De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Gohja, geef toe..de EV's zijn niet weggelegd voor de gewone particulier. De particulier die momenteel met vb een C4 picasso rijdt, wil voor dat budget niet overstappen naar een Peugeot E-208.
Ge zit al rap 10-20k duurder om iets gelijkaardig in EV te krijgen..
Ev's zijn naar mijn gevoel voor 98% bedrijfsvoertuigen. En ge ziet zelfs dat ze 2dehands blijkbaar moeilijk verkopen.

Hier loopt mn lease 14/09 af (aanloopwagen). 3 weken geleden gemeld bij de HR, omdat ik het bizar vond dat ik geen bericht kreeg om een nieuwe te bestellen/nieuwe eventuele aanloopwagen.
Ging ik aankloppen en deed mn verhaal..
HR "hoeda 14/09? Kheb daar geen bericht van gehad..shit eh..we hebben onlangs een fabriek gesloten en hebben al die wagens daar al verdeeld... Ik laat u asap iets weten"

Vorige week terug gaan horen en dan was het "ik heb het nog niet met de CEO kunnen gespreken. Ik kom er asap op terug, maar intussen rijdt ge gwn verder met den uwe".
Aangezien ik ni denk dat ze van de CEO akkoord moet krijgen om bestaande wagens ge verdelen..zal ik een nieuwe mogen bestellen?

Ik hoop alleszins stiekem van wel.
Van horen zeggen zouden volgende modellen in mn pakket kunnen zitten (weet niet welke uitvoering): ID4, Tesla m3, Ioniq 6, ix1...en mss ook een Ioniq 5 en een Polestar 2.

Persoonlijk zou mn voorkeur naar de M3 of de Ioniq 6 gaan, wegens het sedans zijn. Daarnaast hebben ze ook de beste range binnen hun budget dacht ik. Iemand die me eventueel kan overtuigen voor de andere modellen? Misschien goede eigenschappen die ik gemist heb?
De atypische vorm van de Ioniq 6 vind ik ook nog iets hebben.

Gohja, geef toe..de EV's zijn niet weggelegd voor de gewone particulier. De particulier die momenteel met vb een C4 picasso rijdt, wil voor dat budget niet overstappen naar een Peugeot E-208.
Ev's zijn naar mijn gevoel voor 98% bedrijfsvoertuigen. En ge ziet zelfs dat ze 2dehands blijkbaar moeilijk verkopen.

Hier loopt mn lease 14/09 af (aanloopwagen). 3 weken geleden gemeld bij de HR, omdat ik het bizar vond dat ik geen bericht kreeg om een nieuwe te bestellen/nieuwe eventuele aanloopwagen.
Ging ik aankloppen en deed mn verhaal..
HR "hoeda 14/09? Kheb daar geen bericht van gehad..shit eh..we hebben onlangs een fabriek gesloten en hebben al die wagens daar al verdeeld... Ik laat u asap iets weten"

Vorige week terug gaan horen en dan was het "ik heb het nog niet met de CEO kunnen gespreken. Ik kom er asap op terug, maar intussen rijdt ge gwn verder met den uwe".
Aangezien ik ni denk dat ze van de CEO akkoord moet krijgen om bestaande wagens ge verdelen..zal ik een nieuwe mogen bestellen?

Ik hoop alleszins stiekem van wel.
Van horen zeggen zouden volgende modellen in mn pakket kunnen zitten (weet niet welke uitvoering): ID4, Tesla m3, Ioniq 6, ix1...en mss ook een Ioniq 5 en een Polestar 2.

Persoonlijk zou mn voorkeur naar de M3 of de Ioniq 6 gaan, wegens het sedans zijn. Daarnaast hebben ze ook de beste range binnen hun budget dacht ik. Iemand die me eventueel kan overtuigen voor de andere modellen? Misschien goede eigenschappen die ik gemist heb?
De atypische vorm van de Ioniq 6 vind ik ook nog iets hebben.
Met uw geluk qua bedrijfswagens gaat ge nog 4 jaar in die aanloopwagen zitten. :unsure:

Met uw geluk qua bedrijfswagens gaat ge nog 4 jaar in die aanloopwagen zitten. :unsure:
Ik heb binnen dit & 3j sowieso een EV aan m'n been als bedrijfswagen. Of ze nu goed verkopen of niet, 't staat heeft het fiscaal zo oninteressant gemaakt voor een WG om het anders te doen, dat praktisch geen enkele WG nog anders zal doen.

Of ze dat ooit aan een particulier verkocht krijgen daarentegen, da's weer een ander paar mouwen. De fiscale incentives van de voorbije jaren hebben nu niet echt voor een stormloop gezorgd & het almaar meer afschaffen van al die incentives zal uiteraard niet voor een groei zorgen in de vraag.
De early adopters hebben hun aankoop wss wel al gedaan & particulier is dat nu eenmaal geen aankoop die je om de 3, 4 jaar doet.
Mij moet je daarin alleszins niet proberen overtuigen. :whistle:

Vanuit het standpunt van vele particuliere kopers is het een verhaal van 'meer betalen' voor 'minder vrijheid'.
Want
- velen kunnen nu eenmaal niet thuis laden
- het laden op zich alleen al brengt nog altijd een negatief gevoel met zich mee, waarschijnlijk niet ten minste omdat de laadinfra achter blijft
- 2e hands zijn velen wss 'bezorgd' over de degradatie v/d batterij (ondanks dat cijfers wel aangeven dat dit meestal ongegrond zal zijn)
- maar er is dan ook de 'vrees' van een totall loss van die batterij, welke een kost van (10) duizenden EUR kan zijn
- de besparing in 'brandstof' (dus E vs Naft/Diesel) gaat de hoge aankoopprijs niet direct compenseren
- voor zij de thuis wél zouden kunnen laden, zien er volgens mij ook velen op tegen de infrastructurele aanpassingen die nodig zouden zijn daarvoor

Anyway, redenen genoeg voor een particulier om gewoon bij z'n nafte/dieselke te blijven.

Vanuit het standpunt van vele particuliere kopers is het een verhaal van 'meer betalen' voor 'minder vrijheid'.
Want
- velen kunnen nu eenmaal niet thuis laden
- het laden op zich alleen al brengt nog altijd een negatief gevoel met zich mee, waarschijnlijk niet ten minste omdat de laadinfra achter blijft
- 2e hands zijn velen wss 'bezorgd' over de degradatie v/d batterij (ondanks dat cijfers wel aangeven dat dit meestal ongegrond zal zijn)
- maar er is dan ook de 'vrees' van een totall loss van die batterij, welke een kost van (10) duizenden EUR kan zijn
- de besparing in 'brandstof' (dus E vs Naft/Diesel) gaat de hoge aankoopprijs niet direct compenseren
- voor zij de thuis wél zouden kunnen laden, zien er volgens mij ook velen op tegen de infrastructurele aanpassingen die nodig zouden zijn daarvoor

Anyway, redenen genoeg voor een particulier om gewoon bij z'n nafte/dieselke te blijven.
Tis natuurlijk ook een beetje het narratief dat gecreëerd wordt eh.
Een overgroot deel van de mensen zou op één lading een week kunnen rondrijden. Dat u auto dan maar aan 3KW laadt thuis aan het gewone stopcontact boeit niet.
Voor die ene keer per jaar dat je is met de auto op verlof gaat zal je idd aan de publieke snellader moeten.

True, de elektrische auto is veel duurder dan de ICE variant. Ze willen daar te snel de switch doorduwen naar elektrisch rijden. Zonnepanelen waren er ook 15j voor ze betaalbaar werden voor "de gewone mens". R&D was dan al terugbetaald door de early adapters en die stap willen ze bij de EV precies overslaan door hun regelgeving zeer aggressief te maken. Maar zo werkt het niet...
Mensen denken eerst aan hunne portemonnee en dan pas aan het milieu.
De dag dat er een EV komt die goedkoper of even duur is dan zijn ICE variant verkoopt die als zoete broodjes.

Momenteel koop je een Model Y voor 34.9k na premie. Ik ken persoonlijk toch een paar particulieren die daarop gesprongen zijn.

Ik rij zelf privé een Model 3 en zat dit weekend eens te kijken naar leuke ICE wagens. Toch een pak kostelijker in taks, verzekering, onderhoud, benzine als wat ik nu heb...
Ik vrees dat veel particulieren een vooroordeel hebben over EV's hebben dat alleen maar wordt gestimuleerd door gazetten zoals HLN etc. Het zal wel keren met de jaren als ze van hun dichte kennissen horen hoe goed het allemaal wel meevalt en de werkelijke kost beter zien.

Nu nog wel …maar wat met volgend jaar en het jaar daarop en het jaar …..ge weet wel …taxen en accijnzen (op laadpalen ter compensatie van ….zou er niet van verschieten en dan nog wat extra taksen op den elektriciteit dat ge tankt ….enz typisch België . )

En je moet nog altijd het geld kunnen & willen leggen.
Ik dacht dat de gemiddelde aankoop van een auto in België intussen rond de 25 K€ lag = 3,5 jaar spaargeld voor een gemiddeld gezin van tweeverdieners (of 5,5 jaar voor de gemiddelde alleenstaande). Daar nog eens 5-6 K€ bovenop doen is een extra jaar sparen.

Voor een groot deel van de bevolking die in een appartement of rijhuis wonen, is thuis laden ook geen mogelijkheid en dan ben je al snel aangewezen op publiek laden, wat een groot deel van je lagere kost doet wegvallen - pakweg de helft van de besparing, dus spreek je al over terugverdientijd van eerder 10 jaar. Binnen die 10 jaar kan je zeker zijn dat er links of rechts inderdaad extra taksen op EV's komen.

Zie hierboven. Het is het totale plaatje. Na 5j ben je bijna altijd goedkoper uit met een EV
Na 5J iets goedkoper of break-even vind ik niet het beste argument. Nieuwe EV's gaan ook meer getaxeerd worden en de doorverkoop waarde van een EV is echt laag.

Ik rij graag met mijn EV maar zou het aan een particulier niet aanraden. (Of het moet een Tesla met 5k premie zijn. Die prijs is niet te kloppen op het moment)

Na 5J iets goedkoper of break-even vind ik niet het beste argument. Nieuwe EV's gaan ook meer getaxeerd worden en de doorverkoop waarde van een EV is echt laag.

Ik rij graag met mijn EV maar zou het aan een particulier niet aanraden. (Of het moet een Tesla met 5k premie zijn. Die prijs is niet te kloppen op het moment)
Da's nog altijd geen wagen voor de 'massa markt' eh. Zelfs al haalde men hier eerder aan dat je een Model Y had voor 35K (met 5K premie af), da's nog steeds 35K wete. Je hebt veel ICE keuze voor veel minder eh.
De prijsbodem voor een EV is nog steeds te hoog voor vele mensen. Zelfs een 'simpele' Nissan Leaf kost al snel 40K. En dat doet maar een goei 300 km.

Als je de mensen moet overtuigen die eerder een Renault Clio van <20K nieuw willen kopen, dan ga je ze toch moeilijk kunnen overtuigen met een wagen die in feite 't dubbele kost.
De goedkoopste EV zou blijkbaar de Dacia Spring zijn, met een vanaf prijs van een goei 21K. Dat komt al in de buurt, maar dan zit je wel opgescheept met een wagen die ocharme 200km zal bollen op een goeie dag & blijkbaar maar 45 tot 65 PK heeft.

Dan toch liever een Clio ze, want voor de goedkoop moet je dan wel serieus inboeten op de praktische doelen van een wagen, gewoon om 'groen' te zijn.

EDIT: Die premie & zelfs de 0 EUR wegentaks & BIV in Vlaanderen zal binnenkort ook verleden tijd zijn ze.
Zoals in m'n eerdere post aangehaald, zelfs alle fiscale incentives tot op heden hadden nu niet direct voor een stormloop gezorgd eh. Laat staan als dit allemaal wegvalt.

Laatst bewerkt:
Hier is net een VW ID4 aangekocht, stockwagen, exacte specificaties weet ik niet maar het is een Pro Business met wellicht nog een paar kleine opties: 43k incl. BTW.

Geen idee of dat goed of slecht is.

Zoals iemand hier al aanhaalde is het ook dat de gemiddelde mens hln napraat.

Ik ben op ons kantoor de eerste met een ev (model y long range).
Heel de dag moet ik stomme moppen en opmerkingen dulden van mensen die zeggen "iets op batterijen moet ik niet hebben".

Die wonen dan op 10minuten van kantoor.
Elk argument dat ze hebben kan ik weerleggen.
Maar ze eindigen toch altijd met dezelfe dooddoeners

Da's nog altijd geen wagen voor de 'massa markt' eh. Zelfs al haalde men hier eerder aan dat je een Model Y had voor 35K (met 5K premie af), da's nog steeds 35K wete. Je hebt veel ICE keuze voor veel minder eh.
De prijsbodem voor een EV is nog steeds te hoog voor vele mensen. Zelfs een 'simpele' Nissan Leaf kost al snel 40K. En dat doet maar een goei 300 km.

Als je de mensen moet overtuigen die eerder een Renault Clio van <20K nieuw willen kopen, dan ga je ze toch moeilijk kunnen overtuigen met een wagen die in feite 't dubbele kost.
De goedkoopste EV zou blijkbaar de Dacia Spring zijn, met een vanaf prijs van een goei 21K. Dat komt al in de buurt, maar dan zit je wel opgescheept met een wagen die ocharme 200km zal bollen op een goeie dag & blijkbaar maar 45 tot 65 PK heeft.

Dan toch liever een Clio ze, want voor de goedkoop moet je dan wel serieus inboeten op de praktische doelen van een wagen, gewoon om 'groen' te zijn.

EDIT: Die premie & zelfs de 0 EUR wegentaks & BIV in Vlaanderen zal binnenkort ook verleden tijd zijn ze.
Zoals in m'n eerdere post aangehaald, zelfs alle fiscale incentives tot op heden hadden nu niet direct voor een stormloop gezorgd eh. Laat staan als dit allemaal wegvalt.
Je haalt hier de Clio aan als "massa markt" product, maar een VW Golf is dat ook. En een VW Golf start kaal aan 30585€ volgens hun configurator.
TOV die Golf is een Model Y Full option he (en een pak ruimer).
(en dan iets ter grote van een Clio. Een Fiat 500e kost 25000€)

Het is zover, ik moet een keuze maken!

Uit de lijst twijfel ik tussen een ID.5 pro business of een 'naakte' Enyaq Coupe. Extra opties kiezen, TCO, ... zijn zaken waar ons bedrijf niet aan mij doet. Wat denken jullie, wat lijkt het meest interessant?

Terug
Bovenaan