De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Ja die 508 is echt wel knap, maar ik heb zo wat het vooroordeel dat Duits = beter is. Dat is, toegegeven, wel een vooroordeel.
Zou beter eens wat testritten maken zeker met vanalles en nog wat? Grappig is wel dat ik hoopte om mijn keuzes wat te kunnen inperken met het hier te vragen maar ik nu met nog méér keuzes zit. :D

Wat een luxeprobleem dat ik hier heb. :)

Superb is nu toch echt geen mooie auto... (toch niet als je de Passat afschrijft tenminste)

Vind een Superb nu toch ook wel mooier als een Passat. Passat is echt gewoon een saaie rechthoek, geen lijntje te bespeuren op die wagen, zelfs met een R line. De superb is nu niet zoveel beter maar toch iets.

Ik heb 4 jaar geleden van de garage hun nieuwe Passat tijdens het weekend mogen testen (die met het meeste Pk uiteraard) en my god, wat viel het tegen dat ik nadien terug naar mijn Golf moest... Verre van een saaie auto én meer ruimte dan een A4. De nieuwste modellen zien er ook sportiever uit, maar ik kan er ook ergens wel inkomen dat het minder oogt dan een C-klasse (terwijl ik dat nooit zou moeten hebben).
Verre van een saaie auto? Dat is dus het "probleem" met adviezen als je geen of weinig ervaring hebt met andere auto's. Een Passat, in eender welke uitvoering, is een bijzonder saaie auto. Stuurt vaag & gevoelloos, is niet bijzonder comfortabel maar ook helemaal niet sportief. Mossel noch vis noch vlees. Al geef je een aap 300pk, het is en blijft een aap.

Elke auto rijdt goed tot je met een betere hebt gereden. Ik zei vroeger ook dat mijn Golfje III écht goed reed. Ik had rijles gehad in een Nissan Note, kwam uit een Volvo V40 en die Golf reed iets toffer dan de andere twee. Tot ik na die Golf een E46 kocht.

EYES WIDE OPEN

Vanaf dan zei ik: een Golf rijdt verschrikkelijk slecht, maar nét iets beter dan een V40 en een Nissan Note.

Vind een Superb nu toch ook wel mooier als een Passat. Passat is echt gewoon een saaie rechthoek, geen lijntje te bespeuren op die wagen, zelfs met een R line. De superb is nu niet zoveel beter maar toch iets.
Er zijn ook mensen die een Fiat Panda kopen en die mooi vinden. :')

Verre van een saaie auto? Dat is dus het "probleem" met adviezen als je geen of weinig ervaring hebt met andere auto's. Een Passat, in eender welke uitvoering, is een bijzonder saaie auto. Stuurt vaag & gevoelloos, is niet bijzonder comfortabel maar ook helemaal niet sportief. Mossel noch vis noch vlees. Al geef je een aap 300pk, het is en blijft een aap.

Elke auto rijdt goed tot je met een betere hebt gereden. Ik zei vroeger ook dat mijn Golfje III écht goed reed. Ik had rijles gehad in een Nissan Note, kwam uit een Volvo V40 en die Golf reed iets toffer dan de andere twee. Tot ik na die Golf een E46 kocht.

EYES WIDE OPEN

Vanaf dan zei ik: een Golf rijdt verschrikkelijk slecht, maar nét iets beter dan een V40 en een Nissan Note.
Geen enkele auto is dezelfde, maar ik heb met een Passat (model van 4 jaar geleden) gereden en vond die niet saai sturen of gevoelloos, integendeel. Iedereen die met mijn Golf heeft gereden zegt: amai die rijdt goed (en dat zijn mensen van +50 die al wat wagens hebben gehad...)

Er zijn teveel die 'oooh Audi A4, oooh Mercedes C-klasse' zeggen en dat zijn mooie auto's he, maar als je eens moet meerijden als passagier heb je daar amper comfort in. Dan heb ik liever mss een 'iets saaiere' auto waar ik wel zonder problemen een kleine in kan vervoeren en naar de winkel mee kan gaan.

Geen enkele auto is dezelfde, maar ik heb met een Passat (model van 4 jaar geleden) gereden en vond die niet saai sturen of gevoelloos, integendeel. Iedereen die met mijn Golf heeft gereden zegt: amai die rijdt goed (en dat zijn mensen van +50 die al wat wagens hebben gehad...)

Gevoelloos/sportief/comfortabel/... is altijd "vergeleken met" hé. Dus als je enkel een Passat en een Golf hebt gereden kan je niet zeggen "integendeel". Het is van niet beter weten.

Jouw gradatie van stuurgevoel stopt aan een D-label, terwijl er ook een A+++ bestaat.

Rijdt een Passat dan zo verschrikkelijk slecht dat je er de baan niet mee op durft? Of dat je geradbraakt bent na 20km? Natuurlijk niet.
Rijdt een Passat bijzonder veel saaier dan de directe en indirecte concurrenten? Zeker weten! Een Mazda 6, een Ford Mondeo, een Alfa Giulia, een BMW 3, een Mercedes C-klasse, Volvo V60,... doen het allemaal een pak beter.

En een Passat kost gewoon ook fucking veel geld voor wat je krijgt. De el-cheapo days van VW liggen al lang achter ons. Bang for buck staan die wat mij betreft helemaal onderaan de ladder.

Mijn vrouw heeft een 2020 Tiguan van het werk en ik vind dat gewoon weerzinwekkend dat die auto +40K kost. Het stuurt draait al door er naar te kijken, onderstuur walhalla, slechte zetels (comfortstoelen my ass), infotainment uit 2003, een sleutel! die je in het contact moet steken en moet draaien om te starten. Een hoedenplank met touwtjes en een vermogenscurve waar een Dacia zich voor zou schamen.

Nope. Er zijn geen goeie dingen te zeggen over Volkswagen. None.

Zo, we kunnen concluderen dat het persoonlijk is hoe je een wagen ervaart en wat voor u belangrijk is.
Dus: testritjes doen en prioriteiten voor jezelf uitmaken.
En laat u vooral niet beïnvloeden door wat sommigen hier neerpennen want ze stoppen u in een Bentley of beter want alles eronder rijdt als stront :)

Gevoelloos/sportief/comfortabel/... is altijd "vergeleken met" hé. Dus als je enkel een Passat en een Golf hebt gereden kan je niet zeggen "integendeel". Het is van niet beter weten.

Jouw gradatie van stuurgevoel stopt aan een D-label, terwijl er ook een A+++ bestaat.

Rijdt een Passat dan zo verschrikkelijk slecht dat je er de baan niet mee op durft? Of dat je geradbraakt bent na 20km? Natuurlijk niet.
Rijdt een Passat bijzonder veel saaier dan de directe en indirecte concurrenten? Zeker weten! Een Mazda 6, een Ford Mondeo, een Alfa Giulia, een BMW 3, een Mercedes C-klasse, Volvo V60,... doen het allemaal een pak beter.

En een Passat kost gewoon ook fucking veel geld voor wat je krijgt. De el-cheapo days van VW liggen al lang achter ons. Bang for buck staan die wat mij betreft helemaal onderaan de ladder.

Mijn vrouw heeft een 2020 Tiguan van het werk en ik vind dat gewoon weerzinwekkend dat die auto +40K kost. Het stuurt draait al door er naar te kijken, onderstuur walhalla, slechte zetels (comfortstoelen my ass), infotainment uit 2003, een sleutel! die je in het contact moet steken en moet draaien om te starten. Een hoedenplank met touwtjes en een vermogenscurve waar een Dacia zich voor zou schamen.

De V60 doet het voor mij nauwelijks beter dan een Passat. Qua looks en comfort natuurlijk niet te vergelijken, maar qua rijbeleving toch niet echt fantastisch. Bij de keuze van de vorige bedrijfswagen durfde de verkoper bij Volvo het zelfs een 'zeer sportieve wagen' te noemen.

Zo, we kunnen concluderen dat het persoonlijk is hoe je een wagen ervaart en wat voor u belangrijk is.
Dus: testritjes doen en prioriteiten voor jezelf uitmaken.
En laat u vooral niet beïnvloeden door wat sommigen hier neerpennen want ze stoppen u in een Bentley of beter want alles eronder rijdt als stront :)
Dat is dus exact het tegenovergestelde van wat ik wil zeggen.

Volkswagen heeft in Vlaanderen het imago van heel goed én heel goedkoop te zijn. En het is geen van beide. Het zijn middelmatige auto's met een premium prijskaartje.

Je kan voor veel minder geld betere auto's krijgen en voor hetzelfde geld een veel betere auto.

EDIT: een Passat Berline kost dus gewoon méér dan een 3-reeks hé. Met minder standaarduitrusting en minder vermogen

Lijkt mij dan dat ze een oud model heeft - niets daarvan bij de 2020 Passat.
Maar alé, 't is van niet beter weten neem ik aan.

Dat is dus exact het tegenovergestelde van wat ik wil zeggen.

Volkswagen heeft in Vlaanderen het imago van heel goed én heel goedkoop te zijn. En het is geen van beide. Het zijn middelmatige auto's met een premium prijskaartje.

Je kan voor veel minder geld betere auto's krijgen en voor hetzelfde geld een veel betere auto.

EDIT: een Passat Berline kost dus gewoon méér dan een 3-reeks hé. Met minder standaarduitrusting en minder vermogen

Huh? Als ik dat hier vergelijk is BMW toch een flink stuk duurder hoor.

Niet dat ik BMW overweeg eigenlijk, zou dan eerder naar Mercedes of Audi gaan.

Dit vind ik toch al in orde precies : https://mbcc.be/nlbe/autos/mercedes-benz/c-180/avantgarde-s1cduvr6

Ik ken er écht te weinig van als ik jullie comments hier allemaal lees. Sowieso erg bedankt voor alle inbreng, ben aan't bijleren.

Niet dat ik BMW overweeg eigenlijk, zou dan eerder naar Mercedes of Audi gaan.

Dit vind ik toch al in orde precies : https://mbcc.be/nlbe/autos/mercedes-benz/c-180/avantgarde-s1cduvr6

Ik ken er écht te weinig van als ik jullie comments hier allemaal lees. Sowieso erg bedankt voor alle inbreng, ben aan't bijleren.
Ik zou momenteel eerlijkgezegd geen jonge C-klasse kopen. Het nieuwe model is net gelanceerd en het uitgaande model is ondertussen denk ik 6-7 jaar oud. Dus al de tech die je daar nu in ziet is eigenlijk al stokoud. Ik vind dat je dat ook wel ziet aan het interieur als je dat vergelijkt met een jonge 3-series of A4.

Ja maar dan heb ik niet veel ruimte meer voor opties.

Idem als hierboven, ik ben voor die budgetten liever op mijn gemak met veel opties.

Sowieso wil ik graag:
automaat
zetelverwarming ook vanachter
lane assist
adaptive cruise
deftig geluidssysteem
en standaard dingen als regen en licht sensor, gps...

Eventueel zelfs die optie waardoor je van thuis uit dingen op je auto HD kan zetten.

Of ben ik nu gewoon aan't overdrijven met mijn budget?
Goh ja, met +/-36K aankoopbudget kan je in de jonge 2e hands markt wel al eens gaan shoppen bij de Duitsers natuurlijk.
Het maakt het er natuurlijk allemaal wel wat lastiger op om advies te geven, want da's gewoon vrije markt wete.

Dan kom je pretty much uit in hetzelfde scenario als in uwe privé. En in uwe privé hou je dan de verscheidene websites in de gaten om een wagen te vinden die (min of meer) voldoet aan uw requirements voor een relatief interessante prijs rondom uw budget (om dan uw aanvaardbare compromis ergens te vinden).
Dat is meestal een zoektocht die niet rond is op een dag of zelfs een week, een maand.

Ik merkte bv. ook op dat op de 2e handsmarkt dat deftig audio systeem (dus HK bij BMW bv.) de keuze al snel vermassacreerde bv. Dat is bij mij dan 1 v/d belangrijke punten waar ik naar keek. En als dat er dan was, maar het was dan een blauwe met bruine zetels ... meh ... not gonna happen.

Zetelverwarming van achter is 2e hands zeldzamer dan zeldzaam, dus die zou ik ook ineens vergeten. Is ook meestal iets dat slechts beschikbaar wordt vanaf hogere modellen (denk vanaf de 5 pas bij BMW, maar zou de configurator v/d 3 er voor moeten checken).
Zoals eerder ook al aangehaald ... die specifieke 'techy' opties worden niet veel terug gevonden in 2e hands omdat die niet bovenaan op de lijst staan bij vele mensen als ze de wagen samen klikken.

Ik heb het hier eerder nog wel eens geschreven, maar de configurator is de ultieme luxe natuurlijk bij het kopen van een wagen.
De vraag is dan natuurlijk maar hoeveel tijd je hebt om 'rond te shoppen' voor de 2e handswagen. Kans bestaat dat dit redelijk snel zal moeten (& wss via een officiële dealer, dus aangewezen op premium selection & merk equivalenten).

Bottom line ... er zijn zeker jonge premium selection 3-reeksen te vinden, maar wat er dan zal op zitten van opties ... jah, up to chance ain't it.
Ik nam BMW als voorbeeld, maar idem Audi & Merc natuurlijk.

Ik vraag me soms toch af waar die fascinatie voor sportief rijden hier vandaan komt.
Het spannendste op ons grondgebied is de oprit van de autostrade. Anders rij je in een treintje 50 of 70kmph naar je werk.

De Passat is een degelijke wagen om rond te rijden. Maar opvallen zal je niet doen.

Ik vraag me soms toch af waar die fascinatie voor sportief rijden hier vandaan komt.
Het spannendste op ons grondgebied is de oprit van de autostrade. Anders rij je in een treintje 50 of 70kmph naar je werk.

De Passat is een degelijke wagen om rond te rijden. Maar opvallen zal je niet doen.
Verhuizen naar West-Vlaanderen en alle binnenwegen doen zonder tractors liefst :p

Ja maar dan heb ik niet veel ruimte meer voor opties.

Idem als hierboven, ik ben voor die budgetten liever op mijn gemak met veel opties.

Sowieso wil ik graag:
automaat
zetelverwarming ook vanachter
lane assist
adaptive cruise
deftig geluidssysteem
en standaard dingen als regen en licht sensor, gps...

Eventueel zelfs die optie waardoor je van thuis uit dingen op je auto HD kan zetten.

Of ben ik nu gewoon aan't overdrijven met mijn budget?
Ik kan alleen maar zeggen: pas op met uw VAA want die gaat niet gelijk zijn aan de aankoopprijs van uw tweedehands wagen.
Ik heb in het verleden ook iemand gezien die dan toch maar voor een nieuwe 5 serie gegaan is in plaats van een premium selection 7.

Wat iedereen zegt, pokkesaai, blinkt nergens in uit, very middle of the road, en teveel geld voor wat het eigenlijk maar is. Maar als auto op zich niks echt mis mee.

Ik zou dan eerder naar ne Superb of Mondeo neigen.
100% volledig gelijk. Binnen het VW segment vind ik dan zelfs een Golf Variant interessanter dan de Passat. Maar je haalt er twee zeer goede modellen bij die wel meer value for money kunnen geven. Nota bene ook eens kijken bij Seat, die zijn tegenwoordig ook super goed bezig in premium uitstraling voor weinig centen.

De V60 doet het voor mij nauwelijks beter dan een Passat. Qua looks en comfort natuurlijk niet te vergelijken, maar qua rijbeleving toch niet echt fantastisch. Bij de keuze van de vorige bedrijfswagen durfde de verkoper bij Volvo het zelfs een 'zeer sportieve wagen' te noemen.
Hij doet het alvast beter in één aspect: nog meer kosten.

Die Volvo's zijn toch wel een kwestie van persoonlijke smaak. Da's gelijk Zweedse balletjes gaan eten naar den IKEA. Love it or hate it, maar bij mij zit der toch wel ergens een smaakje in dat ik niet kan thuis brengen en echt geen fan van ben. Geef mij maar liever een goedkope kom gras met kaaskroket en portie frieten.

Ze tikken ook spijtig genoeg enorm stevig door, ik denk dat hun visie wel goed doorgerekend wordt.

Dat is geen grijze zone, dat is privé gebruik. Zelfs al ligt die Colruyt langs de route van en naar het werk. Een kind naar school brengen als die school op weg ligt naar je werk is ook privé gebruik.

Ze komen er waarschijnlijk nooit achter, en het zou nog kunnen dat ze zich wat soepel opstellen als dit eenmalig was, maar in principe is dat een overtreding. Volgens mij wordt de baas ook als eerste aangesproken, hoewel dat bij zo'n geval met privé gebruik wel twijfelachtig is (omdat de baas dat soms niet weet).
Ik bedoel dan ook grijs in de zin van: "het leven is grijs". Voor een goede werknemer gaat een baas ietsje meer in de bres willen schieten dan een krabber (ook in risico).

En sommige zaken zijn dan ook moeilijk controleerbaar en handhaafbaar en liggen soms aan de borderline van wat is feitelijk pragmatisch het beste. De geest versus de letter.

Laatst bewerkt:
De V60 rijdt erg comfortabel, maar is natuurlijk op geen enkele manier sportief te noemen.

Lijkt mij dan dat ze een oud model heeft - niets daarvan bij de 2020 Passat.
Maar alé, 't is van niet beter weten neem ik aan.

Nope. 2020 model. Medio 2020 is er een facelift uitgekomen maar dat is nog steeds hetzelfde model.

Passat Berline 1.5 TFSI, 150pk, manueel €32.410 incl. Met I kid you not - stalen velgen met wieldoppen
BMW 318i, 156pk, manueel €31.900 incl. Met standaard wegliggingpack

Van zodra je cruise control en aluminium velgen wil (standaard op de BMW) zit je aan €33.405 bij de Passat. Voor een verlengde Golf #MQB.

Dat de gemiddelde 3-reeks wat duurder uitvalt dan een gemiddelde Passat, zal uiteraard zo zijn. Maar het fabeltje dat Volkswagen goedkoop zou zijn is toch echt... een fabeltje.

Ze tikken ook spijtig genoeg enorm stevig door, ik denk dat hun visie wel goed doorgerekend wordt.
Inderdaad. Voor dat geld zit ik liever in een 3 of C. Helaas is de car policy hier niet flexibel, enkel volvo, ford of vw. Als je dan een budget krijgt van 32k BTW incl na korting, heb je bij Volvo niet veel te zoeken.

Terug
Bovenaan