Vrijdag heb ik mijn vorige wagen (2019 Peugeot 308 GT Line) afgeleverd en de nieuwe in ontvangst genomen (2023 Audi A3 TFSI e S line).
Laten we beginnen bij de expertise van de oude wagen:
Er werd vanuit de WG gevraagd om aanwezig te zijn bij de expertise om te kunnen aftekenen voor akkoord. Dat was ook mijn plan gezien ik de vorige keer een factuur gepresenteerd kreeg van ~1.300 EUR voor mijn poulewagen (long story short: heb toen niets moeten betalen). Anyway, ik nam contact op met de persoon die de expertise zou afnemen. Zijn antwoord was om een afspraak tijdig te plannen bij de garage en dan zou hij aanwezig zijn. Ik plande meer dan een week op voorhand een afspraak in op vorige vrijdag 11:00, hij antwoordde dat hij dan niet aanwezig kon zijn, vanaf 14:00 of 15:00 zou dat geen probleem vormen of ik mocht de auto gewoon achterlaten. Ik kon mijn afspraak nog verplaatsen naar 15:30 opdat de expertise om 15:00 zou plaatsvinden. Had die persoon nog terug gemailed dat indien het niet zou werken, hij een seintje moest geven. Geen antwoord ontvangen.
Eens aangekomen zelf foto's genomen van binnen- en buitenkant en dan naar die persoon gevraagd. Surprise surprise, zoals verwacht was die pannekoek dus niet aanwezig. "Maak u geen zorgen meneer, dat komt allemaal wel goed. Hij zal deze maandag de wagen bekijken." Uhuh.. Mooie manier om toch nog gebreken te vinden zeker. Heb fleet reeds verwittigd over de gang van zaken. Als ze ditmaal iets proberen zal het niet zonder slag of stoot verlopen als het mij niet aanstaat.
Dan naar de nieuwe wagen

:
Genomen opties:
- Zonder kentekens
- Metaalkleur Gletsjerwit
- Achteruitrijcamera
- Multifunctiestuur met schakelpedals
- Audi Smartphone Interface
- Verwarmbare zetels vooraan
- LED-koplampen & LED achterlichten met dynamische richtingaanwijzers achteraan
- Verduisterde zijruiten en achterruit
- Audi Sound System
Had op moment van bestelling (maart 2023) de keuze tussen Audi A3, Opel Astra & Peugeot 308 voor PHEV modellen. Ben speciaal nog een TCO categorie omhoog gegaan om iets deftig te kunnen nemen. Astra =

, 308 had op dat moment levertijden van +1,5 jaar dus bleef enkel de A3 over. Ik ben op zich tevreden met de wagen, het is ook wennen van manueel naar automaat. Mijzelf een paar keer betrapt dat ik die koppelpedaal zoek, en bij het willen starten en uitschakelen telkens naar de sleutel grijp, die er nu niet meer hangt.
Mijn voorlopige plus- en minpunten qua opties in vergelijking met de vorige wagen:
- Geen glazen dak (!= pano dak)
- Geen inklapbare spiegels
- Geen cruise control, enkel limiter
- Geen parkeersensoren vooraan
- Sobere zetelbekleding (vorige had mooie rode stiksels verwerkt & alcantara) en meer harde plastiek in interieur
- Automaat (persoonlijke keuze, ik rijd liever manueel)
- Geen bagagenetten achter de zetels vooraan
- Kleinere koffer vanwege de batterij (geen groot nadeel voor mij, maar toch..)
- Minder bereik
- Geen dodehoek spiegelverlichting (denk ik)
+ Betere transmissie
+ Betere vering
+ Mooier exterieur
+ Betere infotainment
+ Meer paardjes (204pk vs 130)
Qua standaarduitrusting toch teleurstellend voor een wagen van een 50K. Bepaalde hardware zoals de cruise control functionaliteiten zijn aanwezig maar kunnen achteraf bijgekocht worden via aparte licenties. Zelfs al had ik opnieuw voor een 308 gekozen, krijg je minder voor meer geld. Maar bon, dat is de nieuwe realiteit denk ik en dat zal bij alle merken wel zo zijn.