Ja en de stelling is dat daar abstractie van moet worden gemaakt. De carrosserie (of het interieur zoals in deze case) van 5 jaar oud heeft niet meer dezelfde waarde als die van 5 dagen oud.
Maak dat de garagist wijs.
Die gaat u graag zien afkomen als gij uw factuur niet wil betalen omdat hij u geen 'depreciatie korting' geeft.
Mijnen otto is 20j oud, dus die wordt dan gratis gespoten na een accident of zo?
Ja, die stelling v/d advokaat houdt niet overeind bij nadere inspectie.
En ja, ik versta dat de leasing niet alles laat repareren & gewoon z'n verkoop doet incl. schade. Net omdat de reparatie kost mogelijks hoger zal liggen dan wat de stijging in waarde zou zijn voor de verkoop.
Maar zoals ik eerder vermeldde, dat lijkt mij dus heel moeilijk te quantifiëren, laat staan aan te vechten.
Het is vooral interieurschade door te roken blijkbaar.
Idem ditto eh. Als de leasing dit moet laten 'repareren' dan zal dit met een diepte cleaning zijn, wat al geld kost.
Ik betwijfel dat dit de vermeldde 1900 EUR zal zijn, maar zelfs de beste cleaning kan soms rookgeur niet volledig weg krijgen.
Die wagen is dan ineens een pak meer dan 1900 EUR minder waard, zelfs na 5j.
Voor mij persoonlijk is die wagen nl. nog 0 EUR waard. En ik verwacht dat er nog wel heel wat potentiële klanten geen goesting hebben in een wagen met dat soort 'schade'.
Dus ik zie die rook schade in feite nog als 'erger' dan carrosserie schade.
Mag dat überhaupt zelfs bij een lease wagen? Dacht dat dit nooit mocht.
En in zo'n HLN artikel krijg je natuurlijk maar 1 kant van het verhaal te horen.
Al heb ik ook bij bedrijven met een serieus wagenpark (genre >1000 wagens in België alleen al met die ene lease) over afzetpraktijken bij einde lease gehoord.
Want hun eerste aanspreekpunt is gewoon die ene chauffeur, als die zich laat doen, maakt het niets uit of die werkgever een grote vloot heeft - en dan nog moet je daar een fleet verantwoordelijke hebben die zich dat aantrekt en geen platte pannenkoek is, wat ook al geen garantie is
Oh ja, ze leggen de bedrijven er even goed op hoor.
Mijne Polo (iets van een 10) jaren terug had men ook wel weer iets & wats gevonden. 't Was toen een 4/500-tal EUR of zoiets dat men zogezegd als niet-aanvaardbaar aanschouwde.
M'n vorige 5-reeks daarentegen ... 0 EUR. Alles in orde.
Al denk ik dat als ze écht lastig willen doen, dat men altijd wel iets zou kunnen vinden na x-aantal jaar. Al stonden er nu wel niet al te veel kms op de teller dankzij corona.