De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Dat zijn de laadpalen van meer dan 100kW

Perfect screenshot. Die 'buiten gebruik' toont nog altijd het #1 issue van publiek laden, namelijk het onzeker zijn van de beschikbaarheid. Bezette laadpalen, laadpaalklevers, verkeerdparkeerders, defecte laadpalen, laadkaarten die niet blijken te werken, laadpalen die toch niet zo publiek staan als dat een app suggereert, enz.... Het zijn toch allemaal factoren die momenteel ervoor zorgen dat het risico dat je niet kunt laden als je ergens komt, veel te hoog maakt. Voor iets essentieel als laden, zou dat risico ver onder de 1% moeten liggen. Momenteel ligt het volgens mij ver boven de 1%. Al is dat laatste natuurlijk maar gut feeling gebaseerd op anekdotische informatie.

Hier eindelijk info gekregen over mijn nieuwe wagen (Q4 Etron).
Besteld midden januari 2022, zou volgende week eindelijk toekomen in Brussel en dan gaven ze aan dat het nog 2 (:wtf: ) weken zou duren om hem leverklaar te maken. Heb wel de elektrisch verstelbare zetels laten vallen, voor de rest zit alles erop.
Ik kijk er wel naar uit moet ik zeggen, lang genoeg geduld gehad :p

Nog steeds geen signaal van de dealer voor mijn wagen die 30/05 zou geleverd moeten worden, telefoon wordt niet opgepakt en mails worden niet beantwoord. :unsure:

Ik vrees ervoor.

nog een feedback loop!

"ja maar die opties heb ik niet nodig"

"maar je krijgt ze wel, dus moet je ze erbij tellen"

"ja, maar ik heb ze niet nodig"

...

EDIT: de vanafprijs van een 520d ligt € 12800 lager dan een i5 hé... dat is toch echt niet te onderschatten!

"ja maar dan heb je wel 500099pk en standaard opties!"

"Maar ik vind 190pk prima en ik hou van stoffen zetels"

"wie wil er nu niet méér pk?"

"om dan elke 100km een uur te moeten wachten aan een laadpaal zeker?"

"je kan thuis laden, dat kost minder tijd dan tanken"

"ik kan niet thuisladen, dat is enkel voor de happy few, wie denk je wel dat je bent"

"laad dan aan een snellader"

"ik ga echt geen uur staan koekeloeren aan een snellader hoor"

"een uur???? ben je gek, die gaan echt snel!"

"als ze werken, geef mij maar een diesel daarmee kan ik 1200km rijden"

"hahaha, ga jij nu echt 500099pk laten schieten omwille van die paar keer per jaar dat je op reis wil?"

"time is money"

"over money gesproken, met het uitgespaarde geld aan VAA kan je met het vliegtuig op reis"

"dat is niet ecologisch"

"en een diesel wel??"

"ik zou het wel eens willen zien hoor, want batterijen zijn ook heel mileubelastend, nog maar te zwijgen van de werkomstandigheden voor het ontginnen van kobalt"

"kobalt? leef je in 2022??? Daar gebruiken ze al lang gesmolten smurfen voor"

Ik heb nu ook gewoon eens samengesteld hoe ik ze zou willen (dus geen overbodige opties), en dan nog kosten ze quasi hetzelfde. En dat is dan de 520d he...

Je bent trouwens nog "en uw banden en remmen stoten fijn stof uit!"
en
"Ik wil uw range binnen 10 jaar nog wel eens zien ze!"
vergeten :P

Zijn jullie nu bezig over de bmw configurator of die van de leasing?
Want de uitrustingen zijn bij de i5 e40 toch gelijk aan die van een 520i of 520d?

Maar goed ook dat die Plugin-hybrides eruit gaan.

Technisch gezien ga je daar alle technologie in één auto rammen en heb je noch mossel noch vis. Met een excuus-batterijtje erin en hopla, "kijk hoe milieuvriendelijk we zijn!". In realiteit kan en zal dat ding 100% op brandstof rijden en sleur je bovendien zelfs nog continu het extra gewicht mee van een batterij en elektromotor, niemand die het weet. Maar voor de fiscus heeft het wel een lagere uitstoot want "er zou weleens elektrisch kunnen gereden worden" met het onding.

Om nog niet te spreken over hun claim op de publieke laadpalen. Bij ons in de buurt is er een vrij hoge parkeerdruk en vaak zijn de elektrische laadplaatsen de dichtstbijzijnde beschikbare plaatsen (voorlopig toch nog). Dus wat zie je dan? De talrijke plug-in hybrides gaan daar lekker arrogant hun telefoonbatterijtje van 7 kWh gaan opladen. Of ze veinzen het. Opgeladen in maximum een uurtje, maar who cares om hem te verzetten? Sommigen staan er dagen aan een stuk.
En dan komen daar mensen aan met een full electric, die wél hun reële bijdrage leveren aan een vermindering van de uitstoot, en die volledig afhankelijk zijn van die laadpalen om zich te kunnen verplaatsen, en zij mogen dan wachten tot de hybride-rijders tijd en goesting hebben om hun fiscaal ontduikingsvoertuig te verplaatsen.

Afvoeren die vage excuusbakken. Mocht ik niet beter weten, ik zou denken dat de plugin-hybride een Belgische kafkaïaanse uitvinding was: noch mossel noch vis, proberen van alle walletjes te eten, fiscaal geoptimaliseerd, ... maar ten gronde gewoon niets doen aan het probleem waarvoor ze claimen deel te zijn van de oplossing omdat de realiteit te ver afwijkt van de theorie.

De enige mensen die ik ken die hun plugin-hybride stelselmatig opladen om ook effectief elektrisch te rijden, zijn diegenen met een overgedimensioneerde (want: overbetaalde groene stroomcertificaten) zonnepanelen-installatie in combinatie met een terugdraaiende teller, die dus vervolgens rijkelijk uitbetaald worden door hun werkgever voor elektriciteitskosten die ze niet eens hebben (want alle overproductie met terugdraaiende teller wordt toch niet betaald, terwijl de GSC wel blijven aantikken). En dit allemaal uit dankbaarheid omdat ze veel hun auto gebruiken om de congestie op onze wegen in stand te houden. Dat is dan dubbele kafka. 🤡 🤡 🤡

When 2 evils meet.
Laat uw onnozele veralgemeningen maar achterwege. Hier 59% van het totaal aantal km's volledig elektrisch gereden, en zo ken ik er nog.

Hetgene jij hierboven beschrijft zal zeker ook gebeuren, maar doe dat aub eens niet af alsof iedere PHEV rijder zijn wagen zo gebruikt. Dat is HLN-niveau he kameraad, ik word er boos van.

Ik zie plug ins toch ook maar zelden aan laadpalen hangen... En wat is het nu eigenlijk? Enerzijds dragen ze niks jij aan de vermindering van de uitstoot volgens jou, maar als ze dan wel elektrisch willen laden is het óók niet goed.

Laatst bewerkt:
Kan je ze dat kwalijk nemen?

Uiteindelijk lopen we serieus achter op buurlanden zoals Nederland wat laadpalen betreft en heeft de overheid de neiging om vrij zwart-wit op korte termijn de financiële spelregels aan te passen zodat je eigenlijk geen beslissing 4-5 jaar (of langer, rekening houdend met de levertermijnen) op voorhand kan nemen met iets van zekerheid.

Ter nuancering: mijn EV is al in bestelling, maar ik begrijp wel dat mensen met een bepaald rijprofiel of beperkte laadmogelijkheden nerveus zijn over zo'n overstap.
klopt, de meesten willen toch op zijn minst thuis kunnen laden.
En wat ook nog mensen, inclusief mezelf, tegenhoud is de hoge prijs.
Natuurlijk is dit het bedrijfswagen topic maar voor de mensen die een eigen wagen moeten kopen is pakweg 40k voor een ev niet evident.

klopt, de meesten willen toch op zijn minst thuis kunnen laden.
En wat ook nog mensen, inclusief mezelf, tegenhoud is de hoge prijs.
Natuurlijk is dit het bedrijfswagen topic maar voor de mensen die een eigen wagen moeten kopen is pakweg 40k voor een ev niet evident.

Klopt, voor 40 K€ krijg je trouwens weinig auto in de plaats als je een EV kiest. Gelukkig is er nog MG en eventueel de nieuwe Hyundai Kona, anders was het een stadswagentje of iets met pakweg 200 km realistische range voor die prijs - die nog altijd bijna het dubbele is van wat de gemiddelde Belg uitgeeft aan een nieuwe auto.

Op een meer positieve noot: het blijft me verrassen hoeveel waar Tesla na de recente prijsdalingen biedt tegenover die concurrenten... en Hyundai eigenlijk ook, als ik dat vergelijk met pakweg VW...

Klopt, voor 40 K€ krijg je trouwens weinig auto in de plaats als je een EV kiest. Gelukkig is er nog MG en eventueel de nieuwe Hyundai Kona, anders was het een stadswagentje of iets met pakweg 200 km realistische range voor die prijs - die nog altijd bijna het dubbele is van wat de gemiddelde Belg uitgeeft aan een nieuwe auto.

Op een meer positieve noot: het blijft me verrassen hoeveel waar Tesla na de recente prijsdalingen biedt tegenover die concurrenten... en Hyundai eigenlijk ook, als ik dat vergelijk met pakweg VW...
45k voor een Tesla model 3
Vs
40k voor een golf 2l TDI met "life business premium" (kwestie van wat gelijkaardige uitrusting te hebben).
Dan vind ik die Tesla spotgoedkoop hoor.

Ik heb het daarnet eens geconfigureerd. De i5 40e kost minder dan de 520d.
Wat mij gelijk wel opvalt is dat ledere bekleding ineens Merino leder is met een opleg van 2250 EUR, maar ook dat B&W sound ronduit ... betaalbaar blijkt vergeleken met die >5K dat het altijd al is geweest.
Zowaar 'maar' 550 voor HK sound & het BMW premium sound niveau is verdwenen.

Wielen zijn blijkbaar groter geworden ook, want ze bieden nu tot 21" aan. Kostelijke velgskes, niet toevallig de zelfde als wat je in de marketing beelden ziet opduiken.
'k Heb weliswaar liever mijn huidige velgen dan de 20ers die aangeboden worden op de nieuwe.

Ook wel vanalles & nog wat dat er 'standaard' op zit, wat momenteel nog optie is zoals basis parkeersensoren, adaptive LED voorlampen & sfeerverlichting, etc.

Anyway ... 'k heb nog 4 jaar tijd vooraleer ik er een offerte voor moet gaan halen eh. :whistle:

Naarmate de gemiddelde batterijcapaciteit van een EV stijgt (bv. 100 kWh en 600 km reëel rijbereik in 2028?)
Ik verwacht eerder dat we in de toekomst kleinere batterijen zullen hebben. Al die capaciteit is niet echt nodig en de grondstoffen kunnen we beter voor andere zaken houden.

300km reeel bereik is voor de meeste mensen ook meer dan genoeg. Zeker naarmate er meer destination chargers bij komen.

Wat mij gelijk wel opvalt is dat ledere bekleding ineens Merino leder is met een opleg van 2250 EUR, maar ook dat B&W sound ronduit ... betaalbaar blijkt vergeleken met die >5K dat het altijd al is geweest.
Zowaar 'maar' 550 voor HK sound & het BMW premium sound niveau is verdwenen.

Wielen zijn blijkbaar groter geworden ook, want ze bieden nu tot 21" aan. Kostelijke velgskes, niet toevallig de zelfde als wat je in de marketing beelden ziet opduiken.
'k Heb weliswaar liever mijn huidige velgen dan de 20ers die aangeboden worden op de nieuwe.

Ook wel vanalles & nog wat dat er 'standaard' op zit, wat momenteel nog optie is zoals basis parkeersensoren, adaptive LED voorlampen & sfeerverlichting, etc.

Anyway ... 'k heb nog 4 jaar tijd vooraleer ik er een offerte voor moet gaan halen eh. :whistle:
De basis sound is dan ook erbarmelijk slecht in het huidige model, zelfs de duurdere hifi optie is nog altijd ondermaats aan wat je standaard krijgt bij andere merken.

Enige manier op iets of wat deftige sound te krijgen is door de HK aan te vinken van 1200€. Blijkbaar zijn ze dat eindelijk beginnen inzien en hebben ze die opties goedkoper gemaakt.

Was het contract aan het lezen ivm de financiele renting van de tesla, via CA autobank op de site van Tesla.

In dat contract staat dat je het voertuig niet mag uitlenen.

Wil da dan zeggen da mijn vrouw daar nie mee mag rijden? Is dat standaard mss?

Als het voertuig omnium verzekerd is, dan is er toch niet echt een probleem?

45k voor een Tesla model 3
Vs
40k voor een golf 2l TDI met "life business premium" (kwestie van wat gelijkaardige uitrusting te hebben).
Dan vind ik die Tesla spotgoedkoop hoor.
ja maar je kan ook een goedkopere golf pakken met een 1.0tsi met ni teveel opties, en die zijn een stuk goedkoper. 40k kan/wil ik niet uitgeven. we blijven wel met onze fiesta en fabia bollen tot de ev goedkoper zijn of we niet anders kunnen

Terug
Bovenaan