De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Ik zit hier toch met een bepaalde ergenis. Ik heb een BMW 320e en ik sta hier elke week aan het tankstation. Opladen is helaas aan het kantoor niet mogelijk, dus het is puur op naft rijden. Echter zit ik op een verbruik van 8l +, terwijl ik cruise control doe en 115 rijdt. Stand is hybrid of hybrid eco pro (precies nog meer verbruik).

Zijn er bepaalde instellingen dat ik moet doen om minder te verbruiken? Ik zie meestal mensen met een 330e die qua verbruik een PAK minder liggen en ook gewoon op naft rijden?

Ik zit hier toch met een bepaalde ergenis. Ik heb een BMW 320e en ik sta hier elke week aan het tankstation. Opladen is helaas aan het kantoor niet mogelijk, dus het is puur op naft rijden. Echter zit ik op een verbruik van 8l +, terwijl ik cruise control doe en 115 rijdt. Stand is hybrid of hybrid eco pro (precies nog meer verbruik).

Zijn er bepaalde instellingen dat ik moet doen om minder te verbruiken? Ik zie meestal mensen met een 330e die qua verbruik een PAK minder liggen en ook gewoon op naft rijden?
8l+ lijkt me dood normaal als je puur op naft rijdt. Die auto is 250kg zwaarder dan de brandstof versie en die aandrijving heeft mogelijks wat meer weerstand. Zeker als je de batterij probeer te laden tijdens het rijden.

Geen mogelijkheid om thuis te laden op kosten van het werk?

8l+ lijkt me dood normaal als je puur op naft rijdt. Die auto is 250kg zwaarder dan de brandstof versie en die aandrijving heeft mogelijks wat meer weerstand. Zeker als je de batterij probeer te laden tijdens het rijden.

Erger nog. Hij vermeld dat hij enkel bolt op Hybrid/Eco, dus zonder laden via de kabel zal die batterij gewoon altijd zo plat als een vijg zijn.
En ja, je krijgt ze echt wel 'volledig' leeg als je zo verder doet, ook al zal de wagen de laatste paar procentjes proberen reserveren voor geen vermogen verlies te hebben.
Al zeker met de koude van 't moment, waar je zelfs batterij inhoud verliest door stil te staan (zoals met elke batterij, een PHEV is daar niet immuun aan).

In dat geval moet dat toch ook niet leuk bollen zijn als je constant met een dode batterij rond bolt, enkel en alleen op naft. Dus effectief met het E-vermogen weg. Zo ben je essentieel onder de baan met een vrij zware 320i zonder de extra vlotheid die geboden wordt door de 'instant reactie' v/d E-motor.

Nope, maar persoonlijk is dat opladen ook een klucht. Vorige keer opgeladen en dat was letterlijk in tien minuten al op die batterij (manier van spreken uiteraard).

Echter ook bij de instellingen is er vanalles gepruld. Opladen - 16a / 8a enz. Ik weet niet op wat dit standaard moet staan?

EDIT: 16a = de oplaadkabel. Ik denk dat dit zeker de standaard verlengdraad is? (staat ook zo op de verlengdraad)

Laatst bewerkt:
Als ik mijn 330e had opgeladen kon ik toch gemakkelijk 100-150km hybride genot hebben. Je moet dan gewoon altijd met beide aan rijden. Als je zuiver elektrisch gaat rijden met die wagen ga je snel leeg zitten natuurlijk.

Als ik mijn 330e had opgeladen kon ik toch gemakkelijk 100-150km hybride genot hebben. Je moet dan gewoon altijd met beide aan rijden. Als je zuiver elektrisch gaat rijden met die wagen ga je snel leeg zitten natuurlijk.
Mijne 530e heeft ocharme iets in de 30km range. In 't beste geval heb je mss 40 op de teller.

Die batterij is puur voor de fiscaliteit. :devilish:

Ik zit met mijn a6 55tfsi e toch ook aan een verbruik van 7,X gemiddelde, en dan nog eens het elektrisch. En ik rij vrij veel elektrisch.

Denk puur op motor dat 8 nog wel dik oke is. Ik zou hem hier en daar toch eens proberen opladen en dan op "battery hold" of iets dergelijke proberen zetten als je kan. Dan kan de batterij toch helpen bij vertrekken etc.

Nope, maar persoonlijk is dat opladen ook een klucht. Vorige keer opgeladen en dat was letterlijk in tien minuten al op die batterij (manier van spreken uiteraard).

Echter ook bij de instellingen is er vanalles gepruld. Opladen - 16a / 8a enz. Ik weet niet op wat dit standaard moet staan?

EDIT: 16a = de oplaadkabel. Ik denk dat dit zeker de standaard verlengdraad is? (staat ook zo op de verlengdraad)
Ik heb met de 320e destijds een test gerit gedaan en toch vlot 60km gereden met een gemiddeld verbruik van 2-3l/km. Daarna was de batterij nog iets van een 20%. Als je thuis kan dagelijks kan laden voor woon/werk verkeer, scheelt dat toch redelijk wat brandstof.
Als je met 40l een week kunt rondrijden aan 8l/100km, zijn dat wellicht geen grote ritten en kun je uw verbruik misschien halveren door elke nacht te laden.
En anders toch alle weken naar de pomp he.

Laden doe je gewoon zo snel op 16A gaat het dubbel zo snel als op 8A. Maar een hybride wagen kan helaas niet zo snel laden. Je ben rap 3-4h bezig om 60km te laden. Een EV laad op die tijd 200km in de batterij.

Q8: reëel elektrisch rijbereik van 40 (als het echt koud is) tot 55 (zacht mooi weer).
Lijkt weinig, maar ondertussen op 4.5 maand toch al 16500 kilometer gereden waarvan 46% elektrisch. Dus zelfs zo'n beperkt rijbereik blijkt in de praktijk zeer nuttig te zijn.

Ik heb met de 320e destijds een test gerit gedaan en toch vlot 60km gereden met een gemiddeld verbruik van 2-3l/km. Daarna was de batterij nog iets van een 20%. Als je thuis kan dagelijks kan laden voor woon/werk verkeer, scheelt dat toch redelijk wat brandstof.
Als je met 40l een week kunt rondrijden aan 8l/100km, zijn dat wellicht geen grote ritten en kun je uw verbruik misschien halveren door elke nacht te laden.
En anders toch alle weken naar de pomp he.

Laden doe je gewoon zo snel op 16A gaat het dubbel zo snel als op 8A. Maar een hybride wagen kan helaas niet zo snel laden. Je ben rap 3-4h bezig om 60km te laden. Een EV laad op die tijd 200km in de batterij.
Heb maar hier een verlengdraad uitgelegd, hopelijk krijg ik geen melding van overhitting weer.
Batterij tot 80% opladen of 100%

Q8: reëel elektrisch rijbereik van 40 (als het echt koud is) tot 55 (zacht mooi weer).
Lijkt weinig, maar ondertussen op 4.5 maand toch al 16500 kilometer gereden waarvan 46% elektrisch. Dus zelfs zo'n beperkt rijbereik blijkt in de praktijk zeer nuttig te zijn.
Ooit kon ik dat ook zien in de BMW app (met m'n vorige wagen). Tegenwoordig vindt ik dat dus nergens nog terug in de app. Enkel nog de algemene kilometerstand.

Ze hebben nu blijkbaar een of andere 'My Trips' feature die manueel geactiveerd moet worden, mss dat ze dat daar zouden verstoppen (ook voor de 'algemene' cijfers ipv enkel op rit niveau, maar dat zou stoem zijn).

Bedankt allen voor de reacties reeds rond het VAA topic.

Ik heb dat ooit ook is gedaan. Ik had een factuur van de leasing maatschappij voor het betaalde bedrag. Dat was bij bestelling, nog in jaar 2018. De auto pas in 2019 ontvangen en heb die factuur mee in de aangifte van 2019 gestoken, dus aanslagjaar 2020. Wel wat vragen over gekregen maar dat is uiteindelijk gelukt.
Bij mij is de situatie natuurlijk iets anders. Ik zou wagen in 2024 ontvangen en dan ook eenmalige bijdrage betalen. Hoe heb je dit precies verrekend in je aangifte?

Al wat je zelf bij legt mag je in je belastingen verwerken. Echter, het grotere issue dat je hier mogelijks hebt (afhankelijk v/d wagen & leverdatum) is de eenmalige verrekening zelf.
Je spreekt over 130 EUR tot juni, dan heb je tegen dan een som van 780 EUR. TBD wat dan de VAA v/d nieuwe is.

Je mag maar inbrengen wat uw VAA dat jaar is, niet meer, niet minder.
Dus als uw totaal VAA voor dat jaar lager is dan 1900 EUR ... dan doe je er u geen fiscaal profijt meer aan (voor whatever bedrag hoger is dan uw VAA).

Voor 'welke auto' dat was maakt volgens mij niet uit. Uw belastingen worden in principe op jaarbasis berekent, dus de cijfers voor heel het jaar tellen voor de eindafrekening.
Al wat je maandelijks aan belasting aan 't staat geeft zijn eigenlijk gewoon voorschotten op de eindafrekening (want niemand wil op 't einde van 't jaar met die hele som geconfronteerd worden, laat staan dat vaderke staat u vertrouwd om dat geld opzij te houden tot 't einde van 't jaar :devilish: )

Moesten er toch een of andere kleine lettertjes zijn waar ik niet vanaf weet dat je 't enkel mag verrekenen op de VAA betaald op die wagen ... dat zou idd lastig zijn want dan zou je nog minder kunnen inbrengen als je deze pas krijgt in juni. Lijkt mij niet echt logisch, mor soit ... 't is BE, so who knows.

Anderzijds ... 1900 EUR is uiteindelijk peanuts eh. Op een lease van 4 jaar zou dat 'maar' een goei 40 EUR/mnd zijn & op 5 jaar nog geen 32 EUR/mnd, dus dat valt gelijk nog goed mee.
In verband met de 130 euro tot juni: alles hangt natuurlijk af van wat Van Peteghem beslist te doen omtrent de explosie van het VAA, hoogst waarschijnlijk gaat het hoger zijn dan mijn huidige 130 euro.

Maar als we voor de gemakkelijkheid even de 130 euro nemen x 5 maanden (ervan uit gaande dat ik 1 juni mijn nieuwe wagen in ontvangst mag nemen), dan komen we uit op 650 euro VAA betaald op mijn oude wagen. De VAA van mijn nieuwe wagen zal een ~160 euro zijn x 7 maanden, wat uitkomt op 1120 euro. Alles samen zal ik dan 1770 euro VAA hebben betaald voor beide wagens. Hiermee kom ik inderdaad niet aan de 1900 euro, maar als ik hiermee mijn VAA kan reduceren tot 0 euro, dan spaar ik toch een mooie 885 euro uit (gerekend aan 50% belasting).

Als ik het VAA van mijn oude wagen toch niet zou mogen meerekenen, spaar ik 'maar' 560 euro uit in bovenstaande simulatie, wat natuurlijk ook nog altijd mooi meegenomen is.

Akkoord dat het niet over een astronomisch bedrag gaat qua eigen inbreng, maar als ik zou besluiten om voor het einde van mijn lease te vertrekken van mijn huidig bedrijf en mijn nieuw bedrijf de lease niet wil overnemen, dan ben ik dat bedrag ook wel 'kwijt'. We vergeten natuurlijk misschien ook wel al snel het voordeel dat we over het gehele kostenplaatje doen dankzij het feit dat we recht hebben op een bedrijfswagen.

Wel een interessante. Ben hier net aan de fleetmanager gaan vragen wat hier de policy is, en hier mogen we kiezen: of in 1 mep betalen of verspreid over de looptijd van het contract (5jaar). Als ik het dus goed lees ben ik het beste af om in mei gewoon heel mijn voordeel ineens af te kopen?
Zoals andere reacties reeds aangaven, zeker opteren om het als eigen bijdrage maandelijks in te houden via je loon. Zo ben je er zeker van dat je volledig fiscaal kan optimaliseren (door maandelijkse mindering VAA - in tegenstelling tot scenario hierboven). Ook als je besluit om naar een ander bedrijf te gaan ben je veiliger. Als mijn bedrijf deze mogelijkheid had aangeboden, dan had heel deze discussie niet nodig geweest.

Hoe wordt dit dan concreet op de belastingsbrief ingevuld?
Dit is voor mij ook nog steeds niet 100% duidelijk. Volgens artikels online mag je het gewoon van je belastbaar inkomen aftrekken, en dien je de factuur van de leasingmaatschappij ter beschikking te houden voor de fiscus, maar ben benieuwd naar ervaringen hier.

Dat moet je mij toch een concreet uitleggen hoe je dat precies forceert.
Want in hybride rij je elektrisch tot 110km/h en ik heb al gemerkt dat de wagen gewoon de batterij leegtrekt en dan overschakelt op ICE. Ook al gemerkt dat de slimme navigatie weinig toevoegt qua batterij conservering.

Nu goed rondrijden met een hybride zonder te laden is stupide natuurlijk. De wagen gaat ook steeds de batterij leegtrekken bij het optrekken en dan weer met de ICE opladen. De lading is te laag en dan krijg je geen eboost en moet de B48 alleen die slee op gang trekken. En laat dat optrekken net veel verbruiken.
Logisch dat uw verbruik zo hoog is. Plus dat de B48 ook nog eens geknepen is, bovenin.

35-40km puur elektrisch is dan wel niet gigantisch veel, als je 120km/dag doet is dat wel 1/3de van de totale afstand.

Laatst bewerkt:
Dat moet je mij toch een concreet uitleggen hoe je dat precies forceert.
Want in hybride rij je elektrisch tot 110km/h en ik heb al gemerkt dat de wagen gewoon de batterij leegtrekt en dan overschakelt op ICE. Ook al gemerkt dat de slimme navigatie weinig toevoegt qua batterij conservering.

Nu goed rondrijden met een hybride zonder te laden is stupide natuurlijk. De wagen gaat ook steeds de batterij leegtrekken bij het optrekken en dan weer met de ICE opladen. De lading is te laag en dan krijg je geen eboost en moet de B48 alleen die slee op gang trekken. En laat dat optrekken net veel verbruiken.
Logisch dat uw verbruik zo hoog is. Plus dat de B48 ook nog eens geknepen is, bovenin.

35-40km puur elektrisch is dan wel niet gigantisch veel, als je 120km/dag doet is dat wel 1/3de van de totale afstand.
Sport mode aanzetten. Dan rijd je écht hybride as in : beide motoren ten alle tijde. Anders zuig je gewoon de batterij snel leeg inderdaad.

Het is wel ridicuul om die wagen te hebben en nooit de batterij op te laden. Zeker met de 320e versie ga je dan inderdaad bakken opzuipen.

...
Dit is voor mij ook nog steeds niet 100% duidelijk. Volgens artikels online mag je het gewoon van je belastbaar inkomen aftrekken, en dien je de factuur van de leasingmaatschappij ter beschikking te houden voor de fiscus, maar ben benieuwd naar ervaringen hier.
Ik heb dat effectief zo gedaan. Gewoon mijn betaalde bedrag afgetrokken van VAA, denk dat dat en aparte code is. Factuur was niet voldoende, dat had ik eerst gedaan maar werd geweigerd. Ze wouden dit hebben:

Geachte,
De wagen a met nummerplaat b
wordt bij Autolease geleased door c.
c stelt deze wagen met inbegrip van alle
bijkomende opties ter beschikking aan zijn werknemer. De bestuurder van deze wagen van
dd/mm/yyyy tot dd/mm/yyyy was d.
De fiscale waarde van de wagen bedraagt (waarde) en de eenmalige upfront van e EUR
betaald door de bestuurder aan Autolease is in deze waarde inbegrepen. Deze fiscale
waarde wordt doorgegeven aan c om te dienen
als basis voor de berekening van het voordeel alle aard van de wagen.
Berekening van de fiscale waarde:
Cataloguswaarde: (waarde)
Opties: (waarde)
Werkelijk betaalde BTW: (waarde)
Fiscale waarde: (waarde)

De wagen heeft verder nog volgende kenmerken:
● Fabrikant: (merk)
● Brandstof: (brandstof)
● CO2: (waarde) g
(Naam vertegenwoordiger leasingmaatschappij)
(handtekening vertegenwoordiger leasingmaatschappij)
En zo wist ik ook meteen hoeveel korting ze kregen bij de merken, dat was ervoor een groot geheim :p

Sport mode aanzetten. Dan rijd je écht hybride as in : beide motoren ten alle tijde. Anders zuig je gewoon de batterij snel leeg inderdaad.

Het is wel ridicuul om die wagen te hebben en nooit de batterij op te laden. Zeker met de 320e versie ga je dan inderdaad bakken opzuipen.
Dacht ik al :P
Is ook mijn tactiek, gewoon sport individual met motor en stuur in sport, veren en bak in comfort.
Lijkt me de enige legit manier waarop hij mooi op de ICE rijdt en niet steeds de motor uitschakelt op de snelweg als je vertraagt naar 105-110 om dan weer 5km elektrisch te rijden. En tegelijk ook niet constant op 3000tr zit te wachten tot je full hooligan gaat.

Ik heb dat effectief zo gedaan. Gewoon mijn betaalde bedrag afgetrokken van VAA, denk dat dat en aparte code is. Factuur was niet voldoende, dat had ik eerst gedaan maar werd geweigerd. Ze wouden dit hebben:

En zo wist ik ook meteen hoeveel korting ze kregen bij de merken, dat was ervoor een groot geheim :p
Thx voor deze info! 😃 Heb je hierbij ook de VAA van je vorige bedrijfswagen mee in rekening kunnen nemen, of was dat niet van toepassing voor jou? Want met deze info zouden ze wel makkelijk exact kunnen afsplitsen hoeveel VAA je specifiek op je nieuwe wagen hebt betaald, en enkel toestaan om deze VAA te verminderen (en niet die van de vorige wagen).

Dacht ik al :p
Is ook mijn tactiek, gewoon sport individual met motor en stuur in sport, veren en bak in comfort.
Lijkt me de enige legit manier waarop hij mooi op de ICE rijdt en niet steeds de motor uitschakelt op de snelweg als je vertraagt naar 105-110 om dan weer 5km elektrisch te rijden. En tegelijk ook niet constant op 3000tr zit te wachten tot je full hooligan gaat.
Naaah, ik bol op battery control eens de wagen in 'cruise mode' kan gaan (ni noodzakelijk met een cruise control systeem, want dat bezig ik nooit). Dus aan een vaste snelheid van 70/90/120 bezigt de motor 't minste & is het de moment.
Dan eens in 't stad (of de file) kan je dan de batterij leeg bollen. Want in die use cases verbezigd de E-motor 't minste.

En ik doe dit al sinds ik met PHEV gestart ben (met m'n vorige 530e).

Gevolg is dat m'n wagen regelmatig zo goed als leeg is tegen dat ik naar kantoor vertrek & dan terug vol is tegen dat ik terug kom.
Ik ervaar dus zelden of nooit het vermogenverlies van een volledig lege batterij (tenzij ik vergeten battery controllen ben & in deze koude dan het laatste restantje power weg vriest :whistle: ).
Maar als het zo heel af & toe eens praktisch leeg is, dan heb je in battery control heel snel dat minimum volume terug om vermogen assist terug te krijgen.

Als je gewoon in Hybrid bolt dan trekt die gewoon de batterij leeg (volgens de gewoonlijke logica) & dan schakelt die de motor aan eens de batterij slechts een streepje volume over heeft.
Als je dat zelf wat 'managed' is dat alles behalve een probleem.

Thx voor deze info! 😃 Heb je hierbij ook de VAA van je vorige bedrijfswagen mee in rekening kunnen nemen, of was dat niet van toepassing voor jou? Want met deze info zouden ze wel makkelijk exact kunnen afsplitsen hoeveel VAA je specifiek op je nieuwe wagen hebt betaald, en enkel toestaan om deze VAA te verminderen (en niet die van de vorige wagen).
Dat was voor mij niet van toepassing. Ik had maar 600€ eigen bijdragen en heb dat jaar 11 maand ofzo met die wagen gereden. Maar ik heb die factuur dus in 2018 betaald, en auto pas in 2019 gekregen en voor aanslagjaar 2020 ingebracht. Dat vond ik al flexibel.

Dan is BMW daar toch echt niet slim in?
De mijne kan perfect aan 120 op de autosnelweg maar in auto/hybrid mode gaat die daar steevast op de ICE rijden. Met als uitzondering wanneer ik de autonavigatie gebruik en het elektrisch bereik voldoende is om de bestemming te bereiken: dan zorgt hij ervoor dat de batterij leeg is tegen dat ik aankom.

Terug
Bovenaan