Ik kwam reeds enkele interessante discussies tegen hier over eigen bijdrage en VAA, en hoop dat iemand die reeds een gelijkaardige situatie als mij heeft meegemaakt mij kan adviseren.
Mijn werkgever stelt mij een nieuwe bedrijfswagen ter beschikking. Ik zou hierbij graag een duurder model (met extra rijbereik) nemen. De eigen bijdrage hiervoor bedraagt eenmalig 1900 euro (incl BTW). Mijn werkgever wil dat ik deze eigen bijdrage rechtstreeks afreken met de leasingmaatschappij (ze willen dit niet inhouden via een maandelijkse netto eigen bijdrage). Klopt het dat ik in dit geval nog steeds een vermindering op mijn VAA kan bekomen door deze te verminderen met de eigen bijdrage? Indien ja:
- Heeft iemand ervaring met hoe dit exact moet?
- De levering van mijn nieuwe auto is voorzien voor juni 2024. Ik rij momenteel reeds met een bedrijfswagen waarop ik ~130 euro per maand VAA betaal (zal natuurlijk nog stijgen in 2024). Als ik eenmalig voor dit jaar mijn VAA mag verminderen met de eigen bijdrage, mag ik dan ook de VAA die ik betaald heb voor mijn huidige wagen meerekenen?
In het
FAQ van de FOD Financiën is er een gelijkaardig voorbeeld, namelijk vraag 3.55, maar daarbij wordt niet expliciet vermeld dat de eigen inbreng rechtstreeks wordt afgerekend met de leasingmaatschappij. Verder lijkt de laatste zin in het stukje hieronder te suggereren dat het enkel mag afgetrokken worden van de VAA betaald voor de desbetreffende wagen (wat zou betekenen dat je compleet benadeeld bent als je nieuwe wagen in december geleverd wordt?):
Langs de andere vond ik een
krantenartikel (uit 2014) terug uit De Standaard waarin staat: