf 2028 ook 0% zoals de rest.

Was de eerste helft van 2023 niet het laatste jaar voor 100% voor de volledige duurtijd dat je de hybride op jouw naam staat?
Dan had ik het toch juist voor. Ik begon er aan te twijfelen toen ik daarstraks wat aan het surfen was.

in 2026 -> 50%
in 2027 -> 25%
vanaf 2028 -> 0%

Dit is 100% correct. Als je nog wil optimaliseren bij een renting: geef nog eens voorschot van +-21% (t.w.v. de BTW) zodat je deze nog 100% in kosten kan brengen dit jaar. Bij hoger voorschot kan de fiscus moeilijk doen en verplichten deze af te schrijven over de duurtijd van je renting waardoor je met de degressiviteit zit van de fiscale aftrekbaarheid.

Terug
Bovenaan