De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Ik heb deze week een Polestar 4 geconfigureerd en ga hem volgende week bestellen.
Ben benieuwd waneer ik hem effectief krijg.
Ik moet wel bijna volledig blind bestellen want buiten die witte showmodellen in China en de Chinese configurator is er niets concreet over te vinden.

Zelf de laser lights op de 3reeks.
Inderdaad wel een aanrader op een lege E313 bv of Limburgse boerenbaantjes.
Soms zelfs iets te fel op verkeersborden

Men madam zet de automatische lichten telkens af, teveel geflikker met de grootlichten volgens haar 😂 (typisch BMW zeker)

Terecht ook. Het woord laser maakt het niet plots beter, wel duurder.
De laser lights zijn niet meer leverbaar omdat deze te veel CO2 kosten om te bouwen, het niet in elk land mag en het zeer lastig was door tekorten aan chips.
Ik heb lasers, en heb getest met de LCI LED’s en als je geen verschil ziet dan wil je het gewoon niet zien.

Niettegenstaande dat de LED’s ook gewoon zeer performant zijn en je eerlijkheidshalve ook niet constant met grootlichten rondrijdt.

Hier ook lasers op de iX3, serieus verschil met de gewone lichten erop. Ik zou het wel niet gekozen hebben moest ik geen optiebudget 'over' gehad hebben.

Ik kwam reeds enkele interessante discussies tegen hier over eigen bijdrage en VAA, en hoop dat iemand die reeds een gelijkaardige situatie als mij heeft meegemaakt mij kan adviseren.

Mijn werkgever stelt mij een nieuwe bedrijfswagen ter beschikking. Ik zou hierbij graag een duurder model (met extra rijbereik) nemen. De eigen bijdrage hiervoor bedraagt eenmalig 1900 euro (incl BTW). Mijn werkgever wil dat ik deze eigen bijdrage rechtstreeks afreken met de leasingmaatschappij (ze willen dit niet inhouden via een maandelijkse netto eigen bijdrage). Klopt het dat ik in dit geval nog steeds een vermindering op mijn VAA kan bekomen door deze te verminderen met de eigen bijdrage? Indien ja:
  • Heeft iemand ervaring met hoe dit exact moet?
  • De levering van mijn nieuwe auto is voorzien voor juni 2024. Ik rij momenteel reeds met een bedrijfswagen waarop ik ~130 euro per maand VAA betaal (zal natuurlijk nog stijgen in 2024). Als ik eenmalig voor dit jaar mijn VAA mag verminderen met de eigen bijdrage, mag ik dan ook de VAA die ik betaald heb voor mijn huidige wagen meerekenen?
In het FAQ van de FOD Financiën is er een gelijkaardig voorbeeld, namelijk vraag 3.55, maar daarbij wordt niet expliciet vermeld dat de eigen inbreng rechtstreeks wordt afgerekend met de leasingmaatschappij. Verder lijkt de laatste zin in het stukje hieronder te suggereren dat het enkel mag afgetrokken worden van de VAA betaald voor de desbetreffende wagen (wat zou betekenen dat je compleet benadeeld bent als je nieuwe wagen in december geleverd wordt?):
Voor alle duidelijkheid wordt verder nog aangestipt dat de eigen bijdrage van de verkrijger van een voordeel uitsluitend in mindering mag worden gebracht van het specifieke voordeel waarin de eigen bijdrage kadert. Dat betekent concreet dat wanneer de eigen bijdrage in een bepaald voordeel hoger zou zijn dan het forfaitair geraamde bedrag van dat voordeel, het saldo geenszins in mindering mag worden gebracht van de belastbare bezoldigingen, noch van eventuele andere belastbare voordelen van alle aard.

Gelet op het eenjarigheidsbeginsel mag de eenmalige bijdrage niet over verschillende jaren worden gespreid, maar moet de bijdrage in het jaar van betaling in mindering worden gebracht van het forfaitair geraamde voordeel met betrekking tot deze bedrijfswagen.
Langs de andere vond ik een krantenartikel (uit 2014) terug uit De Standaard waarin staat:
Indien u vóór half juni over een andere bedrijfswagen van uw werkgever beschikte, die u in juni opnieuw inleverde, mag u het saldo van 1.170 euro wel aftrekken van het voordeel dat in hetzelfde jaar werd aangerekend voor uw oude bedrijfswagen. Dat mag u slechts als beide wagens ter beschikking werden gesteld door dezelfde werkgever.

Laatst bewerkt:
De lasers zitten op mijn 330e G21 voor de duidelijkheid :p

Eindelijk een normale auto ;)

Er zijn weinig tests te vinden om te vergelijken, dus de meeste ervaringen zijn een biased gevoel dat iets beter lijkt dan het werkelijk is.

Een recente test is
en bevestigt wat ik ook in de laatste 7 jaar met verschillende matrix headlights ervaren heb, LED vs laser.

Dus als jij denkt dat het zoveel beter is, blijf dat zeker doen en een prettig weekend.

Ik kwam reeds enkele interessante discussies tegen hier over eigen bijdrage en VAA, en hoop dat iemand die reeds een gelijkaardige situatie als mij heeft meegemaakt mij kan adviseren.

Mijn werkgever stelt mij een nieuwe bedrijfswagen ter beschikking. Ik zou hierbij graag een duurder model (met extra rijbereik) nemen. De eigen bijdrage hiervoor bedraagt eenmalig 1900 euro (incl BTW). Mijn werkgever wil dat ik deze eigen bijdrage rechtstreeks afreken met de leasingmaatschappij (ze willen dit niet inhouden via een maandelijkse netto eigen bijdrage). Klopt het dat ik in dit geval nog steeds een vermindering op mijn VAA kan bekomen door deze te verminderen met de eigen bijdrage? Indien ja:
  • De levering van mijn nieuwe auto is voorzien voor mei/juni 2024. Ik rij momenteel reeds met een bedrijfswagen waarop ik ~130 euro per maand VAA betaal (zal natuurlijk nog stijgen in 2024). Als ik eenmalig voor dit aanslagjaar mijn VAA mag verminderen met de eigen bijdrage, mag ik dan ook de VAA van mijn huidige wagen meerekenen?
In het FAQ van de FOD Financiën is er een gelijkaardig voorbeeld, namelijk vraag 3.55, maar daarbij wordt niet expliciet vermeld dat de eigen inbreng rechtstreeks wordt afgerekend met de leasingmaatschappij. Verder lijkt de volgende zin te suggereren dat het enkel mag afgetrokken worden van de VAA betaald voor de desbetreffende wagen (wat zou betekenen dat je compleet benadeeld bent als je nieuwe wagen in december geleverd wordt?):

Langs de andere vond ik een krantenartikel (uit 2014) terug uit De Standaard waarin staat:

Ik heb dat ooit ook is gedaan. Ik had een factuur van de leasing maatschappij voor het betaalde bedrag. Dat was bij bestelling, nog in jaar 2018. De auto pas in 2019 ontvangen en heb die factuur mee in de aangifte van 2019 gestoken, dus aanslagjaar 2020. Wel wat vragen over gekregen maar dat is uiteindelijk gelukt.

330e G21 met Laser lichten
X5 45e met de standaard LED lichten

Verschil is dag en nacht tussen die twee. Beklaag het me nog altijd dat ik op de X5 geen laser's genomen had.

• De levering van mijn nieuwe auto is voorzien voor juni 2024. Ik rij momenteel reeds met een bedrijfswagen waarop ik ~130 euro per maand VAA betaal (zal natuurlijk nog stijgen in 2024). Als ik eenmalig voor dit jaar mijn VAA mag verminderen met de eigen bijdrage, mag ik dan ook de VAA die ik betaald heb voor mijn huidige wagen meerekenen?
In het FAQ van de FOD Financiën is er een gelijkaardig voorbeeld, namelijk vraag 3.55, maar daarbij wordt niet expliciet vermeld dat de eigen inbreng rechtstreeks wordt afgerekend met de leasingmaatschappij. Verder lijkt de laatste zin in het stukje hieronder te suggereren dat het enkel mag afgetrokken worden van de VAA betaald voor de desbetreffende wagen (wat zou betekenen dat je compleet benadeeld bent als je nieuwe wagen in december geleverd wordt?):

Al wat je zelf bij legt mag je in je belastingen verwerken. Echter, het grotere issue dat je hier mogelijks hebt (afhankelijk v/d wagen & leverdatum) is de eenmalige verrekening zelf.
Je spreekt over 130 EUR tot juni, dan heb je tegen dan een som van 780 EUR. TBD wat dan de VAA v/d nieuwe is.

Je mag maar inbrengen wat uw VAA dat jaar is, niet meer, niet minder.
Dus als uw totaal VAA voor dat jaar lager is dan 1900 EUR ... dan doe je er u geen fiscaal profijt meer aan (voor whatever bedrag hoger is dan uw VAA).

Voor 'welke auto' dat was maakt volgens mij niet uit. Uw belastingen worden in principe op jaarbasis berekent, dus de cijfers voor heel het jaar tellen voor de eindafrekening.
Al wat je maandelijks aan belasting aan 't staat geeft zijn eigenlijk gewoon voorschotten op de eindafrekening (want niemand wil op 't einde van 't jaar met die hele som geconfronteerd worden, laat staan dat vaderke staat u vertrouwd om dat geld opzij te houden tot 't einde van 't jaar :devilish: )

Moesten er toch een of andere kleine lettertjes zijn waar ik niet vanaf weet dat je 't enkel mag verrekenen op de VAA betaald op die wagen ... dat zou idd lastig zijn want dan zou je nog minder kunnen inbrengen als je deze pas krijgt in juni. Lijkt mij niet echt logisch, mor soit ... 't is BE, so who knows.

Anderzijds ... 1900 EUR is uiteindelijk peanuts eh. Op een lease van 4 jaar zou dat 'maar' een goei 40 EUR/mnd zijn & op 5 jaar nog geen 32 EUR/mnd, dus dat valt gelijk nog goed mee.

Laatst bewerkt:
Ik vond het al lastig om 300€ bij te leggen voor een auto die niet van mij is. Laat staan dat 1900€ peanuts is.
Klinkt veel als je 't in enen trok moet betalen. Maar 32 EUR/mnd overheen 5 jaar, waar je in feite maar een goei 50% van moet leggen ... die 16 EUR/mnd dat voel je echt niet.

Nuja, I get it ... hij krijgt die gunst in dit geval niet, but still.

Wel een interessante. Ben hier net aan de fleetmanager gaan vragen wat hier de policy is, en hier mogen we kiezen: of in 1 mep betalen of verspreid over de looptijd van het contract (5jaar). Als ik het dus goed lees ben ik het beste af om in mei gewoon heel mijn voordeel ineens af te kopen?

Wel een interessante. Ben hier net aan de fleetmanager gaan vragen wat hier de policy is, en hier mogen we kiezen: of in 1 mep betalen of verspreid over de looptijd van het contract (5jaar). Als ik het dus goed lees ben ik het beste af om in mei gewoon heel mijn voordeel ineens af te kopen?
Als je de gunst kan krijgen om het maandelijks te regelen, waarom zou je dan in godsnaam zelf kiezen om (hoogstwaarschijnlijk) in uw eigen zakken te zitten?

Beter maandelijks. Dan kun je dan voor 5 jaar maandelijks in mindering met uw VAA brengen.
Vroeger reed ik zeer veel prive en legde ik 70euro/maand bij om de leasing op te trekken + brandstof kosten. Netto koste mij dat iets van een 37euro/maand omdat het in mindering met VAA werd gebracht. Als je alles in 1 keer betaald, kan dat ook wel, maar als je meer betaald dan uw voordeel alle aard van 1 jaar, ga je er nadeel bij hebben omdat je niet meer in mindering kunt brengen dan uw VAA.

Terug
Bovenaan