De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Ik ben geen expert, maar ik vermoed dat het toch in elkaar zit:

(1) Stel dat zij een sales bonus krijgt van 3.000 euro, en door hier van af te zien, moet ze na aftrek van haar eigen opleg voor de wagen moet ze aan de werkgever dan nog maar 100 euro moet bijleggen.
(2) Stel dat zij een sales bonus krijgt van 3.000 euro, waarvan zij na belastingen nog 1.200 euro à 1.800 euro overhoudt, dan moet zij nog 1.900 à 1.300 euro bijleggen voor haar eigen opleg voor de wagen.

Dan is optie 1 een pak voordeliger. Best wel duidelijke afspraken en zorgen dat het op papier/mail staat.

Je eigen opleg is enkel aftrekbaar aan de VAA die je aangerekend wordt (per jaar). Stel dat zij 4 maanden dit jaar zal werken voor haar werkgever met een VAA van 150/maand: 600 euro VAA dit inkomstenjaar. Dan kan je ook maar maximaal 600 euro eigen opleg aftrekken van je VAA. De resterende eigen opleg is voor je eigen rekening en is belastingtechnisch dus niet interessant.
Bedankt voor jouw bijdrage, ik had er inderdaad niet aan gedacht dat je eerst VAA moet betalen. Gezien ze stopt einde deze maand, is er niet genoeg VAA dit jaar om de opleg vanaf te trekken.
Betaalt ze een eigen bijdrage van 100 euro omdat dat het systeem is dat haar werkgever gebruikt? Of omdat ze boven budget is gegaan en daardoor 100 euro moet bijleggen elke maand?
Ze betaalt die 100€ omdat ze boven budget gegaan is.

Ben veranderd van werk en mag een bedrijfswagen kiezen. Budget is zo'n 30.000 galetten (zonder BTW) maar ik mag ook richting jonge tweedehandswagens gaan. Dus een C klasse of een Passat zitten ook in dat budget.
Als alles goed gaat en ik resultaten lever wordt mijn budget 45.000 zonder BTW binnen 2 jaar.

Aanraders of ervaringen hier met jonge tweedehandswagens van de 4 duitsers?

Ben veranderd van werk en mag een bedrijfswagen kiezen. Budget is zo'n 30.000 galetten (zonder BTW) maar ik mag ook richting jonge tweedehandswagens gaan. Dus een C klasse of een Passat zitten ook in dat budget.
Als alles goed gaat en ik resultaten lever wordt mijn budget 45.000 zonder BTW binnen 2 jaar.

Aanraders of ervaringen hier met jonge tweedehandswagens van de 4 duitsers?
Eens kijken op BMW premium selection? Meer dan 100 3 series voor dat budget.

Een nieuwe Passat past ook in dat budget, als je genoegen neemt met een 122pk diesel of goedkoper.
Ja maar dan heb ik niet veel ruimte meer voor opties.

Eens kijken op BMW premium selection? Meer dan 100 3 series voor dat budget.
Idem als hierboven, ik ben voor die budgetten liever op mijn gemak met veel opties.

Sowieso wil ik graag:
automaat
zetelverwarming ook vanachter
lane assist
adaptive cruise
deftig geluidssysteem
en standaard dingen als regen en licht sensor, gps...

Eventueel zelfs die optie waardoor je van thuis uit dingen op je auto HD kan zetten.

Of ben ik nu gewoon aan't overdrijven met mijn budget?

Ja maar dan heb ik niet veel ruimte meer voor opties.

Idem als hierboven, ik ben voor die budgetten liever op mijn gemak met veel opties.

Sowieso wil ik graag:
automaat
zetelverwarming ook vanachter
lane assist
adaptive cruise
deftig geluidssysteem
en standaard dingen als regen en licht sensor, gps...

Eventueel zelfs die optie waardoor je van thuis uit dingen op je auto HD kan zetten.

Of ben ik nu gewoon aan't overdrijven met mijn budget?
De 2 in bold gaat ge moeilijk vinden op een 2e hands (bestaat dat zelfs op een 3?). De rest is no problem.

Een nieuwe Passat past ook in dat budget, als je genoegen neemt met een 122pk diesel of goedkoper.
Een nieuwe Passat kiezen als je vrij mag kiezen uit alle merken én zelfs jonge tweedehandswagens mag nemen... Dat staat toch met stip op 1 als slechtste advies sinds BG 🤣

Een nieuwe Passat kies je enkel als je niet mag kiezen.

Ben intussen een testrit gaan doen met de Peugeot 5008. Eerste keer met een automaat gereden, was eigenlijk blij verrast.
Garage heeft offerte opgemaakt en zou blijkbaar de GT Pack kunnen nemen met leren zetels en black pack optie. Volgens de leasing tool kreeg ik er een veel mindere versie uit.

Een nieuwe Passat kiezen als je vrij mag kiezen uit alle merken én zelfs jonge tweedehandswagens mag nemen... Dat staat toch met stip op 1 als slechtste advies sinds BG 🤣

Staat nochtans letterlijk in de originele post dat (zelfs) een tweedehands Passat in dat budget valt, ik laat weten dat een nieuwe ook lukt. Met een stockwagen zullen zelfs redelijk wat van de gevraagde opties lukken.

Ge hebt natuurlijk altijd rare mensen.
2 van men collega's hebben er specifiek voor gekozen en hun budget was +/- 55k, alle 2 passat gte, met reeks aan opties.

Als je naar premium selection kijkt: zeker ook eens naar de Duitse buren kijken.

Die hebben meestal iets meer opties voor een lagere prijs.
Als ik kijk wat de lokale BMW-dealer hier durft vragen voor sommige kale premium selections ...

Is een Passat dan zoveel minderwaardig dan een A4 of een C klasse??

Een Passat is een oerdegelijke wagen. Maar het is, voor velen, gewoon een super saaie wagen. Rijd saai, oogt saai, heeft geen belevenis. Maar als je een wagen nodig hebt met heel veel plek, dan is het voor dat budget waarschijnlijk toch de beste optie.

Wat iedereen zegt, pokkesaai, blinkt nergens in uit, very middle of the road, en teveel geld voor wat het eigenlijk maar is. Maar als auto op zich niks echt mis mee.

Een Passat is een oerdegelijke wagen. Maar het is, voor velen, gewoon een super saaie wagen. Rijd saai, oogt saai, heeft geen belevenis. Maar als je een wagen nodig hebt met heel veel plek, dan is het voor dat budget waarschijnlijk toch de beste optie.
Ik zou dan eerder naar ne Superb of Mondeo neigen.

Ik heb 4 jaar geleden van de garage hun nieuwe Passat tijdens het weekend mogen testen (die met het meeste Pk uiteraard) en my god, wat viel het tegen dat ik nadien terug naar mijn Golf moest... Verre van een saaie auto én meer ruimte dan een A4. De nieuwste modellen zien er ook sportiever uit, maar ik kan er ook ergens wel inkomen dat het minder oogt dan een C-klasse (terwijl ik dat nooit zou moeten hebben).

Wat iedereen zegt, pokkesaai, blinkt nergens in uit, very middle of the road, en teveel geld voor wat het eigenlijk maar is. Maar als auto op zich niks echt mis mee.

Ik zou dan eerder naar ne Superb of Mondeo neigen.
Ik zou ook altijd een Superb nemen (Mondeo is wel écht verouderd ondertussen). Ruimer, rijdt quasi identiek, imo ook mooier en iets goedkoper...
En in die klasse zou ik ook naar de 508 kijken, puur omdat die zo knap is.

Ik zou ook altijd een Superb nemen (Mondeo is wel écht verouderd ondertussen). Ruimer, rijdt quasi identiek, imo ook mooier en iets goedkoper...
Agreed van die Mondeo. Hoe nieuw een model is, speelt uiteraard mee, en daarom valt de Mondeo momenteel af ... totdat de nieuwe er is ergens dit jaar (allé, tbc wat dat juist gaat zijn :unsure:).
508 is inderdaad een enorm knap model vanbuiten. Maar ik heb er een paar keer mee gereden, en van het interieur noch het rijden zelf ben ik niet onder de indruk.

Superb is nu toch echt geen mooie auto... (toch niet als je de Passat afschrijft tenminste)

Overdrijven is ook een kunst hoor. Ik rij nu een jaar met de nieuwste Passat GTE die wel voorzien is van alle nodige opties en comfort, en dat is écht gewoon een fijne auto die meer dan voldoende power in huis heeft om zeer comfortabel te rijden.
De motorisatie helpt wel: het elektrisch rijden is heerlijk rustig en de combinatie (GTE-modus) biedt meer dan voldoende power. Totaal niet te vergelijken met een 1.6 diesel-uitvoering natuurlijk.

Terug
Bovenaan