De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
buurvrouw van me vertelde me dat ze officieel geen bedrijfswagen heeft, maar wel vrij frequent de wagen van haar poets bureau mag gebruiken.
daar staat niets van op papier, ze werkt er ook al heel haar carrière. lijkt me toch gevaarlijk, voor als er een ongeval zou gebeuren?

ben je eigenlijk verplicht dan "voordeel alle aard" aan te geven als werkgever?
is dan wel nadeliger voor haar als werkneemster zeker, wellicht krijgt ze dan een stuk minder netto, of hoe zit dit juist?
Tghoh an sich moet ge daar toch wel wat voorzichtig mee zijn. In sommige gevallen is dat gelijk de camionette mee naar huis nemen.

Als zij op verplaatsing werkt en dus interessant is dat zij meteen kan vertrekken naar haar werkplek in plaats van eerst naar het werk te gaan, daar een auto te nemen en dan naar daar te rijden. In dat geval wordt deze rit in sommige gevallen beschouwd als een professionele verplaatsing. De nuance zit hier voornamelijk in "naar klant rijden op vraag van baas", want het verkeer van woonst naar hoofdzetel is in theorie privé.

Nu als zij daar dan mee in de Colruyt stopt, na het werk dan wordt het dus helemaal grijze zone.

Werken is soms geven en nemen. Sommige van ons doen dan ook meer dan 38/40u per week zonder officiële compensatie regeling. Ook niet juist maar dan trek je je mond open bij de evaluatie. Klaar.

Theoretisch gezien als zij met die wagen mag doen en laten wat zij wil. Bijvoorbeeld 3 weken Spanje rond tuffen op verlof dan is het een bedrijfswagen en dient ze VAA te betalen. En een wagen mag gebruiken als die er toevallig is, tghoh dat staat bij mijn weten niet beschreven in de VAA regeling. Ofwel beschik je over het volledig gebruik, ofwel is het een voertuig van je baas voor tijdens de diensturen.

De werkgever gaat altijd mogen dokken voor de wagen in taksen. Het gaat eerder de vraag zijn of zij nu al dan niet VAA dient in te leveren.

Verzekeringstechnish moet het voertuig enkel verzekerd zijn dat de persoon die ermee aan het rijden is in orde is.

Als mijn vriendin mijn bedrijfswagen op zijn dak legt terwijl ik thuis aan het werken ben, is dit geen probleem. Enfin verzekeringstechnish, carfleet daarintegen gaat niet zo happy zijn.

Laatst bewerkt:
Financieel afgeschreven betekent niet dat ze die auto moeten vervangen. Genoeg bedrijven met een gekocht wagenpark die daar meer dan 5 jaar mee doen.
Maar is het niet gunstiger voor hen om die dan te verkopen en een nieuwe te kopen om die opnieuw 5 jaar te kunnen inbrengen als onkost?

Ik mag in mei een nieuwe wagen kiezen, budget 750 euro excl brandstof, 5 jaar leasetermijn.
Volgens leaseplan kan ik daarmee een Tesla krijgen ? Kan mijn ogen niet geloven, klopt dit?

We krijgen korting op bepaalde merken, vooral audi en BMW.
Iemand suggesties?

Ik mag in mei een nieuwe wagen kiezen, budget 750 euro excl brandstof, 5 jaar leasetermijn.
Volgens leaseplan kan ik daarmee een Tesla krijgen ? Kan mijn ogen niet geloven, klopt dit?

We krijgen korting op bepaalde merken, vooral audi en BMW.
Iemand suggesties?
Ja dit kan kloppen, dit hangt af van de financiële berekening. Bij sommige krijg je voor 500 euro een dikke auto onder je kont geschopt, bij een andere werkgever mag je tevreden zijn met een grasmachine voor die prijs. Alles hang af of volgende extra parameters die meegenomen zijn in het budget: taksen, banden, brandstof, onderhoud,...

Zo had ik bij een vorige werkgever een BMW 3 sedan voor 900 euro budget, en bij mijn huidige werkgever past een Audi Q5 in mijn 533 euro budget.

Investeren heet dat, toch? :p
Investeren kan je enkel doen in iets dat toeneemt in waarde of op een andere manier opbrengt.

Een wagen is 100% een kost. Dit is een van de duurste items die je ooit zal bezitten, die tegelijkertijd ook nog eens constant in waarde DAALT (en waar regelmatig voor geleend wordt, dus nog eens geld kost daar ook terwijl de wagen dus in waarde blijft dalen).

Als het voor jezelf is dan kan je gemakkelijk rekenen dat een paar 1000 EUR onderhoud & herstelling over nog eens 5j niet opweegt tegenover een nieuwe wagen te kopen van pakweg 60K. Onafhankelijk restwaarde v/d vorige & van uwen boekhouder. :p

Als je gewoonweg zelf een nieuwe wagen wil da's iets anders natuurlijk, dan maak je die kost voor jezelf.

De uitzondering daarop is natuurlijk de 'eerste' wagen (of rollend materieel algemeen), die je zou nodig hebben om uw job uit te voeren. Een electricien zonder een camionette bv. zal weinig kunnen doen, want die heeft nooit iets mee. Dan is dat investeren, want zonder kan je uw werk niet doen. :devilish:
Die elke 3j vervangen ondanks maar 100K km voor een nieuwere, blinkendere versie daarentegen ... dat weer niet meer.

Investeren kan je enkel doen in iets dat toeneemt in waarde of op een andere manier opbrengt.

Een wagen is 100% een kost. Dit is een van de duurste items die je ooit zal bezitten, die tegelijkertijd ook nog eens constant in waarde DAALT (en waar regelmatig voor geleend wordt, dus nog eens geld kost daar ook terwijl de wagen dus in waarde blijft dalen).

Als het voor jezelf is dan kan je gemakkelijk rekenen dat een paar 1000 EUR onderhoud & herstelling over nog eens 5j niet opweegt tegenover een nieuwe wagen te kopen van pakweg 60K. Onafhankelijk restwaarde v/d vorige & van uwen boekhouder. :p

Als je gewoonweg zelf een nieuwe wagen wil da's iets anders natuurlijk, dan maak je die kost voor jezelf.

De uitzondering daarop is natuurlijk de 'eerste' wagen (of rollend materieel algemeen), die je zou nodig hebben om uw job uit te voeren. Een electricien zonder een camionette bv. zal weinig kunnen doen, want die heeft nooit iets mee. Dan is dat investeren, want zonder kan je uw werk niet doen. :devilish:
Die elke 3j vervangen ondanks maar 100K km voor een nieuwere, blinkendere versie daarentegen ... dat weer niet meer.
Ik zou het toch zo zwart/wit niet durven bekijken. Bij auto's spelen kilometers en leeftijd een enorme belangrijke rol en misschien doe je liever na 5 jaar uw auto weg voordat de grote kosten komen (nieuwe distributieriem, etc).

Los van dit topic, is het een gulden regel dat, als je graag met nieuwe modellen blijft rijden, je je wagen best na 3 jaar verkoopt (beste overnameprijs, nog geen grote kosten) om aan een gunstige prijs een nieuwe auto te hebben. Mocht ik kunnen kiezen tussen 3000 euro aan kosten na 5 jaar (en een alsmaar dalende overname) of 5000 opleggen voor een nieuwe, dan heb ik snel gekozen. Maar dan spreek ik niet over bedrijfswagens.

Dan ben je wel in het erg goedkope segment bezig.
Voor pakweg een BMW 3 ga je veel meer verliezen aan afschrijving dan wat je ooit aan kosten zal hebben. Tenzij je die 15j gaat bijhouden ofzo.

Ik zou het toch zo zwart/wit niet durven bekijken. Bij auto's spelen kilometers en leeftijd een enorme belangrijke rol en misschien doe je liever na 5 jaar uw auto weg voordat de grote kosten komen (nieuwe distributieriem, etc).

Los van dit topic, is het een gulden regel dat, als je graag met nieuwe modellen blijft rijden, je je wagen best na 3 jaar verkoopt (beste overnameprijs, nog geen grote kosten) om aan een gunstige prijs een nieuwe auto te hebben. Mocht ik kunnen kiezen tussen 3000 euro aan kosten na 5 jaar (en een alsmaar dalende overname) of 5000 opleggen voor een nieuwe, dan heb ik snel gekozen. Maar dan spreek ik niet over bedrijfswagens.
Nee, een gulden regel is: "koop nooit een nieuwe wagen, maar koop die van iemand die na 3 jaar denkt er een goede zaak aan te doen om hem te verkopen".
De wagen die het minste waardeverlies heeft op 3 jaar (met een paar zeer specifieke uitzonderingen in het midden gelaten), is na 3 jaar nog 70% van de aankoopwaarde waard. In dit specifieke geval (RR Evoque P250 R-dynamic) spreken we over een aankoopprijs van 53200€.
Dat is dus een kost van 5320€ per jaar.
Uw auto van 5 jaar moet dus al élk jaar 5320€ kosten hebben om minder voordelig uit te komen. Een distributieriem vervangen kost een paar 100€ he.

Als je graag met de nieuwste modellen wil rijden, moet je op zoek naar welke modellen extreme kortingen krijgen, of naar de 2e hands markt. Want die Evoque kan je daar dus voor 37240€ krijgen, en dat model is de voorbije 3 jaar niet veranderd en ziet er dus nog identiek hetzelfde uit.

Ik zeg er wel zelf bij dat dit los staat van de bedrijfswagens. :) (en dus ook niet van toepassing op auto's van 30-50k...)

Ik zeg er wel zelf bij dat dit los staat van de bedrijfswagens. :) (en dus ook niet van toepassing op auto's van 30-50k...)
Je spreekt over een afschrijving, dus ben je toch automatisch over de aankoop van een bedrijfswagen bezig? Of, at the very least, rollend materieel voor het bedrijf (dat je bv. privé niet bezigt & dus geen VAA op rekent).

Over 't algemeen koop je op de zaak ook niet de eerste de beste, goedkoopste wagen die je tegen komt. Moet de eerst Dacia Duster op de zaak nog tegen komen (zal weliswaar wel bestaan, mor soit).
Wat niet moet betekenen dat iedereen telkens nieuwe wagens van +30-50K zal/moet kopen. Uiteindelijk is het niet verboden om een 2e handse wagen aan te schaffen als bedrijfswagen eh. Als zelfstandige dan toch, want als gewone WN zal dat over 't algemeen ni pakken omdat de WG dat niet wil.

En als jij er dan zelf nog 10j mee verder bolt ... why not? Niemand die u dat zal verbieden.
Heck ... mijne patron, die nota bene zich nog 't meest ontfermt over 't wagenpark, dus constant in contact komt met nieuwe wagens, bolt nog steeds met z'n 3 reeks rond & die heeft em besteld tezamen met mijnen 3 reeks. Lijk ... 7/8j geleje.
Die zal die wagen oprijden tot die uit mekaar valt, want bolt er regelmatig over & weer naar FR/IT/PT/... mee (ale, pre-corona toch).

Wagen is eigendom v/h bedrijf, dus van hem in dit geval (was fin renting koop, ook net zoals mijnen 3), dus kan em er mee bollen zolang em wil. Die wagen is al lang afgeschreven ze.
Met die wagen blijven bollen zal altijd goeikoper uitkomen, zelfs met kosten, dan een nieuwe wagen kopen (waar em dan al snel 60K+ voor kwijt zal zijn als die iets gelijkaardigs wilt).
--------
En natuurlijk, puur algemeen gezien, is een 2e handse altijd een betere koop qua 'value for money'. Omdat de eerste jaren nu eenmaal de zwaarste depreciatie gebeurd. Een wagen van 5j oud kopen zal op die zelfde 5j tijd veel minder in waarde dalen dan een nieuwe op 5j.
Daarom dat ik privé het wss niet over m'n hart zou krijgen om echt nieuw te kopen.

Nadeel is natuurlijk dat ge uw goesting ni gemakkelijk hebt, want geen keuze meer wat er al dan niet op zit (c'mon, configurator is toch ultieme luxe in wagens kopen e).
Of dat je niet altijd een goeie deal vind/krijgt, etc.

Belastingstechnisch vraagske voor de kenners hier:

Mijn vrouw heeft haar ontslag gegeven op haar werk. Ze had +-1j een nieuwe bedrijfwagen waarvoor ze een maandelijkse eigen bijdrage van +-100 € betaalt. Deze wordt dus maandelijks afgetrokken van het VAA, waardoor dit belastingstechnisch redelijk voordelig is.

Doordat zij zelf haar ontslag geeft, moet zij de resterende maanden 'opleg' zelf bekostigen (+-3100 €). Is deze kost ook van de belastingen aftrekbaar?
HR had voorgesteld om dit te verrekenen met de premies (sales bonus) die zij haar nog pro rata schuldig zijn. Zou dit voordeliger of nadeliger uitkomen voor haar?

Je spreekt over een afschrijving, dus ben je toch automatisch over de aankoop van een bedrijfswagen bezig?
Nee, daar had ik het expliciet niet over, maar ik ga er niet meer op in, want mijn reactie was op een andere reactie die niet meer over de bedrijfswagen ging (en dus hier niet thuishoort)

Mijn vrouw heeft haar ontslag gegeven op haar werk. Ze had +-1j een nieuwe bedrijfwagen waarvoor ze een maandelijkse eigen bijdrage van +-100 € betaalt. Deze wordt dus maandelijks afgetrokken van het VAA, waardoor dit belastingstechnisch redelijk voordelig is.

Doordat zij zelf haar ontslag geeft, moet zij de resterende maanden 'opleg' zelf bekostigen (+-3100 €). Is deze kost ook van de belastingen aftrekbaar?
HR had voorgesteld om dit te verrekenen met de premies (sales bonus) die zij haar nog pro rata schuldig zijn. Zou dit voordeliger of nadeliger uitkomen voor haar?
Ik ben geen expert, maar ik vermoed dat het toch in elkaar zit:

(1) Stel dat zij een sales bonus krijgt van 3.000 euro, en door hier van af te zien, moet ze na aftrek van haar eigen opleg voor de wagen moet ze aan de werkgever dan nog maar 100 euro moet bijleggen.
(2) Stel dat zij een sales bonus krijgt van 3.000 euro, waarvan zij na belastingen nog 1.200 euro à 1.800 euro overhoudt, dan moet zij nog 1.900 à 1.300 euro bijleggen voor haar eigen opleg voor de wagen.

Dan is optie 1 een pak voordeliger. Best wel duidelijke afspraken en zorgen dat het op papier/mail staat.

Je eigen opleg is enkel aftrekbaar aan de VAA die je aangerekend wordt (per jaar). Stel dat zij 4 maanden dit jaar zal werken voor haar werkgever met een VAA van 150/maand: 600 euro VAA dit inkomstenjaar. Dan kan je ook maar maximaal 600 euro eigen opleg aftrekken van je VAA. De resterende eigen opleg is voor je eigen rekening en is belastingtechnisch dus niet interessant.

Betaalt ze een eigen bijdrage van 100 euro omdat dat het systeem is dat haar werkgever gebruikt? Of omdat ze boven budget is gegaan en daardoor 100 euro moet bijleggen elke maand?

Nu als zij daar dan mee in de Colruyt stopt, na het werk dan wordt het dus helemaal grijze zone.
Dat is geen grijze zone, dat is privé gebruik. Zelfs al ligt die Colruyt langs de route van en naar het werk. Een kind naar school brengen als die school op weg ligt naar je werk is ook privé gebruik.

Ze komen er waarschijnlijk nooit achter, en het zou nog kunnen dat ze zich wat soepel opstellen als dit eenmalig was, maar in principe is dat een overtreding. Volgens mij wordt de baas ook als eerste aangesproken, hoewel dat bij zo'n geval met privé gebruik wel twijfelachtig is (omdat de baas dat soms niet weet).

Terug
Bovenaan