Is toch een reden waarom ik eigenlijk echt geen Hybride wou. Je zegt 8 seconden maar jij weet ook dat het er geen 8 zijn. Het gaat bij mij ook niet per se om die tijd die je nodig hebt om hem in te pluggen maar eerder om het feit dat als je verder begint te rijden dat ding waarschijnlijk zuipt gelijk zot en je elke paar dagen aan de pomp staat. Ik vind dat nu met mijn A4 al irritant dat die om de 900km moet gaan tanken ipv om de 1200km zoals met de Superb

(I know, first world problems

)
Also, de hybrides krijgen bij ons geen laadpaal en de leverancier van de smart cables die we kregen is failliet. Resultaat: hybdrides kunnen momenteel niet thuis opladen bij ons (enfin toch niet als we den elentriek niet zelf wilt betalen). Dus stade nóg sneller terug aan de pomp.
Ik ben van de compleet omgekeerde ingesteldheid. Als ik mocht kiezen moest ik totaal geen EV hebben.
Echter, tanken duurt een minuut & je bent weer vertrokken. Daar bovenop, tankstations staan pretty much overal. Gelijk waar je gaat, je zal wel wat stations passeren. En als je al moet omrijden is het wss niet veel meer dan een 5-tal minuten.
Een EV opladen, zelfs 'maar' tot 80% & zelfs aan een snellader ben je veel meer tijd kwijt.
En nee, bij mij is het zelfs geen 8 seconden over de hele tijd dat ik PHEV rij. Ik bol al jaaaren rond met een PHEV & heb die kabel nog nooit van m'n leven in gestoken.
Ja, ik doe minder kilometers met een volle tank met m'n 530e dan indertijd met m'n 318d. Da's maar logisch. Uwen tank is ook kleiner ter compensatie v/d batterij, dus dat is wat het is.
En nee, dat zorgt er niet voor dat die wagen dan zo gigantisch veel zuipt dat je even goed een M5 kon kopen. Zal ongeveer 't zelfste verbruiken als kocht je een equivalente 530i, wss zelfs close enough to een 520i mits je niet enkel rond de kerktoren bolt zonder op te laden (ICE verbruikt 't meeste in die stadsomgeving kilometers, terwijl EV gedeelte daar net uitblinkt).
Dat gezegd zijnde, moest ik écht mogen kiezen zou het wel een 530i geweest zijn & geen PHEV. PHEV is nog steeds een compromis oplossing die we allemaal op gesprongen zijn om fiscale redenen. Ja, je hebt de PK's van een 530i op papier, mor 't is toch niet 't zelfste.
Bij gevolg, de i5 zal leuker zijn qua rijden. Een EV zorgt voor compromissen op een andere niveau dan de rijervaring. Zolang je hem opgeladen kan houden, zit je goed.
Nu, ik ben mij wel bewust dat als je dit als WN op uw brood krijgt, dat er ook WG's zijn die het niet toelaten om nooit te laden met PHEV's. So there's that. Maar dan was ik sowieso al gejost geweest.