De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Dat lijkt me toch zever eigenlijk. Want als het privétijd is, moet je ook kunnen zeggen "nee, dat doe ik niet"...

Is ook gewoon niet mijn ervaring.

Onderhoud? Ofwel werken in de garage, ofwel vervangwagen vragen en naar klant rijden.
Carglass eigenlijk idem. Of die aan huis laten komen, doen ze ook.
Nieuwe auto ophalen? Altijd al op bedrijfstijd gedaan denk ik.

Dat lijkt me toch zever eigenlijk. Want als het privétijd is, moet je ook kunnen zeggen "nee, dat doe ik niet"...
Natuurlijk. Als jij uw wagen niet wilt in ontvangst nemen, dan ga je ook maar te voet eh. Dat zal dan uiteraard het antwoord zijn.

In dit geval is er de kantlijn van 'poolwagen naar poolwagen', wat mss wat ambetant overkomt. Maar stel nu dat het gewoon 'uw bedrijfswagen' is?
Nu, als hij zich niet laat zien, zal uiteindelijk iémand die wagen wel komen halen & dan kan je te voet naar huis.

Idem met onderhoud, reparatie, e.d.
Als uw wagen in panne valt, maar iemand heeft u terug in gang kunnen steken, maar jij hebt absoluut géén goesting om er mee naar de garage te gaan buiten uw werkuren ... jah ... 't is niet dat jij dat allemaal gewoon tijdens uw uren gaat kunnen doen & dat je daarvoor zult doorbetaald worden eh.
Als de wagen X-aantal dagen binnen moet, dan krijg je van de WG/leasing een vervangwagen. Het regelen van de afspraak, de trip heen & terug naar de garage, etc. Da's voor u.

Kijk, ik zeg niet dat het niet leuk is als uwe patron ook de tijd wilt betalen om alle (min of meer) rompslomp rondom het gebruik van uw wagen te regelen eh.
------
Dat getypt zijnde ... voor onderhoud kan je gewoon van uit de garage werken.
Voor CarGlass werk ik ook gewoon een middag van daar uit, dus ik verlies gewoon 'de rit' naar daar (dat kan ik niet door boeken).
En alles dat ik een vervangwagen voor heb, verlies ik opnieuw gewoon 'de rit' als het tijdens de werkuren zou moeten.

Wagen ophalen? Altijd al na/buiten mijn werkuren gedaan. No way dat ik dat op een project kan boeken hoor.
Maar zoals ik eerder al vermeldde, ik kan wel wat met m'n uren schuiven. Uurtje 'pauze' inlassen in de namiddag om m'n wagen op te halen was geen probleem.

Is ook gewoon niet mijn ervaring.

Onderhoud? Ofwel werken in de garage, ofwel vervangwagen vragen en naar klant rijden.
Carglass eigenlijk idem. Of die aan huis laten komen, doen ze ook.
Nieuwe auto ophalen? Altijd al op bedrijfstijd gedaan denk ik.
Ze doen dat, maar toen ik dat bekeken heb vorig jaar moest je een goed verlichte, ruim genoege, OVERDEKTE werkruimte kunnen voorzien als ik 't mij nog goed voor heb.
Die overdekte voorwaarde zorgt er voor dat het voor mij nooit lukt.

In de ondergrondse parkeergarage bij mij thuis valt het licht om de 30 seconden uit & moet je gaan zwaaien naar de sensoren.
Op kantoor is het buiten te doen & is er geen overkapping, dus ook geen optie.
Basically ... voor CarGlass moet ik naar hun (mijn geval, Temse).

Ze doen dat, maar toen ik dat bekeken heb vorig jaar moest je een goed verlichte, ruim genoege, OVERDEKTE werkruimte kunnen voorzien als ik 't mij nog goed voor heb.

In de ondergrondse parkeergarage bij mij thuis valt het licht om de 30 seconden uit & moet je gaan zwaaien naar de sensoren.
Straf, ik heb die gewoon buiten ook al ruiten weten vervangen.

Vandaag nog mijn gegevens doorgestuurd, wel naar een andere firma, om mijn voorruit te vervangen. Ben benieuwd welke voorwaarden zij stellen.

Maar Carglass heeft goeie service... snelle afspraak mogelijk, werken snel en hebben goeie lobby om te werken naar mijn ervaring.

Bij VW heb ik november bij 5 garages afspraken proberen maken en als je aankruist dat je gaat wachten ter plaatse schuiven ze u afspraak d'office gewoon 3 weken verder achteruit... en áls je wel kan wachten moet je in zo´n ongemakkelijke lougne stoel zitten.

Maar Carglass heeft goeie service... snelle afspraak mogelijk, werken snel en hebben goeie lobby om te werken naar mijn ervaring.

Bij VW heb ik november bij 5 garages afspraken proberen maken en als je aankruist dat je gaat wachten ter plaatse schuiven ze u afspraak d'office gewoon 3 weken verder achteruit... en áls je wel kan wachten moet je in zo´n ongemakkelijke lougne stoel zitten.
Ik kan daar in Temse, bij CarGlass, inderdaad redelijk deftig werken.

Een werktafel/laptoptafel ter beschikking met de nodige voorzieningen voor de laptop. Geen klachten daar.

Bij mij is 't vrij goed geregeld. Als ik m'n wagen binnen steek bij BMW voert men mij ineens naar kantoor. Dus afspraak in de ochtend.
In de namiddag komt men de wagen gewoon afzetten op den hof.
FYI dat is niet BMW die dat doet, dat is een geste van uw dealer. Ga bij een andere BMW dealer en grote kans dat je die service niet meer krijgt.

Ik denk dat je de tijden iets verkeerd inschat. 12-18j zat je met een golf nog makkelijk onder de 20k.
Ik keek in 2010 nog naar een Polo die bij 12k begon. Die is intussen zowat verdubbeld in prijs.
Die zotte prijsstijgingen zijn er nog niet zo lang.

Ik kijk terug naar de Golf TDI's business line of hoe dat toen ook noemde die ik 18 en 12 jaar geleden als bedrijfswagen had, die kosten toen incl. wat basic opties 22-23 K€. Toch catalogusprijs zoals die toen getoond werd. De grote sprong is inderdaad gekomen met de Golf VIII in 2020.

Ik kijk terug naar de Golf TDI's business line of hoe dat toen ook noemde die ik 18 en 12 jaar geleden als bedrijfswagen had, die kosten toen incl. wat basic opties 22-23 K€. Toch catalogusprijs zoals die toen getoond werd. De grote sprong is inderdaad gekomen met de Golf VIII in 2020.

Denk dat mijn Passat indertijd 27K incl kostte. En die was niet fantastisch uitgerust, maar ook zeker niet slecht. Wel met die magere 1.6 TDI.

Bon, garage pakte de telefoon niet op, antwoorden niet op mails, leasing zegt nog steeds eind mei levering.

Ik snap dat het nu erg druk zal zijn maar toch…

Hier was de wagen ophalen ook gewoon tijdens werktijd. (m'n chef heeft me zelfs gevoerd naar de garage)
Onderhoud ook, je hebt de mogelijkheid om een fiets te gebruiken, (garage - kantoor is 3km) we hebben poolwagens bij ons kantoor staan.
Maar denk dat indien nodig kan je gewoon een vervangwagen kunt krijgen indien het langer dan 1 werkdag is. Wel geen consultancy hier.

Hier was de wagen ophalen ook gewoon tijdens werktijd. (m'n chef heeft me zelfs gevoerd naar de garage)
Onderhoud ook, je hebt de mogelijkheid om een fiets te gebruiken, (garage - kantoor is 3km) we hebben poolwagens bij ons kantoor staan.
Maar denk dat indien nodig kan je gewoon een vervangwagen kunt krijgen indien het langer dan 1 werkdag is. Wel geen consultancy hier.

Vervangwagen indien je langer dan 1 dag zonder wagen zit, is vrij standaard bij leasecontracten.

Al de rest hangt heel erg af van bedrijf tot bedrijf, wat ze in het leasecontract hebben staan en eventuele overeenkomsten met dealers/garages, ik heb op 3 werkgevers al ongeveer alle mogelijkheden gezien.

Hier ook normaal alles tijdens de werkuren .
Ga hem volgende maand binnen brengen voor onderhoud en blijf er gewoon op wachten .
Zou 2 uurtjes duren ….doorgegeven aan onze plandienst en die houden daar dan rekening mee en chef vraagt alleen om eventueel werk te voorzien om die 2 uurtjes te overbruggen (rapportage ) maar is er niets dan is dit ook geen probleem .

Heb wel wisselen van winter naar zomer banden laten doen in de bandentests&le toen ik in verlof was en heb daar geen uurtjes voor doorgegeven …voor dat uurtje maak ik daar geen probleem van maar ze zitten dan ook niet over mijne schouder te kijken .
Wij zijn nogal vrij als het op werkuren aankomt .

Kans om op het werk nu een X1 - PhEv te leasen, het enigste dat mij wat tegenhoudt is die Vaa / per maand - per jaar?

Iemand dit misschien zin heeft om dit uit te leggen? Is dit een brutto of nettobedrag dat van mijn loon zal worden afgetrokken?

Kans om op het werk nu een X1 - PhEv te leasen, het enigste dat mij wat tegenhoudt is die Vaa / per maand - per jaar?

Iemand dit misschien zin heeft om dit uit te leggen? Is dit een brutto of nettobedrag dat van mijn loon zal worden afgetrokken?
Vraag je best aan je werkgever.
Bij de meesten is dat een bruto bijdrage en betaal je daar dus eigenlijk de helft op.

Al zijn er sommige bedrijven die daar een netto bijdrage van maken. Het is zeer uitzonderlijk maar wel perfect legaal.

VAA is per definitie bruto. Het is een voordeel dat je krijgt, waarop je dan belastingen betaalt. Kort door de bocht, wordt het bij je bruto-loon opgeteld, dan wordt er belasting op berekend, en vervolgens wordt het weer afgetrokken van het netto-loon.
In de praktijk betekent dat dat je ongeveer de helft van het VAA betaalt.

Even een mindere ervaring met BMW gehad afgelopen weken.
Platte band gehad..heeft 2 weken (!!) Geduurd voor die vervangen werd. 3 vervangwagens gehad in die tijdspanne.
5 dagen eentje van BMW assistance, enkele dagen eentje v het werk (want mocht die van BMW niet langer gratis gebruiken).
4-5x gebeld om te horen hoe het zat. Laatste keer dat ik belde (11u) "ja, hij staat vandaag op de planning. Als ik u NIET terugbel, moogt ge afkomen. Anders bel ik u".
Ge moet weten..die garage is op 100km van mijn werk (wisten ze). Ze hebben mij niet terug gebeld..dus leek voor mij om hem rond 17u op te halen.
Collega die in de buurt woont, heeft mij gebracht. Ik kom daar toe.. "oei..ze hebben uwen auto niet hersteld..euhm..ja..en onze techniekers zijn naar huis"
Ik "en nu?..want kheb geen vervangwagen en kmoet vanavond en morgen wel naar klanten.."
Uiteindelijk de 3de vervangwagen gekregen en opzich goed opgelost. Ook de nodige excuses gehad. Blijkbaar hadden ze de afgelopen weken +-40 depanage gevallen gekregen en konden ze helemaal niet meer volgen.
Maar bon..2 weken voor een band is echt wel lang.

Ondertussen mijn HR (ook fleetmanager) aangesproken "seg, hij moet binnenkort op onderhoud. Hij gaat dan 343.000km hebben. Moet ik dan nog gaan of wordt em binnenkort vervangen?"
Antwoord "jaja ga maar op onderhoud"... Wtfffff..

Even een mindere ervaring met BMW gehad afgelopen weken.
Platte band gehad..heeft 2 weken (!!) Geduurd voor die vervangen werd. 3 vervangwagens gehad in die tijdspanne.
5 dagen eentje van BMW assistance, enkele dagen eentje v het werk (want mocht die van BMW niet langer gratis gebruiken).
4-5x gebeld om te horen hoe het zat. Laatste keer dat ik belde (11u) "ja, hij staat vandaag op de planning. Als ik u NIET terugbel, moogt ge afkomen. Anders bel ik u".
Ge moet weten..die garage is op 100km van mijn werk (wisten ze). Ze hebben mij niet terug gebeld..dus leek voor mij om hem rond 17u op te halen.
Collega die in de buurt woont, heeft mij gebracht. Ik kom daar toe.. "oei..ze hebben uwen auto niet hersteld..euhm..ja..en onze techniekers zijn naar huis"
Ik "en nu?..want kheb geen vervangwagen en kmoet vanavond en morgen wel naar klanten.."
Uiteindelijk de 3de vervangwagen gekregen en opzich goed opgelost. Ook de nodige excuses gehad. Blijkbaar hadden ze de afgelopen weken +-40 depanage gevallen gekregen en konden ze helemaal niet meer volgen.
Maar bon..2 weken voor een band is echt wel lang.

Ondertussen mijn HR (ook fleetmanager) aangesproken "seg, hij moet binnenkort op onderhoud. Hij gaat dan 343.000km hebben. Moet ik dan nog gaan of wordt em binnenkort vervangen?"
Antwoord "jaja ga maar op onderhoud"... Wtfffff..

Heeft er iemand een idee van wat een autotransport tegenwoordig kost ? Afstand van mij thuis naar de garage is 192km. Ik heb moeite om mijn nieuwe wagen te gaan afhalen. Mijn vrouw heeft geen rijbewijs, en ik heb niemand in mijn omgeving die met mij tot daar kan rijden.
Ik heb al es gekeken en navraag gedaan ivm taxi tot ginder, maar dat kost mij dus 330 euro.. Dus ik hoop dat autotransport goedkoper zou zijn.
't is wel een bestelwagen L2H1, dus iets meer gewicht dan een gewone wagen.

Terug
Bovenaan