De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
ik vergelijk eerder de passat met een octavia.
Octavia is de tegenhanger van de golf, maar wel een stuk ruimer.

ik kan me niet inbeelden dat ik een grotere auto als een octavia zou nodig hebben. en die beginnen al rond de 24k voor een 1.5 150pk.

maar ik rij zelf wel me een fiesta, dusja mss heb er ni het beste zicht op

Nope. 2020 model. Medio 2020 is er een facelift uitgekomen maar dat is nog steeds hetzelfde model.

Passat Berline 1.5 TFSI, 150pk, manueel €32.410 incl. Met I kid you not - stalen velgen met wieldoppen
BMW 318i, 156pk, manueel €31.900 incl. Met standaard wegliggingpack

Van zodra je cruise control en aluminium velgen wil (standaard op de BMW) zit je aan €33.405 bij de Passat. Voor een verlengde Golf #MQB.

Dat de gemiddelde 3-reeks wat duurder uitvalt dan een gemiddelde Passat, zal uiteraard zo zijn. Maar het fabeltje dat Volkswagen goedkoop zou zijn is toch echt... een fabeltje.
Je merkt dat harder bij de BMW 128Ti en de Golf GTI. Die komen met identieke opties op quasi dezelfde prijs uit.

Maar leeft dat gevoel dan nog zo sterk dat VW goedkoop zou zijn? Dat is toch zeker iets wat ik niet merk in mijn omgeving.

Vergeet wel niet dat een Passat toch een stukje groter is dan een BMW 3 bijvoorbeeld. Scheelt toch al zo'n 7cm tov de laatste generatie (en BMW 3 is dan nog eens wat gegroeid tov de vorige generatie).
Een Superb is dan wel weer nog een pak groter.

Nope. 2020 model. Medio 2020 is er een facelift uitgekomen maar dat is nog steeds hetzelfde model.

Passat Berline 1.5 TFSI, 150pk, manueel €32.410 incl. Met I kid you not - stalen velgen met wieldoppen
BMW 318i, 156pk, manueel €31.900 incl. Met standaard wegliggingpack

Van zodra je cruise control en aluminium velgen wil (standaard op de BMW) zit je aan €33.405 bij de Passat. Voor een verlengde Golf #MQB.

Dat de gemiddelde 3-reeks wat duurder uitvalt dan een gemiddelde Passat, zal uiteraard zo zijn. Maar het fabeltje dat Volkswagen goedkoop zou zijn is toch echt... een fabeltje.
Ik heb eind 2019 een passat laten configureren: 1.5 TFSI DSG business + nog redelijk wat opties waaronder fancy lederen interieur, en die was ook 32K incl BTW, als ik me goed herinner was er 18 K korting op catalogusprijs. Ook offertes gehad voor A4/C-klasse en Tiguan - in vergelijking vond ik dat de Passat best goedkoop was voor de geboden uitrusting. De duurste vond ik eigenlijk de Tiguan - vooral kwaliteit interieur maar verder super praktische wagen wel.

Ik heb eind 2019 een passat laten configureren: 1.5 TFSI DSG business + nog redelijk wat opties waaronder fancy lederen interieur, en die was ook 32K incl BTW, als ik me goed herinner was er 18 K korting op catalogusprijs. Ook offertes gehad voor A4/C-klasse en Tiguan - in vergelijking vond ik dat de Passat best goedkoop was voor de geboden uitrusting.
Dat is volgens mij ook de enige reden waarom je nog relatief veel passats ziet rijden. Het zijn populaire lease wagens omdat die kortingen enorm zijn. Voor mij ging het tussen de passat en V60 waarbij die laatste met vergelijkbare uitrusting 3k scheelde op catalogusprijs, maar meer dan 8k scheelde na kortingen.

Na mijn Golf Variant heb ik zelfs niet overwogen om terug een Golf te nemen (of een Passat), ik volg poeperman daar volledig in. Wij kunnen trouwens geen Skoda pakken (dus dat viel ook al af).
Een C Break of A4 Avant was dan de keuze want ik vind de 3 Touring z'n achterkant niet zo mooi. Uiteindelijke keuze viel op de A4 want die was (wegens einde reeks C?) beter uitgerust in leasing.

Die mythe rond héél goede en relatief betaalbare wagens rond VW bestaat toch nog wel, aks vervangwagen ooit een Polo meegekregen, dat was effectief 1 vd slechtste auto's waar ik ooit mee gereden heb, maar diezelfde week hoor ik wel van kennissen dat hun dochter een nieuwe Polo besteld had, ook al kan je voor dat geld veel beter krijgen.

Dat is volgens mij ook de enige reden waarom je nog relatief veel passats ziet rijden. Het zijn populaire lease wagens omdat die kortingen enorm zijn. Voor mij ging het tussen de passat en V60 waarbij die laatste met vergelijkbare uitrusting 3k scheelde op catalogusprijs, maar meer dan 8k scheelde na kortingen.

Ongetwijfeld maar een goed argument natuurlijk, mocht Porsche met zulke kortingen afkomen zagen we wellicht zelfs geen A4/C of 3 meer rijden :cool:

De catalogusprijs maakt inderdaad minder uit, ik had €35k excl om mee te shoppen, met onze vloot (25 wagens) was de korting bij BMW/Audi/Mercedes niet vet, bij VW gaven ze wel veel korting waardoor ik voor de Passat met een andere snoet (Arteon) ben gegaan.

nu het hier over vw gaat,
ik ben gisteren men nieuwe bedrijfswagen mogen gaan afhalen. VW T-Roc Elegance 2.0 TDI 150Pk DSG. Rijdt wel leuk!
Mijn vorige was een BMW 118d 5-Deurs.

Overdrijven is ook een kunst hoor. Ik rij nu een jaar met de nieuwste Passat GTE die wel voorzien is van alle nodige opties en comfort, en dat is écht gewoon een fijne auto die meer dan voldoende power in huis heeft om zeer comfortabel te rijden.
De motorisatie helpt wel: het elektrisch rijden is heerlijk rustig en de combinatie (GTE-modus) biedt meer dan voldoende power. Totaal niet te vergelijken met een 1.6 diesel-uitvoering natuurlijk.
Wat had je hiervoor ? :)

On Topic: Toyota Camry ? Ge moet er wel voor zijn, maar past denk ik nog wel binnen budget

Demotie, dat zie je niet vaak.

Wat heb je mispeuterd? :biglaugh:
niets, eigen keuze :). Budget was "hetzelfde" als 4 jaar geleden, mits indexatie.

1) Mijn BMW1 was nog achteraandrijving, nieuwe 1 klasse niet meer.
2) ik had nog best een vrij "kale" opstelling -> Grote GPS, Sport Line, verwarmde zetels, CarPlay. in 2016/17 vond ik de opties vrij duur bovenop de standaard prijs. Nu bij de T-Roc kreeg ik precies meer opties voor dezelfde prijs.
Deze heeft nu Panoramisch dak, elektrisch koffer, ACC, Achteruitrij camera, dode hoek sensor, verwarmde zetels, CarPlay, full led lights, digital cockpit etc.
3) Ik had zin in iets anders (mini-SUV vs lage auto).
Als ik zou kijken naar een BMW X118dA SportLine, zit ik al bijna aan 42K zonder verdere opties, terwijl men TRoc met mijn gekozen packs net geen 40K was. (Ok ja mss is de X1 wel iets groter dan de TRoc, maar ze hebben niets kleiners :D)
4) belangrijkste: voor mij voelt dat niet als een demotie. Voor mij blijft het ook gewoon een auto, kreeg em gewoon meer uitgerust bij VW dan BMW.

Die mythe rond héél goede en relatief betaalbare wagens rond VW bestaat toch nog wel, aks vervangwagen ooit een Polo meegekregen, dat was effectief 1 vd slechtste auto's waar ik ooit mee gereden heb, maar diezelfde week hoor ik wel van kennissen dat hun dochter een nieuwe Polo besteld had, ook al kan je voor dat geld veel beter krijgen.
Dan heb je nog veel te ontdekken als de VW Polo een van de slechtste auto's is waar je ooit mee gereden hebt :D.

Na mijn Golf Variant heb ik zelfs niet overwogen om terug een Golf te nemen (of een Passat), ik volg poeperman daar volledig in. Wij kunnen trouwens geen Skoda pakken (dus dat viel ook al af).
Een C Break of A4 Avant was dan de keuze want ik vind de 3 Touring z'n achterkant niet zo mooi. Uiteindelijke keuze viel op de A4 want die was (wegens einde reeks C?) beter uitgerust in leasing.
Wel ik heb exact hetzelfde meegemaakt. Na drie golfjes gehad te hebben ben ik in de Passat gaan zitten en kwam ik eruit van, tghoh nee dees wordt em echt niet. Dit is ne golf met een onnozel klokske.

Dan ook de A4 genomen en volgende week is die ook al reeds aan vervanging toe. Time flies.

De Corsa die ik als startwagen kreeg bij mijn eerste WG was nog een pak slechter!
Corsa, sjansaar das nen duits. Gene platte franzoos. (Citroën C3)

Wel ik heb exact hetzelfde meegemaakt. Na drie golfjes gehad te hebben ben ik in de Passat gaan zitten en kwam ik eruit van, tghoh nee dees wordt em echt niet. Dit is ne golf met een onnozel klokske.

Dan ook de A4 genomen en volgende week is die ook al reeds aan vervanging toe. Time flies.
Ik ben van initieel een Corsa, naar een A3 gegaan en daarna naar de Golf Variant. De A3 was in zo wat elk opzicht de beste van de 3, ik heb de Golf destijds dan ook enkel gepakt vanwege de ruimte. Ik ben dus heel blij dat ik nu naar een A4 kan.

Ik ben van initieel een Corsa, naar een A3 gegaan en daarna naar de Golf Variant. De A3 was in zo wat elk opzicht de beste van de 3, ik heb de Golf destijds dan ook enkel gepakt vanwege de ruimte. Ik ben dus heel blij dat ik nu naar een A4 kan.
Wat ik frappant vond is het gigantische verschil tussen een A3 en een A4.
Die A3 tegenover de Golf was inderdaad wel een wereld verschil. Terwijl de Golf vrij plastiekerig was, was die A3 toch best wel ne fatsoendelijk afgewerkte auto. Ik ben gaan kijken naar die Passat zo juist na de A3 als aanloop wagen gesleten te hebben.

Bij mij was het:
Citroën C4 -> Volkswagen Golf 5 -> Citroën C4 -> Mini Cooper D -> Volkswagen Golf 6 -> Volkswagen Golf 6 -> BMW 3 -> Audi A3 -> Audi A4 -> Audi Q5.

Persoonlijk heb ik nog altijd een mushy gevoel van de 3 serie. Ik had niet geklaagd van de BMW X3, maarja het is Audi geworden.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan