De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Even een mindere ervaring met BMW gehad afgelopen weken.
Platte band gehad..heeft 2 weken (!!) Geduurd voor die vervangen werd. 3 vervangwagens gehad in die tijdspanne.
5 dagen eentje van BMW assistance, enkele dagen eentje v het werk (want mocht die van BMW niet langer gratis gebruiken).
4-5x gebeld om te horen hoe het zat. Laatste keer dat ik belde (11u) "ja, hij staat vandaag op de planning. Als ik u NIET terugbel, moogt ge afkomen. Anders bel ik u".
Ge moet weten..die garage is op 100km van mijn werk (wisten ze). Ze hebben mij niet terug gebeld..dus leek voor mij om hem rond 17u op te halen.
Collega die in de buurt woont, heeft mij gebracht. Ik kom daar toe.. "oei..ze hebben uwen auto niet hersteld..euhm..ja..en onze techniekers zijn naar huis"
Ik "en nu?..want kheb geen vervangwagen en kmoet vanavond en morgen wel naar klanten.."
Uiteindelijk de 3de vervangwagen gekregen en opzich goed opgelost. Ook de nodige excuses gehad. Blijkbaar hadden ze de afgelopen weken +-40 depanage gevallen gekregen en konden ze helemaal niet meer volgen.
Maar bon..2 weken voor een band is echt wel lang.

Ondertussen mijn HR (ook fleetmanager) aangesproken "seg, hij moet binnenkort op onderhoud. Hij gaat dan 343.000km hebben. Moet ik dan nog gaan of wordt em binnenkort vervangen?"
Antwoord "jaja ga maar op onderhoud"... Wtfffff..
Regelen jullie banden (zomer/winter-banden, maar ook herstellingen) niet via bandencentrale? Voor een kapotte band mogen wij niet naar de garage maar moeten we naar onze bandencentrale (vb Donckers).
Die fixten (heb het maar één keer voorgehad) gewoon diezelfde dag nog.

Kans om op het werk nu een X1 - PhEv te leasen, het enigste dat mij wat tegenhoudt is die Vaa / per maand - per jaar?

Iemand dit misschien zin heeft om dit uit te leggen? Is dit een brutto of nettobedrag dat van mijn loon zal worden afgetrokken?
"Nu" is nogal relatief, tzal eerder 2025 worden maar bon. Huidige levertermijn voor X1's die nu besteld worden wordt geschat op 1,5-2 jaar.
Ter indicatie, ik heb een X1 PHEV in bestelling staan: het exacte VAA durf ik eigenlijk niet zeggen maar het was minder dan €2k/jaar als ik me niet vergis. Kort door de bocht gaat de belasting op dat VAA rond de €80 netto per maand schommelen.

Als het keuze is tussen eigen wagen of bedrijfswagen waarop je enkel en alleen VAA betaald is het gewoon niet close.
Belangrijk is wel om te bekijken dat het over VAA gaat en dat de werkgever geen aanzienlijke "eigen bijdrage" gaat afhouden van u loon.

Regelen jullie banden (zomer/winter-banden, maar ook herstellingen) niet via bandencentrale? Voor een kapotte band mogen wij niet naar de garage maar moeten we naar onze bandencentrale (vb Donckers).

Banden is hier ook bandencentrale.
Kapotte band --> Touring die dat komt maken.

Banden is hier ook bandencentrale.
Kapotte band --> Touring die dat komt maken.
Ik heb het al 2 keer voor gehad.

Telkens zijn m'n runflats al goed van pas gekomen. Een van die gevallen stond de wagen gelijk 2 verdiepingen onder de grond toen ik instapte & er 0,0 druk bleek op te zitten.
So yeah, er dan maar mee naar de bandencentrale gebold.

NOTE: 't Moest dan ook nét lukken dat ik toen letterlijk al een afspraak had om m'n winterbanden te laten vervangen, dus jah ... direct gefixt natuurlijk. Maar ze hebben dan m'n zomerband ook geplakt & 'k heb die niet moeten vervangen.

Die eerste keer, toen ben ik gewoon 'ad hoc' met m'n 'kapotte band' naar de bandencentrale gereden & hebben ze dat daar ter plaatse, die zelfde moment nog gefixt.

Heeft er iemand een idee van wat een autotransport tegenwoordig kost ? Afstand van mij thuis naar de garage is 192km. Ik heb moeite om mijn nieuwe wagen te gaan afhalen. Mijn vrouw heeft geen rijbewijs, en ik heb niemand in mijn omgeving die met mij tot daar kan rijden.
Ik heb al es gekeken en navraag gedaan ivm taxi tot ginder, maar dat kost mij dus 330 euro.. Dus ik hoop dat autotransport goedkoper zou zijn.
't is wel een bestelwagen L2H1, dus iets meer gewicht dan een gewone wagen.
Kan je niets regelen met familie? Of zaken als blablacar.

trein/bus combinatie al opgezocht, dan ben ik een halve dag onderweg.. 3u40 minimum..

btw, Ik woon in Marche, provincie luxemburg. auto staat bij waregem.. familie woont prov. antwerpen :-) lekker lastig.

trein/bus combinatie al opgezocht, dan ben ik een halve dag onderweg.. 3u40 minimum..

btw, Ik woon in Marche, provincie luxemburg. auto staat bij waregem.. familie woont prov. antwerpen :) lekker lastig.
Die 3u40 valt toch goed mee, met de wagen ben je ook ong 3u onderweg en op een weekdag waarschijnlijk langer

"Nu" is nogal relatief, tzal eerder 2025 worden maar bon. Huidige levertermijn voor X1's die nu besteld worden wordt geschat op 1,5-2 jaar.
Ter indicatie, ik heb een X1 PHEV in bestelling staan: het exacte VAA durf ik eigenlijk niet zeggen maar het was minder dan €2k/jaar als ik me niet vergis. Kort door de bocht gaat de belasting op dat VAA rond de €80 netto per maand schommelen.

Als het keuze is tussen eigen wagen of bedrijfswagen waarop je enkel en alleen VAA betaald is het gewoon niet close.
Belangrijk is wel om te bekijken dat het over VAA gaat en dat de werkgever geen aanzienlijke "eigen bijdrage" gaat afhouden van u loon.
Oej haha, anderhalf jaar of twee jaar wachten. Niet echt een optie bij mij.

In januari een ongeluk gehad en da auto was volledig economisch verlies verklaard. Dus ik dacht dat dit een optie ging zijn om nu te doen in ons keuzewindow op het werk, maar zo te zien zal het dan niet gaan.

Bij ons is er ook een nadeel op het werk dat eenmaal je een leasewagen neemt, geen huurwagens/poolwagens kunt nemen voor projecten/afstellingen, en wij hebben veel projecten/afstellingen per jaar. Dit neemt dus een voordeel weg van gratis te rijden van en naar het werk.

Oej haha, anderhalf jaar of twee jaar wachten. Niet echt een optie bij mij.

In januari een ongeluk gehad en da auto was volledig economisch verlies verklaard. Dus ik dacht dat dit een optie ging zijn om nu te doen in ons keuzewindow op het werk, maar zo te zien zal het dan niet gaan.

Bij ons is er ook een nadeel op het werk dat eenmaal je een leasewagen neemt, geen huurwagens/poolwagens kunt nemen voor projecten/afstellingen, en wij hebben veel projecten/afstellingen per jaar. Dit neemt dus een voordeel weg van gratis te rijden van en naar het werk.
Nu NU & bestellen af fabriek bestaat niet eh.
Dus als je pakweg morgen al een nieuwe wagen nodig hebt omdat de vorige in de lappenmand ligt dan kan je sowieso niets 'bestellen'.

Evt. kijken voor een stockwagen ergens. Die zijn uiteraard wel snel leverbaar.

Hier ook juist een X1 25e besteld en die zou toch binnen een het jaar geleverd moeten worden volgens dealer.

Ah hier zeggen ze "Als ge iets voorhebt, BMW Assistance bellen".. so I did :tongue:
Band was wel niet herstelbaar

Hier ook juist een X1 25e besteld en die zou toch binnen een het jaar geleverd moeten worden volgens dealer.
Ik hoop dat je gelijk hebt maar dat lijkt mij héél optimistisch. Ik heb eind december besteld (25e), dealer (Bilia Lochristi) zei een jaar, leasing heeft 'bevestigd' voor eind juni '24.
Ik heb vorige week nog contact gehad met de dealer, die zei nu ook op 1-1,5 jaar. Voor de X1´s die nu besteld worden 1,5-2 jaar.

De realiteit is dat BMW blijkbaar maar voor 3-6 maand vooruit materiaal/grondstoffen in reservatie heeft en ze dus moeilijk veel verder vooruit kunnen kijken. Ik zie wel dat er verschillende wagens die voorzien waren voor augustus ´23 al uitgeleverd zijn in mei maar er is in december sowieso een enorme piek geweest in de bestellingen. In hoeverre die tendens zich dus gaat voort zetten valt nog af te wachten.

Laatst bewerkt:
Klopt niet. Geen vaa nodig indien ze van thuis uit vertrekken naar klanten en die natuurlijk niet privé mogen gebruiken.
Wel als ze 40 dagen op dezelfde werf bezig zijn.
Ergens was het misschien ook niet zo normaal dat zo veel mensen in Belgie reden/rijden met een dikke auto die meer kost dan wat ze op een jaar verdienen 🫣
Welke erna spotgoedkoop op de 2ehandsmarkt terecht komen ;). Het zijn de bedrijfswagens die het gaan mogelijk maken dat particulieren binnen enkele jaren een elektrische wagen kunnen aankopen.

Mijn bedrijfswagen (eigen vennootschap) is eind augustus voor een appel en ei over te nemen als ik de aankoopoptie licht. Degelijk uitgeruste BMW 3 touring met amper 44k km’s op de teller. Die gaat waarschijnlijk in de familie blijven.

Welke erna spotgoedkoop op de 2ehandsmarkt terecht komen ;).

Mijn bedrijfswagen (eigen vennootschap) is eind augustus voor een appel en ei over te nemen als ik de aankoopoptie licht. Degelijk uitgeruste BMW 3 touring met amper 44k km’s op de teller. Die gaat waarschijnlijk in de familie blijven.
Gewoon bewust foute info verspreiden...

Terug
Bovenaan