De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Aan 60K catalogusprijz voor een Takumi, en 33g uitstoot, is het absolute worst case scenario VAA 377/maand, dit indien de referentieuitstoot in januari naar 0g gaat. Gezien er 6% per jaar afgaat met een maximum van 30%, landt je na 5 jaar maximaal op 263 VAA.

Je weet dus goed wat het worst case speelveld is. Dat je na 5 jaar daarrond zal zitten is realistischer dan dat je volgend jaar al in die worst case zit. En als de catalogusprijs lager uitvalt, dan valt het VAA evenredig lager uit.
Gezien de netto impact ruwweg de helft van het VAA is: yep, ik zou dat zeker nog aandurven.
Bedankt voor de info! Heb je ergens bronnen, dan kan ik dit tonen op de bureau.

Denk dat die full option wel op catalogus 68.000€ komt

Zijn deze bedragen bruto VAA? Heb je ergens bronnen, dan kan ik dit tonen op de bureau. Bedankt!

Ik weet dat ik nu even ga mierenneuken, maar er is niet zoiets als een bruto of netto VAA 🙂
Het VAA is wat het is, wordt toegevoegd aan je bruto belastbaar loon, en wordt zo mee belast. Daarna wordt het er terug afgetrokken.

Dus wat je netto betaalt is de belasting op het VAA, ruwweg kan je hier 50% voor rekenen (hangt af van de belastingschijf/schijven waarin je VAA valt en dus ook van de hoogte van je loon).

Bron is de formule van het VAA, kan je ook zelf uitrekenen: Cataloguswaarde x [5,5 + ((CO2-uitstoot-82) x 0,1)] % x 6/7
Vermindering met 6% per jaar tot een maximum van 30% na 5 jaar.

Even in Excel of Google spreadsheets steken en je kan snel gaan simuleren 🙂

Yup! Delen door 12 voor het gemak, al denk ik dat op je loonbrief de verdeelsleutel aantal dagen per maand/365 wordt, maar dat maakt niet uit over een jaar.
Ok, nu wel iets raar.

Ik geef volgende waarden in in mijn spreadsheet:

Cataloguswaarde: 67990€
Uitstoot: 33g/km
Jaar: 2023 (dus referentieuitstoot 82g/km)

Komt er uit: VAA/jaar = 349,66€ :unsure:
Ik heb de formule getest met jouw initiele berekeningswaarden en kwam hetzelfde uit, dus klopt deze berekening? 29€ VAA per maand lijkt me wel peanuts :shutup: Ben bang dat er iets niet klopt

Edit: overzicht (VAA/maand)
2024: 53,03€
2025: 76,93€
2026: 100,82€
2027: 124,71€
2028: 148,61€
2029: 172,50€

Dus is veel minder dan mijn X1 beznine van 2018 waar ik nog mee rondrijd (VAA/maand = 220€)
Dan kan ik wel gerust Pluginhybride nemen lijkt me?

Laatst bewerkt:
Ok, nu wel iets raar.

Ik geef volgende waarden in in mijn spreadsheet:

Cataloguswaarde: 67990€
Uitstoot: 33g/km
Jaar: 2023 (dus referentieuitstoot 82g/km)

Komt er uit: VAA/jaar = 349,66€ :unsure:
Ik heb de formule getest met jouw initiele berekeningswaarden en kwam hetzelfde uit, dus klopt deze berekening? 29€ VAA per maand lijkt me wel peanuts :shutup: Ben bang dat er iets niet klopt

Edit: overzicht (VAA/maand)
2024: 53,03€
2025: 76,93€
2026: 100,82€
2027: 124,71€
2028: 148,61€
2029: 172,50€

Dus is veel minder dan mijn X1 beznine van 2018 waar ik nog mee rondrijd (VAA/maand = 220€)
Dan kan ik wel gerust Pluginhybride nemen lijkt me?

Er zitten wel een paar extra nuances aan die niet spelen in geval van worst case, daarom dat ik die niet vermeld had :)
2 bijkomende zaken:
- er bestaat een minimum VAA, dat is dit jaar 1540 euro/jaar
- de CO2 component in de formule kan niet lager dan 4,0 gaan. Dat is dit stukje: 5,5 + ((CO2-uitstoot-82) x 0,1)

Dus uitgerekend met jouw parameters:

Cataloguswaarde x [5,5 + ((CO2-uitstoot-82) x 0,1)] % x 6/7
= 67990 x [5,5 + ((33-82) x 0,1)] % x 6/7
= 67990 x [5,5 + (-49 x 0,1)] % x 6/7
= 67990 x [5,5 - 4,9] % x 6/7
= 67990 x [0,6] % x 6/7
aangepast naar minimum 4,0:
= 67990 x [4,0] % x 6/7
= 2331,086

🙂

Er zitten wel een paar extra nuances aan die niet spelen in geval van worst case, daarom dat ik die niet vermeld had :)
2 bijkomende zaken:
- er bestaat een minimum VAA, dat is dit jaar 1540 euro/jaar
- de CO2 component in de formule kan niet lager dan 4,0 gaan. Dat is dit stukje: 5,5 + ((CO2-uitstoot-82) x 0,1)

Dus uitgerekend met jouw parameters:

Cataloguswaarde x [5,5 + ((CO2-uitstoot-82) x 0,1)] % x 6/7
= 67990 x [5,5 + ((33-82) x 0,1)] % x 6/7
= 67990 x [5,5 + (-49 x 0,1)] % x 6/7
= 67990 x [5,5 - 4,9] % x 6/7
= 67990 x [0,6] % x 6/7
aangepast naar minimum 4,0:
= 67990 x [4,0] % x 6/7
= 2331,086

🙂
Dus even met deze correctie:

VAA/maand
2024: 194,26€
2025: 194,26€
2026: 194,26€
2027: 194,26€
2028: 194,26€
2029: 194,26€
(allen berekend met CO³ component "4", want die komt er niet bovenuit.

Wel grappig, heb eens gespeeld met vergelijking PHEV en full EV.
Beide wagens met cataloguswaarde 74900€, PHEV uitstoot 33g/km

Dan betaal ik evenveel VAA voor een full EV als een PHEV: 2568€ :laugh:
Ik weet niet of de ouderdomscoefficient hier nog anders ligt tussen deze 2?

Laatst bewerkt:
Dus even met deze correctie:

VAA/maand
2024: 194,26€
2025: 194,26€
2026: 194,26€€
2027: 194,26€
2028: 194,26€
2029: 194,26€
(allen berekend met CO³ component "4", want die komt er niet bovenuit.

Wel grappig, heb eens gespeeld met vergelijking PHEV en full EV.
Beide wagens met cataloguswaarde 74900€, PHEV uitstoot 33g/km

Dan betaal ik evenveel VAA voor een full EV als een PHEV: 2568€ :laugh:
Ik weet niet of de ouderdomscoefficient hier nog anders ligt tussen deze 2?

Ouderdomscoefficient is gelijk voor alle wagens ongeacht aandrijving.
VAA full EV en PHEV is identiek voor zolang het verschil tussen de referentieuitstoot en de eigenlijke uitstoot van het voertuig groot genoeg is zodat je naar die 4,0 moet corrigeren, anders gezegd: zolang de referentieuitstoot minstens 15g hoger ligt dan de eigenlijke uitstoot.

Maar doe nu even de berekening met een referentieuitstoot die op bvb 40g ligt. En 30, en 20, en 10, en 0. Dan kan je beginnen simuleren :)

Bvb met 30g:
Cataloguswaarde x [5,5 + ((CO2-uitstoot-30) x 0,1)] % x 6/7
= 67990 x [5,5 + ((33-30) x 0,1)] % x 6/7
= 67990 x [5,5 + (3 x 0,1)] % x 6/7
= 67990 x [5,5 + 0,3] % x 6/7
= 67990 x [5,8] % x 6/7
= 3380,1

Per maand is dat dan 281,7.

Ouderdomscoefficient is gelijk voor alle wagens ongeacht aandrijving.
VAA full EV en PHEV is identiek voor zolang het verschil tussen de referentieuitstoot en de eigenlijke uitstoot van het voertuig groot genoeg is zodat je naar die 4,0 moet corrigeren, anders gezegd: zolang de referentieuitstoot minstens 15g hoger ligt dan de eigenlijke uitstoot.

Maar doe nu even de berekening met een referentieuitstoot die op bvb 40g ligt. En 30, en 20, en 10, en 0. Dan kan je beginnen simuleren :)

Bvb met 30g:
Cataloguswaarde x [5,5 + ((CO2-uitstoot-30) x 0,1)] % x 6/7
= 67990 x [5,5 + ((33-30) x 0,1)] % x 6/7
= 67990 x [5,5 + (3 x 0,1)] % x 6/7
= 67990 x [5,5 + 0,3] % x 6/7
= 67990 x [5,8] % x 6/7
= 3380,1

Per maand is dat dan 281,7.
Maar heeft dit nut? in 2029 ligt de referentie CO² op 56g/km als ik het goed heb.
Anyway, PHEV is dus nog perfect valabel, snap al die heisa dan niet goed rond die famueze deadline deze zomer :unsure:

@eniac bedankt voor de VAA 101 :thumb:

Maar heeft dit nut? in 2029 ligt de referentie CO² op 56g/km als ik het goed heb.

Het is me niet bekend dat er een einddoel is qua CO2 referentieuitstoot waar er niet onder zal gegaan worden, maar ik weet ook niet per se alles... Heb je ergens een bron waar je dit gehaald hebt? Oprechte vraag, want dat maakt de use case voor mijn PHEV ineens ook 100% positief :)

Voor zover ik weet kan die CO2 referentieuitstoot in principe gewoon zakken naar absolute bodemwaarden over de komende jaren, dus als je prognoses gaat maken hou je best rekening dat je tegen binnen 5 jaar toch de worst case zal gaan benaderen.

Anyway, PHEV is dus nog perfect valabel, snap al die heisa dan niet goed rond die famueze deadline deze zomer :unsure:

De heisa was niet afkomstig vanuit de kant van de werknemer, maar die van de werkgever. Aan het VAA zou sowieso niet gesleuteld worden, de heel ingrijpende wijziging zit erin dat voor bedrijven (degenen die de wagen betalen - werkgevers, zelfstandigen, ...) de aftrekbaarheid van de wagen daalt. De CO2 bijdrage stijgt dan weer. Daardoor stijgen de kosten per wagen serieus en worden PHEVs de markt uitgedreven.

Dat is graag gedaan :)

Het is me niet bekend dat er een einddoel is qua CO2 referentieuitstoot waar er niet onder zal gegaan worden, maar ik weet ook niet per se alles... Heb je ergens een bron waar je dit gehaald hebt? Oprechte vraag, want dat maakt de use case voor mijn PHEV ineens ook 100% positief :)
Ok, ik heb je quote dan verkeerd begrepen :smile:

"Vermindering met 6% per jaar tot een maximum van 30% na 5 jaar."
Dat sloeg niet op de referentie CO³, maar op de volledige VAA (ouderdomscoefficient).

Dus nee ik heb ook geen bron :wink: is wel een beetje lastig voorspellen zo, evengoed flikkeren ze het naar 10 of minder :tongue:

Edit: maar als ik met de referentieuitstootspeel, wordt het precies toch niet al te gortig. Referentieuitstoot 10g = 378€/maand (bruto).
Ok dat is niet weinig, maar ik verwacht ook niet echt dat dat snel gaat gebeuren :smile:

Bedankt voor de info! Heb je ergens bronnen, dan kan ik dit tonen op de bureau.

Denk dat die full option wel op catalogus 68.000€ komt
Ik weet weliswaar niet waarom men op den buro zich iets zou willen aantrekken van uw persoonlijke belastingen.

Als uw WG u die wagen wil aanbieden zoveel te beter. Gewoon voor gaan dan.
Zoals eniac al aanhaalde, 't probleem is dat tegen over een paar jaar die nieuwe PHEV's nog 0% aftrekbaar zijn (t.o.v. gewoonlijk 100% op vandaag).

Daar ging die deadline over.

Ok, ik heb je quote dan verkeerd begrepen :smile:

"Vermindering met 6% per jaar tot een maximum van 30% na 5 jaar."
Dat sloeg niet op de referentie CO³, maar op de volledige VAA (ouderdomscoefficient).

Klopt!

Dus nee ik heb ook geen bron :wink: is wel een beetje lastig voorspellen zo, evengoed flikkeren ze het naar 10 of minder :tongue:

Vandaar, best rekening houden dat je na 5 jaar op je worst case zal zitten (wel vermindering met 30% dus). Lijkt me niet bijzonder onrealistisch, maar ook niet echt onoverkomelijk.

Ik weet weliswaar niet waarom men op den buro zich iets zou willen aantrekken van uw persoonlijke belastingen.
Dat was eigenlijk om de keuze voor full EV te beargumenteren :wink:
Aangezien de baas liever PHEV prefereert, ik weet niet waarom want de stekkertijd op het werk zal ongeveer even lang zijn lijkt me? Dat is wel een beperkende factor, momenteel 2 laadpunten voor 4 (en straks 5) PHEV wagens.

Maar goed, tussen full EV vind ik voor dit budget niet echt mijn goesting, heb geprobeerd 2e hands wat hoger te kunnen gaan maar telkens afgeketst :smurf:

Edit: wel jammer trouwens, want full EV rijden lijkt me wel fijn

Ik heb vandaag mijn Superb moeten inruilen voor een Audi A4... ligt dat nu aan mij of zit er standaard geen Android Auto op die wagen? :unsure: :help:
Ik denk dat de A4 van bouwjaar 2020 als dat belangrijk is...

Ik heb vandaag mijn Superb moeten inruilen voor een Audi A4... ligt dat nu aan mij of zit er standaard geen Android Auto op die wagen? :unsure: :help:
Ik denk dat de A4 van bouwjaar 2020 als dat belangrijk is...
Is in de huidige modellen een optie, niet standaard. Ondersteunt uw wagen niet functions on demand? Misschien kan je Android Auto op die manier via een 'as a service' abonnement per maand/jaar aankopen. (lang leve het geldgewin)

Is in de huidige modellen een optie, niet standaard. Ondersteunt uw wagen niet functions on demand? Misschien kan je Android Auto op die manier via een 'as a service' abonnement per maand/jaar aankopen. (lang leve het geldgewin)
Hmm. Blijkbaar zou ik de Audi Smartphone Interface moeten hebben zie ik op internet. :unsure: €10/maand... voor google software... zijn dit soort zaken noodzakelijk om als 'premium' merk gezien te worden? :unsure:

Hmm. Blijkbaar zou ik de Audi Smartphone Interface moeten hebben zie ik op internet. :unsure: €10/maand... voor google software... zijn dit soort zaken noodzakelijk om als 'premium' merk gezien te worden? :unsure:
Als je de optie hebt is er geen probleem en zou het moeten werken.

Als je de optie niet hebt kan je ze kopen via functions on demand:

Vandaag nieuwe wagen gaan uithalen (Mazda 3 2024). Op zich wel een cava auto, maar je kan dus geen van al die drive assistance functies afzetten. Ook Europa’s nieuwe vereiste van een waarschuwing als je 1 km/u rijdt. En elke keer je de auto afzet en terug op reset die naar default.

Ze willen het allemaal veiliger maken maar ik ben meer bezig met die 101 geluiden en meldingen dan met autorijden. Ik ben er enkel nog meer door afgeleid.

En de persoon die Lane Assist heeft uitgevonden mogen ze van mij gerust onthoofden.

Vandaag nieuwe wagen gaan uithalen (Mazda 3 2024). Op zich wel een cava auto, maar je kan dus geen van al die drive assistance functies afzetten. Ook Europa’s nieuwe vereiste van een waarschuwing als je 1 km/u rijdt. En elke keer je de auto afzet en terug op reset die naar default.

Ze willen het allemaal veiliger maken maar ik ben meer bezig met die 101 geluiden en meldingen dan met autorijden. Ik ben er enkel nog meer door afgeleid.

En de persoon die Lane Assist heeft uitgevonden mogen ze van mij gerust onthoofden.
Lane assist afzetten?

Terug
Bovenaan